בלומברג. מארק צוקרברג
צילום: בלומברג

פייסבוק: "אפל פוגעת בעסקים קטנים"; אפל: "FB מזלזלים בפרטיות"

הרשת החברתית הגדולה בעולם יצאה בקמפיין בעיתונות הכתובה, שבו תקפה את יצרנית האייפון, לאחר שזו תשנה הגדרות במערכת ה-IOS, שתקשה על פייסבוק ללקט דאטה על המשתמשים
ארז ליבנה | (4)

"אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; על החתום – פייסבוק  FACEBOOK (FB). כל מי שיפתח/פתח הבוקר את הניו יורק טיימס, את הוול סטריט ג'ורנל ואת הוושינגטון פוסט, ראה/יראה את המודעה הנ"ל. הסיבה: אפל  APPLE (AAPL) משנה את היכולת של פייסבוק והרשתות החברתיות האחרות ללקט מידע על הרגלי המשתמשים בפלטפורמות שלה – וזה, איך לא, צפוי לפגוע בשורה התחתונה של הגוליית שיצר מארק צוקרברג.  

 

פייסבוק הזהירה את משקיעיה לאחרונה כי לשינויים של אפל במערכת ה-iOS החדשה יהיו השלכות על החברה, מאחר ומרבית המפרסמים בה הם בעלי עסקים קטנים. השינוי הוא קריטי עבור פייסבוק. היכולת שלה לאסוף נתונים ולטרגט כך את הגושלים בפרסומות, זה הלחם והחמאה של החברה. יחד עם דרישת הרגולטרים לפרק את ענקית האינטרנט, אפשר לומר שזה לא החודש של פייסבוק וב-2021 היא צפויה להמשיך לספוג לחצים.

 

לטענת פייסבוק, האפקטיביות של מודעות שאינן מבוססות טרגוט, יורד ב-60% ביחס לאלה שכן. "ההגבלה בשימוש בפרסום ממוקד יפגע בחברות גדולות כמונו, אבל השינויים הללו יהיו הרסניים לעסקים הקטנים", טוענת פייסבוק.

 

בתגובה לדברים של פייסבוק, אפל הוציאה הודעה שבה האשימה את הרשת החברתית "בזלזול בפרטיות המשתמשים בפלטפורמות שלה".

 

המודעות, כאמור, הן רק השלב האחרון בסכסוך המתוקשר בין 2 מהחברות הגדולות בעולם, כשאפל החברה עם השווי השני בגובהו בעולם שמגיע ל-2.2 טריליון דולר – אחרי אראמקו בעלת השווי הדמיוני של 7.8 טריליון דולר –  לבין פייסבוק ששווי השוק שלה מגיע ל-785 מיליארד דולר.

 

מארק צוקרברג כבר תקף את אפל על הקופונים השמנים שהיא גורפת על שימושי פנים באפליקציות, שמגיעים ל-30% מהכנסות על כל רכישה מקוונת במכשיריה. אפל מצדה אמרה שבשנה הבאה תוריד את העמלות שהיא גובה לעסקים שמכניסים עד מיליון דולר בשנה ל-15% בלבד.

 

דמעות התנין של צוקרברג לא מפתיעות - וגם לא מרגשות

על פניו, הטענות של פייסבוק נראות לגיטימיות. אכן, השינוי שיוזמת אפל יכול לפגוע בלא מעט עסקים קטנים. אז הטענות מחזיקות מים, אבל היינו מרגישים איזושהי צער, אילולא ידענו מי זהות מפרסמת המודעות ואילולא לא היו אפשרויות אחרות ברשת חוץ מפייסבוק.

 

פייסבוק לא סתם הוגדרה כמונופול שצריך לפרק. הרכישה של אינסטגרם ושל וואטסאפ הפכו את החברה לרשת החברתית הגדולה בעולם בפער. הגישה שלהם למידע בנייד שלנו נמכר מראש על ידי יצרניות הסמארטפונים, שנותנים לאפליקציות של פייסבוק גישה לא מבוטלת לפרטים של כולנו, כשהאפליקציה כבר נמצאת בנייד עוד בטרם נקנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יתר על כן, השמירה והאכיפה של פייסבוק על הפרטים של כולנו – שבאו לידי ביטוי בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שבה השתמשו בפרטים של עשרות מיליוני בני אדם כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016 – היא די ביזיונית. יותר מזה, פייסבוק מסייעת לחברות ללקט מידע בצורה יותר אפקטיבית ואת השימוש במידע הזה היא משאירה הרבה פעמים לשיקול העסקי של החברות, שרוצות לגזור קופון.

