טסלה
צילום: טוויטר

חשש בוול-סטריט: הרובוטקסי לא יעמוד בציפיות המשקיעים

האנליסטים מתקשים לאמוד את עסק הרובוטקסי. קת'י ווד מאמינה שהעסק יהיה שווה יותר מ-5 טריליון דולר עד לסוף העשור. במורגן סטנלי מעריכים את האוטונומיה והתוכנה של טסלה בכ-500 מיליארד דולר והכל עשוי להשתנות בכנס הקרוב
אדיר בן עמי | (1)

אילון מאסק לא הפסיק בתקופה האחרונה להתלהב מהרובוטקסי ומכך שהנהיגה האוטונומית תאפשר לבעלי טסלות להרוויח כסף מהרכב שלהם בזמן שהם ישנים. עם זאת, פיתוח הטכנולוגיה הוא רחוק מלהיות דבר פשוט וגם היום הרכבים לא באמת יודעים לנהוג בעצמם ויותר מכך, לא בטוח שזה יעזור לחברה למכור יותר רכבים.

טסלה TESLA INC תערוך ב-8 לאוגוסט כנס סביב הרובוטקסי והמשקיעים מצפים לראות איך זה יראה ולשמוע על ההתקדמות הטכנולוגית שהחברה עשתה עד כה. חדשות שלא יעמדו בציפיות צפויות להפיל את מניית החברה היות ומאסק עורר התלהבות רבה סביב הרובוטקסי בקרב המשקיעים והציב לעצמו רף גבוה.

יצרנית הרכבים החשמליים מוכרת כיום מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה, אבל כאמור, טסלות לא באמת מסוגלות עדיין לנהוג בעצמן. המנכ"ל אילון מאסק מאמין שיצירת מכונית אוטונומית לחלוטין תייצר רווחים מדהימים לטסלה. אם זה יקרה האפשרויות הן אינסופיות. החברה תוכל לייצר צי רכבים אוטונומיים משלה שיוכל לעבוד כמו אובר רק ללא הנהגים. בנוסף, טסלה תוכל להציע לבעלי הרכבים להשכיר את הטסלות שלהם על מנת שיסיעו אנשים בזמן שהם לא נוהגים בהן.

קשה לאמוד כמה עסק הרובוטקסי יכול להיות גדול. קת'י ווד מ-Ark מאמינה שהעסק יהיה שווה יותר מ-5 טריליון דולר עד לסוף העשור. במורגן סטנלי מעריכים את האוטונומיה והתוכנה של טסלה בכ-500 מיליארד דולר. ב-RBC אומרים כי הרובוטקסי שווה 414 מיליארד דולר, ירידה מ-627 מיליארד בהם העריכו את העסק קודם לכן.

בעבר האנליסטים הריצו שני תרחישים: לקוחות יוכלו להזמין נסיעות אוטונומיות דרך האפליקציה של טסלה מה שיאפשר לחברה לייצר מקור הכנסות נוסף ותרחיש שני בו הרכבים האוטונומיים של טסלה יעבדו עם חברות כמו אובר, כך שטסלה תספק את הטכנולוגיה והרכבים ואובר תתנהל מול הלקוחות. כעת התרחישים החדשים כוללים רכבים אחרים המשתמשים בתוכנה של טסלה ושירותי רובוטקסי עצמאיים המשתמשים בטכנולוגיה של החברה אך הם לא בבעלותה. התרחישים הללו טובים לעסקי התוכנה של טסלה, אבל זה לא יעזור לה למכור יותר רכבים.

בסופו של דבר ב-RBC מדמיינים מונית אוטונומית שגובה 81 סנט לקילומטר וחצי, כך שעם ארבעת התרחישים הללו האנליסטים רואים הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה עד שנת 2040. קשה עד בלתי אפשרי לחזות כיצד יתפתחו עסקי הרובוטקסי. המורכבות הזו הורידה כ-200 מיליארד דולר מהערכת השווי של טסלה בעיניי האנליסטים. בעוד אלו חדשות רעות, החדשות הטובות הן שהם עדיין רואים עסק שיהיה שווה מאות מיליארדי דולרים.

 

בוול-סטריט מעדיפים דגם במחיר נמוך יותר

בעוד הפרויקט הזה מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים כי המיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים רשמה טסלה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר.

החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה.  שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים

מניית החברה זינקה לאחר הדוחות בעקבות אנחת רווחה של משקיעים שציפו לאכזבה גדולה יותר. בשבועות לפני הדוחות נפלה המניה במעל 20% מחשש שהתוצאות של טסלה יהיו מאוד חלשות. אז בפועל הן היו חלשות אבל לא איומות, והחברה גם סיפקה נקודות חיוביות להמשך כשהדבר החשוב ביותר הוא ההכרזה על השקה מוקדמת מהצפוי של דגמים חדשים.

יצרנית הרכבים החשמליים נסחרת כעת לפי שווי של 577.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה נפלה ב-27% מתחילת השנה וב-34% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל מספר זוכה 21/06/2024 13:11
    הגב לתגובה זו
    למה לא 10 טריליון. הזייה. העיקר אנשים אוכלים את זה ובעלי המניות מחייכים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.