ננו דיימנשן
צילום: יח"צ

ננו דיימנשן מדווחת על תכנית רכישה עצמית בסך 150 מיליון דולר

בחודש שעבר הצליחה קרן מרצ'ינסון להשתלט על החברה שבשיא גייסה 1.5 מיליארד דולר, זאת אחרי שהצליחה להדיח את יואב שטרן מהחברה באופן סופי; עכשיו המנכ"ל הזמני מספק עדכון ראשון לשמקיעים לצד הודעה על תכנית רכישה עצמית של מניות החברה לצד תוצאות מקדמיות לרבעון
הרביעי

רוי שיינמן | (7)

Nano Dimension -1.75%   הישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מדפסות תלת־ממד לתעשיית האלקטרוניקה הודיעה על רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של 150 מיליון דולר. בנוסף לעדכון למשקיעים של המנכ"ל הזמני, ג'וליאן לדרמן, פרסמה החברה את התוצאות המקדמיות של הכנסותיה לרבעון הרביעי של השנה.


לדרמן כתב למשקיעים: "מאז שנבחרתי על ידי דירקטוריון החברה לשמש כמנכ"ל זמני, לפני יותר מ-4 שבועות, הקדשתי מחשבה ומאמץ רבים כדי להעריך את מצבה של החברה, את ההזדמנויות והסיכונים בעתיד, ולתכנן ולהטמיע תוכניות לחיזוק ננו דיימנשן לטווח הארוך. עם זאת, לפני שנדבר על הכיוון שאליו אנחנו צועדים, חשוב להבין היכן אנחנו עומדים היום. אני, וכך גם דירקטוריון החברה, מכיר בכך ששינוי בננו דיימנשן הוא הכרחי".


"חוסר האמון של המשקיעים בשווי ובכיוון של ננו דיימנשן מתבטא בשווי המוענק לחברה במשך למעלה משלוש שנים. במהלך תקופה זו, החברה נסחרה בשווי שוק נמוך מהשווי הנקי של המזומן במאזן החברה ובדיסקאונט של קרוב ל-50% ביחס לשווי בספרים", הוסיף לדרמן. "הקדשתי חלק ניכר מהשבועות האחרונים להאזין למשקיעים שלנו, שרבים מהם משקיעים בחברה במשך שנים. הם לא רק הביעו תסכול ממחיר המניה, אלא גם חששות בנוגע לאמון ואמינות.


הדגשים שעלו בשיחות אלה היו: היחסים בין בעלי המניות להנהלה היו לא בריאים - לא היו קשרים מכבדים כפי שמצופה, ללא קשר לחילוקי דעות. ההחזר לבעלי המניות (ROI) היה שלילי, המניה ירדה ביותר מ-80% מאז הגיוס של 1.5 מיליארד דולר שביצעה החברה בתחילת 2021. התקשורת הפיננסית עסקה פחות בפיננסים ויותר בדברים אחרים, בתקשורת עם המשקיעים חסרו הסברים ברורים בנוגע לביצועים הפיננסיים של החברה וכיצד החברה יכולה להתמודד עם ההפסדים התפעוליים המתמשכים שלה, תוך שימת דגש על נושאים אחרים. בנוסף, לחברה היה חזון טכנולוגי, אך הוא לא התבטא באסטרטגיה עסקית שהציגה דרך אמינה לבניית ערך בר קיימא לבעלי המניות.גם  הוצאות תפעוליות גבוהות באופן לא מידתי - ההוצאות התפעוליות היו גבוהות מדי באופן עקבי ביחס לחברה בסדר הגודל הזה, אפילו ביחס לחברה שמתמקדת במחקר ופיתוח. אני פועל לשנות זאת, תוך תמיכה והכוונה מהדירקטוריון".


לצד זאת, החברה פרסמה את התוצאות המקדמיות של הכנסותיה לשנת 2024, הצפויות להסתכם בכ-57.8 מיליון דולר, לעומת 57.7 מיליון דולר ב-2023.


בחודש שעבר הצליחה קרן מרצ'ינסון האוסטרלית להשתלט על החברה ולהדיח את יואב שטרן מתפקיד המנכ"ל בהמשך להדחתו מהדירקטוריון מוקדם יותר. שטרן כמנכ"ל החברה הצליח לגייס בוול סטריט סכומים אדירים בזכות הייפ חסר בסיס ולחברה עם פעילות שולית היתה קופת מזומנים של מעל 1.5 מיליארד דולר בשעה שהיא נסחרה בחצי מחיר. גם כל ששת חברי הדירקטוריון הוותיקים, כולל היו"ר ד"ר יואב ניסן-כהן ומפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן-אליהו, התפטרו מתפקידם באופן מיידי, בהמשך להפסד במאבק השליטה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שמשון ויובב (ל"ת)
    ברוך שפטרנו 29/01/2025 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בן 29/01/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    שיואב שטרן וחבריו יחזירו את הכסף שלקחו מהחברה על רכישת דיפ קיוב במחיר מנופח ממנו נהנו המקורבים וחלק מחברי הדירקטוריון!
  • לדעתי יש כבר תביעה בנושא הזה (ל"ת)
    רני 29/01/2025 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה ההיגיון ברכישה עצמית של מניות לפני שיש לחברה אסטרטגיית צמיחה מגובשת (ל"ת)
    שאלת תם 29/01/2025 08:56
    הגב לתגובה זו
  • יוני 29/01/2025 11:06
    הגב לתגובה זו
    החברה בעצמה ובעתידה.זה בעיקר צעד פופוליסטי דומה לצעד שבו שטרן קנה באופן פרטי מניות כדי להראות לציבור שהוא מאמין בחברה ובעתיד.כל קשר לתכניות העסקיות של החברה מקרי בהחלט.שטרן לא בדיוק ידע מה לעשות עם החברה וגם עכשיו המצב דומה.
  • 2.
    הדייג 29/01/2025 08:37
    הגב לתגובה זו
    יש שם כמות שורט אדירה. אחת הדרכים היא חלוקת דיבידנד. ערך המניה יכפיל את עצמו
  • 1.
    יוני 28/01/2025 18:56
    הגב לתגובה זו
    חוץ מגיוס הכספים הפנומנלי שטרן לא הצליח לעשות משהו חיובי בחברה. רק הרס. האיש מתעסק בעיקר בעצמו ובצוות הניהולי שהולך איתו תקופה ארוכה וכמובן שכדי להשלים את הדחתו יש להעיף גם אותם
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.