המשבר באירופה רחוק מפתרון, תהיו מוכנים ל"הפתעות" לרעה

דן הלמן, הלמן-אלדובי, מתייחס בטורו למשבר ההולך ומתמשך ביבשת המאוחדת והדרכים היחידות לפתרונו
דן הלמן | (3)

ירמיהו הנביא טבע את הפתגם "מצפון תפתח הרעה" (ירמיה א' 14). כמו בתקופתו של ירמיהו, כך גם היום. האיום על ישראל מגיע מצפון בין אם בדמותה של אירן מבחינה גיאו-פוליטית צבאית ובין אם משבר החובות של אירופה שגורר אט אט אבל בנחישות את העולם המערבי מטה אל המיתון. רבות כתבתי, וגם אחרים כתבו, על משבר החובות באירופה, אך הפעם אנסה להציג זווית קצת שונה.

בכדי להבין יותר טוב את המשבר, יש לבחון את שורשיו (רמת המינוף של חברות במערב בכלל ובנקים בפרט), אך לא פחות חשוב את המניעים שהובילו את בני האדם במערב למשבר הכלכלי הנוכחי. השורשים של המשבר הנ"ל נעוצים בשיטת הממשל הדמוקרטית - קפיטליסטית של המערב ה"נאור". לא בכדי המדינות שנפלו קורבן "כבד" למשבר הינן מדינות עם אוריינטציה קפיטליסטית חזקה, בה אני העצמי נמצא במרכז על חשבון הכלל.

לא בכדי מצבן הכלכלי של מדינות סקנדינביה טוב יותר שכן בהן האחראיות ההדדית של התושבים אחד כלפי השני היא גדולה יותר וטבועה ב-DNA התרבותי (ייתכן שהשורשים לכך נעוצים בתנאי מזג האוויר הקשים בסקנדינביה שאילצו את בני האדם לפעול בקומונה על מנת לשרוד).

המשבר הנוכחי באירופה שניצת כל פעם מחדש עוד רחוק, לצערי, מפתרון. עוד תהיינה לנו הרבה "הפתעות" לרעה בדרך לפני שנראה שינוי. להערכתי, שינוי ושיפור מצבה הכלכלי של אירופה לא יתאפשר ללא שינוי מהותי בתפיסה כיצד מדינה, תושבים וכלכלה צריכים להתנהל יחדיו. הפערים החברתיים הגדולים במערב, הפערים הכלכליים, עלות המחיה, האבטלה ומצד שני העושר המנקר של מעטים שידעו לנצל את שיטת הממשל הנוכחית לטובתם על חשבון כלל הציבו, לא יכולים להימשך.

לפיכך, יציאתה האמיתית של אירופה מהמשבר תלווה בשינוי שיטת הממשל כך שדמוקרטיה - קפיטליסטית "טהורה" תתחלף בשיטת ממשל אחרת. תהליך שכזה קורה, אם יש מזל, לאורך זמן (מהפכה) אך לעיתים במהירות ובאלימות (הפיכה).

בכל מקרה, דבר אחד ברור - ללא צעדים דרסטיים, שכרגע אינם נראים באופק, אירופה תחליק לאט במדרון אל עבר המיתון כאשר עוד מדינות מצטרפות למעגל. אנו צריכים להיות ערוכים נפשית לתקופה ארוכה של סביבת ריבית נמוכה ואף ריאלית שלילית וזאת עד שתתרחשנה אחת מהאפשרויות הבאות: התאוששות אירופית, עליית כוחן של הכלכלות המתעוררות כך שהן יהוו כחלק הארי של הכלכלה העולמית על חשבונה של אירופה, ארה"ב תצליח, בדרך נס, לעבור לפסים של צמיחה חזקים אשר יוציאו גם את אירופה מהבוץ.

ברם, בארה"ב ראינו רק השבוע דוגמא נוספת ל"עלות" של רדיפת הבצע בעולם הפיננסי באמצעות ניסיון להרוויח כסף יש מאין. ג'י פי מורגן, מי שנחשב לבנק ההשקעות הטוב ביותר בארה"ב (אם לא בעולם) בניהול סיכונים, נפל קורבן לאסטרטגיה לא מוצלחת בשוק ההון. את המחיר הראשון משלמת מנהלת ההשקעות הראשית ומאבדת את כיסאה על ההפסד האדיר של 2 מיליארד דולר.

נדמה כי שוק ההון שכח כי תפקידו הראשוני הינו לספק כסף לטובת התרחבות הפעילות העסקית של חברות (רכישת מניות או אג"ח בהנפקות של חברות). נוצר מצב של הגולם הקם על יוצרו בו שוק ההון מנסה לייצר ערך בעצמו בזכות עצמו באמצעות מכשירים פיננסים על עצמו. השוק הפיננסי העולמי הפך ליותר גדול ועשיר מאשר השוק הראלי. מצב זה אינו בריא. עד אשר שוק ההון לא יתגמד בחזרה למימדים האמיתיים שלו שוקי ההון לא יחזרו לנקודת איזון. אנו צפויים להמשיך לחזות בתנודתיות גבוהה, ב"הפתעות" נוספות נוסח ג'י פי מורגן, חדלות פירעון והסדרים של חברות אשר נחשבו רק לפני חמש שנים גדולות מידי וחזקות מידי מכדי ליפול.

הערה משפטית

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חזי 16/05/2012 00:20
    הגב לתגובה זו
    גם אנחנו באותו מצב רק שהמדינה שואבת מיסים מהציבור וכך מממנת את המנגנונים הציבוריים המנופחים והמסואבים כן וגם מערכת הבטחון
  • 1.
    מדיגוס 15/05/2012 12:32
    הגב לתגובה זו
    טסה למעלה אישור FDA , בסבירות גבוהה מאוד על פי גלובס פוטנציאל שוק הסובל מהמחלה של שסתום ושטי לא תקין 10% מאוכלוסיית העולם שלא תגידו לא " לא ראינו מתי היא הספיקה לעלות 100%" שווי שוק שלה לעומת פוטנציאל אפסייד אדיר
  • בלשית 20/05/2012 20:24
    הגב לתגובה זו
    מבחינות מסויימות, רק שפה אנחנו גם שפוטים של השלטון...
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.