מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
מהומה פרצה היום בוועדת הכלכלה לאחר יו"ר הוועדה דוד ביטן אמר כי "את הצו להפחתת מחירים צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור בשנים 2024-2025 המחיר יעלה ב-18%". מנכ"ל משרד התחבורה בן זקן לא הכחיש את הדברים אך התגונן וטען כי "יש הפרדה בין ביטול ההתייקרות של 12% לרפורמה – ולא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם הטבה. בלמנו את העלייה – ודיה לצרה בשעתה". וועדת הכלכלה ערכה דיון נוסף על ביטול ההטבה לאזרחים ותיקים בתחבורה ציבורית.
כבר לפני שבוע ערכה הוועדה דיון על רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית שעסק בביטול ההטבה לאזרחים ותיקים על ידי שרת התחבורה במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי". הישיבה היום כונסה לאחר מכתב ששלח מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, ליו"ר ביטן, לפיו הפטור מתשלום לאזרחים הוותיקים יינתן בשלב ב' של הרפורמה.
הדיון בוועדה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
היה סיכום עם השרה
ביטן אמר כי הוא לא מוכן לקבל מכתבים כאלה ורוצה לדעת בדיוק מתי יוכלו האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) לנסוע חינם בתחבורה הציבורית. הוא טען כי זה היה הסיכום שלו עם שרת התחבורה מירי רגב, וציין כי הייתה בעיה תקציבית. "היה לי סיכום עם השרה ופתאום היא יצאה במסיבת עיתונאים, בלי לשאול ובלי לעדכן, והתוצאה שהפטור עליו סוכם לא היה קיים. נכון שאזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה ומגיל 75 יכולים לנסוע בחינם, אבל זה היה ברפורמה של השרה הקודמת ורגב אמרה שזה לא מספיק לה. עכשיו אתם נזכרים שיש הטבות כאלה? זה לא מספיק".
- לקראת הפרטה? "מעל 100 אלף יח"ד חסומות בגלל היעדר תשתיות ביוב"
- בעקבות גרירת הרגלים הממשלתית: בוטלה הקפאת המיזוגים בענף המזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לוועדה נאמר שההתייקרות הצפויה של 12% לא בוצעה והדבר נפתר במסגרת תעריפי הרכבת הקלה, אולם לפי הצו שפורסם בכל שנה, החל מיוני 2024, תהיה תוספת של המחיר שתכלול הצמדה למדד ועוד 4%. היו"ר ביטן זעם על כך ושאל מדוע לא הודיעו על זה לציבור. "אני מציע לכם שבפעם הבאה תודיעו אמת לציבור, ושהשרה לא תגיד שאני לא מכיר את הנתונים, לא באתי לריב באתי תפתור את הבעיה".
המנכ"ל לא הכחיש את ההתייקרות וטען "דיה לצרה בשעתה"
המנכ"ל בן זקן טען כי הנתונים רחוקים מהמציאות, והדבר מטעה את הציבור. "ראיתי שאנשי המקצוע ניסו להגיב ולא נתתם להם לדבר, אם הבאתם אותנו רק בשביל לעשות רונדלים זה לא המקום", אמר בן זקן. ח"כ רון כץ אמר כי חברי הכנסת הם לא חותמת גומי וקרא למנכ"ל שלא לדבר בצורה הזו לנבחרי ציבור.
בן זקן הגיב: "עשיתם נזק עצום לאזרחים הוותיקים, אתם צריכים להוציא מיד הבהרה. מה שהוצג כאן רחוק מהמציאות. יש הפרדה בין הרפורמה לביטול ההתייקרות של 12% וזה לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם את ההטבה. בלמנו את ה-12% ודיה לצרה בשעתה, אמרנו לציבור שזה דחייה ולא הקלנו בזה ראש".
