פרויקט אשכול בשדה דב יוצא לדרך - מכרז להקמת 1,916 דירות
רשות מקרקעי ישראל מפרסמת מכרז לשיווק קרקע בשדה דב. מדובר על קרקע, הממוקמת בצומת הרחובות ש"י עגנון ולוי אשכול, והכוונה להקים שם 1,916 יחידות דיור ו-5,040 מ"ר שטחי מסחר. הפרויקט יכלול ארבעה מתחמים לבנייה רווייה. כ-20% מהדירות מיועדות להיות דירות להשכרה.
המתחם ייקרא מתחם אשכול והוא יהווה את החלק הראשון בשכונה שצפויה לכלול קרוב ל-5,000 דירות ו-190 אלף מ"ר שטחי של תעסוקה ומסחר, לצד 30 אלף מ"ר שטחי מלונאות. במתחם יהיו מגדלים בני 16 עד 41 קומות וכן מבנים של 8-9 קומות.
המכרז פורסם אחרי שלפני כשבועיים אושרה תוכנית המתאר. באזור יוקמו על פי תוכנית המתאר שלוש התכניות למעשה הן חלק מחזונה של תכנית המתאר העירונית (תא/5000) להגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר. בהתאם לכך התכנון מבוסס על רשת רחובות עירוניים, על יצירת בלוקים עירוניים מעורבי שימושים, על בניה מרקמית הבונה את דופן הרחובות העירוניים ועל יצירת מרחב ציבורי איכותי עבור הולכי הרגל ברחוב. עם הקמת הרובע ייווצר הרצף העירוני הנחוץ כל כך לצפון העיר בין השכונות הקיימות, הרובע החדש וחוף הים.
מבחינת המרחב הציבורי, התכנית יוצרת רשת רחובות עירוניים. לאורך הרחובות הראשיים מתוכננת חזית מסחרית ופעילה וכן קולונדה בקומת הרחוב. בתי הגידול הנרחבים המתוכננים לכל עצי הרחוב מבטיחים את צמיחתן של שדרות עצים שיעניקו צל להולכי הרגל ורוכבי האופניים. את רשת הרחובות העירוניים משלימה רשת של מעברים ציבוריים בתוך הבלוקים העירוניים, כך שייווצר מגוון של חללים עירוניים ואפשרויות הליכה וחוויה ברובע.
- עידו חג'ג': "קצב המכירות הגבוה - תוצאה של האסטרטגיה שלנו"; החברה מכרה 166 דירות בשדה דב
- ישראל קנדה מכרה דירות ב-1.33 מיליארד שקל; מחיר ממוצע לדירה - 6.1 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, המתחם כולל מגוון של שטחים פתוחים, החל בפארק הגדול במרכזו שסביבו מתוכננת מרבית הבניה למגורים, המשך בגנים אינטימיים יותר, בכיכרות עירוניות ובשדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור.
מבחינת הבינוי, תכנון המתחם הוא ייחודי במובן זה שיוצר מרקם עירוני שלם המשלב בניה מרקמית בונת רחוב ובניה מגדלית. הבינוי מבוסס על בלוקים עירוניים המכילים שלושה טיפוסי מבנים: בניה מרקמית בגובה 8-9 קומות המפנה לרחוב חזית פעילה, בשילוב בניה גבוהה של מבנים בגובה 16 קומות ובניה מיגדלית בגובה של עד 41 קומות.
הבינוי כולל מגוון יחידות דיור, במגוון גדלים וצורות מגורים, בכלל זה 25% יחידות דיור
קטנות, וכן מאות יחידות דיור בהישג יד, זאת מתוך ראייה שמגוון תושבים, מגוון גילאים ומגוון משפחות הינם אחד המרכיבים הנחוצים ליצירת עירוניות תוססת.