 

אז בואו, אל תתנו לטרוניות של מר צוקרברג לבלבל אתכם – אם זה לא היה פוגע לו בשורה התחתונה, העסקים הקטנים שהוא כה מגונן עליהם, היו נדרסים יחד עם כל היתר שהחברה דרסה מאז שנוסדה – זו הרי הגישה הרווחת בפייסבוק ובגלל זה הואשמה על ידי הרגולטורים כהיותה מונופול שפוגע לא רק בתחרות, אלא גם בחדשנות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שני מונופולים - שניהם דורסים עסקים קטנים בלי למצמץ (ל"ת)
    יואב 18/12/2020 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יהודה לביא 17/12/2020 00:33
    הגב לתגובה זו
    והסיבה פשוטה: היא המתווכת היחידה בין העסקים הקטנים ובין הלקוחות. המחיר שהיא קובעת עבור הפרסום הוא זה שהעסק הקטן יצטרך לשלם. זאת ועוד: היא משסה את העסקים הקטנים זה בזה בתחרות של מכירה פומבית: כל המעלה במחיר זוכה לחשיפה של העסק שלו. העסקים הקטנים נזרקים הצידה לטובת אלו שיכולים לשלם יותר. צוקרברג הוא דיקטטור תאב בצע, שליטה ושיעבוד.
  • 2.
    ערן 16/12/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    אפל הבינה מהיום הראשון את בעיות הפרטיות הפוטנציאליות בטלפונים ניידים. סטיב ג׳ובס הציג את זה כבר לפני שנים והסביר למה יש סרקו-סיסטם שלהם כל כך הרבה מגבלות ובקשות אישורים. שאר העולם, כרגיל, היה כמה שנים מאחורה. במקרה של פייסבוק, הם לא מאחורה, פשוט לא אכפת להם הפרטיות. להיפך. המודל העסקי שלהם כל כולו הוא הפרה של הפרטיות.
  • 1.
    "אנחנו עומדים לצד העסקים הקטנים נגד אפל"; -- מממש. חחח. (ל"ת)
    צוקנברג הזונה 16/12/2020 16:47
    הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

בינה מלאכותית ארצות הבריתבינה מלאכותית ארצות הברית

לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות

ריכוז העליות במניות טכנולוגיה, פחד מהחמצה מול חשש מבועה והמעבר לאסטרטגיות מבוססות תנודתיות מציבים את וול סטריט בפני שנה של חוסר ודאות וניהול סיכונים מוגבר

אדיר בן עמי |


שוק המניות האמריקאי בדרך לסיים שנה נוספת שבה הבינה המלאכותית ממשיכה להכתיב את סדר היום, אך לקראת 2026 מתחדדת תחושת חוסר הנוחות בקרב משקיעים. העליות החדות במניות טכנולוגיה מרכזיות יצרו רווחים משמעותיים, אך גם חוסר ודאות גובר לגבי היציבות של המגמה והיכולת שלה להמשיך באותו קצב.


במהלך השנה וחצי האחרונות ימי מסחר של ירידות חזקות התחלפו לא אחת בתיקונים מהירים כלפי מעלה. הדינמיקה הזו הפכה את ניהול הסיכון לאתגר מרכזי, במיוחד עבור מי שנמצא חשיפה גבוהה למניות שמזוהות עם מהפכת ה־AI. ריכוז העליות בקבוצה מצומצמת של מניות תרם ליציבות יחסית במדדים הכלליים, אך במקביל הגדיל את הפגיעות של השוק כולו לזעזועים נקודתיים בענף השבבים, החומרה או תשתיות המחשוב.


במילים אחרות, שוק המניות האמריקאי אינו מתנהל כיום כתנועה אחידה של “סיכון מול סולידיות”, אלא כסדרה של רוטציות פנימיות. סקטורים מסוימים נהנים מתיאבון משקיעים גבוה, בעוד אחרים מדשדשים או נסוגים, גם כאשר המדדים עצמם נראים יציבים יחסית. התוצאה היא ירידה מתמשכת במידת הקורלציה בין מניות שונות, תופעה שמקטינה את התנודתיות הנמדדת במדדים כמו ה־VIX. עם זאת, אותה ירידה בקורלציה עלולה דווקא להגביר את עוצמת התגובה כאשר מתרחש אירוע חיצוני משמעותי, בין אם כלכלי, פיננסי או גיאו־פוליטי.

בנוסף, סקרי משקיעים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהחשש מבועה בשוק המניות תופס מקום מרכזי בשיח. אך במקביל, רבים מהמשקיעים מתקשים לצמצם חשיפה מחשש להחמצת המשך העליות,  תופעה שמזינה תנודתיות גם כאשר אין שינוי מהותי בנתוני המאקרו.


תרחיש של חוסר יציבות מתמשך

אסטרטגים בשוק מעריכים כי אם אכן נוצרה בועה סביב ה־AI, היא אינה צפויה להסתיים בתנועה חדה אחת. במקום זאת, ייתכן תרחיש של חוסר יציבות מתמשך: ירידות חדות יחסית שיתוקנו במהירות, כל עוד המשקיעים מאמינים שהשקעות ההון בתשתיות טכנולוגיות טרם מיצו את עצמן. על רקע זה, גוברת ההתעניינות באסטרטגיות השקעה שמבוססות על תנודתיות ולא על כיוון השוק. עבור משקיעים מוסדיים, תנודתיות הפכה לכלי בפני עצמו, כזה שמאפשר התמודדות עם חוסר הוודאות מבלי להמר במפורש על המשך העליות או על תיקון עמוק.