טור

כמו רופא עם תרופה מקודמת - כך פרסומאי עם עמלות המדיה

אלון חדד חוזר לימיה הראשונים של תעשיית הפרסום, כשהוקמה כשוק לסחר במדיה. מאז הכל השתנה והקריאייטיב הפך לחוד החנית, פרט למקום אחד
אלון חדד | (23)

מכירים את הקטע הזה שהולכים לרופא והוא רושם לכם תרופה של חברה מאוד מסוימת וממליץ עליה בחום של 40 מעלות? ואתם, למרות שאתם מרגישים שלרופא יש אינטרס מסחרי להמליץ עליה, אתם בולעים את זה? אז עמלות מדיה. ברגע שפרסומאי ממליץ ללקוח שלו בחום של 40 מעלות על קמפיין שילוט רק בגלל שיש לו אחלה דיל מחברת השלטים, זה קצת הרבה בעיה.

סחר במדיה ויצירתיות הם מקצועות די הפוכים, חשמל ומים, הראשון ריאלי והשני הומאני. לראשון מעמלנים חולצה ולשני קורעים ג'ינס, אז איך הגיעו שני מקצועות אלו לדור בכפיפה אחת בניגוד לכל הגיון? איך נוצר המצב שהאחד לא יכול להתקיים ללא השני?

כדי להבין זאת היטב נלך לאמריקן היסטורי איקס של ענף הפרסום: עם התפתחות העיתונות בתחילת המאה ה-19, החלו בעלי עסקים לקנות שטחי פרסום בעיתון כדי להכריז על מרכולתם. בעלי העסקים הגו את תוכן המודעה שהיה תרגום ישיר של שאון השוק והסתכם בכתיבה ישירה כמו "אצלנו הכי טוב", "הזולים בעיירה" וכאלה.

ב-1840 ייסד Volney B. Palmer בפילדלפיה את מה שלימים הפך למשרד פרסום מודרני. פאלמר קנה בהנחה שטחי פרסום גדולים בעיתונים השונים ומכר אותם ברווח לבעלי העסקים. הרעיון התפשט ולפתע החלו לצוץ עשרות סוחרים נוספים שביקשו להתעשר באותה השיטה. בתקופה שלאחר הבהלה לזהב, הדיל להתפרנס בכבוד תוך החלפת הצווארון הכחול בלבן, קסם מאי פעם.

התחרות הגדולה שנוצרה בין הסוחרים הייתה עזה ויצרית, הערך היחידי שהוצע ללקוחות בעלי העסקים התבסס על מחיר בלבד. לפיכך החליטה חברת רכש המדיה N.W. Ayer & Son לבדל את עצמה על מנת לקבל ערך מוסף. היא הציעה למפרסמים שטח מדיה עם שירותי קופי ועיצוב. מהר מאוד התיישרו חברות רכש המדיה האחרות גם למודל זה והחלו אף הן להציע שירותי קופי ועיצוב, התחרות השתכללה וייצרה מקצועות חדשים כגון אסטרטגיה, ביצוע הפקת דפוס ועוד, ב-1900 הפך הקריאייטיב פלנינג לפרונט של משרד הפרסום והסחר במדיה הוצנע אי שם מאחור.

מכונות הכתיבה, טלפונים עם מחולל חשמלי, נוצות וקסתות דיו, מכונות דפוס, כל אלו שודרגו ברבות השנים לציוד המשוכלל דהיום, אבל רק שיטת החיוב נותרה על כנה.

נכון, מודל המדיה היה מוצלח והיה בסיס לפריחה של ענף הפרסום במאה הקודמת, אבל באיזשהו מקום בשנים האחרונות הפך לסרח עודף שהנושאים בו מעדיפים להתמודד איתו מאשר להפטר ממנו. מוזר שבעידן כה ייעוליסטי וקיצוציסטי, לא רוכשים חלק גדול מהלקוחות את המדיה בעצמם לעצמם וחוסכים מיליוני שקלים בשנה.

המציאות היום מכתיבה ללקוחות לבחור משרד פרסום לפי מחירי מדיה. ת'כלס, כל סגנונות הקריאייטיב יספקו את הסחורה, קמפיין בניחוח בינלאומי או מגניב או ישראלי בגובה העיניים יעיף בשורה התחתונה פחות או יותר את אותו מספר קונטיינרים, לכן נשאר רק לעשות שוק בין המשרדים ולראות מי מביא את המחירים טובים ביותר.

כך שב-2013 נוצרה ריגרסייה לאמצע המאה ה-19, זוכרים? היום כמו לפני 160 שנה, הערך העיקרי המוצע ללקוח חדש מתבסס על מחירי מדיה. התמחור לפי מודל העמלות הביא לייתור הטאלנטים במקצועות השונים בענף, עבודה סבירה עד טובה לא מצדיקה את עלויות אחזקתם, אנשי הפלנינג, ניהול הלקוח ההפקה והקריאייטיב הטובים בענף, זולגים ממנו בשיא פריחתם.