התכנית נושקת לקו הירוק של הרכבת הקלה העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. בהסתמך על כך, בתכנית ניתן משקל רב לשימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים מבחינת מאפייני הרחובות ותקני החניה, והופחתה התלות של התושבים והמבקרים ברכב הפרטי.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- משכירי דירות שמעלימים מס - המפקחים של מס הכנסה בדרך אליכם
דגש מרכזי בתכנית הוא פיתוח בר קיימא: השכונה המוצעת מבוססת על התאמת הבינוי להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות, וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים כגון מערכת אשפה פניאומטית, מערכת להשבת מים, ייצור אנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, הקמת מרכז לוגיסטי מקומי ועוד.
גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב ת"א ברמ"י, מסרה: " אין ספק כי מאמצי הגורמים השותפים לקידומה של התכנית ובכלל זה כלל משרדי הממשלה גרמו לכך כי ניתן היה לקדם במקביל תכנון מפורט ומתארי ברובע המשמעותי ביותר במטרופולין תל אביב לאורך קו החוף של תל אביב ולפתח שטחי ציבור רבים. ניתן היה לראות כבר את התקדמות התכנון המפורט ולאשרו בסמוך לאישורה של תכנית המתאר. נוהל עבודה מוסדר ומרוכז זה אפשר פתרון לבעיות שונות שצצו במהלך הקידום ולטיוב התכניות ברמה המתארית והמפורטת כאחד. חשיבותה הגבוהה של התכנית ביצירה הוודאות הן ברמות התכנון והן במימוש למדיניות הקרקעית אשר קודמה באזור מהווה חלוץ בדרך פעולה ממשלתית בייזום וקידום תכניות ." אין ספק כי התכנית מייצרת פתרונות דיור מגוונים הנדרשים כל כך לשוק והמווה את הצעד המשמעותי להתפתחותו של האזור.
יו"ר הותמ"ל, אדית בר מסרה כי: " התכנית שאושרה היום 'במתחם אשכול - בשדה דב' מהווה אבן דרך משמעותית במימוש מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור בלב אזורי הביקוש. אישור התכנית נותן 'אור ירוק' לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה, והכל תוך הקפדה על העקרונות התכנוניים של ניצול מיטבי של הקרקע, בניה בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים והתבססות על תחבורה ציבורית. כמו כן תכנית זו נהנית מתכנון חדשני המתייחס לאנרגיה מתחדשת וקיימות, כגון תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים והקפדה לפי תקן מחמיר של בניה ירוקה. אני מברכת על שיתוף הפעולה והיוזמה של רשות מקרקעי ישראל לקידום התכנית."
- 2.מכל הדיבורים מתי מתחילים לבנות? (ל"ת)אלי 15/03/2021 08:14הגב לתגובה זו
- 1.נהג מונית 15/03/2021 06:47הגב לתגובה זוכל הנהגים לגוש הגדול שמביאים את נערות פוסיקט לשעבר לנובורישים בגוש הגדול כעת יהיו עוד 16 אלף נובורישים חדשים בשדה דב . נגמרה האבטלה .

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.

שמאי המקרקעין שמדגיש: "שכר הדירה קפץ בכ-10% - על כל דירה פנויה יש 6-7 שוכרים פוטנציאליים"
ניב כרמי מסביר כי צניחת התחלות הבנייה לצד גל פרויקטי התחדשות עירונית שמוציא מאות אם לא אלפי משפחות לשוק השכירות, יוצרים לחץ גדול. וכתוצאה מכך בעלי דירות מעלים מחירים; "על כל דירה פנויה מתחרים כיום פי שניים שוכרים מאשר בעבר"
שוק השכירות במרכז הארץ נמצא בתקופה גועשת. בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה במחירי השכירות, ובשטח מספרים מתווכים ובעלי דירות על מציאות שבה הרבה יותר קשה למצוא דירה להשכרה שתהיה מתאימה - בטח שלא באותו אזור בו הם גרו. בעקבות ההיצע המצומצם לעומת הביקוש שגדל עם הפינוי של דיירים ותיקים לקראת הבנייה שבדרך כלל תיארך כ- 3-4 שנים ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. התוצאה, קרב על כל נכס, ותמחור מחדש כמעט בכל עסקה. אחת הסיבות המרכזיות ללחץ בשוק היא ההתחדשות העירונית.
