יואב שטרן מנכל ננו דיימנשן
צילום: אתר החברה

ננו מקפיצה את ההצעה לסטרטסיס ל-25 דולר ומאיימת: "נמכור את האחזקות" - אם ההצעה החדשה לא תתקבל

המאבק על סטרטסיס נמשך. כעת מדובר בשיפור של 1 דולר לעומת ההצעה הקודמת וגבוה ב-90 סנט מההצעה של 3D. ננו גם מאריכה, שוב, את המועד האחרון שבעלי המניות יוכלו להיענות להצעה. ננו נזהרת מלהפעיל את גלולת הרעל של סטרטסיס; אבל האם האיום של ננו אמיתי? לא בטוח
איציק יצחקי | (4)

חברת המזומנים ננו דיימנשן ננו דיימנשן שוב מעלה את המחיר שהיא מציעה לבעלי המניות של חברת מדפסות התלת מימד סטרטסיס סטרטסיס . הפעם מדובר בהעלאה ל-25 דולר למניה (לעומת 24 בשבוע שעבר). בננו מספרים ש"מחיר ההצעה מגלם פרמיה של 233% מעל רכיב המזומן בהצעת 3D ופרמיה של 93% על מחיר המניה של סטרטסיס". נשמע מפוצץ כמובן אבל בפועל בגלל התחרות בינה ובין 3D המחיר של סטרטסיס בשוק כבר זינק, וממשיך לטפס, ועומד כעת על 20.85 דולר למניה, כלומר אפסייד של 19%. 

ננו הקפיצה את המחיר ל-25 דולר למניה כדי לעקוף (שוב) את ההצעה שהגישה 3D, המתחרה הגדולה של סטרטסיס בתחום, שהציעה מחיר של 24.07 דולר למניה.

ננו גם מאריכה, שוב, את המועד האחרון להיענות להצעה שלה, וזה יהיה ב-31 ביולי, 2023, בשעה 17:00 (שעון ניו יורק), במקום ב-24 בחודש. למעשה, בעלי המניות של סטרטסיס כבר הצביעו ברגליים נגד ההצעה של ננו, כאשר הם בחרו לא להסכים להצעה שלה בסוף חודש יוני והמועד האחרון עבר מבלי שכמעט בעלי מניות רצו לקבל אותה. ביום האחרי אחרון ננו הודיעה על הארכת המועד (וכעת פעם נוספת) אבל - מחיר המניה עלה משמעותית ביחס להצעות הקודמות (שעמדו על 18 דולר). למעשה, ננו העלתה את המחיר שהיא מציעה ב-39%.

כעת נדמה שלהנהלת ננו דיימנשן נמאס. ננו מאיימת שאם בעלי מניות סטרטסיס לא יסכימו להצעה הנוכחית שלה היא "תבחן את השקעתה בסטרטסיס, לרבות האפשרות למכור את אחזקותיה בסטרטסיס, בהיקף 14.1% מהחברה, בשוק החופשי". מדובר באקדח, אבל האם זה אקדח עם כדורים? לא בטוח. בסטרטסיס גם כך לא רוצים את ננו.

בסטרטסיס בינתיים מתייחסים בבוז להצעות של ננו. פעם אחר פעם דירקטוריון סטרטסיס מוציא הודעות שדוחות את ההצעות של ננו וקוראות להן 'לא רלוונטיות'. סטרטסיס רוצה להישאר עצמאית, היא לא רוצה לראות את יואב שטרן, מנכ"ל ננו, הופך למנהל בפועל של החברה. היא גם לא רוצה לראות את חברי הדירקטוריון של ננו מנהלים אותה.

עד כמה סטרטסיס מנסה לברוח מההצעה של ננו? סטרטסיס נכנסה לעסקת מיזוג עם מתחרה נוספת, דסקטופ מטאל, כדי שההצעה של ננו תהפוך ללא רלוונטית. דסקטופ מטאל היא חברה בינונית ועוסקת בתחום מעט שונה - מדפסות של מתכות, אבל זו הדרך של סטרטסיס 'לנער' מעליה את ננו ואולי גם את 3D. 

