טור

כמו רופא עם תרופה מקודמת - כך פרסומאי עם עמלות המדיה

אלון חדד חוזר לימיה הראשונים של תעשיית הפרסום, כשהוקמה כשוק לסחר במדיה. מאז הכל השתנה והקריאייטיב הפך לחוד החנית, פרט למקום אחד
אלון חדד | (23)

מכירים את הקטע הזה שהולכים לרופא והוא רושם לכם תרופה של חברה מאוד מסוימת וממליץ עליה בחום של 40 מעלות? ואתם, למרות שאתם מרגישים שלרופא יש אינטרס מסחרי להמליץ עליה, אתם בולעים את זה? אז עמלות מדיה. ברגע שפרסומאי ממליץ ללקוח שלו בחום של 40 מעלות על קמפיין שילוט רק בגלל שיש לו אחלה דיל מחברת השלטים, זה קצת הרבה בעיה.

סחר במדיה ויצירתיות הם מקצועות די הפוכים, חשמל ומים, הראשון ריאלי והשני הומאני. לראשון מעמלנים חולצה ולשני קורעים ג'ינס, אז איך הגיעו שני מקצועות אלו לדור בכפיפה אחת בניגוד לכל הגיון? איך נוצר המצב שהאחד לא יכול להתקיים ללא השני?

כדי להבין זאת היטב נלך לאמריקן היסטורי איקס של ענף הפרסום: עם התפתחות העיתונות בתחילת המאה ה-19, החלו בעלי עסקים לקנות שטחי פרסום בעיתון כדי להכריז על מרכולתם. בעלי העסקים הגו את תוכן המודעה שהיה תרגום ישיר של שאון השוק והסתכם בכתיבה ישירה כמו "אצלנו הכי טוב", "הזולים בעיירה" וכאלה.

ב-1840 ייסד Volney B. Palmer בפילדלפיה את מה שלימים הפך למשרד פרסום מודרני. פאלמר קנה בהנחה שטחי פרסום גדולים בעיתונים השונים ומכר אותם ברווח לבעלי העסקים. הרעיון התפשט ולפתע החלו לצוץ עשרות סוחרים נוספים שביקשו להתעשר באותה השיטה. בתקופה שלאחר הבהלה לזהב, הדיל להתפרנס בכבוד תוך החלפת הצווארון הכחול בלבן, קסם מאי פעם.

התחרות הגדולה שנוצרה בין הסוחרים הייתה עזה ויצרית, הערך היחידי שהוצע ללקוחות בעלי העסקים התבסס על מחיר בלבד. לפיכך החליטה חברת רכש המדיה N.W. Ayer & Son לבדל את עצמה על מנת לקבל ערך מוסף. היא הציעה למפרסמים שטח מדיה עם שירותי קופי ועיצוב. מהר מאוד התיישרו חברות רכש המדיה האחרות גם למודל זה והחלו אף הן להציע שירותי קופי ועיצוב, התחרות השתכללה וייצרה מקצועות חדשים כגון אסטרטגיה, ביצוע הפקת דפוס ועוד, ב-1900 הפך הקריאייטיב פלנינג לפרונט של משרד הפרסום והסחר במדיה הוצנע אי שם מאחור.

מכונות הכתיבה, טלפונים עם מחולל חשמלי, נוצות וקסתות דיו, מכונות דפוס, כל אלו שודרגו ברבות השנים לציוד המשוכלל דהיום, אבל רק שיטת החיוב נותרה על כנה.

נכון, מודל המדיה היה מוצלח והיה בסיס לפריחה של ענף הפרסום במאה הקודמת, אבל באיזשהו מקום בשנים האחרונות הפך לסרח עודף שהנושאים בו מעדיפים להתמודד איתו מאשר להפטר ממנו. מוזר שבעידן כה ייעוליסטי וקיצוציסטי, לא רוכשים חלק גדול מהלקוחות את המדיה בעצמם לעצמם וחוסכים מיליוני שקלים בשנה.

המציאות היום מכתיבה ללקוחות לבחור משרד פרסום לפי מחירי מדיה. ת'כלס, כל סגנונות הקריאייטיב יספקו את הסחורה, קמפיין בניחוח בינלאומי או מגניב או ישראלי בגובה העיניים יעיף בשורה התחתונה פחות או יותר את אותו מספר קונטיינרים, לכן נשאר רק לעשות שוק בין המשרדים ולראות מי מביא את המחירים טובים ביותר.

כך שב-2013 נוצרה ריגרסייה לאמצע המאה ה-19, זוכרים? היום כמו לפני 160 שנה, הערך העיקרי המוצע ללקוח חדש מתבסס על מחירי מדיה. התמחור לפי מודל העמלות הביא לייתור הטאלנטים במקצועות השונים בענף, עבודה סבירה עד טובה לא מצדיקה את עלויות אחזקתם, אנשי הפלנינג, ניהול הלקוח ההפקה והקריאייטיב הטובים בענף, זולגים ממנו בשיא פריחתם.

