5 נקודות בעניין הכסף שלכם, לקראת השנה החדשה
השנה החדשה מביאה עמה בשורה חדשה לעולמינו הפיננסי, מהותה - החזרה לשגרה. אז נכון שאולי קצת קשה לדבר על חזרה לשגרה כאשר אנו עדים יום ביומו, באזור המגורים המשוגע שלנו, לטירוף חושים של הרג, העדר מוסר בסיסי, פחדנות ופוליטיקה במלוא עליבותה. אבל מה שיפה בעולם הכלכלי, זו דווקא היעילות היחסית בה דברים נקבעים, על פי אמות מידה כמותיות ואנושיות. בשוק ההון ובחיים בפרט, חייבים להתבונן על תהליכים ממעוף הציפור. ככל כשתתרחקו ולא תתמקדו בנקודה אחת, אתם תראו טוב יותר את התמונה המלאה.
העולם יוצא לו לאט לאט מהמשבר הענק שפקד אותו ב-2008. יחד עם זאת מתחיל להסתמן מי מהמדינות נהגו טוב יותר במשבר? מי מהכלכלות הובילה את העדר? ומיהן המדינות המוחלשות שהשתרכו להן מאחור? אבל מה שבעצם הכי חשוב הוא לאן השיירה הזו הולכת, האם על מישור? עלייה? או חלילה ירידה?
אני מאמין שאם מסתכלים על נתונים ללא משוא פנים, הדברים מאוד ברורים. השיירה בתהליך של טיפוס. אומנם הטיפוס איטי, שלפעמים נעצר ותופס מנוחה, לעיתים רועד מפחד כשעובר ליד תהום עמוקה או דוחף חבר שמתקשה לעמוד בקצב - אבל בכלליות, התמונה ברורה.
סיום המשבר מכוון אותנו למקומות מאוד ברורים, אם כי לא קלים לביצוע. אסטרטגיית השקעות מוצלחת נבנתה בשנים האחרונות על סיכון נמוך - אגרות חוב ארוכות ממשלתיות ואגרות חוב קונצרניות במרווחים נמוכים. במילה אחת, הייתה זו "הצלחה של הפינות", וכבר ידוע שפינות הן מקום נוח לתקופות מאוד יוצאות דופן. מצד אחד זה מרגיש נוח, מוגן לכאורה - אך בעולם ההשקעות מדובר במצב מאוד מסוכן.
עלייה בתשואות ארוכות הטווח . התרגלנו לראות רווחים בנכסים הפיננסים הסולידיים שלנו של כ-10% לשנה. רווחים שאינם באמת ריביות ששולמו, אלא יותר מקום בו אגרות החוב עלו כתוצאה משילוב של פחד, חרדה והורדת ריבית בעולם - כזריקת עידוד לכלכלות הסובלות.
כשנכס מתנפח מעבר ליכולת התשלום, השאלה היחידה שנותרה היא מי ישלם? הרי כפי שציינתי כאן, החברות לא באמת שילמו מחירים כאלו, גם לא המדינות, נהפוך הוא. לכן חייבים להכין את הנכסים הפיננסים שלנו לתקופה החדשה. זה כנראה לא יקרה מיד, אך זהו תהליך שכבר החל. דרך אגב, לאלו מכם שקוראים ותופס אתכם פחד כלשהו, אני חייב להגיד שזוהי תקופה מעולה לבנות תיק בריא, כך שיש כאן הזדמנות ענקית.
פיזור . הגיע הזמן להגיד - די. אין שום הגיון לשבת עם תיק השקעות כולו כאן, בפינה שלנו במזרח התיכון - זה לא מקצועי, לא חכם במיוחד ובעיקר לא נכון. פיזור בינלאומי, בעיקר של תיק המניות הוא קריטי.
השוק המקומי, כמו הכלכלה המקומית לא בשיא תפארתה לצערי.