- "כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
- רפאל מציגה את "מגן אור" מערכת הלייזר החדשה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
היו"ר ביטן שב ואמר כי הוא מכיר את העובדות היטב ולא הטעה אף אחד. הוא ציין כי המנכ"ל כתב שיש שלב ב' לרפורמה ואמר כי הוא מסכים לו, בתנאי שידע בדיוק מתי זה הולך לקרות. "אני כבר לא מאמין לא לשר האוצר ולא לשרת התחבורה, אני רוצה מכתב חתום עם תאריך. אם התקציב קיים אז תתנו אותו עכשיו". הוא הוסיף כי השרה לא אמרה שהרפורמה תבוצע בשתי פעימות.
בן זקן התעקש כי השרה ציינה זאת, הוא אף התחייב שהכסף לרפורמה – 360 מיליון השקלים – לא יעברו לסעיף אחר. לדבריו, המשרד מביא את הרפורמה בשתי פעימות, הראשונה תצא לפועל בחודשים הקרובים, לקראת סוף 2023 והפעימה הנוספת תהייה במהלך 2024.
היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים, ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם לא אנחנו".
ביטן ובן זקן בדיון הסוער בוועדה. צילום נועם מושקוביץ דוברות הכנסת
בתום הדיון אמר ביטן כי לא קיבל תשובות, ושב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים. "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם שאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה עוד שנה וחצי יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי – את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% למחיר התחבורה הציבורית ב-2024-2025".
בנוסף לכך ביקש ביטן את כינוסה של ועדת המחירים עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי יצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד".
- 8.אוי ביטן החבלן בליכוד כדאי לו לעבור לאין עתיד כי שם מקו (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:50הגב לתגובה זו
- 7.123Gil 14/08/2023 17:46הגב לתגובה זוומאיפה יגיעו על הכספים שאתם מחלקים? מהעצים? אתם מבזבזים כאילו אין מחר בעוד והכלכלה דועכת וגבית המס יורדת. מי ישלם את זה?
- 6.זקן 14/08/2023 16:38הגב לתגובה זושכר המינימום עלה משמעותית בשנים האחרונות, השכר הממוצע במשק עלה משמעותית בשנים האחרונות, קצבת הנכות עלתה משמעותית בשנים האחרונות... אבל קצבת הזקנה בקושי זזה כי היא צמודה למדד שכמעט לא עלה במשך הרבה מאוד שנים.... חשוב יותר להשקיע את המאמצים בלהלחם על העלאת קצבת הזקנה והצמדתה *אחורה* לשכר המינימום.
- שפן ניסויים 14/08/2023 17:05הגב לתגובה זונראה אותך משקיע את כל האנרגיות בהעלאת קצבת הזקנה שהיא המשמעותית ולא בפטור לתחבורה ציבורית שמשתמשים בה כמה פעמים בחודש.
- 5.פנסיונר 14/08/2023 16:32הגב לתגובה זוחבר הכנסת ביטן, אתה מאמין למירי רגב ?? לשרי ממשלה אחרים ?? ביבי פוחד להפר הבטחות לחרדים כי הם מאוחדים והממשלה תלויה בהם. אסוף סביבך עוד 4 (!!!) אנשי ליכוד אמיצים ושיודעים לעמוד על דעתם ואז הקואליציה תהייה תלויה בכם. רק 4 (ארבעה), בחייך. חושב שתצליח למצוא בין ה - 30 שנמצאים בכנסת ???
- 4.בטי 14/08/2023 15:45הגב לתגובה זוכל אישה מקבלת תוספת חצי נק זיכוי במס הכנסה
- 3.נכהצ 14/08/2023 15:33הגב לתגובה זוגייסו את ילדז והכת ההזוייה לשרות ולעבודה. אנחנו הבוגדים האנרכיסטים והמוגבלים סיימנו להיות הנתינים הפרייארים של הקיסר הנאשם בממשלת המשתמטים והעבריינים על מלא.
- איש בלי שם ובלי שכל לך מיד לאשפוז (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:50הגב לתגובה זו
- 2.אזרח ותיק 14/08/2023 14:52הגב לתגובה זובעיני אתה איש עם ערכים . אצלך מילה היא מילה . אתה רואה מה קורה למדינה בהנהגת השקרן וחבריך השרים . האחריות גם על כתפך .היה אתה הראשון לברוח מהמקום המצורע הזה . אחרים יבואו אחריך ואולי נזכה לראות ממשלה נופלת ומתפרקת ונלך לבחירות עם הרבה יותר הבנה עם מי היה לנו עסק .
