אילון מאסק
צילום: PR

96% אופטימיות: למה צריך להיזהר מהדוחות של טסלה?

החברה צפויה לפרסם הלילה את תוצאות הרבעון. החברה מכה באופן עקבי את התחזיות, אבל לפעמים לא בכיוון שהמשקיעים רוצים. לחברה צפוי רבעון רווחי. הבעיה היא שיש משהו הרבה יותר גדול שיכביד על המניה עד סוף השנה - הציפיות של השוק
ארז ליבנה | (11)

בואו נתחיל מהעובדה הפשוטה שאלא אם כן תציג תוצאות זוועתיות במיוחד, זו ככל הנראה תהיה השנה של טסלה (TSLA) וסקטור הרכבים החשמליים שאותו היא מובילה באופן כללי. בתחילת השנה מחיר המניה עמד על קרוב ל-94 דולר למניה. ביום המסחר האחרון, כלומר שלישי, מחירה נסגר על 421.9 דולר ושווי השוק כבר מגרד את ה-400 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 350% מתחילת השנה ו-390% מאמצע מארס השחור.

 

אז נכון, מצד אחד, מעטות החברות בוול סטריט שהרוויחו ממצב השווקים בתנאי המגפה, כמו שטסלה הרוויחה. מצד שני, היו לה לא מעט נקודות מאכזבות במהלך החודשים האחרונים, כשמאז השיא שאליו הגיעה המניה בסוף אוגוסט (475 דולר למניה), היא די אכזבה ועברה לסטגנציה תנודתית.

 

למרות זאת, כרגע, החברה נסחרת במכפיל רווח מטורף של 1099. לפי אתר נאסד"ק, המכפיל צפוי לרדת ב-12 החודשים הקרובים "רק" ל-733 ומחיר היעד של המניה לאותה התקופה עומד על 329 דולר למניה, ירידה של 23% - כשהתחזית לחצי השנה הקרובה של האנליסטים היא שלילית.

 

בין ה-S&P לסוללות – הרבעון המאכזב של טסלה

למה הירידות בתחזיות? לכך היו 2 סיבות מרכזיות שקרו ועוד אחת שכנראה תקרה. בשני המקרים הראשונים שכבר קרו, דאגה החברה לפמפם חיוביות ובסוף המשקיעים, שציפו לגדולות ונצורות, נותרו עם תחושת חמיצות. יכול להיות לזה גם אפקט מתמשך, בו המניה תרחף בין גבוה של 450 לנמוך של 400 דולר למניה.

 

האירוע הראשון היה אי הכללתה של החברה במדד ה-S&P – למרות שהציגה תוצאות חיוביות ב-4 רבעונים רצופים. זו הייתה אחת הסיבות המרכזיות שהובילו את המניה לראלי בחודשי הקיץ ולירידות של 30% בסוף אוגוסט. כאמור, ציפיות לחוד ומציאות לחוד.

 

הסיבה השנייה הייתה כנס המשקיעים שעשתה החברה ביום הסוללה הבינ"ל. החברה דאגה לשמור את התקשורת ואת המשקיעים במתח לקראת הכנס, כשגם אילון מאסק דאג לאזכר זאת מדי פעם. הצפי בשוק היה לפריצת דרך משמעותית בתחום הסוללות, שקריטיות למרבית הפעילות העסקית של החברה. כאמור, גם זה לא קרה.

 

מה יכביד על המניה עד סוף השנה? מסירות הרכבים

אבל מה שכנראה יכביד עד סוף השנה על המניה זה היעד השאפתני שהציבה החברה למסירת 500,000 רכבים ב-2020. לפי דיווחי החברה, היא מסרה כ-300 אלף רכבים בשלושת הרבעונים הראשונים. זאת אומרת שב-3 החודשים שנותרו ל-2020, החברה צריכה למסור כמות רכבים שעולה בלמעלה מ-11% מכמות הרכבים שמסרה בשני הרבעונים הראשונים של השנה – כמעט 180 אלף רכבים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברה אולי ריווחית ברבעונים האחרונים, כששיא המסירות של הרבעון האחרון עם קרוב ל-140 אלף רכבים צפוי להשאיר אותה ככזו, אבל היעד הזה הוא כמו אבן ריחיים – והשוק לא אוהב אבני ריחיים. השוק לא אוהב אבנים נקודה.

