מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
מהומה פרצה היום בוועדת הכלכלה לאחר יו"ר הוועדה דוד ביטן אמר כי "את הצו להפחתת מחירים צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור בשנים 2024-2025 המחיר יעלה ב-18%". מנכ"ל משרד התחבורה בן זקן לא הכחיש את הדברים אך התגונן וטען כי "יש הפרדה בין ביטול ההתייקרות של 12% לרפורמה – ולא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם הטבה. בלמנו את העלייה – ודיה לצרה בשעתה". וועדת הכלכלה ערכה דיון נוסף על ביטול ההטבה לאזרחים ותיקים בתחבורה ציבורית.
כבר לפני שבוע ערכה הוועדה דיון על רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית שעסק בביטול ההטבה לאזרחים ותיקים על ידי שרת התחבורה במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי". הישיבה היום כונסה לאחר מכתב ששלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ליו"ר ביטן, לפיו הפטור מתשלום לאזרחים הוותיקים יינתן בשלב ב' של הרפורמה.
הדיון בוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
היה סיכום עם השרה
ביטן אמר כי הוא לא מוכן לקבל מכתבים כאלה ורוצה לדעת בדיוק מתי יוכלו האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) לנסוע חינם בתחבורה הציבורית. הוא טען כי זה היה הסיכום שלו עם שרת התחבורה מירי רגב, וציין כי הייתה בעיה תקציבית. "היה לי סיכום עם השרה ופתאום היא יצאה במסיבת עיתונאים, בלי לשאול ובלי לעדכן, והתוצאה שהפטור עליו סוכם לא היה קיים. נכון שאזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה ומגיל 75 יכולים לנסוע בחינם, אבל זה היה ברפורמה של השרה הקודמת ורגב אמרה שזה לא מספיק לה. עכשיו אתם נזכרים שיש הטבות כאלה? זה לא מספיק".
- לקראת הפרטה? "מעל 100 אלף יח"ד חסומות בגלל היעדר תשתיות ביוב"
- בעקבות גרירת הרגלים הממשלתית: בוטלה הקפאת המיזוגים בענף המזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוועדה נאמר שההתייקרות הצפויה של 12% לא בוצעה והדבר נפתר במסגרת תעריפי הרכבת הקלה, אולם לפי הצו שפורסם בכל שנה, החל מיוני 2024, תהיה תוספת של המחיר שתכלול הצמדה למדד ועוד 4%. היו"ר ביטן זעם על כך ושאל מדוע לא הודיעו על זה לציבור. "אני מציע לכם שבפעם הבאה תודיעו אמת לציבור, ושהשרה לא תגיד שאני לא מכיר את הנתונים, לא באתי לריב באתי תפתור את הבעיה".
המנכ"ל לא הכחיש את ההתייקרות וטען "דיה לצרה בשעתה"
המנכ"ל בן זקן טען כי הנתונים רחוקים מהמציאות, והדבר מטעה את הציבור. "ראיתי שאנשי המקצוע ניסו להגיב ולא נתתם להם לדבר, אם הבאתם אותנו רק בשביל לעשות רונדלים זה לא המקום", אמר בן זקן. ח"כ רון כץ אמר כי חברי הכנסת הם לא חותמת גומי וקרא למנכ"ל שלא לדבר בצורה הזו לנבחרי ציבור.
בן זקן הגיב: "עשיתם נזק עצום לאזרחים הוותיקים, אתם צריכים להוציא מיד הבהרה. מה שהוצג כאן רחוק מהמציאות. יש הפרדה בין הרפורמה לביטול ההתייקרות של 12% וזה לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם את ההטבה. בלמנו את ה-12% ודיה לצרה בשעתה, אמרנו לציבור שזה דחייה ולא הקלנו בזה ראש".
- מסמך תמים, שפותח דלתות: כך פועלת יחידת הסייבר של חמאס שנחשפה על ידי פאלו אלטו
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
היו"ר ביטן שב ואמר כי הוא מכיר את העובדות היטב ולא הטעה אף אחד. הוא ציין כי המנכ"ל כתב שיש שלב ב' לרפורמה ואמר כי הוא מסכים לו, בתנאי שידע בדיוק מתי זה הולך לקרות. "אני כבר לא מאמין לא לשר האוצר ולא לשרת התחבורה, אני רוצה מכתב חתום עם תאריך. אם התקציב קיים אז תתנו אותו עכשיו". הוא הוסיף כי השרה לא אמרה שהרפורמה תבוצע בשתי פעימות.
