המנכ״לים של ענקיות הטכנולוגיה על הגריל של הקונגרס
חבר הקונגרס דייוויד סיסליני שמכהן כיו"ר ועדת המשנה בנושאי ההגבלים העסקיים הוא דמות מפתח בהליך בדיקת מעצמות הטכנולוגיה שדורסים את התחרות ומספרים לנו שזה בשבילנו. הוועדה בודקת את כוחן המונופוליסטי של החברות הענקיות - אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל. הוועדה הזמינה את מנהלי החברות האלו להסביר את התנהלותן העסקית ובעיקר לנסות ולהבין מהם את העוצמה של החברות ואת "הניסיונות" שלהם להיות הוגנות והגונות מול הלקוחות.
סיסליני וחברי הוועדה קיבלו וקראו חומר רב של מסמכים מארבע החברות והתייעצו עם מומחים בתחום. "המטרה של הדיון היום היא לבדוק את הדומיננטיות של אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל", אמר סיסליני. "הן חברות ענק בכלכלה הגלובלית ובכלכלה האמריקאית ועכשיו על רקע הקוורנה הן חזקות עוד יותר בשעה שעסקים קטנים מתמודדים עם משבר כלכלי. החברות הענקיות האלו הם עורקים של פעילות עסקית סחר ותקשורת, ולפעילות יש השפעה גדולה מאוד הכלכלה שלנו. בחקירה שלנו זיהינו דפוסים אנטי-תחרותיים שונים ובזה אנחנו רוצים לטפל.
"כל אחת מהחברות האלו שולטת בזרימת המידע כדי לעקוב אחרי חברות אחרות. החברות האלו משתמשות בשליטה שלהן כדי להעצים את כוחן בדרכים הרסניות ומזיקות. בדיון היום נבחן איך הכוח שלהן מעצב ומשפיע על חיי היומיום שלנו. יש להן יותר מדי כוח, כוח שלמעשה מונע תחרות וחדשנות".
אחרי הדברים של ראשי הוועדה התחילו המנכ"לים לשאת דברים אחרי שהושבעו ומסרו גרסה מקוצרת של העדויות הכתובות שלהם.
עדויות המנהלים - מספרים לנו שהם עובדים בשביל הלקוחות
ג'ף בזוס הבעלים ומנכ"ל אמזון, טים קוק מנכ"ל אפל, מארק צוקברג בעלים ומנכ"ל פייסבוק, סונדאר פיצ'אי מנכ"ל גוגל, מעידים בפני הקונגרס באמצעות ועידת וידאו, כאשר מטרתם היא ברורה, להדגיש את חשיבות החברות, את תרומת מוצריהן לשיפור החיים וכמובן את המשרות לאמריקאים שהן מספקות. מנגד ועדת ההגבלים העסקיים צפויה לגרות את אותם מנכ"לים, שרובם לא הופיעו בעבר מפני המחוקקים, לדבר על מנהגיהם העסקיים והשפעתם על חיי הצרכנים כשברקע הטענות הקשות על הפיכת של החברות האלו לסוג של מונופולים השולטים על המידע בחיינו.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמזון
הצהרת הפתיחה של בזוס נשענת על אנקדוטות אישיות, עם סיפורים על השפעתם של הוריו וסביו ״הם לימדו אותי שאתה יכול לקחת בעיות קשות, כשאתה נכשל אתה קם ומנסה שוב. אתה יכול להוביל את הדרך שלך למקום טוב יותר״ אמר.
בזוס מדגיש את המיקוד של אמזון בשירות לקוחות ״על ידי התמקדות אובססיבית בלקוחות, אנו מונעים משיפור השירותים שלנו, להוסיף יתרונות, להמציא מוצרים חדשים, להוריד מחירים ולהאיץ את זמני המשלוח. לא כל עסק נוקט בגישה זו של שירות הלקוח, אך אנו עושים זאת וזהו כוחנו הגדול״.
הוא ממשיך ומצטט מספרים חיוביים על סקרים שונים, ולא שוכח לציין את מיליארדי הדולרים שאמזון משקיעה בארצות הברית. בזוס מתמקד בכוח העבודה העצום שאמזון מספקת, כולל סיפורים על עובדי אמזון ומוכרים מצד ג׳.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
באשר לתחרות, הוא אומר ״יש מקום בענף הקמעונאות לזוכים רבים״ וציין מתחרים כמו Walmart, Target ו-Costco, ואף ציין סטרטאפים כמו Shopify ו-Instacart. ״מגוון המתחרים הקמעוניים והשירותים הנלווים לענף משתנים ללא הרף. הדבר היציב היחיד בקמעונאות הוא הרצון של הלקוחות למחירים נמוכים יותר, לאפשרויות בחירה טובות יותר ולנוחות״. החל משנת 2018, נתח השוק של אמזון הוא 49% מסך ההוצאות הקמעונאיות המקוונות.