כשסלקום העבירה את תקציב הפרסום מבאומן בר ריבנאי למקאן אריקסון ב-2003, היא דאגה להעביר גם את הטאלנטים שטיפלו בהם, היום זה נשמע כמו בדיחה טובה.

מי שכן נשאר בחלק ממשרדי הפרסום נאלץ לציית לשיטת עבודה בניגוד לחוק שעות העבודה והמנוחה, קוד עבודה סחטני ולא כתוב המונע מהעובדים ביטחון תעסוקתי, את הזכות הבסיסית לאורח חיים תקין שאינו מבחין בין זמן עבודה לזמן משפחה ויוצר טרגדיות ומשברים אישיים אצל כל אדם שני בענף.

ייקח קצת זמן עד אשר ייתמו חטאים מן הארץ, אבל צרת הרבים הזו הנוחה יחסית, תיהפך אט אט לנחלת מעטים ומיושנים. בדיוק כפי שקרה עם כניסת האינטרנט והפייסבוק, שאילצו משרדים להתמודד עם צינור המדיה החדש והמורכב.

ייטיב לעשות מי שיהפוך את הבעיה להזדמנות ויידע לסובב את הגה ספינתו בזמן. עת לתמחר את העבודה לפי רעיון ופרויקט, עת לתגמל סוכנות לפי מידת ההצלחה שהיא מביאה ללקוחותיה, עת לפחות קשרים ויותר כישורים, עת לתחרות בריאה שתחזיר את הפלצנות הטובה לענף. ואז כמו שאמר המשורר האהוב עלינו י.לפיד, בעוד שנתיים באמת יהיה פה טוב יותר.

הכותב הוא הוא הבעלים של סוכנות הפרסום 'קריאייטיב ובניו'

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    הכי חד חדד! (ל"ת)
    יאיר ויס 03/10/2013 09:51
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אלי חדד 18/09/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
    לא מבין בפרסום אבל שינויו זה תמיד נביא לקדמה
  • 18.
    יפה מאוד.....אחלה כתבה (ל"ת)
    טלי 18/09/2013 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אחד הקופירייטרים הנועזים והאמיצים בענף! (ל"ת)
    מיטל 17/09/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אלון אין עליך (ל"ת)
    רז 17/09/2013 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כתבה מעולה!! אלון המוכשר בהצלחה :) (ל"ת)
    אלינה 17/09/2013 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    וויליאם וואלס של הקריאייטיב (ל"ת)
    18 נטו 17/09/2013 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוזה פארקס של הקריאייטיב (ל"ת)
    18 אלף 17/09/2013 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חביב 16/09/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    בחור מוכשר מאוד וישר. בהצלחה חבר
  • 11.
    צח 12/09/2013 09:50
    הגב לתגובה זו
    אבל מה עם החחחחייידקים?!
  • 10.
    ענת 10/09/2013 14:38
    הגב לתגובה זו
    אלון, נראה לי שבקצב הזה עוד שנתיים באמת יהיה לך טוב :)
  • 9.
    אחלה כתבה! (ל"ת)
    נעה 09/09/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גדעון 09/09/2013 09:29
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד גדעון
  • 7.
    יג 09/09/2013 08:59
    הגב לתגובה זו
    ה קרה לגילוי הנאות? חשבתם שקשה לקשור בין 2 הקצוות?
  • מהמקורבים 09/09/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    ממש ממש לא
  • 6.
    מה עם הוצאת מחודשת של עיתון "העייר" (ל"ת)
    ליאור 08/09/2013 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בינו וצדיקיו 08/09/2013 17:30
    הגב לתגובה זו
    סליחה על בורות....
  • אייל 09/09/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    אלון הוא אחד הקופרייטרים המוכשרים והמנוסים בענף. עבד ביהושע, עבד בגיתם ובעבר במשרד נוספים. אני שמח בשבילו שהוא הצליח לצאת מהעבדות של משרדי הפרסום ומאחל לו בהצלחה!
  • 4.
    מילים כדורבנות! (ל"ת)
    רוני 08/09/2013 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טרוצקי 08/09/2013 16:53
    הגב לתגובה זו
    כתבה יפה וגם המסר מדויק!!!
  • 2.
    אבי 08/09/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    "ב-1840 ייסד Volney B. Palmer בפילדלפיה"??? "לפיכך החליטה חברת רכש המדיה N.W. Ayer & Son לבדל את עצמה"??? חדד, כפרה, פתחת וויקיפדיה?
  • אלון, אווה גאה בך. (ל"ת)
    חמומי 08/09/2013 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שי 08/09/2013 14:29
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת ומדויקת ביותר
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.