בן זקן התעקש כי השרה ציינה זאת, הוא אף התחייב שהכסף לרפורמה – 360 מיליון השקלים – לא יעברו לסעיף אחר. לדבריו, המשרד מביא את הרפורמה בשתי פעימות, הראשונה תצא לפועל בחודשים הקרובים, לקראת סוף 2023 והפעימה הנוספת תהייה במהלך 2024.
היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים, ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם לא אנחנו".
ביטן ובן זקן בדיון הסוער בוועדה. צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת
בתום הדיון אמר ביטן כי לא קיבל תשובות, ושב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים. "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם שאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה עוד שנה וחצי יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי – את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% למחיר התחבורה הציבורית ב-2024-2025".
בנוסף לכך ביקש ביטן את כינוסה של ועדת המחירים עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי יצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד".
- 8.אוי ביטן החבלן בליכוד כדאי לו לעבור לאין עתיד כי שם מקו (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:50הגב לתגובה זו
- 7.123Gil 14/08/2023 17:46הגב לתגובה זוומאיפה יגיעו על הכספים שאתם מחלקים? מהעצים? אתם מבזבזים כאילו אין מחר בעוד והכלכלה דועכת וגבית המס יורדת. מי ישלם את זה?
- 6.זקן 14/08/2023 16:38הגב לתגובה זושכר המינימום עלה משמעותית בשנים האחרונות, השכר הממוצע במשק עלה משמעותית בשנים האחרונות, קצבת הנכות עלתה משמעותית בשנים האחרונות... אבל קצבת הזקנה בקושי זזה כי היא צמודה למדד שכמעט לא עלה במשך הרבה מאוד שנים.... חשוב יותר להשקיע את המאמצים בלהלחם על העלאת קצבת הזקנה והצמדתה *אחורה* לשכר המינימום.
- שפן ניסויים 14/08/2023 17:05הגב לתגובה זונראה אותך משקיע את כל האנרגיות בהעלאת קצבת הזקנה שהיא המשמעותית ולא בפטור לתחבורה ציבורית שמשתמשים בה כמה פעמים בחודש.
- 5.פנסיונר 14/08/2023 16:32הגב לתגובה זוחבר הכנסת ביטן, אתה מאמין למירי רגב ?? לשרי ממשלה אחרים ?? ביבי פוחד להפר הבטחות לחרדים כי הם מאוחדים והממשלה תלויה בהם. אסוף סביבך עוד 4 (!!!) אנשי ליכוד אמיצים ושיודעים לעמוד על דעתם ואז הקואליציה תהייה תלויה בכם. רק 4 (ארבעה), בחייך. חושב שתצליח למצוא בין ה - 30 שנמצאים בכנסת ???
- 4.בטי 14/08/2023 15:45הגב לתגובה זוכל אישה מקבלת תוספת חצי נק זיכוי במס הכנסה
- 3.נכהצ 14/08/2023 15:33הגב לתגובה זוגייסו את ילדז והכת ההזוייה לשרות ולעבודה. אנחנו הבוגדים האנרכיסטים והמוגבלים סיימנו להיות הנתינים הפרייארים של הקיסר הנאשם בממשלת המשתמטים והעבריינים על מלא.
- איש בלי שם ובלי שכל לך מיד לאשפוז (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:50הגב לתגובה זו
- 2.אזרח ותיק 14/08/2023 14:52הגב לתגובה זובעיני אתה איש עם ערכים . אצלך מילה היא מילה . אתה רואה מה קורה למדינה בהנהגת השקרן וחבריך השרים . האחריות גם על כתפך .היה אתה הראשון לברוח מהמקום המצורע הזה . אחרים יבואו אחריך ואולי נזכה לראות ממשלה נופלת ומתפרקת ונלך לבחירות עם הרבה יותר הבנה עם מי היה לנו עסק .
- ממש - חילק בפריימריז דפים מוכנים למי להצביע !!!!!!!! (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 19:12הגב לתגובה זו
- 1.האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) - אפליה? (ל"ת)עובר בג"צ? 14/08/2023 14:44הגב לתגובה זו
- סיסמא 14/08/2023 15:46הגב לתגובה זונשים מקבלות הטבות והקלות במס הכנסה ובגיל אזרח ותיק צעיר משל הגברים. די לסחטנות הפמיניסטית.
- לפי גיל יציאה לפנסייה. למה ילדים מתחת לגיל 20 מגיבים פה (ל"ת)דוד 14/08/2023 15:10הגב לתגובה זו
- אתה לא יודע מישהו משלם להם הרבה כסף (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:51
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
