המניה שמזנקת ב-96% ומה הקשר הישראלי?
מניית דסקטופ מטאל Desktop Metal מזנקת ב-85% בעקבות החלטה של בית המשפט בדלאוור, שקבע כי חברת ננודיימנשין Nano Dimension 0.55% הישראלית-אמריקאית חייבת להשלים את עסקת הרכישה שהוכרזה
לפני תשעה חודשים. מנגד, מניית ננודיימנשין צונחת בכ-16.5% בתגובה לפסיקה.
לפני תשעה חודשים בלבד, נראה היה שהכל זורם על מי מנוחות עבור ננודיימנשין, שמניותיה נסחרו ברמות גבוהות יחסית. החברה, המתמחה בטכנולוגיות הדפסת תלת-ממד, פרסמה תוצאות
מקדמיות לרבעון השני שהציגו עלייה של 11% במכירות בהשוואה לרבעון הקודם, והכריזה על תוכניות לרכוש את המתחרה דסקטופ מטאל תמורת 183 מיליון דולר, או 5.50 דולר למניה.
אולם זמן קצר לאחר מכן, ננודיימנשין החלה לגלות סימני חרטה על העסקה וניסתה
לסגת ממנה. עד דצמבר, הסכסוך כבר הגיע לבתי המשפט, כאשר דסקטופ מטאל תבעה את ננודיימנשין בטענה שהחברה נכשלה ב"שימוש במאמצים סבירים להשיג אישור רגולטורי בהקדם האפשרי בקשר להסכם המיזוג בין הצדדים". דסקטופ מטאל דרשה "ביצוע ספציפי" - כלומר, ביקשה מבית המשפט להורות
לננודיימנשין להשלים את המיזוג ולהעביר את הכסף המובטח.
דרישת דסקטופ מטאל מבית המשפט הייתה לאלץ את ננודיימנשין לפנות לוועדה להשקעות זרות בארצות הברית (CFIUS) לאישור המיזוג, ולאחר מכן להשלים את העסקה תוך חמישה ימים מקבלת האישור, שכן
"כל התנאים הרגולטוריים האחרים כבר מולאו על פי הסכם המיזוג", ואישור ה-CFIUS היה השלב האחרון שנותר.
היום הודיעה דסקטופ מטאל כי בית המשפט של דלאוור פסק לטובתה, "קבע כי ננו הפרה באופן מהותי את הסכם המיזוג, דחה את תביעות הנגד של ננו,
והעניק לדסקטופ מטאל ביצוע ספציפי". ננודיימנשין הונחתה לחתום על הסכם ביטחון לאומי עם ה-CFIUS בתוך 48 שעות, ולאחר מכן להשלים את רכישת דסקטופ מטאל עד ל-31 במרץ (או להאריך את המועד האחרון למיזוג אם הדבר אינו אפשרי).
ניהול שנוי במחלוקת
המהלכים של ננודיימנשין משקפים את הניהול השנוי במחלוקת של יואב שטרן, מייסד החברה ומנכ"לה לשעבר. שטרן, שהודח לאחרונה מתפקידו, נחשב בעיני רבים לדמות שנויה במחלוקת בקהילה העסקית. תחת הנהגתו, החברה גייסה מיליארדי דולרים ממשקיעים אמריקאים, אך למרות שמניית החברה
נסחרה במחיר שמשקף פחות ממחצית המזומנים שבקופתה, שטרן לא הסכים להחזיר כספים למשקיעים באמצעות רכישה עצמית משמעותית של מניות או חלוקת דיבידנד.
בוול-סטריט טוענים כי הפסיקה עשויה לסמן תפנית חיובית עבור משקיעי ננודיימנשין, שכן היא עשויה
לאלץ את הנהלת החברה הנוכחית להשתמש בחלק מהמזומנים שצברה למטרה עסקית ממשית. אם העסקה תושלם כמתוכנן, ננודיימנשין תרכוש נכסים טכנולוגיים משמעותיים בתחום הדפסת התלת-ממד, שעשויים לחזק את מעמדה בשוק.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
למרות שננודיימנשין עשויה לנסות לערער
על ההחלטה לבית המשפט העליון של דלאוור, ואולי אף לבית המשפט העליון של ארצות הברית, המשקיעים שמוכרים את מניות ננו וקונים בכבדות את מניות דסקטופ מטאל נראים משוכנעים שהתוצאה הסבירה ביותר היא שהחברה הישראלית-אמריקאית תעשה בסופו של דבר את מה שהסכימה לעשות לפני תשעה
חודשים - לקנות את דסקטופ מטאל.
הניסיון לרכוש את סטרטסיס
סטרטסיס, חברה מובילה בתחום מדפסות התלת-ממד, הייתה בשנים האחרונות במרכז מאבק שליטה משמעותי בענף. החברה הייתה יעד לניסיונות רכישה מצד שלוש חברות שונות, כשהבולטת ביניהן
הייתה ננו דיימנשן שהציעה לרכוש את סטרטסיס במחיר גבוה משמעותית מערכה הנוכחי בשוק, אך ההצעה נדחתה על ידי הנהלת החברה.