כשסלקום העבירה את תקציב הפרסום מבאומן בר ריבנאי למקאן אריקסון ב-2003, היא דאגה להעביר גם את הטאלנטים שטיפלו בהם, היום זה נשמע כמו בדיחה טובה.

מי שכן נשאר בחלק ממשרדי הפרסום נאלץ לציית לשיטת עבודה בניגוד לחוק שעות העבודה והמנוחה, קוד עבודה סחטני ולא כתוב המונע מהעובדים ביטחון תעסוקתי, את הזכות הבסיסית לאורח חיים תקין שאינו מבחין בין זמן עבודה לזמן משפחה ויוצר טרגדיות ומשברים אישיים אצל כל אדם שני בענף.

ייקח קצת זמן עד אשר ייתמו חטאים מן הארץ, אבל צרת הרבים הזו הנוחה יחסית, תיהפך אט אט לנחלת מעטים ומיושנים. בדיוק כפי שקרה עם כניסת האינטרנט והפייסבוק, שאילצו משרדים להתמודד עם צינור המדיה החדש והמורכב.

ייטיב לעשות מי שיהפוך את הבעיה להזדמנות ויידע לסובב את הגה ספינתו בזמן. עת לתמחר את העבודה לפי רעיון ופרויקט, עת לתגמל סוכנות לפי מידת ההצלחה שהיא מביאה ללקוחותיה, עת לפחות קשרים ויותר כישורים, עת לתחרות בריאה שתחזיר את הפלצנות הטובה לענף. ואז כמו שאמר המשורר האהוב עלינו י.לפיד, בעוד שנתיים באמת יהיה פה טוב יותר.

הכותב הוא הוא הבעלים של סוכנות הפרסום 'קריאייטיב ובניו'

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    הכי חד חדד! (ל"ת)
    יאיר ויס 03/10/2013 09:51
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אלי חדד 18/09/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
    לא מבין בפרסום אבל שינויו זה תמיד נביא לקדמה
  • 18.
    יפה מאוד.....אחלה כתבה (ל"ת)
    טלי 18/09/2013 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אחד הקופירייטרים הנועזים והאמיצים בענף! (ל"ת)
    מיטל 17/09/2013 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אלון אין עליך (ל"ת)
    רז 17/09/2013 20:05
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כתבה מעולה!! אלון המוכשר בהצלחה :) (ל"ת)
    אלינה 17/09/2013 19:52
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    וויליאם וואלס של הקריאייטיב (ל"ת)
    18 נטו 17/09/2013 18:27
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    רוזה פארקס של הקריאייטיב (ל"ת)
    18 אלף 17/09/2013 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חביב 16/09/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    בחור מוכשר מאוד וישר. בהצלחה חבר
  • 11.
    צח 12/09/2013 09:50
    הגב לתגובה זו
    אבל מה עם החחחחייידקים?!
  • 10.
    ענת 10/09/2013 14:38
    הגב לתגובה זו
    אלון, נראה לי שבקצב הזה עוד שנתיים באמת יהיה לך טוב :)
  • 9.
    אחלה כתבה! (ל"ת)
    נעה 09/09/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גדעון 09/09/2013 09:29
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד גדעון
  • 7.
    יג 09/09/2013 08:59
    הגב לתגובה זו
    ה קרה לגילוי הנאות? חשבתם שקשה לקשור בין 2 הקצוות?
  • מהמקורבים 09/09/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    ממש ממש לא
  • 6.
    מה עם הוצאת מחודשת של עיתון "העייר" (ל"ת)
    ליאור 08/09/2013 17:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בינו וצדיקיו 08/09/2013 17:30
    הגב לתגובה זו
    סליחה על בורות....
  • אייל 09/09/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    אלון הוא אחד הקופרייטרים המוכשרים והמנוסים בענף. עבד ביהושע, עבד בגיתם ובעבר במשרד נוספים. אני שמח בשבילו שהוא הצליח לצאת מהעבדות של משרדי הפרסום ומאחל לו בהצלחה!
  • 4.
    מילים כדורבנות! (ל"ת)
    רוני 08/09/2013 17:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טרוצקי 08/09/2013 16:53
    הגב לתגובה זו
    כתבה יפה וגם המסר מדויק!!!
  • 2.
    אבי 08/09/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    "ב-1840 ייסד Volney B. Palmer בפילדלפיה"??? "לפיכך החליטה חברת רכש המדיה N.W. Ayer & Son לבדל את עצמה"??? חדד, כפרה, פתחת וויקיפדיה?
  • אלון, אווה גאה בך. (ל"ת)
    חמומי 08/09/2013 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שי 08/09/2013 14:29
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת ומדויקת ביותר
טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11טלי מורנו וטל ברמן, מגישי מהדורה החדשות המרכזית כאן 11. קרדיט: אתר כאן11
רייטינג

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של  204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג. 

עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג. 


בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה. 


בוקר, אמצע היום ולייט נייט 

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.