ג'נסן הואנג מזהיר: "סין ממש לא מפגרת במירוץ ה-AI"
ג'נסן הואנג, מנכ"ל ענקית השבבים אנבידיה, שיגר אזהרה חריפה בכנס טכנולוגי בוושינגטון: סין נמצאת ממש צמוד לארצות הברית במירוץ לפיתוח בינה מלאכותית (AI), והפער בין השתיים קטן. הואנג, שחברתו מובילה את שוק השבבים המפעילים יישומי AI מתקדמים, הדגיש כי וואווי, הנמצאת תחת סנקציות אמריקאיות, היא "אחת מחברות הטכנולוגיה החזקות בעולם". דבריו, שנאמרו על רקע מגבלות סחר מחמירות של ממשל טראמפ שפוגעות באנבידיה בהיקף של 5.5 מיליארד דולר, מעלות חששות כבדים לגבי היכולת של ארה"ב לשמור על ההובלה הטכנולוגית.
"סין ממש צמודה אלינו", אמר הואנג לעיתונאים, והוסיף כי "זהו מירוץ אינסופי וארוך טווח". הוא שיבח את ההתקדמות של וואווי, שפיתחה יכולות מרשימות במחשוב וברשתות – מרכיבים קריטיים לבינה מלאכותית. לדבריו, וואווי עובדת על שבב AI משלה עבור לקוחות סיניים, מהלך שמבטא את שאיפתה של סין להפחית תלות בטכנולוגיה מערבית. הואנג הזהיר כי הגבלות היצוא של ארה"ב, כולל איסור על משלוחי שבבי H20 של אנבידיה לסין ללא רישיון, עלולות לפגוע בהובלה האמריקאית. "אנחנו מסכנים את היתרון שלנו", אמר, וקרא לממשלה להתמקד במדיניות שתזרז את פיתוח ה-AI. בכך התכוון הואנג שההגבלות האלו גורמות לסינים לחפש חלופות פנימיים וזה מייצר אצלם מוטיבציה גדולה להצליח ולפתח מוצרים טכנולוגיים טובים שסוגרים את הפער מול סין.
למרות האתגרים, הואנג נשאר אופטימי לגבי היכולת של ארה"ב לחזק את מעמדה. הוא התייחס לתוכנית החברה להשקיע 500 מיליארד דולר בתשתיות AI בארה"ב בחמש השנים הקרובות, כולל הקמת מפעל לשרתי AI ליד יוסטון בשיתוף עם פוקסקון. "עם הרצון והמשאבים שלנו, אני בטוח שנוכל לייצר בארץ", אמר. הנשיא טראמפ, שכינה את הואנג "חברי ג'נסן", שיבח את ההשקעה כצעד משמעותי לחיזוק התעשייה האמריקאית.
האזהרה של הואנג מגיעה ברגע קריטי. סין, שמובילה על ידי חברות כמו וואווי, מצמצמת את הפער במהירות, בעוד ארה"ב מתמודדת עם מדיניות סחר שנויה במחלוקת. הואנג קרא לממשלה להתמקד בתחרותיות במקום בהגבלות, והדגיש כי "זו תעשייה שנצטרך להילחם עליה". כשהמירוץ הטכנולוגי מתחמם, השאלה היא האם ארה"ב תצליח לשמור על היתרון שלה, או שסין תצליח לעקוף אותה במרוץ הבלתי פוסק הזה.
- אנבידיה מציגה את DGX Spark - מחשב שולחני עם יכולות של מרכז נתונים
- מניית אנבידיה ב-320 דולר - היעד החדש של האנליסטים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד למטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס. הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זו יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.
הקרדיט כולו של: ג’ילי
למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.
וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.
במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.