החשש מפני השתלטות עוינת היה כה חזק, שסטרטסיס אף אימצה "גלולת רעל" - מנגנון הגנה פיננסי שנועד למנוע השתלטות בלתי
רצויה, בעיקר מצד ננו דיימנשן. הדבר שיקף את המתח הרב בתעשייה ואת הלחץ הגובר על החברות בענף הדפסת התלת-ממד, שסבלו מירידה בשווי שוק ומצמיחה איטית מהצפוי. שתי חברות נוספות שביקשו לרכוש את סטרטסיס היו 3D Systems, המתחרה הבולטת שלה, ודסקטופ מטאל.
בסופו של דבר, הפתרון לסטרטסיס הגיע מכיוון בלתי צפוי - קרן ההשקעות הפרטית פורטיסימו, בניהולו של יובל כהן. פורטיסימו החליטה להשקיע 120 מיליון דולר בסטרטסיס תמורת 14% ממניותיה, במחיר של 10.3 דולר למניה, המשקף פרמיה של 10.6% על מחיר המניה בסוף המסחר
האחרון. עסקה זו הפכה את פורטיסימו לבעלת המניות הגדולה בחברה עם אחזקה כוללת של 15.5%, עוקפת את ננו דיימנשן שתחזיק ב-11.9% בעקבות העסקה.
המעניין בעסקה הוא שסטרטסיס הסכימה למכירת חלק משמעותי ממניותיה לפורטיסימו במחיר הנמוך ב-50% מהמחיר
שהוצע לה על ידי ננו דיימנשן. ההסבר לכך נעוץ בירידה הדרמטית בשווי החברות בענף הדפסת התלת-ממד, שנבעה מהריבית הגבוהה, מחזורי מכירה ארוכים וסנטימנט שלילי כלפי התעשייה בעקבות אכזבות מחברות אחרות בענף.
המצב המאתגר של דסקטופ מטאל
דסקטופ מטאל, שהתפתחה מתוך מעבדת מחקר ב-MIT ומספקת מדפסות תלת-ממד, חומרי ייצור ותוכנה למגוון תעשיות, נמצאת בתקופה קשה. במהלך ששת החודשים האחרונים, מאז אוגוסט 2024, מחיר המניה שלה צנח ב-36.3% לרמה של 2.62 דולר למניה. הירידה החדה נבעה בחלקה מתוצאות
רבעוניות חלשות, והיא משקפת את האתגרים הפיננסיים העומדים בפני החברה.
אחד מהאינדיקטורים המדאיגים ביותר הוא מגמת ההכנסות של החברה. בעוד שמשקיעים רבים מתמקדים בצמיחה לטווח ארוך, דסקטופ מטאל הציגה ירידה שנתית של 2.4% בהכנסות במהלך השנתיים
האחרונות. נתון זה מהווה מפנה חד ממגמת החמש שנים של החברה, ומעיד על קשיים בשימור בסיס הלקוחות או ביכולת לנצל הזדמנויות שוק.
שריפת המזומנים של החברה מהווה גורם מדאיג נוסף. תזרים המזומנים החופשי של דסקטופ מטאל, מדד המשקף את כל ההוצאות
התפעוליות וההוניות, הציג שולי תזרים מזומנים חופשי שליליים של 103% בממוצע בחמש השנים האחרונות. משמעות הדבר היא ששריפת המזומנים עמדה על 103.30 דולר עבור כל 100 דולר של הכנסות – קצב בלתי בר-קיימא שפוגע ביכולת החברה לצמוח ולהתפתח.
מצב
המאזן של החברה מעורר דאגה נוספת. דסקטופ מטאל שרפה 84.07 מיליון דולר במהלך השנה האחרונה, וחובותיה בסך 120.7 מיליון דולר עולים על יתרת המזומנים שלה העומדת על 46.03 מיליון דולר בלבד. מצב זה הגביר את הסיכון שהחברה תצטרך לגייס הון נוסף בתנאים לא נוחיםולהוביל לדילול
משמעותי של בעלי המניות.
- 3.לרון 26/03/2025 09:42הגב לתגובה זועל הקטןהמסוכןהתנודתי! מי שהולך בדרך הזו......כדברי אחד העם לא זה הדרך!
- 2.אנונימי 26/03/2025 07:39הגב לתגובה זוהאיש עף על עצמו. גייס 1.5 מיליארד דולר שרף חלק גדול מהכסף על רכישות הזויות וחלק נוסף שרף על ערוץ החיים הטובים
- 1.אנונימי 25/03/2025 21:00הגב לתגובה זובלוף מנופח בועתי מבעית
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%.
רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה
חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה,
ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים
קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה
למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