בננו אומרים בבירור מה דעתם על המיזוג עם דסקטופ מטאל: "ננו דיימנשן מתנגדת להצעת סטרטסיס להתמזג עם דסקטופ מטאל, שכן היא מדללת מאוד את בעלי המניות של סטרטסיס ומעניקה ערך גבוה יתר על המידה לחברת דסקטופ מטאל שורפת המזומנים".

אתמול שינתה הנהלת סטרטסיס את היחס שלה להצעות של 3D והודיעה כי תשקול אותה ברצינות. זה שינוי כיוון מעניין בקשר להצעה של 3D ויהיה מעניין לראות האם סטרטסיס גם תשנה גישה ביחס להצעה של ננו, אם כי לאור ההודעות הקודמות של הנהלת סטרטסיס, נדמה שהסיכויים לכך נמוכים. אם יושלם בסופו של דבר מיזוג של סטרטסיס עם 3D זה יביא לביטול עסקת המיזוג עם דסקטופ, אבל בעצם יהיה מדובר במיזוג של שתי החברות הגדולות בתחום. בהחלט מעניין.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכל מקרה, על פי ננו, "ההצעה של 3D משקפת למניית סטרטסיס שווי של 7.5 דולר בלבד במזומן, היתר הוא ערך לא ודאי, שכן 14.5 דולר במניה תנודתית אינו מהווה שווי אמיתי ובטוח. לדעתה של ננו דיימנשן הערך שמציגה הצעת 3D Systems לא בר קיימא, וזה בהתבסס על מחיר מניית סטרטסיס המשוקלל ל-30 ימים, 60 ימים, 90 ימים ו-120 ימים. בהתאם למחיר זה, שווי מניית סטרטסיס בעסקה עומד על 22 דולר לכל היותר, ונמוך משמעותית מהצעתה של ננו דיימנשן, שהינה במזומן במלואה".

בננו מוסיפים לתקוף את 3D ואומרים כי "מאז שהגישה 3D Systems את הצעתה ב-13 ביולי, מחיר המניה שלה ירד ב-10%, מה שמדגיש עוד יותר את אי הודאות המשמעותית בעסקה נוכח התנודתיות החדה במחירי מניות", ומוסיפה שלדעתה השווי המוצהר של הצעת 3D Systems הינו "מטעה, מנופח ולא בר קיימא".

השלמת הצעת הרכש תגדיל את הבעלות של ננו דיימנשן ל-46% עד-51% ממניות סטרטסיס, כולל 14.1% מהמניות שבידיה כעת.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יוני 19/07/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
    לננו אין שום ערך מוסף עבור סטרטסיס. עבור שטרן זו האפשרות היחידה בשלב זה לעשות מעשה. כל הרכישות עד היום הינן רכישות של חברות קטנות כאשר ההכנסה של ננו היום מגיעה למשהו כמו 14 מיליון דולר לרבעון או 60 מיליון בשנה. זו הכנסה שפיקדון בבנק על המזומנים שיש בקופה היה נותן משהו דומה.
  • 3.
    אבי 19/07/2023 00:59
    הגב לתגובה זו
    היו בין המשקיעים הראשונים בננו עשו המון כסף על ציבור המשקיעים מידע ראשוני . אין לנו מוצר עובד שגם מחזיר את roi ייצרו מפלצת שבסוף זה יתפוצץ לכולם בפנים.
  • 2.
    dave921 19/07/2023 00:24
    הגב לתגובה זו
    חברה מצויינת עם עתיד מזהיר וחבל ש SSYS לא מקבלת אותה ופשוט לא מבין למה???
  • 1.
    בן 18/07/2023 19:11
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שביזפורטל עושה עבודת קודש, ןךא סתם מעלה מכתבות דיווח אלא נותן זווית ומאיר על בעיות ביזפורטל לא אוהב את שטרו, ונראה שיעשה הכל כדי שלא ימזג את הפעילות שאפו שהכל יוצא החוצה ואין בחושך שום דבר
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.