חוסר בהשקעות, חוסר בתכנון ארוך טווח, עלייה במיסים, הכבדה רגולטורית יחד עם אווירת "עליהום" על העולם העסקי ופופוליזם תקשורתי, כל אלו לא בדיוק סימנים מעודדים, סתם עוד פינה.
נדל"ן . כמה אני שומע עוד ועוד אנשים שמתגאים בזה ש"קנינו דירה להשקעה". לאחרונה, אני מנסה להסביר, לעיתים לא בהצלחה, כי כמו כל דבר בכלכלה, הכל יחסי, ואין לי ספק כי הדירות בישראל כיום יקרות. יקרות מאוד. דירות בישראל כיום זו פינת השקעה מסוכנת. נקודה.
הגדלת הסיכון . התרגלנו? מרוויחים בלי סיכון? אגרות חוב ממשלתיות עולות בעשרות אחוזים? נו באמת. אני לפחות אומר לעצמי, ללקוחות וחברים, בסופו של דבר אין תשואה בלי סיכון בעולם נטול פינות. תזכרו את זה כשאתם מתכננים - רוצים תשואה? תגדילו סיכון, אין פתרון אחר. לרוב מדובר בהגדלת רכיב המניות (כל אחד לפי גילו, רכושו וטעמיו כמובן), אבל קיימות דרכים נוספות.
נהלו את הכסף . כל דבר לא מנוהל נופל לתהום האקראיות. זה לא דבר טוב. כסף, חיסכון והשקעה דורשים כיום רמה מקצועית גבוהה פי כמה ממה שהיה בעבר. הדרישה לדינמיות, מעקב יום יומי עם יד על הדופק, משאבים עצומים והרבה טיפול שוטף. היום מגוון המוצרים ברי הניהול הם רבים, כמעט לכל סכום ולכל לקוח. אז אל תתחבאו בפינה, מצאו לכם פתרון בו הכסף ינוהל.
- 6.יובל 06/09/2013 15:11הגב לתגובה זושום בית השקעות לא משקיע רק בארץ לא מבין מה חדש בנאמר.
- 5.ירון 05/09/2013 18:26הגב לתגובה זוכבר 12 שנה...ושמתי את הכסף כל הזמן בתכניות חיסכון בנקאיות,צמודות מדד+ריבית...כל שנה משתחררת לי תכנית חיסכון,ואני מפקיד מחדש..לטווח ארוך בלבד. מסקנה:רווח יפה מאוד בריבית דריבית.. ללא עמלות בכלל... ללא סיכון בכלל!!... יושנים טוב בלילה... לא מעניין מה קורה בבורסה... יאללה לעבודה... אה ושכתי:בלי דמי ניהול בכלל...כל הרווח הולך ישר אליך..
- 22 07/09/2013 10:32הגב לתגובה זוהרבית הראלית גבוהה כבר כמה שנים טובות מהריבית הנומינלית שאתה מקבל בבנק (האינפלציה שוחקת לך את הכסף בין 1 ל 1 וחצי אחוז לשנה כי בבנק אתה לא מקבל יותר מ 2.5 אחוז מקסימום ) אולי אתה ישן טוב בלילה כי האופי שלך הוא כזה שונא סיכון אבל אתה בטח לא יכול להמליץ על הדרך שלך כי זה מתקון הבטוח ביותר להפסד
- siryusgo 08/09/2013 01:16אולי לא מרויח ריבית גבוהה יותר אבל זה ענין שלו, דרך אגב, הפתרון יכול להיות אגח מדינה צמוד מדד, אבל שוב יש עליות וירידות
- 4.הכי חשוב להשקיע במשפחה כל השאר שטויות (ל"ת)אמיר 04/09/2013 22:43הגב לתגובה זו
- 3.עוד אחד שמדבר מפוזיציה (ל"ת)מסקנתו: השקיעו אצלי 04/09/2013 13:35הגב לתגובה זו
- 2.יובל 03/09/2013 21:18הגב לתגובה זואיזו אמירה אומללה
- 1.ענת 03/09/2013 21:15הגב לתגובה זואת זה אתה אמרת !

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.