הוגנות זו לא מילה גסה: החברות הבורסאיות שהפתיעו ב-2013?

שארז צדוק מנכ"ל קרנות אביב שהקימה קרן להשקעה בחברות הוגנות בלבד, בודק מי הן החברות שהפתיעו לטובה במהלך השנה החולפת
ארז צדוק | (1)

רוב המשקיעים למטרות רווח, כלל לא עוצרים לחשוב האם חברה מתנהלת בצורה הוגנת לפני שהם סחרים בה. משקיע שקונה מניה לטווח קצר במטרה להניב רווח מיידי, אולי צודק בראייה הסובייקטיבית הצרה שלו, אך עבור משקיע לטווח ארוך, הוגנות היא פרמטר חשוב בניהול החברה שאת מניותיה הוא מעוניין לרכוש. מדוע? ההיגיון פשוט - חברה שמתנהלת בחוסר הוגנות לעובדיה, ספקיה, סביבתה ועוד, תקבל מהסביבה יחס בהתאם, דבר שיבוא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות שלה, ולא פחות חשוב למשקיעים - סביר שתנהג בחוסר הוגנות בסופו של דבר גם כלפיהם.

אז מי נכנסו למועדון ההוגנות של 2013 ומי נפסלו?

במהלך שנת 2013 בדקנו עשרות חברות בבורסה הישראלית במטרה לבחון השקעה בהן במסגרת קרן שמשקיעה בחברות הוגנות בלבד. הבדיקה כללה בחינה יסודית ומעמיקה של הדו"חות הכספיים, היסטוריה משפטית (תביעות עובדים, ספקים ועוד), תשואות ודיון בוועדת השקעות. אם ברצונכם להוסיף לתיק ההשקעות שלכם חברות הוגנות ונושאות תשואה, אלה השמות שכדאי לכם לשקול.

אורמת. עוסקת באנרגיה ירוקה. ההנהלה הנוכחית אמנם צפויה להתחלף, אך במהלך פעלה היא נהגה בהוגנות עם שכר מותאם לביצועים ותנאים מצוינים לעובדים. החברה כלולה באינדקסים מובילים בעולם בתחום של איכות סביבה, מעורבת בקהילה, וגם עלתה בכ-20% בשנה החולפת.

אסם. זו אולי נשמעת כמו הפתעה, אבל מדובר בחברה המתנהלת באופן יציב וסולידי תוך שמירה על ערך למשקיעים, עובדת עם הציבור וקשובה לקהל לקוחותיה. היא מובילה בתחום איכות סביבה בקרב החברות התעשייתיות, מעורבת בקהילה, וכמובן עלתה בכ-40% בשנה החולפת.

סודה סטרים. חברה שחרטה על דגלה הן את נושא איכות הסביבה והן את נושא טיפוח העובדים ומתן תנאי עבודה ושכר הוגנים. דוגלת בדו קיום במפעל במעלה אדומים ועלתה בכ-50% בשנה החולפת, גם לאחר מימוש משמעותי במניה לאחרונה.

אבוג'ן. אמנם מדובר בחברה קטנה יחסית, אך היא מתנהלת בהוגנות כלפי עובדיה והסביבה, לצד עלייה של כ-70% בשנה החולפת בעוד מדד ת"א 100 עלה בכ-16%.

רוצים עוד? שווה לבחון גם את מניות סקופ, איתמר, אטיוניטי, גזית, צ'ק פוינט, פריגו, שטראוס ואלוט תקשורת.

ומי החברות שנפסלו?

רמי לוי. אחד השחקנים המעניינים היום בורסה הישראלית, אך החברה לא נבחרה לקרן בגלל שכר מנהלים מופרז, ובכלל זה 2 מיליון שקלים (כולל בונוס) לאשתו של רמי לוי עבור הנהלת חשבונות/כספים - תנאים שניתנו לפני תיקון 20 לחוק.

מניות הבנקים . סקטור הבנקים נחשב לסקטור מבוקש ויציב בשוק ההון. עם זאת, מבחינתנו ממש לא מדובר בחברות הוגנות. בשנת 2013 נפסלו להשקעה כל מניות הבנקים בגלל עשרות דיווחים על חוסר הוגנות בטיפול מול לקוחות, שכולל העדפת לקוחות מסוימים על פני אחרים, חוסר שקיפות, מקרים של ייעוץ לא הוגן, דחיפת מוצרים לא נחוצים ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

חברות הביטוח . למעט ביטוח ישיר - בגלל חוסר השקיפות שקיים בטיפול מול הלקוחות, כאשר הסוכן עומד בין הלקוח לחברה ומונע מניגודי עניינים.

ובאופן לא מפתיע, גם החברות הבאות נפסלו להשקעה:

אידיבי אחזקות. בשל עסקאות ישראייר, מעריב וקרדיט סוויס, בעייתיות בתחום הממשל התאגידי וגם ניסיונות של בעל השליטה להשאיר בידיו את החברה למרות הכישלונות, חוסר ההוגנות שבניהול והתספורות שבעקבותיהם. ירדה כ-60% בשנה האחרונה וכ-90% בשלוש השנים האחרונות.

חברה לישראל. למרות כישלונותיה המחפירים בחברות הבנות צים, בטר-פלייס, בזן, כיל, ממשיכה לשלם שכר עתק לבכירים שמחקו ערך ענק לציבור, על חשבון הציבור. ירדה כ-20% בשנה החולפת וכ-50% בשלוש השנים האחרונות.

טבע. התנהלה בשנים האחרונות בחוסר שקיפות. רק לאחרונה הסכימה לחשוף את שכר הבכירים, מינפה את הרכישות הגדולות על חשבון המשקיעים שלוקחים את הסיכון, וכשיש צורך לקצץ, משאירה את שכר הבכירים הגבוה ללא פרופורציה לביצועים ומאיימת בפיטורי עובדים כשההנהלה לא לוקחת אחריות. ירדה כ-10% בשנה האחרונה וקרוב ל-30% בשלוש השנים האחרונות.

ומה עם התשואות?

בשנת 2012 חיברו בדויטשה בנק דוח בנושאי אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, שבדק למעלה ממאה מחקרים אקדמיים שנעשו בנושאי הוגנות בעסקים. 89% מהמחקרים הראו שחברות ששמות דגש על אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, מראות ביצועי שוק טובים יותר. 85% מהמחקרים מראים שחברות אלו נהנות מדוחות כספיים משופרים ו-100% מהמחקרים האקדמיים מאשרים שחברות אלו נהנות מעלויות נמוכות יותר בגיוסי הון, כיוון שהמשקיעים רואים בהן חברות עם סיכון נמוך יותר.

מה אצלנו בישראל?

כל אחד מהמשקיעים מוזמן ליצור לעצמו תיק של חברות הוגנות משלו. אנחנו יכולים לספר לכם שהקרן הניבה בחצי השנה האחרונה תשואה של כ-15% לעומת כ-13% של מדד ת"א 100. שימו לב לנתון המדהים הבא, ממוצע תשואת כל המניות שעברו את הסינון, בשנת 2013, היה 37% לעומת תשואה של כ-14% ב-2013 למדד ת"א 100.

מכאן ששנת 2013 מוכיחה למעלה מכל ספק שהשקעה בחברות הוגנות היא השקעה משתלמת, לא רק חברתית וסביבתית אלא גם מבחינת התשואה הישירה למשקיעים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יואב 09/01/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו שאומר את האמת בפנים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.