מדובר על דיירים בבניינים ישנים שנכנסים להליך פינוי-בינוי, נדרשים לפנות את דירתם ולעבור לשכירות לתקופה די ארוכה - עד לסיום הבנייה. הגל הזה, של המשפחות שמחפשות דירות חלופיות מצטרף לשוק שכבר מתמודד עם מחסור בהיצע, ומעצים את הלחץ על שוכרים קיימים. במקביל, התחלות הבנייה החדשות נמצאות בירידה חדה. הריבית הגבוהה ועלויות המימון לצורך הבנייה מקשות על יזמים לצאת לפרויקטים חדשים, וכתוצאה מכך מלאי הדירות קטן. במציאות כזו, גם שוק היד השנייה וגם הדירות החדשות הקיימות הופכים יקרים יותר, והשוכרים מוצאים עצמם מתמודדים עם עליות מחירים כמעט בכל אספקט.
התוצאה מהמצב הזה ברורה: שוק השכירות הפך לזירת תחרות גדולה. ובה משפחות שמפונות מבת ים או חולון מחפשות קודם כל דירה במעגל הקרוב. כלומר באותו אזור. אבל מה שקורה אז זה מצב שבו הם לרוב מגלים כי אין כמעט דירות פנויות ובמקרה שיש כאלה - בעלי הדירות ראו שהביקוש עלה עבורם והם מעלים דה פקטו את המחיר. מספר דיירים באותם פרויקטים מדווחים כי הם נאלצו לעבור לערים שכנות. בין אם לתל אביב או גבעתיים ורמת גן - תוך שהן מוסיפות כסף כי המחירים בערים אלו גבוהים בהרבה. בהערכה גסה - דירה בחולון שעליה תשלמו כ-6 אלף שקל בחודש. תעלה כ-8.5 אלף שקל בתל אביב (כמובן שלאור מיקום וסוג הדירה המחיר ישתנה - אבל אלו הן גבולות הגזרה באופן כללי). כמובן שאם אותן משפחות יעברו דרומה ויעברו לראשון לציון - המצב אמנם יהיה אולי מחירי שכירות נמוכים במעט - אבל עדיין יקרים ממה שהתרגלו לשלם עד עתה.
עבור בעלי הדירות, מדובר בהזדמנות פז להעלות מחירים. תוך שהם מגדילים את התשואה שהיא גם ככה נמוכה ברמה השוטפת ועומדת באותם אזורים כמו חולון ובת ים על כ- 2.3%-2.7%. מצד שני, עבור השוכרים. ובעיקר זוגות צעירים ומשפחות - מדובר על עלויות לדיור בסיסי שמהוות נטל כלכלי הולך ומכביד. לצורך כך, שוחחנו עם שמאי המקרקעין - ניב כרמי שניסה לשפוך אור על הסוגייה המדוברת.
- השוחד החדש בשוק השכירות: כך גובים מכם אלפי שקלים בחסות המצוקה
- משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניב, מה בעצם דוחף את מחירי השכירות כלפי מעלה?
"יש כאן שילוב של שני כוחות שפועלים במקביל. מצד אחד, התחלות הבנייה החדשות צנחו בצורה דרמטית - הריבית הגבוהה ועלויות המימון והבנייה מקשות על יזמים להתחיל פרויקטים, ולכן ההיצע של דירות חדשות הולך ומצטמצם. מצד שני, ההתחדשות העירונית מתקדמת בקצב מהיר: אלפי משפחות מתפנות מבניינים ישנים ונכנסות לשוק השכירות לתקופה ארוכה יחסית של 3-4 שנים. זה יוצר גל עצום של ביקוש נוסף בשוק שגם ככה לוקה במחסור. התוצאה היא תחרות חריפה על כל דירה פנויה, והמחירים מטפסים בהתאם."
עד כמה באמת התייקרו מחירי השכירות ב-12 החודשים האחרונים?