שימו לב למרכז פוזיציות בולט במאי המתפקד כמגנט

יונתן קריספין (דוביד) סוקר את המצב בבורסה באחד העם ומסתכל על מפת הפוזיציות בשוק הנגזרים
יונתן קריספין | (9)

אפריל הסתיים, מדד ת"א 25 הוסיף 3.5% לערכו בעוד בורסות העולם ירדו במהלך חודש. התשואה שייכת בחלקה למניית מלאנוקס שתרמה למדד המעו"ף. המדד עלה, אבל אין חדוות קניות. זה פשוט משעמם למדי, מחזורים נמוכים, עמידה של שעות במקום ללא מעש ועסקאות. לא פעם המחזור גדל ב-10%-20% בשלב הנעילה, בלבד.

למעשה הבורסה ממשיכה לגסוס בפעילות, והעובדה שהיא עלתה 3.5% החודש לא משנה את התמונה. יש האומרים שאם המדד יעלה יותר, המחזורים יגדלו. לא מאמין בקלישאה אבל מאמין שמשהו עומד אחרי השיעמום. פשוט הספקולנטים מריחים טרף במקומות אחרים. תנודתיים יותר, עם מיסוי נמוך, מקומות שמתרכזים בהם יותר משקיעים הם פלפלים יותר, וכאן זה לא קיים.

הבחירות לכנסת מוקדמות לסתיו 2012 במקום ב-2013. בדרך כלל בחירות הובילו לעליות בשוק, לרוב כאשר השילטון צפוי להתחלף. הפעם אין צפי להחלפה, וגם אין הרבה זמן. כולם יודעים שאם הקואליציה תיראה זהה, אנו הולכים לקבל מכת מיסים עקיפים והעלאת מיסי חברות. מה שאומר הכבדת נטל, ובדרך כלל זה מוריד ריווחיות של חברות.

מנגד העניין האירני עשוי לרדת מהפרק ולשחרר לחץ. בכל זאת, אם יש בחירות, יש פחות סיכוי להתקפה. גם המחאה תהיה בקלפי ולא בשטח. בקיצור, רק להיזכר איך נתניהו היה עונה לפני חודשיים לכלי התקשורת שאין בחירות באופק, ולפתע הן כאן דופקות בדלת. זה לא שהמציאות מכריחה, היא נקבעת ע"י אינטרסים של פוליטיקאים.

מדד המעו"ף עומד הבוקר על 1164 נק'. עמד איתן במהפכות אפריל בבורסות חו"ל. בינתיים עם מס' ימי דישדוש והמתנה לבאות. הכיוון הכללי הוא יותר חיובי בתקופה הנוכחית, כאשר ירידה מ-1140 תשנה את התמונה לרעה, ועת מימוש יכולה להוביל לשם.

sp:

היה במתכונת מימושים באפריל. הצליח לעלות מעל 1390, וזאת הרמה החשובה מעתה כתמיכה. מנגד עלייה מעל 1420 תוביל לחידוש מהלך העליות.

דולר:

3.7-3.8 טווח מסחר, מדשדש .

אופציות מעו"ף:

רק התחלנו את מאי, והחודש הזה מקוצר גם הוא. פקיעה ב-24 לחודש.

מחירי הפרמיות נמוכים, סטייה נמוכה. יש מרכז פוזיציות יחסית בולט החודש על 1150, שסביר שיתפקד לפחות זמנית כמגנט בחלק מהחודש, כרגע המדד 1164. מסחר יומי בסטייה כה נמוכה הוא בתחומים צרים לא פעם, ולכן כדאי להוריד פרופיל. המסחר באופ' הוא כמו במניות,לא פעם עומד במקום.

יש חוסר נזילות במסחר. אתמול במדד 1162 היתה התכסות על שורט או קניית חוזים, והשוק עף 5 נק' בדקה וחצי. זה מפעיל לא מעט סטופלוסים במסחר יומי, וזה כבר לא משנה שהמדד חזר ל-1162 חזרה במהלך היום.

סה"כ הימים הראשונים של אופ' מאי משחקות לידי הכותבים שלא חוששים גם בסטייה 15 לפעול, כאילו שהפתעות לא יהיו בבית ספרנו. רצוי לשים לב השבוע הקרוב לבחירות בצרפת, אם סרקוזי לא נבחר זה יכול לתת שינוי תמונה על משבר החוב בעיני המשקיעים.

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), בעליו של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים, עוסק באימון אישי מיוחד למשקיעים וסוחרים והרצאות על שוק ההון

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    המשפט הראשון 01/05/2012 20:32
    הגב לתגובה זו
    80% מתחילת השנה. המשקל שלה במדד עלה ל5% . חבל שאין לי מכונת זמן לחזור ולמכור בחסר את המדד ולעשות לונג על מלאנוקס...
  • 4.
    מנשה התימני 01/05/2012 18:11
    הגב לתגובה זו
    טווח פקיעה 1150-1175 הגיוני ? כולם מידי אופטימיים
  • אתה חי בסרט 01/05/2012 20:42
    הגב לתגובה זו
    ואתה נותן טווח פקיעה של 25 נקודות?? אין סטיות תקן. חודש מאי ידוע כחודש המתאים לברוח מהשוק . תוכנית ההקלה בארה" ב מסתיימת ביוני .באירופה יש בלאגן, בארה" ב שנת בחירות שמריצה את השווקים על אוויר. פה בארץ בחירות עוד מעט... האסטרטגיה הנכונה לחודש הקרוב לעשות מרווח יורד. לקנות קול 1180ולמכור קול 1150 2900 ש" ח -1200 ש" ח = רווח מקסימלי 1700 ש" ח על הפסד מקסימלי של 1300 ש" ח. ב3000 ש" ח בטחונות. תכפיל ב 100. תגזור ותשמור.
  • רק עליות 02/05/2012 07:53
    היום עליות בבורסה ואתה כותב קול 1150" ? חחחח
  • 3.
    מושיק 01/05/2012 16:09
    הגב לתגובה זו
    תמיד מעניין
  • 2.
    מספר 1 בלכתוב מה היה מספר 0 בלכתוב מה יהיה (ל"ת)
    דני 01/05/2012 09:08
    הגב לתגובה זו
  • שוטה 01/05/2012 09:29
    הגב לתגובה זו
    לא נכון! לך!
  • מני 02/05/2012 18:48
    על ה1150.היום ירד האוכף ב500 שקל בדיוק כמו שרשום בכותרת.
  • 1.
    דוד מירושלים 01/05/2012 09:00
    הגב לתגובה זו
    קראתי את סקירתך הבוקר. תודה. אפעל בהתאם. יום נעים לכולם
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.