הסוחרים עוצמים עיניים ומאמינים שהגואל יגיע

יונתן קריספין | (7)

יש לנו ממשלה חדשה, יש לנו שר אוצר ויש לנו בורסה שמדשדשת מס' חודשים בזמן שבעולם ישנם שיאים ועוד שיאים מזה זמן מה. קפריסין נכנסה לתמונה, הפריעה לעליות הגלובליות והיוותה כחומר נפץ שבוחנים בקטן על עם קטן וכלכלה קטנה. אצלנו כמויות השורט גדלות על השוק, השחקנים מאוהבים כאן בשוק מדשדש עד בלי די. כל אימת שמגיע ל-1250 וסביבתה מגיע נחיל דבורים שמבצע עוקץ, מוריד את השוק חזרה ומונע פריצה. פוטנציאל נפיץ למדי במידה ונעלה מעל 1250. מה יקרה אם כולם ירוצו? שלא יקחו להם את המדליה בסיום כמו לאמסטרונג, יחשדו בהם על המהירות.

העם בישראל סובל מתשואות רדודות במניות עקב מסחר דל ולא מעניין, וחוסר בנוטלי סיכונים. בזמן שבעולם לוקחים סיכונים במניות, כאן לוקחים סיכונים על נדל"ן, אג"ח או שניהם, מדברים על בועה והעם לא מעוניין להאזין.

תור הזהב של המניות עוד יגיע, רק השאלה מתי היא התעלומה האמיתית. היו ימים ב-2003 שנתניהו היה מאזין לביצועי הבורסה, היה אכפת לו. אולי ללפיד יהיה איכפת גם כן. מדד המעו"ף מתנהל בדישדוש זמן רב. פריצה מעלה היא עניין של זמן קצר לדעתי, עוצמה גדולה של קונים ומוכרים יחליפו את צבע החליפה.

sp: רגע לפני עליית מדרגה.

דאקס: 8000 הופכת לתמיכה שבועית. רגע לפני נגיעה בשיא. ביום ד' יתקיים נאומו של האדם שדואג יותר מכולם לצבע הירוק בניו יורק, ברנניקי. האם ימשיך לנפח בלונים?

ניקיי יפן: פוטנציאל עלייה גבוה בבורסה היפנית. אחרי שנים רבות של קיפאון בתוך הקופסא שהשבית את הבורסה ל-2 עשורים, הגיע ראש ממשלה שמבין מה צריך לעשות למען הכלכלה המקומית, ועל פי העיתונות - הזרים שועטים פנימה.

אופציות מעו"ף:

אחרי הטור של שבוע שעבר המדד נמצא על אותה רמת מוצא - 1240-1250, רק שהפרמיות איבדו מחיוכן עקב הדדש שחווינו. הסוחרים בינתיים עם עיניים עצומות כשמדובר על אזור 1250 ומאמינים שתמיד יגיע "גואל הגואל", וימנע מהשוק לפרוץ מעלה. צריך לקחת בחשבון שהדישדוש בסופו של עניין יפרוץ קדימה, השאלה רק מתי? ככל שעובר הזמן לסיום החודש - כך שעון החול לפריצה המקומית אוזל. אני רואה את השוק פורץ במארס - אם לא יקרה נצטרך להזמין את גואל לעשות הגומל על השוק, כי עוד חודש של דישדוש אומר סטיות נמוכות יותר ויותר. אז רצוי שהשוק יעורר וינוע, כמו לומר אני כאן ולא בשביל ללכת.

הסוחרים מתייחסים אל רמת 1240 כתמיכה בעלת משמעות, כל עוד נשאר מעליה סיכויי הפריצה גבוהים. מחזורי המסחר בתל אביב איומים, אין נזילות, בתי הקפה מלאים בסוחרים בשבתון. צריך להחזיר את הברק לעיניים ואת הבורסה לכותרות, כדי שכל אחד שנזכר בכספו, יראה באחד העם מושב לעתיד. היו ימים כאלה, צריך להתכונן אליהם במיוחד מתענייני שוק המניות, זה מעבר לפינה. זה האפיק שיוכל לתת תשואה והשאר כבר יתנו הרבה פחות.

לעמוד הפייסבוק של דוביד

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קונץ 21/03/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
    וכבר לא מה שהיתה קודם. הכל בגלל העלאת המס וירידת מחזורי המסחר ואולי גם המכונות. קפה אני מכין לבד ולא בבית קפה.
  • 4.
    אהרון 19/03/2013 17:34
    הגב לתגובה זו
    מעניין מאוד כמו שצריך.איפה הפקיעה של שלזינגר?
  • 3.
    אנחנו אי שם באמצע 19/03/2013 11:10
    הגב לתגובה זו
    שלא לדבר על רוסייה ועוד ארצות
  • 2.
    אבנר 19/03/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    בתי הקפה מלאים בסוחרים מחוקיםם
  • בתי הקפה מלאים במהמרים מחוקים ונוכלים שעובדים על אחרים. (ל"ת)
    מהמרים ונוכלים 19/03/2013 10:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד 19/03/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
    גם אני משקיע בבורסה, והייתי שמח אם המס היה יורד חזרה ל 15%. אבל מה לעשות נראה לי שיש כמה דברים קצת יותר חשובים ששר האוצר צריך להתמקד בהם מאשר מחזורי הבורסה הדלילים.
  • השני 01/04/2013 19:00
    הגב לתגובה זו
    בורסה טובה מביאה משקיעים מהעולם שתורמים יפה לקופת המדינה בטוח יותר מנדלן ששם קונים על שם הדוד והאח והסבא כדי לא לשלם מיסים בבורסה קנית שילמת
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.