אנרגיה סולארית
צילום: תיגי סולאר

אחרי העימות הנשיאותי - מניות האנרגיה המתחדשת מזנקות

תוצאות העימות הנשיאותי שנערך אמש בין שני המועמדים לנשיאות, קמלה האריס ודונלד טראמפ, נתפסות כניצחון למועמדת הדמוקרטית; בעוד טראמפ ידוע בדעותיו השליליות על תחום האנרגיה המתחדשת, האריס הפוכה בדעותיה בנושא - אילו מניות מזנקות ואיך ניצחון של האריס ישפיע עליהן?
רוי שיינמן | (2)

העימות נשיאותי שנערך אמש בין המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס, לבין המועמד הרפובליקני, דונלד טראמפ, הסתיים במה שנראה כמו ניצחון להאריס כאשר הסקרים חזרו להיות מוטים לטובתה. סקטור אחד שמושפע מהערכות האלו את סקטור האנרגיה המתחדשת בו המניות עולות היום במסחר.

מניית פירסט סולאר  FIRST SOLAR קופצת ב-4%, אנפייז  ENPHASE ENERGY ב-3.8%, סאנראן  SUNRUN INC ב-5% כאשר גם הישראליות הפועלות בארה"ב קופצות - סולאראדג'  סולאראדג' קופצת ב-7%, אנלייט  אנלייט (US) ב-2.5% ומניית אנרג'יקס  אנרג'יקס 0% בתל אביב קופצת ב-5%.

פאנלים סולאריים; קרדיט: Zbynek Burival

פאנלים סולאריים; קרדיט: Zbynek Burival

 

טראמפ הפיל את מניות האנרגיה המתחדשת - האריס מקפיצה אותן

לאחר העימות האחרון בין טראמפ לביידן, לפני שהאחרון הודיע על פרישתו מהמרוץ, מניות האנרגיה מתחדשת נפלו במסחר אחרי שהעימות נתפס כניצחון של טראמפ. טראמפ כאמור ידוע ביחסו השלילי לתחום ההתחממות הגלובלית בכלל ולאנרגיה המתחדשת בפרט כאשר יש לו גם קשרים הדוקים עם חברות הנפט.

תכניות האקלים שיהיו על השולחן במידה וטראמפ ינצח צפויות להוסיף 4.4 מיליארד טון של פליטת גזי חממה עד שנת 2030 תוך הגברת הפעילות של חברות הנפט והגז המזהמות. זאת בניגוד לתכניות של ביידן שהייתה להפחתת הפליטות ב-50%-52%. 

בנוסף, ובדומה למהלך שביצע בכהונה הקודמת שלו, טראמפ צפוי להביא לפרישה נוספת של ארה"ב מהסכם פריז, אשר מחייב את ארה"ב להציב יעדים להפחתת פליטות ולדווח על ההתקדמות בהשגת יעדים אלו. חלק מהתוכניות של טראמפ אף מציעות להפוך את הפרישה לקבועה על ידי יציאה מהאמנה הבינלאומית לשינויי אקלים. 

הניצחון של האריס כנראה מנבא עתיד טוב יותר עבור חברות האנרגיה המתחדשת, גם בגלל שטראמפ לא יהיה בסביבה להוביל מהלכים שיפגעו בהן, אבל גם כי האריס צפויה להוביל מהלכי פרו-אקלים, כאשר היוזמה העיקרית של האריס היא חקיקת חוק הפחתת האינפלציה - חקיקה שהתחילה ב-2022 תחת ממשל ביידן שמטרתה לממן יוזמות אנרגיה נקייה כמו אנרגיה סולארית ורוח, חקיקה אותה האריס מתכננת להמשיך ולהרחיב.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אילו חברות ירוויחו מכהונה של האריס?

סביר להניח שכמעט כל חברה שפועלת בתחום של הפקת אנרגיה ירוקה תרוויח. אנפייז, אורמת אורמת טכנו (US), פירסט סולאר , דוראל דוראל אנרגיה -0.68% , אנרג'יקס - כל המניות האלו ועוד קופצות על רקע הניצחון המסתמן של האריס בעימות ועלייתה בסקרים.

אחת החברות שבהחלט תשמח לדחיפה מהממשל היא סולאראדג' - המניה של חברת הממירים הסולאריים קרסה ב-79% מתחילת השנה על רקע הקשיים בשוק והצטברות המלאים שכנראה תוביל למחיקת מלאי בשלב כזה או אחר. החברה כבר הודיעה על פיטורים של מאות עובדים ולאחרונה היא גם דווח שהמנכ"ל, צבי לנדו, עזב/הועזב, ובמקומו מונה רונן פייר, סמנכ"ל הכספים לשעבר שגם כן עזב רק לאחרונה, למנכ"ל זמני.

בשיחות של פייר עם עובדי החברה הסביר המנכ"ל הזמני כי השוק האמריקאי אכן מתאושש, מגמה שצפויה להתחזק כאמור במידה והאריס תיכנס לבית הלבן, אבל השוק האירופי עדיין לא חוזר לעצמו. פייר הסביר שבאירופה יש שינויים רגולטורים, תחרות קשה, מלאים גולים אצל המפיצים וגם בחברה. סולאראדג' שינתה את הדרג הניהולי באירופה ומנסה לגבש בכל אזור פעולות להגדלת המכירות והקטנת המלאי. הקשיים באירופה ככל הנראה יימשכו, ובעוד זריקת מרץ מארה"ב בהחלט תעזור להתנהלות החברה בטווח הקצר, בלי התאוששות באירופה קשה לראות את סולאראדג' יוצאת מהבוץ.

מניית סולאראדג' מתחילת השנה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עאלק ניצחה את טראמפ...... (ל"ת)
    רמת אמינות בנט...... 11/09/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מלמד 11/09/2024 17:38
    הגב לתגובה זו
    פשוט שטויות לא יודעים איך לתרץ את הירידות וכרגיל מקשקשים ומקשקשים וזה לא חדש
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.