- ממש - חילק בפריימריז דפים מוכנים למי להצביע !!!!!!!! (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 19:12הגב לתגובה זו
- 1.האזרחים הוותיקים (גברים מגיל 67 ונשים מגיל 62) - אפליה? (ל"ת)עובר בג"צ? 14/08/2023 14:44הגב לתגובה זו
- סיסמא 14/08/2023 15:46הגב לתגובה זונשים מקבלות הטבות והקלות במס הכנסה ובגיל אזרח ותיק צעיר משל הגברים. די לסחטנות הפמיניסטית.
- לפי גיל יציאה לפנסייה. למה ילדים מתחת לגיל 20 מגיבים פה (ל"ת)דוד 14/08/2023 15:10הגב לתגובה זו
- אתה לא יודע מישהו משלם להם הרבה כסף (ל"ת)משה ראשל"צ 14/08/2023 17:51

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?
השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה).
מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.
ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.
אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%. מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.
- פועלים עם תשואה להון של 16.7% ורווח נקי של 2.5 מיליארד שקל
- בנק לאומי הרוויח 2.6 מיליארד שקל ברבעון, התשואה 16.2% על ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים.
למעשה,

גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר
העסקה הביטחונית הגדולה מתקדמת למרות המתיחות הדיפלומטית באירופה
גרמניה עומדת לפני חתימה על עסקת רכש ביטחונית משמעותית עם ישראל. מדובר ברכישת שלושה כטב"מים מדגם Heron TP של התעשייה האווירית בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולר. העסקה צפויה לקבל אישור מהפרלמנט הגרמני עד סוף השנה, והכלים אמורים להיכנס לשירות מבצעי ב-2028.
החוזה כולל לא רק את הכטב"מים עצמם אלא חבילה מלאה של שירותים נלווים. אספקת חלפים, הדרכות מקיפות לצוותים הגרמניים ותחזוקה שוטפת עד 2034. משרד הביטחון הישראלי משמש כקבלן הראשי בעסקה, כשהתעשייה האווירית אחראית על הייצור וההטמעה.
הרכישה הזו היא חלק מתוכנית רחבה של גרמניה לחיזוק יכולותיה הצבאיות. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ברלין שינתה כיוון ומשקיעה באופן חסר תקדים בתחום הביטחון. הוקמה קרן מיוחדת של 100 מיליארד יורו למודרניזציה צבאית, ותקציב ההגנה השנתי צפוי להכפיל עצמו ולהגיע ל-162 מיליארד יורו עד 2029. העסקה עם ישראל היא אחת מיותר מ-80 הזמנות רכש צבאיות שגרמניה מתכננת להגיש לאישור הפרלמנט בחודשים הקרובים.
הטכנולוגיה מאחורי העסקה
ה-Heron TP, המכונה גם "איתן", נחשב לאחד הכטב"מים המתקדמים בעולם. הכלי מסוגל לטוס בגובה של 45,000 רגל ולהישאר באוויר יותר מ-30 שעות רצופות. יכולת הנשיאה שלו מרשימה - עד 2.7 טון של ציוד, כולל חיישנים מתקדמים, מצלמות רבות עוצמה ומערכות מכ"ם. הכטב"ם הוכיח את יעילותו במשימות מבצעיות רבות, החל מסיורי גבול ועד איסוף מודיעין בזמן אמת.
- הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
- אירודרום תצמח פי 4 בשנתיים? אשרי המאמין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרמניה אינה זרה לטכנולוגיה הזו. מאז 2018 היא מפעילה חמישה כטב"מים מאותו דגם בהסכם ליסינג שעלה כמיליארד יורו. ההחלטה לרכוש שלושה כלים נוספים ולעבור מליסינג לבעלות מלאה משקפת שביעות רצון מהביצועים ורצון לחסוך בעלויות לטווח ארוך. עם השלמת העסקה, הצי הגרמני יגדל לשמונה כטב"מים, מה שיאפשר גמישות מבצעית רבה יותר.