נסים טאלב: "אני לא מפחד מאירופה; התפרקות גוש האירו, זה לא 'ביג דיל'"

מחבר רב המכר "הברבור השחור" מתאר את אירופה כמו אדם חולה שיודע שהוא חולה ואת ארה"ב כאחד שלא מודע למחלה. "אני מעדיף השקעה באירופה על פני השקעה בארה"ב"
רקפת סלע | (10)

נסים טאלב, מחבר רב המכר "הברבור השחור", ממשיך לטעון שארה"ב נמצאת בבעיה עמוקה יותר מאשר אירופה למרות הימשכות המשבר ביבשת. "אני מעדיף השקעה באירופה על פני ארה"ב אפילו נוכח האפשרות לפירוק בגוש האירו". הפרופסור באוניברסיטת ניו יורק המתמחה בניהול סיכונים סבור עוד כי היעדר ממשלה מרכזית באירופה הוא עוד סיבה בגינה ההשקעה באירופה עדיפה. "הדבר הטוב ביותר שאירופה עשתה מעולם היה שמירת האפשרות ל'התקוטטות' בין המדינות השונות ביבשת, כך שלא תהיה ממשלה גדולה. ממשלה אחת המרכזת את כל הסמכויות לא עובדת, ניסו לעשות זאת בבריסל, אך זה לא עבד". מה בנוגע לחשש מפני התפרקות של גוש האירו? "זה לא 'ביג דיל'", סבור טאלב. "כאשר גוש האירו יתפרק יהיו הרבה מטבעות 'כיפיים', אני לא מפחד מאירופה, אבל אני כן מפחד מארה"ב. כמובן שלאירופה יש את הבעיות שלה אך היא במצב טוב יותר מארה"ב". הפרופסור התייחס לגרעון בארה"ב אשר חלקו מהתל"ג הגיע ל-8.2% ב-2011 - פי שניים מהנתון במדינות גוש האירו שעמד על 4.1%. "העלאות ריבית יחריפו את המצב בארה"ב", אמר מנהל קרן הגידור אשר שימש בעבר גם כיועץ לקרן המטבע הבינלאומית בהתייחסות לשיעורי הריביות האפסיים בארה"ב. "אם הריביות בארה"ב יעלו אתה יכול רק לדמיין מה זה יעשה לגירעון התקציבי. אירופה היא כמו מישהו חולה אשר מודע לכך, בארה"ב אנחנו לא יודעים על המחלה, ולא מדברים על זה".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הקלפן מלוד 30/05/2012 18:14
    הגב לתגובה זו
    לפי מה ששמעתי מגדול המקובלים הרב דר" לייטמן ..שאמר שאם גוש היורו התפרק אז המצב ביבשת אירופה יהיה אפילו יותר גרוע מהמצב ביבשת אפריקה....... {ערוץ 66 בכבלים}
  • אם הוא אמר אז זה יהיה בטוח. (ל"ת)
    מיכאל 30/05/2012 23:47
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יוני 30/05/2012 16:42
    הגב לתגובה זו
    http://ssrn.com/abstract=1877592
  • 6.
    בא 30/05/2012 12:48
    הגב לתגובה זו
    הדולר ,אתה מבין פרופסור .
  • 5.
    אהרון 30/05/2012 12:48
    הגב לתגובה זו
    המצב קשה בכל העולם כאירופה באמריקה וגם באסיה השאלה אם יש בכלל מה לעשות את זה אף אחד לא יודע .מסקנה לא לקחת סיכונים ולפזר השקעות גיאוגרפית וסקטוריאלית
  • 4.
    אתה לא מפחד בגלל ששכחת את המוח בתחנת אוטובוס . (ל"ת)
    בא 30/05/2012 12:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שירי 30/05/2012 12:01
    הגב לתגובה זו
    אהבתי את הספר ואהבתי שהוא לא חושב כמו כולם. כל הכבוד
  • 2.
    בוגד גר בארה"ב ומטיף נגדה (ל"ת)
    נסים טאלב 30/05/2012 12:01
    הגב לתגובה זו
  • אתה מפגר (ל"ת)
    אתה 30/05/2012 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    gour 30/05/2012 11:56
    הגב לתגובה זו
    מי שהיה בארה"ב בשנה האחרונה יבין במה מדובר, ארה"ב במצב חרבנה שקשה בכלל להבין ומובן להסביר.
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.