אמיר ירון בנק ישראל
צילום: המכללה למנהל

ריבית בנק ישראל תעלה מחר. האם זאת תהיה הפעם האחרונה השנה?

נוטלי המשכנתאות בכוננות ספיגה - כמעט 40% תחת סיכון. במקביל, שיעורי האבטלה נמוכים. הבנק רוצה להוריד את מחירי המזון, אבל עשוי לפגוע בשוכרים. האם הנגיד יעצור כאן כדי לראות כיצד מגיב השוק לעלייה עשירית ברציפות?
איציק יצחקי | (23)

בנק ישראל יעלה מחר את הריבית במשק. ההערכה היא שמדובר בהעלאה של 0.25%, עליה עשירית ברציפות, אך בקרב האנליסטים יש מי שמעריך שהיא תעלה בשיעור גבוה יותר. לפי ההודעה על העלאת הריבית של הבנק באפריל, הריבית צפויה להגיע בסוף 2023 ל־4.75%. מצד אחד, הריבית צפויה לרמה הזאת כבר עכשיו, בעיקר בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן שעלה השבוע ונמצא על קצב שנתי של 5%. מצד שני, ייתכן וזו תהיה ההעלאה האחרונה השנה. מטרת העל של הבנק היא כמובן הורדת מחירי המזון, שלא מפסיקים לטפס. מצד שני, העלאה נוספת עלולה לייקר עוד יותר את מחירי השכירות, שנמצאים בשיא של כל הזמנים.

מי שנושאים בנטל הם בעיקר נוטלי המשכנתאות. הם ראו את הריבית שלהם מזנקת ב-1,500 שקל השנה. הסיבה לזינוק הגדול היא העובדה שמחירי הדיור עלו והמשכנתא הממוצעת עלתה. כיום היא עומדת על כמעט מיליון שקל, אך עשרות אלפי זוגות נטלו הלוואה בשיעור גדול יותר ואף כפול, כך שההחזר החודשי עמד על יותר מ-2,000 שקל. ההחזר מורכב בעיקר מהריבית, אבל גם מהמדד, שלא מפסיק לעלות. השילוב הזה הוא קטלני וזוגות רבים נמצאים תחת סיכון גבוה משום שכושר ההחזר שלהם הולך ויורד ככל שהתשלום החודשי עולה. על פי ההערכות, לאחר העלאת ריבית נוספת כ-40% מהמשכנתאות יהיו תחת הגדרת סיכון. בעקבות כך, נוצרה תופעה חדשה בשוק - מצמצמי דיור - כאלה שלא יכולים לעמוד בהחזרים, מוכרים את ביתם ורוכשים בית קטן יותר, או בית דומה באזור פריפריאלי. אין ספק, לאור ההעלאה האגרסיבית של הריבית הצפי היה שהמחירים יבלמו מהר יותר. אבל דברים לא עובדים מהר כל כך. התגובה להעלאת הריבית לוקחת זמן. יכול להיות שבנק ישראל יחליט לעצור כאן ולראות מה מצב המשק. אם בעוד כמה חודשים לא תהיה תגובה, הוא לא יהסס להעלות אותה שוב. רק לפני כשבוע קיבלנו את הדיווח של הלמ"ס בעניין שיעור האבטלה. השיעור, מנוכה עונתיות, עומד על 3.6% לעומת 3.8% במרץ. שיעור התעסוקה ואחוז ההשתתפות בכוח העבודה נשארו זהים. כלומר, נתוני האבטלה עדיין נמוכים והיו כאלה גם בתקופה בה הקורונה החלה להיעלם מחיינו. זה מעודד, אבל הציפייה היא שנתוני אבטלה נמוכים יהוו מקור לאופטימיות יתר.

