הוגנות זו לא מילה גסה: החברות הבורסאיות שהפתיעו ב-2013?
רוב המשקיעים למטרות רווח, כלל לא עוצרים לחשוב האם חברה מתנהלת בצורה הוגנת לפני שהם סחרים בה. משקיע שקונה מניה לטווח קצר במטרה להניב רווח מיידי, אולי צודק בראייה הסובייקטיבית הצרה שלו, אך עבור משקיע לטווח ארוך, הוגנות היא פרמטר חשוב בניהול החברה שאת מניותיה הוא מעוניין לרכוש. מדוע? ההיגיון פשוט - חברה שמתנהלת בחוסר הוגנות לעובדיה, ספקיה, סביבתה ועוד, תקבל מהסביבה יחס בהתאם, דבר שיבוא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות שלה, ולא פחות חשוב למשקיעים - סביר שתנהג בחוסר הוגנות בסופו של דבר גם כלפיהם.
אז מי נכנסו למועדון ההוגנות של 2013 ומי נפסלו?
במהלך שנת 2013 בדקנו עשרות חברות בבורסה הישראלית במטרה לבחון השקעה בהן במסגרת קרן שמשקיעה בחברות הוגנות בלבד. הבדיקה כללה בחינה יסודית ומעמיקה של הדו"חות הכספיים, היסטוריה משפטית (תביעות עובדים, ספקים ועוד), תשואות ודיון בוועדת השקעות. אם ברצונכם להוסיף לתיק ההשקעות שלכם חברות הוגנות ונושאות תשואה, אלה השמות שכדאי לכם לשקול.
אורמת. עוסקת באנרגיה ירוקה. ההנהלה הנוכחית אמנם צפויה להתחלף, אך במהלך פעלה היא נהגה בהוגנות עם שכר מותאם לביצועים ותנאים מצוינים לעובדים. החברה כלולה באינדקסים מובילים בעולם בתחום של איכות סביבה, מעורבת בקהילה, וגם עלתה בכ-20% בשנה החולפת.
אסם. זו אולי נשמעת כמו הפתעה, אבל מדובר בחברה המתנהלת באופן יציב וסולידי תוך שמירה על ערך למשקיעים, עובדת עם הציבור וקשובה לקהל לקוחותיה. היא מובילה בתחום איכות סביבה בקרב החברות התעשייתיות, מעורבת בקהילה, וכמובן עלתה בכ-40% בשנה החולפת.
- עלייה של 5.8% במספר הזוגות שהתגרשו ב-2013; 11 אלף זוגות
- עולם המשפט כמרקחה משפטית, פוליטית, חברתית וכלכלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סודה סטרים. חברה שחרטה על דגלה הן את נושא איכות הסביבה והן את נושא טיפוח העובדים ומתן תנאי עבודה ושכר הוגנים. דוגלת בדו קיום במפעל במעלה אדומים ועלתה בכ-50% בשנה החולפת, גם לאחר מימוש משמעותי במניה לאחרונה.
אבוג'ן. אמנם מדובר בחברה קטנה יחסית, אך היא מתנהלת בהוגנות כלפי עובדיה והסביבה, לצד עלייה של כ-70% בשנה החולפת בעוד מדד ת"א 100 עלה בכ-16%.
רוצים עוד? שווה לבחון גם את מניות סקופ, איתמר, אטיוניטי, גזית, צ'ק פוינט, פריגו, שטראוס ואלוט תקשורת.
ומי החברות שנפסלו?
רמי לוי. אחד השחקנים המעניינים היום בורסה הישראלית, אך החברה לא נבחרה לקרן בגלל שכר מנהלים מופרז, ובכלל זה 2 מיליון שקלים (כולל בונוס) לאשתו של רמי לוי עבור הנהלת חשבונות/כספים - תנאים שניתנו לפני תיקון 20 לחוק.
מניות הבנקים . סקטור הבנקים נחשב לסקטור מבוקש ויציב בשוק ההון. עם זאת, מבחינתנו ממש לא מדובר בחברות הוגנות. בשנת 2013 נפסלו להשקעה כל מניות הבנקים בגלל עשרות דיווחים על חוסר הוגנות בטיפול מול לקוחות, שכולל העדפת לקוחות מסוימים על פני אחרים, חוסר שקיפות, מקרים של ייעוץ לא הוגן, דחיפת מוצרים לא נחוצים ועוד.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
חברות הביטוח . למעט ביטוח ישיר - בגלל חוסר השקיפות שקיים בטיפול מול הלקוחות, כאשר הסוכן עומד בין הלקוח לחברה ומונע מניגודי עניינים.
ובאופן לא מפתיע, גם החברות הבאות נפסלו להשקעה:
אידיבי אחזקות. בשל עסקאות ישראייר, מעריב וקרדיט סוויס, בעייתיות בתחום הממשל התאגידי וגם ניסיונות של בעל השליטה להשאיר בידיו את החברה למרות הכישלונות, חוסר ההוגנות שבניהול והתספורות שבעקבותיהם. ירדה כ-60% בשנה האחרונה וכ-90% בשלוש השנים האחרונות.
חברה לישראל. למרות כישלונותיה המחפירים בחברות הבנות צים, בטר-פלייס, בזן, כיל, ממשיכה לשלם שכר עתק לבכירים שמחקו ערך ענק לציבור, על חשבון הציבור. ירדה כ-20% בשנה החולפת וכ-50% בשלוש השנים האחרונות.
טבע. התנהלה בשנים האחרונות בחוסר שקיפות. רק לאחרונה הסכימה לחשוף את שכר הבכירים, מינפה את הרכישות הגדולות על חשבון המשקיעים שלוקחים את הסיכון, וכשיש צורך לקצץ, משאירה את שכר הבכירים הגבוה ללא פרופורציה לביצועים ומאיימת בפיטורי עובדים כשההנהלה לא לוקחת אחריות. ירדה כ-10% בשנה האחרונה וקרוב ל-30% בשלוש השנים האחרונות.
ומה עם התשואות?
בשנת 2012 חיברו בדויטשה בנק דוח בנושאי אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, שבדק למעלה ממאה מחקרים אקדמיים שנעשו בנושאי הוגנות בעסקים. 89% מהמחקרים הראו שחברות ששמות דגש על אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, מראות ביצועי שוק טובים יותר. 85% מהמחקרים מראים שחברות אלו נהנות מדוחות כספיים משופרים ו-100% מהמחקרים האקדמיים מאשרים שחברות אלו נהנות מעלויות נמוכות יותר בגיוסי הון, כיוון שהמשקיעים רואים בהן חברות עם סיכון נמוך יותר.
מה אצלנו בישראל?
כל אחד מהמשקיעים מוזמן ליצור לעצמו תיק של חברות הוגנות משלו. אנחנו יכולים לספר לכם שהקרן הניבה בחצי השנה האחרונה תשואה של כ-15% לעומת כ-13% של מדד ת"א 100. שימו לב לנתון המדהים הבא, ממוצע תשואת כל המניות שעברו את הסינון, בשנת 2013, היה 37% לעומת תשואה של כ-14% ב-2013 למדד ת"א 100.
מכאן ששנת 2013 מוכיחה למעלה מכל ספק שהשקעה בחברות הוגנות היא השקעה משתלמת, לא רק חברתית וסביבתית אלא גם מבחינת התשואה הישירה למשקיעים.
- 1.יואב 09/01/2014 13:11הגב לתגובה זוסוף סוף מישהו שאומר את האמת בפנים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
