5 נקודות בעניין הכסף שלכם, לקראת השנה החדשה
השנה החדשה מביאה עמה בשורה חדשה לעולמינו הפיננסי, מהותה - החזרה לשגרה. אז נכון שאולי קצת קשה לדבר על חזרה לשגרה כאשר אנו עדים יום ביומו, באזור המגורים המשוגע שלנו, לטירוף חושים של הרג, העדר מוסר בסיסי, פחדנות ופוליטיקה במלוא עליבותה. אבל מה שיפה בעולם הכלכלי, זו דווקא היעילות היחסית בה דברים נקבעים, על פי אמות מידה כמותיות ואנושיות. בשוק ההון ובחיים בפרט, חייבים להתבונן על תהליכים ממעוף הציפור. ככל כשתתרחקו ולא תתמקדו בנקודה אחת, אתם תראו טוב יותר את התמונה המלאה.
העולם יוצא לו לאט לאט מהמשבר הענק שפקד אותו ב-2008. יחד עם זאת מתחיל להסתמן מי מהמדינות נהגו טוב יותר במשבר? מי מהכלכלות הובילה את העדר? ומיהן המדינות המוחלשות שהשתרכו להן מאחור? אבל מה שבעצם הכי חשוב הוא לאן השיירה הזו הולכת, האם על מישור? עלייה? או חלילה ירידה?
אני מאמין שאם מסתכלים על נתונים ללא משוא פנים, הדברים מאוד ברורים. השיירה בתהליך של טיפוס. אומנם הטיפוס איטי, שלפעמים נעצר ותופס מנוחה, לעיתים רועד מפחד כשעובר ליד תהום עמוקה או דוחף חבר שמתקשה לעמוד בקצב - אבל בכלליות, התמונה ברורה.
סיום המשבר מכוון אותנו למקומות מאוד ברורים, אם כי לא קלים לביצוע. אסטרטגיית השקעות מוצלחת נבנתה בשנים האחרונות על סיכון נמוך - אגרות חוב ארוכות ממשלתיות ואגרות חוב קונצרניות במרווחים נמוכים. במילה אחת, הייתה זו "הצלחה של הפינות", וכבר ידוע שפינות הן מקום נוח לתקופות מאוד יוצאות דופן. מצד אחד זה מרגיש נוח, מוגן לכאורה - אך בעולם ההשקעות מדובר במצב מאוד מסוכן.
עלייה בתשואות ארוכות הטווח . התרגלנו לראות רווחים בנכסים הפיננסים הסולידיים שלנו של כ-10% לשנה. רווחים שאינם באמת ריביות ששולמו, אלא יותר מקום בו אגרות החוב עלו כתוצאה משילוב של פחד, חרדה והורדת ריבית בעולם - כזריקת עידוד לכלכלות הסובלות.
כשנכס מתנפח מעבר ליכולת התשלום, השאלה היחידה שנותרה היא מי ישלם? הרי כפי שציינתי כאן, החברות לא באמת שילמו מחירים כאלו, גם לא המדינות, נהפוך הוא. לכן חייבים להכין את הנכסים הפיננסים שלנו לתקופה החדשה. זה כנראה לא יקרה מיד, אך זהו תהליך שכבר החל. דרך אגב, לאלו מכם שקוראים ותופס אתכם פחד כלשהו, אני חייב להגיד שזוהי תקופה מעולה לבנות תיק בריא, כך שיש כאן הזדמנות ענקית.
פיזור . הגיע הזמן להגיד - די. אין שום הגיון לשבת עם תיק השקעות כולו כאן, בפינה שלנו במזרח התיכון - זה לא מקצועי, לא חכם במיוחד ובעיקר לא נכון. פיזור בינלאומי, בעיקר של תיק המניות הוא קריטי.
השוק המקומי, כמו הכלכלה המקומית לא בשיא תפארתה לצערי.