בזוס אומר כי החברה שלו לא נבדקת יותר מידי ״אני מאמין שצריך לבדוק את אמזון. עלינו לבחון את כל המוסדות הגדולים, בין אם מדובר בחברות, סוכנויות ממשלתיות או מלכ"ר. האחריות שלנו היא לוודא שאנחנו עוברים בדיקה כזו בצבעים מעופפים (מונח אמריקאי להצלחה רבה) " הוא כותב.
בזוס סוגר את נאומו בכך שהוא משבח את הנשיא ג׳ון לואיס המנוח, ואומר שלמרות האתגרים הגדולים שעומדים בפני המדינה כיום, החל מאי-שיווין גזעני, וירוס הקורונה ועד שינויי אקלים ״מעולם לא הייתי אופטימי יותר לגבי עתידנו״ סיכם.
אפל
טים קוק פותח את הצהרתו בכך שהוא משבח גם את לואיס ומורשתו. הוא מדלג על כל האנקדוטות האישיות וקופץ ישר לעניין ״אפל היא חברה אמריקאית ייחודית שהצלחתה אפשרית רק במדינה הזו״.
לדבריו, אפל מתמקדת בייצור המוצרים הטובים ביותר, לאו דווקא בכמות, וכי המיקוד שלה הוא תמיד הלקוח. קוק מצביע על אמירה של מייסד החברה סטיב ג׳ובס ״אנחנו רק עושים דברים שנמליץ עליהם למשפחה ולחברים שלנו״.
קוק מציין את שביעות הרצון הגבוהה של לקוחות אפל, ואמור ״זהו המדד הטוב ביותר״ וכי החברה נמצאת בדרך הנכונה.
הוא מוסיף כי לאפל אין נתח שוק דומיננטי בשום קטגוריה, והוא מציין כי שוק הסמארטפונים הוא ״תחרותי ביותר״ וכולל יריבים כמו סמסונג, LG, האוואי וגוגל.
באשר לחנות האפליקציות, המוקד שרבות מהתלונות בנושא ההגבלים העסקיים מופנות אליו, ומקור הכנסה בסך 15 מיליארד דולר בשנה לאפל שנובעים מקיצוץ של 30% ממכירות המפתחים, אומר קוק כי מפתחי האפליקציות ״קבעו מחירים עבור מוצריהם ולעולם לא משלמים עבור שטח המדף...״
״עבור הרוב המכריע של האפליקציות בחנות, המפתחים שומרים 100% מהכסף שהם מרווחים״ הוא אומר וטוען כי עבור האפליקציות שנלקח מהן עמלה, העמלות של אפל זולות יותר מהפצת התוכנה לפני פיתוח ה-App Store. זה אולי קצת מטעה, מכיוון שאפל דורשת מאפליקציות צרכניות תהליך הרשמה ותשלומים בתוך האפליקציה, כדי שאפל תוכל לקחת את חלקה- מדיניות זו, של הפעלת הדואר אלקטרוני גרמה לאחרונה לאפל ללא מעט תסבוכות.
קוק מתגאה בכך שהמערכת האקולוגית של אפל סייעה ביצירה של כמעט 2 מיליון משרות בארצות הברית, ותרמה מעל לחצי טריליון דולר לסחר העולמי בשנת 2019 ״לא פחות מנס כלכלי״ הוסיף. הוא גם מציין את השקעותיה של אפל בחינוך ומחויבותה לפרטיות .
קוק מכנה את הבדיקה שעורך הקונגרס כ-״סבירה ומתאימה״ ואומר שהחברה מגיעה לשימור ב-״כבוד וענווה״ למרות שהוא מוסיף כי ״אנחנו לא נוותר על העובדות״.
״אני שותף לאמונה של ועדת המשנה שהתחרות היא סגולה גדולה״ הוא אומר, ״היא מקדמת חדשנות, היא מפנה מקום לרעיון הגדול הבא ונותנת לצרכנים אפשרויות נוספות״ מסכם את דבריו.
פייסבוק
צוקרברג כבר ״מנוסה״ בהופעות אל מול הקונגרס, ומפרט את הצהרותיו כמו חיבר של תלמיד בית ספר, מאורגן תחת שמונה קטגוריות.
״פייסבוק היא חלק מענף ששינה את העולם״ הוא פותח את הצהרתו ״אני גאה שאנחנו עומדים בערכים האמריקאים כמו לתת לכל אדם קול ולהרחיב את הגישה להזדמנויות״
הוא אומר שהתחרות של פייסבוק היא עולמית וכי ״הסיפור שלנו לא היה אפשרי ללא חוקי המדינה שמעודדים תחרות וחדשנות. אני מאמין שמדיניות של תחרות חזקה ועקבית היא חיונית, מכיוון שהיא מבטיחה שמגרש המשחקים שלנו יהיה ברמה של כולם״
הוא גם מדגיש כי ״פייסבוק היא חברה אמריקאית גאה״ אך מזהיר כי אין ״כל ערובה שערכינו ינצחו. לדוגמה סין בונה גרסה משלה לאינטרנט שממוקדת ברעיונות שונים מאד משלנו, והם מפיצים את החזון שלהם למדינות אחרות״
נקודה מרכזית בנושא ההגבלים העסקיים הוא רכישותיה של החברה. צוקברג אומר שהם סייעו להניע חדשנות ״רכישות מפגישות את נקודות החוזה של חברות שונות״.
