הוגנות זו לא מילה גסה: החברות הבורסאיות שהפתיעו ב-2013?

שארז צדוק מנכ"ל קרנות אביב שהקימה קרן להשקעה בחברות הוגנות בלבד, בודק מי הן החברות שהפתיעו לטובה במהלך השנה החולפת
ארז צדוק | (1)

רוב המשקיעים למטרות רווח, כלל לא עוצרים לחשוב האם חברה מתנהלת בצורה הוגנת לפני שהם סחרים בה. משקיע שקונה מניה לטווח קצר במטרה להניב רווח מיידי, אולי צודק בראייה הסובייקטיבית הצרה שלו, אך עבור משקיע לטווח ארוך, הוגנות היא פרמטר חשוב בניהול החברה שאת מניותיה הוא מעוניין לרכוש. מדוע? ההיגיון פשוט - חברה שמתנהלת בחוסר הוגנות לעובדיה, ספקיה, סביבתה ועוד, תקבל מהסביבה יחס בהתאם, דבר שיבוא לידי ביטוי בתוצאות העסקיות שלה, ולא פחות חשוב למשקיעים - סביר שתנהג בחוסר הוגנות בסופו של דבר גם כלפיהם.

אז מי נכנסו למועדון ההוגנות של 2013 ומי נפסלו?

במהלך שנת 2013 בדקנו עשרות חברות בבורסה הישראלית במטרה לבחון השקעה בהן במסגרת קרן שמשקיעה בחברות הוגנות בלבד. הבדיקה כללה בחינה יסודית ומעמיקה של הדו"חות הכספיים, היסטוריה משפטית (תביעות עובדים, ספקים ועוד), תשואות ודיון בוועדת השקעות. אם ברצונכם להוסיף לתיק ההשקעות שלכם חברות הוגנות ונושאות תשואה, אלה השמות שכדאי לכם לשקול.

אורמת. עוסקת באנרגיה ירוקה. ההנהלה הנוכחית אמנם צפויה להתחלף, אך במהלך פעלה היא נהגה בהוגנות עם שכר מותאם לביצועים ותנאים מצוינים לעובדים. החברה כלולה באינדקסים מובילים בעולם בתחום של איכות סביבה, מעורבת בקהילה, וגם עלתה בכ-20% בשנה החולפת.

אסם. זו אולי נשמעת כמו הפתעה, אבל מדובר בחברה המתנהלת באופן יציב וסולידי תוך שמירה על ערך למשקיעים, עובדת עם הציבור וקשובה לקהל לקוחותיה. היא מובילה בתחום איכות סביבה בקרב החברות התעשייתיות, מעורבת בקהילה, וכמובן עלתה בכ-40% בשנה החולפת.

סודה סטרים. חברה שחרטה על דגלה הן את נושא איכות הסביבה והן את נושא טיפוח העובדים ומתן תנאי עבודה ושכר הוגנים. דוגלת בדו קיום במפעל במעלה אדומים ועלתה בכ-50% בשנה החולפת, גם לאחר מימוש משמעותי במניה לאחרונה.

אבוג'ן. אמנם מדובר בחברה קטנה יחסית, אך היא מתנהלת בהוגנות כלפי עובדיה והסביבה, לצד עלייה של כ-70% בשנה החולפת בעוד מדד ת"א 100 עלה בכ-16%.

רוצים עוד? שווה לבחון גם את מניות סקופ, איתמר, אטיוניטי, גזית, צ'ק פוינט, פריגו, שטראוס ואלוט תקשורת.

ומי החברות שנפסלו?

רמי לוי. אחד השחקנים המעניינים היום בורסה הישראלית, אך החברה לא נבחרה לקרן בגלל שכר מנהלים מופרז, ובכלל זה 2 מיליון שקלים (כולל בונוס) לאשתו של רמי לוי עבור הנהלת חשבונות/כספים - תנאים שניתנו לפני תיקון 20 לחוק.

מניות הבנקים . סקטור הבנקים נחשב לסקטור מבוקש ויציב בשוק ההון. עם זאת, מבחינתנו ממש לא מדובר בחברות הוגנות. בשנת 2013 נפסלו להשקעה כל מניות הבנקים בגלל עשרות דיווחים על חוסר הוגנות בטיפול מול לקוחות, שכולל העדפת לקוחות מסוימים על פני אחרים, חוסר שקיפות, מקרים של ייעוץ לא הוגן, דחיפת מוצרים לא נחוצים ועוד.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

חברות הביטוח . למעט ביטוח ישיר - בגלל חוסר השקיפות שקיים בטיפול מול הלקוחות, כאשר הסוכן עומד בין הלקוח לחברה ומונע מניגודי עניינים.

ובאופן לא מפתיע, גם החברות הבאות נפסלו להשקעה:

אידיבי אחזקות. בשל עסקאות ישראייר, מעריב וקרדיט סוויס, בעייתיות בתחום הממשל התאגידי וגם ניסיונות של בעל השליטה להשאיר בידיו את החברה למרות הכישלונות, חוסר ההוגנות שבניהול והתספורות שבעקבותיהם. ירדה כ-60% בשנה האחרונה וכ-90% בשלוש השנים האחרונות.

חברה לישראל. למרות כישלונותיה המחפירים בחברות הבנות צים, בטר-פלייס, בזן, כיל, ממשיכה לשלם שכר עתק לבכירים שמחקו ערך ענק לציבור, על חשבון הציבור. ירדה כ-20% בשנה החולפת וכ-50% בשלוש השנים האחרונות.

טבע. התנהלה בשנים האחרונות בחוסר שקיפות. רק לאחרונה הסכימה לחשוף את שכר הבכירים, מינפה את הרכישות הגדולות על חשבון המשקיעים שלוקחים את הסיכון, וכשיש צורך לקצץ, משאירה את שכר הבכירים הגבוה ללא פרופורציה לביצועים ומאיימת בפיטורי עובדים כשההנהלה לא לוקחת אחריות. ירדה כ-10% בשנה האחרונה וקרוב ל-30% בשלוש השנים האחרונות.

ומה עם התשואות?

בשנת 2012 חיברו בדויטשה בנק דוח בנושאי אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, שבדק למעלה ממאה מחקרים אקדמיים שנעשו בנושאי הוגנות בעסקים. 89% מהמחקרים הראו שחברות ששמות דגש על אחריות חברתית, סביבה וממשל תאגידי, מראות ביצועי שוק טובים יותר. 85% מהמחקרים מראים שחברות אלו נהנות מדוחות כספיים משופרים ו-100% מהמחקרים האקדמיים מאשרים שחברות אלו נהנות מעלויות נמוכות יותר בגיוסי הון, כיוון שהמשקיעים רואים בהן חברות עם סיכון נמוך יותר.

מה אצלנו בישראל?

כל אחד מהמשקיעים מוזמן ליצור לעצמו תיק של חברות הוגנות משלו. אנחנו יכולים לספר לכם שהקרן הניבה בחצי השנה האחרונה תשואה של כ-15% לעומת כ-13% של מדד ת"א 100. שימו לב לנתון המדהים הבא, ממוצע תשואת כל המניות שעברו את הסינון, בשנת 2013, היה 37% לעומת תשואה של כ-14% ב-2013 למדד ת"א 100.

מכאן ששנת 2013 מוכיחה למעלה מכל ספק שהשקעה בחברות הוגנות היא השקעה משתלמת, לא רק חברתית וסביבתית אלא גם מבחינת התשואה הישירה למשקיעים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יואב 09/01/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו שאומר את האמת בפנים
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.