חוסר בהשקעות, חוסר בתכנון ארוך טווח, עלייה במיסים, הכבדה רגולטורית יחד עם אווירת "עליהום" על העולם העסקי ופופוליזם תקשורתי, כל אלו לא בדיוק סימנים מעודדים, סתם עוד פינה.
נדל"ן . כמה אני שומע עוד ועוד אנשים שמתגאים בזה ש"קנינו דירה להשקעה". לאחרונה, אני מנסה להסביר, לעיתים לא בהצלחה, כי כמו כל דבר בכלכלה, הכל יחסי, ואין לי ספק כי הדירות בישראל כיום יקרות. יקרות מאוד. דירות בישראל כיום זו פינת השקעה מסוכנת. נקודה.
הגדלת הסיכון . התרגלנו? מרוויחים בלי סיכון? אגרות חוב ממשלתיות עולות בעשרות אחוזים? נו באמת. אני לפחות אומר לעצמי, ללקוחות וחברים, בסופו של דבר אין תשואה בלי סיכון בעולם נטול פינות. תזכרו את זה כשאתם מתכננים - רוצים תשואה? תגדילו סיכון, אין פתרון אחר. לרוב מדובר בהגדלת רכיב המניות (כל אחד לפי גילו, רכושו וטעמיו כמובן), אבל קיימות דרכים נוספות.
נהלו את הכסף . כל דבר לא מנוהל נופל לתהום האקראיות. זה לא דבר טוב. כסף, חיסכון והשקעה דורשים כיום רמה מקצועית גבוהה פי כמה ממה שהיה בעבר. הדרישה לדינמיות, מעקב יום יומי עם יד על הדופק, משאבים עצומים והרבה טיפול שוטף. היום מגוון המוצרים ברי הניהול הם רבים, כמעט לכל סכום ולכל לקוח. אז אל תתחבאו בפינה, מצאו לכם פתרון בו הכסף ינוהל.
- 6.יובל 06/09/2013 15:11הגב לתגובה זושום בית השקעות לא משקיע רק בארץ לא מבין מה חדש בנאמר.
- 5.ירון 05/09/2013 18:26הגב לתגובה זוכבר 12 שנה...ושמתי את הכסף כל הזמן בתכניות חיסכון בנקאיות,צמודות מדד+ריבית...כל שנה משתחררת לי תכנית חיסכון,ואני מפקיד מחדש..לטווח ארוך בלבד. מסקנה:רווח יפה מאוד בריבית דריבית.. ללא עמלות בכלל... ללא סיכון בכלל!!... יושנים טוב בלילה... לא מעניין מה קורה בבורסה... יאללה לעבודה... אה ושכתי:בלי דמי ניהול בכלל...כל הרווח הולך ישר אליך..
- 22 07/09/2013 10:32הגב לתגובה זוהרבית הראלית גבוהה כבר כמה שנים טובות מהריבית הנומינלית שאתה מקבל בבנק (האינפלציה שוחקת לך את הכסף בין 1 ל 1 וחצי אחוז לשנה כי בבנק אתה לא מקבל יותר מ 2.5 אחוז מקסימום ) אולי אתה ישן טוב בלילה כי האופי שלך הוא כזה שונא סיכון אבל אתה בטח לא יכול להמליץ על הדרך שלך כי זה מתקון הבטוח ביותר להפסד
- siryusgo 08/09/2013 01:16אולי לא מרויח ריבית גבוהה יותר אבל זה ענין שלו, דרך אגב, הפתרון יכול להיות אגח מדינה צמוד מדד, אבל שוב יש עליות וירידות
- 4.הכי חשוב להשקיע במשפחה כל השאר שטויות (ל"ת)אמיר 04/09/2013 22:43הגב לתגובה זו
- 3.עוד אחד שמדבר מפוזיציה (ל"ת)מסקנתו: השקיעו אצלי 04/09/2013 13:35הגב לתגובה זו
- 2.יובל 03/09/2013 21:18הגב לתגובה זואיזו אמירה אומללה
- 1.ענת 03/09/2013 21:15הגב לתגובה זואת זה אתה אמרת !

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
