טסלה
צילום: טוויטר

חשש בוול-סטריט: הרובוטקסי לא יעמוד בציפיות המשקיעים

האנליסטים מתקשים לאמוד את עסק הרובוטקסי. קת'י ווד מאמינה שהעסק יהיה שווה יותר מ-5 טריליון דולר עד לסוף העשור. במורגן סטנלי מעריכים את האוטונומיה והתוכנה של טסלה בכ-500 מיליארד דולר והכל עשוי להשתנות בכנס הקרוב
אדיר בן עמי | (1)

אילון מאסק לא הפסיק בתקופה האחרונה להתלהב מהרובוטקסי ומכך שהנהיגה האוטונומית תאפשר לבעלי טסלות להרוויח כסף מהרכב שלהם בזמן שהם ישנים. עם זאת, פיתוח הטכנולוגיה הוא רחוק מלהיות דבר פשוט וגם היום הרכבים לא באמת יודעים לנהוג בעצמם ויותר מכך, לא בטוח שזה יעזור לחברה למכור יותר רכבים.

טסלה TESLA INC תערוך ב-8 לאוגוסט כנס סביב הרובוטקסי והמשקיעים מצפים לראות איך זה יראה ולשמוע על ההתקדמות הטכנולוגית שהחברה עשתה עד כה. חדשות שלא יעמדו בציפיות צפויות להפיל את מניית החברה היות ומאסק עורר התלהבות רבה סביב הרובוטקסי בקרב המשקיעים והציב לעצמו רף גבוה.

יצרנית הרכבים החשמליים מוכרת כיום מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה, אבל כאמור, טסלות לא באמת מסוגלות עדיין לנהוג בעצמן. המנכ"ל אילון מאסק מאמין שיצירת מכונית אוטונומית לחלוטין תייצר רווחים מדהימים לטסלה. אם זה יקרה האפשרויות הן אינסופיות. החברה תוכל לייצר צי רכבים אוטונומיים משלה שיוכל לעבוד כמו אובר רק ללא הנהגים. בנוסף, טסלה תוכל להציע לבעלי הרכבים להשכיר את הטסלות שלהם על מנת שיסיעו אנשים בזמן שהם לא נוהגים בהן.

קשה לאמוד כמה עסק הרובוטקסי יכול להיות גדול. קת'י ווד מ-Ark מאמינה שהעסק יהיה שווה יותר מ-5 טריליון דולר עד לסוף העשור. במורגן סטנלי מעריכים את האוטונומיה והתוכנה של טסלה בכ-500 מיליארד דולר. ב-RBC אומרים כי הרובוטקסי שווה 414 מיליארד דולר, ירידה מ-627 מיליארד בהם העריכו את העסק קודם לכן.

בעבר האנליסטים הריצו שני תרחישים: לקוחות יוכלו להזמין נסיעות אוטונומיות דרך האפליקציה של טסלה מה שיאפשר לחברה לייצר מקור הכנסות נוסף ותרחיש שני בו הרכבים האוטונומיים של טסלה יעבדו עם חברות כמו אובר, כך שטסלה תספק את הטכנולוגיה והרכבים ואובר תתנהל מול הלקוחות. כעת התרחישים החדשים כוללים רכבים אחרים המשתמשים בתוכנה של טסלה ושירותי רובוטקסי עצמאיים המשתמשים בטכנולוגיה של החברה אך הם לא בבעלותה. התרחישים הללו טובים לעסקי התוכנה של טסלה, אבל זה לא יעזור לה למכור יותר רכבים.

בסופו של דבר ב-RBC מדמיינים מונית אוטונומית שגובה 81 סנט לקילומטר וחצי, כך שעם ארבעת התרחישים הללו האנליסטים רואים הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה עד שנת 2040. קשה עד בלתי אפשרי לחזות כיצד יתפתחו עסקי הרובוטקסי. המורכבות הזו הורידה כ-200 מיליארד דולר מהערכת השווי של טסלה בעיניי האנליסטים. בעוד אלו חדשות רעות, החדשות הטובות הן שהם עדיין רואים עסק שיהיה שווה מאות מיליארדי דולרים.

 

בוול-סטריט מעדיפים דגם במחיר נמוך יותר

בעוד הפרויקט הזה מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים כי המיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים רשמה טסלה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר.

החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה.  שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים

מניית החברה זינקה לאחר הדוחות בעקבות אנחת רווחה של משקיעים שציפו לאכזבה גדולה יותר. בשבועות לפני הדוחות נפלה המניה במעל 20% מחשש שהתוצאות של טסלה יהיו מאוד חלשות. אז בפועל הן היו חלשות אבל לא איומות, והחברה גם סיפקה נקודות חיוביות להמשך כשהדבר החשוב ביותר הוא ההכרזה על השקה מוקדמת מהצפוי של דגמים חדשים.

יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 577.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה נפלה ב-27% מתחילת השנה וב-34% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל מספר זוכה 21/06/2024 13:11
    הגב לתגובה זו
    למה לא 10 טריליון. הזייה. העיקר אנשים אוכלים את זה ובעלי המניות מחייכים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.