פרויקט אשכול בשדה דב יוצא לדרך - מכרז להקמת 1,916 דירות
רשות מקרקעי ישראל מפרסמת מכרז לשיווק קרקע בשדה דב. מדובר על קרקע, הממוקמת בצומת הרחובות ש"י עגנון ולוי אשכול, והכוונה להקים שם 1,916 יחידות דיור ו-5,040 מ"ר שטחי מסחר. הפרויקט יכלול ארבעה מתחמים לבנייה רווייה. כ-20% מהדירות מיועדות להיות דירות להשכרה.
המתחם ייקרא מתחם אשכול והוא יהווה את החלק הראשון בשכונה שצפויה לכלול קרוב ל-5,000 דירות ו-190 אלף מ"ר שטחי של תעסוקה ומסחר, לצד 30 אלף מ"ר שטחי מלונאות. במתחם יהיו מגדלים בני 16 עד 41 קומות וכן מבנים של 8-9 קומות.
המכרז פורסם אחרי שלפני כשבועיים אושרה תוכנית המתאר. באזור יוקמו על פי תוכנית המתאר שלוש התכניות למעשה הן חלק מחזונה של תכנית המתאר העירונית (תא/5000) להגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר. בהתאם לכך התכנון מבוסס על רשת רחובות עירוניים, על יצירת בלוקים עירוניים מעורבי שימושים, על בניה מרקמית הבונה את דופן הרחובות העירוניים ועל יצירת מרחב ציבורי איכותי עבור הולכי הרגל ברחוב. עם הקמת הרובע ייווצר הרצף העירוני הנחוץ כל כך לצפון העיר בין השכונות הקיימות, הרובע החדש וחוף הים.
מבחינת המרחב הציבורי, התכנית יוצרת רשת רחובות עירוניים. לאורך הרחובות הראשיים מתוכננת חזית מסחרית ופעילה וכן קולונדה בקומת הרחוב. בתי הגידול הנרחבים המתוכננים לכל עצי הרחוב מבטיחים את צמיחתן של שדרות עצים שיעניקו צל להולכי הרגל ורוכבי האופניים. את רשת הרחובות העירוניים משלימה רשת של מעברים ציבוריים בתוך הבלוקים העירוניים, כך שייווצר מגוון של חללים עירוניים ואפשרויות הליכה וחוויה ברובע.
- עידו חג'ג': "קצב המכירות הגבוה - תוצאה של האסטרטגיה שלנו"; החברה מכרה 166 דירות בשדה דב
- ישראל קנדה מכרה דירות ב-1.33 מיליארד שקל; מחיר ממוצע לדירה - 6.1 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, המתחם כולל מגוון של שטחים פתוחים, החל בפארק הגדול במרכזו שסביבו מתוכננת מרבית הבניה למגורים, המשך בגנים אינטימיים יותר, בכיכרות עירוניות ובשדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור.
מבחינת הבינוי, תכנון המתחם הוא ייחודי במובן זה שיוצר מרקם עירוני שלם המשלב בניה מרקמית בונת רחוב ובניה מגדלית. הבינוי מבוסס על בלוקים עירוניים המכילים שלושה טיפוסי מבנים: בניה מרקמית בגובה 8-9 קומות המפנה לרחוב חזית פעילה, בשילוב בניה גבוהה של מבנים בגובה 16 קומות ובניה מיגדלית בגובה של עד 41 קומות.
הבינוי כולל מגוון יחידות דיור, במגוון גדלים וצורות מגורים, בכלל זה 25% יחידות דיור
קטנות, וכן מאות יחידות דיור בהישג יד, זאת מתוך ראייה שמגוון תושבים, מגוון גילאים ומגוון משפחות הינם אחד המרכיבים הנחוצים ליצירת עירוניות תוססת.
התכנית נושקת לקו הירוק של הרכבת הקלה העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. בהסתמך על כך, בתכנית ניתן משקל רב לשימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים מבחינת מאפייני הרחובות ותקני החניה, והופחתה התלות של התושבים והמבקרים ברכב הפרטי.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
דגש מרכזי בתכנית הוא פיתוח בר קיימא: השכונה המוצעת מבוססת על התאמת הבינוי להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות, וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים כגון מערכת אשפה פניאומטית, מערכת להשבת מים, ייצור אנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, הקמת מרכז לוגיסטי מקומי ועוד.
גילי טסלר, מנהלת אגף תכנון מרחב ת"א ברמ"י, מסרה: " אין ספק כי מאמצי הגורמים השותפים לקידומה של התכנית ובכלל זה כלל משרדי הממשלה גרמו לכך כי ניתן היה לקדם במקביל תכנון מפורט ומתארי ברובע המשמעותי ביותר במטרופולין תל אביב לאורך קו החוף של תל אביב ולפתח שטחי ציבור רבים. ניתן היה לראות כבר את התקדמות התכנון המפורט ולאשרו בסמוך לאישורה של תכנית המתאר. נוהל עבודה מוסדר ומרוכז זה אפשר פתרון לבעיות שונות שצצו במהלך הקידום ולטיוב התכניות ברמה המתארית והמפורטת כאחד. חשיבותה הגבוהה של התכנית ביצירה הוודאות הן ברמות התכנון והן במימוש למדיניות הקרקעית אשר קודמה באזור מהווה חלוץ בדרך פעולה ממשלתית בייזום וקידום תכניות ." אין ספק כי התכנית מייצרת פתרונות דיור מגוונים הנדרשים כל כך לשוק והמווה את הצעד המשמעותי להתפתחותו של האזור.
יו"ר הותמ"ל, אדית בר מסרה כי: " התכנית שאושרה היום 'במתחם אשכול - בשדה דב' מהווה אבן דרך משמעותית במימוש מאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדיור בלב אזורי הביקוש. אישור התכנית נותן 'אור ירוק' לפיתוח שכונת מגורים על שטחי שדה התעופה שהתפנה, והכל תוך הקפדה על העקרונות התכנוניים של ניצול מיטבי של הקרקע, בניה בצפיפות גבוהה, עירוב שימושים והתבססות על תחבורה ציבורית. כמו כן תכנית זו נהנית מתכנון חדשני המתייחס לאנרגיה מתחדשת וקיימות, כגון תשתיות פניאומטיות לפינוי אשפה, מערכות לניצול מים אפורים והקפדה לפי תקן מחמיר של בניה ירוקה. אני מברכת על שיתוף הפעולה והיוזמה של רשות מקרקעי ישראל לקידום התכנית."
- 2.מכל הדיבורים מתי מתחילים לבנות? (ל"ת)אלי 15/03/2021 08:14הגב לתגובה זו
- 1.נהג מונית 15/03/2021 06:47הגב לתגובה זוכל הנהגים לגוש הגדול שמביאים את נערות פוסיקט לשעבר לנובורישים בגוש הגדול כעת יהיו עוד 16 אלף נובורישים חדשים בשדה דב . נגמרה האבטלה .
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.
