שינוי כיוון בסטרטסיס? הנהלת החברה תכנס למו"מ עם 3D

לאחר שבעבר דחו את ההצעות מצד חברת הענק האמריקאית, דירקטוריון יצרנית המדפסות התלת מימדיות מודיע על שינוי כיוון אל מול 3D האמריקאית; כעת, ניצבת החברה מול מיזוג עם חברת דסקטופ ושתי הצעות רכש - 3D וננו דיימנשן הישראלית (אותה היא תנסה למנוע בכל מחיר)
איתן גרסטנפלד |

דירקטוריון יצרנית מדפסות התלת מימד סטרטסיס  סטרטסיס  הודיע כי נכנסה למשא ומתן עם 3D האמריקאית, בנוגע להצעת הרכש אותה פרסמה בשבוע שעבר. זאת לאחר שבעבר דחו את הצעות הרכש מצד החברה האמריקאית ומצדה של המתחרה הישראלית ננו דיימנשן ננו דיימנשן (הצעה חלקית).

בהחלטת דירקטוריון החברה נקבע היום פה אחד, כי היא תיכנס למשא ומתן עם 3D בנוגע להצעת הרכישה המתוקנת שהגישה בשבוע שעבר לפי מחיר של 24.07 דולר למניה. מדובבר בשנוי כיוון מצד הנהלת החברה שכן בעבר חתמה החברה על מיזוג עם חברת דסקטופ מטאל (Desktop Metal), במטרה להביא לביטולן של הצעות הרכש מצד המתחרות. במידה והצעת הרכש המעודכנת של 3D תתקבל, הרי שהחברה האמריקאית תישא בכל העלויות וההוצאות הנוגעות לביטול העסקה עם דסקטופ מטאל. עם זאת, בהנהלת החברה המשיכו לטעון גם לאחר הכניסה למשא ומתן עם 3D, כי שתי העסקאות עדיין על השולחן.

מטרת העל של מנהלי החברה בחודשים האחרונים, היא לחסום את ניסיון ההשתלטות מצדה של ננו דיימנשן. בדירקטוריון, אותו מבקשים בננו להחליף, סבורים שהצעת הרכש החלקית תביא ליצירת הפסד לכלל בעלי המניות של סטרטסיס. לדבריהם, במידה והצעת הרכש הנוכחית של ננו תצליח, ננו תהיה מחויבת, לאפשר לכל בעל מניות חלון זמן של ארבעה ימים נוספים בכדי להצטרף להצעה. במצב זה, היקף ההיענות להצעת הרכש צפוי לגדול משמעותית, ומכיוון שננו מחויבת לרכוש את המניות באופן שווה אך מוגבלת בסכום הכולל לרכישה, היא תוכל להיענות רק באופן יחסי לכל מחזיק מניות. מה שעשוי להביא לירידה במחיר המניה, ובהתאם גם לפגיעה בשוויה של החברה. כמו כן, בחברה שבו על טענתם בנוגע לניגוד עניינים משמעותי מצדה של ננו, שעלול להוביל לכך שהיא תחסום עסקאות עתידיות למיקסום ערך.

במסגרת ההצעה הנוכחית של 3D, כל מניה של סטרטסיס תומר ל-7.5 דולר במזומן, ו-1.5444 מניות בחברה המאוחדת, ותביא לכך שבעלי המניות של סטרטסיס יחזיקו בכ-44% מהחברה המאוחדת, בנוסף לתשלום במזומן של כ-540 מיליון דולר. זאת לאחר שההצעה הקודמת נדחתה בתחילת החודש על ידי הנהלת החברה, במקביל לדחיית הצעה מצדה של ננו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