 

נכון לכרגע, כשמספר הנדבקים בארה"ב ממשיך להאמיר ומדינות חוזרות שוב למדיניות של סגרים והגבלות תנועה, לטסלה יהיה קשה מאוד לעמוד ביעד הזה. אז אלא אם כן אילון מאסק, מי שבזכותו החברה המריאה כפי שהמריאה, ישלוף שפן מהשרוול עד סוף השנה ואיכשהו ימסור 44% רכבים יותר מהרבעון האחרון, נראה שנכון לכרגע, מניית טסלה תושפע מכך עד סוף השנה – למרות שאחרי הדוחות הצפויים היום בלילה, יש סיכוי סביר שנראה קפיצה חד פעמית למניה. הסיבה: הרווח למניה.

 

לפחות 96% של אופטימיות

כעיקרון, לפי מכון המחקר לשוק ההון זאקס, הקונצנזוס בתחזית הרווח למניה (EPS) לרבעון השלישי עומד על 0.21 דולר לרבעון הקרוב. אבל במקרה של טסלה, השנה האחרונה הוכיחה שהקונצנזוס לפעמים לא רק טועה, אלא גם טועה בענק.

מה האנליסטים מצפים ברבעון השלישי, הרבעון הבא ובשנת 2021?

 מקור: Yahoo Finance

ב-4 הרבעונים האחרונים טסלה עמדה בתחזית השוק רק פעם אחת – ברבעון האחרון של 2019 ה-EPS עמד על 0.11 דולר למניה. לשמחתה כמובן. ביתר ה-3 היא היכתה את תחזיות ה-EPS ב-106%, 121% ו-155%. בארבעת הרבעונים האחרונים, החברה היכתה את התחזיות בממוצע של כמעט 96%. כשמנטרלים את הרבעון שבו היא עמדה בתחזית, הממוצע עומד על 127.7%. זה המון.

מכה את הציפיות בעקביות

מקור: Yahoo Finance

נכון, אי אפשר להיות בטוחים בכלום, אבל צריך שיקרה משהו חריג במיוחד כדי שהמניה תצלול אפילו ב-20% עד סוף השנה מבלי לתקן. החברה כבר איבדה בין חודש אוגוסט לספטמבר למעלה מ-30% בשבוע, רק כדי לעלות בלמעלה מ-36% בשבוע שלאחר מכן. אז בינתיים אילון מאסק יכול לשייט בקרוז קונטרול ולתת לנהג האוטומטי לשלוט בהגה. 

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דורבץ 22/10/2020 04:59
    הגב לתגובה זו
    בעברית יש לומר "כלי רכב".
  • 10.
    נוצר בועה בטסלה למה כול אחד ממליץ ומעלה יותר ממה שהי שו (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יש מקום ליכנס את טסלה שלו סיפקה את הסחורה בזמן (ל"ת)
    משה 21/10/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טסלה לו סיפקה 20 אחוז פחות גם הדוחת לו יהיה טוב (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נסק לו סיפק את הסחורה למה המניה מעל שוי שוק (ל"ת)
    אבי 21/10/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לא צריך לזהר צריך לחזיר את המנייה לשוי שוק שלה לו מיעור (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מחיר המניה מנופח ובלי פרופורציה למכירות ולרווחיות (ל"ת)
    בועה ענקית!!! 21/10/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כלום ושום דבר 21/10/2020 13:41
    הגב לתגובה זו
    עוד כתבה רכילותית בלי שום שורה תחתונה
  • 3.
    טסלה מרכיב חזק באס אם פי אבל הריצו אוטה יותר מדי (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    א 21/10/2020 13:26
    הגב לתגובה זו
    אם מסירות הרכבים עמדו על 139 אלף וצריכים למסור 180 אלף ההבדל קרוב ל30% ולא 44% אבל עובדות לא מעניינות אתכם, העיקר לכתוב שיש להיזהר מהדוחות כי החברה מכה את תחזיות האנליסטים באופן כמעט קבוע. כל הכבוד על הציניות
  • 1.
    הכול טוב אבל המניה שוה יותר ממה שהי שוה הי חייבת לרדת ל (ל"ת)
    הננמי 21/10/2020 13:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.