״התוצאה הסופית היא שירותים טובים יותר, המספקים ערך רב יותר לאנשים ולמפרסמים, זהו היעד המרכזי באסטרטגיית הרכישה של פייסבוק״ הוסיף צוקרברג.
צוקרברג מנסה למשוך החוצה את הנושא ״אני יודע שהמטרה העיקרית שלנו בשימוע הזה היא לדבר על סוגיות בנושא ההגבלים העסקיים והתחרות, אבל עם ארבעת המנכ״לים הגדולים שמופיעים כאן בפני הקונגרס, יש לנו הזדמנות לדבר על איך שהטכנולוגיה יכולה לשרת טוב יותר את החברה... אני מקווה שלפחות חלק מהשימוע של היום יגע בעתיד, וכיצד ניתן יהיה לרתום את המשאבים הקולקטיבים שלנו בכדי לעזור לאנשים ועסקים״
הוא מסכם בנימה הגנתית ״כפי שאני מבין את החוקים שלנו, חברות לא גרועות רק בגלל שהן גדולות. חברות גדולות רבות שלא מצליחות להתמודד מפסיקות להתקיים. זו הסיבה שאנו מתמקדים בבנייה ועדכון מוצרינו, בכדי להעניק לאנשים את החוויות הטובות ביותר.... מזמן אני מאמין שאופייה של התעשייה שלנו הוא שיום אחד מוצר יחליף את פייסבוק. אני רוצה שנהיה אלה שבונים את זה, כי אם לא מישהו אחר יהיה״
גוגל
פיצ׳אי הוא עולה מהודו, ובוחר להתחיל בנושא ״הזדמנות״, הן באופן אישי והן ברחבי העולם ״בליבה, דיון על תחרות הוא דיון על הזדמנות״ אמר.
״עבודתנו לא הייתה אפשרית ללא המסורת הארוכה של חדשנות אמריקאית, ואנחנו גאים לתרום לעתידה״ הוא ציין את 75,000 העובדים בארצות הברית, העריך השקעות בסך 20 מיליארד דולר בארצות הברית בשנת 2018, וכי ענקית הטכנולוגיה נמנית עם חמשת המשקיעים הגדולים בארה״ב בשלוש השנים האחרונות.
פיצ׳אי משתמש בסיפורים אישיים של משתמשי גוגל, וכיצד מוצריהם עוזרים לאנשים פרטיים ועסקים שונים. הוא גם מדגיש את חשיבות הטכנולוגיה של גוגל לעתיד אמריקה ״צוותי המהנדסים שלנו עוזרים לאמריקה לחזק את מעמדה כמובילה טכנולוגית עולמית, בדברים כמו בינה מלאכותית, מכוניות בנהיגה עצמית ומחשבי קוואנטום״.
באשר לתחרות הוא אומר שההצלחה של גוגל אינה מובטחת ומציין כי הם פועלים בשווקים גלובליים תחרותיים במיוחד. ״הנוף התחרותי של היום לא נראה כמו לפני חמש שנים, קל וחומר לפני 21 שנה, כשגוגל השיקה את המוצר הראשון שלה, חיפוש בגוגל״ הוא אמר.
הוא טוען שהצרכנים נהנים ממחירי מודעות נמוכים ביותר ״לדוגמא תחרות במודעות- טוויטר, אינסטגרם, קומקאסט ואחרים סייעו בהוזלת עלויות הפרסום המקוון בכ-40% בעשר השנים האחרונות, כאשר החיסכון הועבר לצרכנים באמצעות מחירים נמוכים יותר״
- 2.צבי נוי 30/07/2020 07:40הגב לתגובה זואמזון וחברותיה אינן מונופול. אם הם יפסיקו לשרת אותנו ולעשות לנו טוב, הן יפסידו. הן מרוויחות כי הן הכי טובות בתחומן, וזה משרת בעיקר אותנו - הלקוחות. מונופולים יש רק בחסות הממשלה. כשהממשלה מגבילה את השימוש במשאב מסוים לגורם אחד בלבד - זה מונופול (המלט בישראל לדוגמה)
- 1.ישראלי בקנדה 30/07/2020 06:14הגב לתגובה זושום טיפול אחר לא יעזור. בייחוד לגבי אלפאבית (גוגל) ואמזון.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