לעליית מחירים ולהחלטת הריבית, כמובן, יש גם השפעה ניכרת על הדולר דולר שקל רציף -0.17% . כשאינפלציה גואה (כלומר, המחירים עולים) הנגיד מעלה ריבית ולכן אנשים משקיעים יותר במכשירים פיננסיים בישראל, כלומר בשקלים ולא בדולרים. הדבר מביא למכירת הדולר ולרכישת שקל. זה עושה דבר פשוט - אמור להוריד את שער הדולר.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    פחח 21/05/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
    כך עוד ההייטק הביא כסף, מפלגת הליקוק הייתה על הגל. ועכשיו שצריך לפעול? מתגלה השיתוק של המפלגה המסואבת... הסירחון מתחיל מהראש. אם אתה לא משתמט, אין בשבילך כסף... קדימה פתיים, תתעוררו ותשלמו את החשבון.
  • 14.
    יקרוני 21/05/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    בכנות תראו את הבדיחה של הנגיד קיבלתי לחדש את ביטוח הרכב וההצעה הכי נמוכה היתה של הפניקס וביטוח המקיף על בחמישים אחוזים מהשנה שעברה ובאותה חברה והליצן התורן אומר לנו כלום לא התייקר לאן זה יוביל בסוף נמתין ונראה
  • פחח 21/05/2023 16:21
    הגב לתגובה זו
    נתניהו קבר אותו באוצר... השעיר לעזאזל. ביזיון, המשק בטירוף - ויש לנו שר אוצר ברבע משרה. בלי שום בכיר כי כולם ברחו ששמעו שהוא מגיע לתפקיד. לכישלון שמוקריץ - בהצלחה, נקווה שתשאיר משהו אחרייך (גם את חווארה)
  • 13.
    אנונימי 21/05/2023 13:40
    הגב לתגובה זו
    הריבית צריכה לעלות לפחות בין 0.5 ל 0.75אך בנק ישראל בחרדת אלוהים מכך ויעלה רק ב0.25
  • 12.
    משה 21/05/2023 12:32
    הגב לתגובה זו
    איפה ביבי , לפני כ - 20 שנה הוא טיפל באינפלציה שהייתה 10-20 אחוזים לחודש !!! שירדה במשך שנים ל - 2-3 אחוזים. מדוע הוא לא מתערב עכשיו ?
  • אתה מתבלבל עם שנות ה80 (ל"ת)
    L 22/05/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
  • הוא עסוק בדברים חשובים יותר))) (ל"ת)
    חח 21/05/2023 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    נוצרה דינמיקה של נפילת מחירים. כל חודש המתנה חוסך 21/05/2023 11:35
    הגב לתגובה זו
    נוצרה דינמיקה של נפילת מחירים. כל חודש המתנה חוסך ריבית משכנתא של לפחות 0.7% והדירות יורדות ב 2-3 אחוז. לכן השוק מת והקריסה מגיעה. מי שקונה עכשיו ועוד עם מינוף הוא תמים או מתאבד או שניהם..גר ברמת אביב החדשה. השוק מת ואין קונים גם בירידה מהשיא של חצי מיליון
  • אלון 21/05/2023 12:02
    הגב לתגובה זו
    בפועל - הוא משלם הרבה הרבה יותר ממה שהיה משלם לפני העלאת הריבית... קבלנים כבר מזמן הפסיקו לבנות. נופשים בכל העולם. עד שהשוק כאן יירגע.
  • 10.
    הנדל״ן מתרסק (ל"ת)
    ואי אפשר למנוע זאת 21/05/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הכתום 21/05/2023 10:30
    הגב לתגובה זו
    שים את המפתחות ולך הביתה!!הרסת את המשק ריסקת משפחות ושום דבר לא עזר.בבקשה לך הבייתה!!!
  • קשה להפנים דהאנפלציה הרימה ראש בממשלת לפיד/גנץ (ל"ת)
    מריק 21/05/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    צפוני בדם 21/05/2023 10:04
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה ניתן לעצור את הגאות האינפלציונית כל זמן שהמלחמה באוקרינה נמשכת , העלאת הריבית בכלכלה המקומית לא תסייע לעצור את האינפלציה , היא תקשה על הממשלה לבצע פעולות פיסקאליות ותסבך אותה בדעת הקהל , נגידים בעולם מעדיפים להסתכל לאינפלציה בעיניים ולא לגעת בכפתור האדום , מכיוון שהם יודעים שזה יתפוצץ להם חזרה . מעניין איזה פוליטקה שולטת בנגיד שלנו , הפוליטקה של הכסף או הפוליטקה של השילטון ??
  • אלון 21/05/2023 11:13
    הגב לתגובה זו
    הריבית תלויה בריבית ארה"ב, ובהפרשי אינפלציה וסיכון בין המדינות. הנגיד יכול לבחור להתנהל לפי השוק העולמי או להתעלם לייצר פה היפר אינפלציה.
  • 7.
    שי 21/05/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    הוא חייב להמשיך
  • 6.
    אלון 21/05/2023 09:37
    הגב לתגובה זו
    המדד יקפוץ מעתה בכל העלאת ריבית! הסיבה: 100% מייקור המחיה מגולגל בתוך שניות על ידי חברות המזון, חברות עסקיות וקבלני הנדלן (שהם עשירים ביותר ויכולים פשוט להפסיק לבנות לכמה שנים...)-על המשפחות הביניים ומטה. הקריסה בקרוב בשל כך.
  • רואה עתידות 21/05/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות קצרות טווח רשמת, יש גבול מסויים שעד אליו אפשר לגלגל את העלויות, מעבר לכך אתה שוכח שלחברות עסקיות ובמיוחד חברות נדלן יש הוצאות (עובדים למשל) + הוצאות מימון שהם יחטפו חזק מאד כאשר ההכנסות שלהם יורדות.
  • 5.
    (ל"ת)
    21/05/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בנק ישראל יוצר פצצה עם נוטלי המשכנתאות 21/05/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל יוצר פצצה עם נוטלי המשכנתאות
  • 3.
    מרווין 21/05/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
    היא לא אגרסיבית. בפרספקטיבה היסטורית מדובר למעשה בריבית נמוכה.
  • 2.
    מני 21/05/2023 08:56
    הגב לתגובה זו
    הוא חייב להפסיק אם זה
  • אלכס 21/05/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
    ההפך הוא נכון , לעלות ריבת ב 0.5%
  • 1.
    אנונימי 21/05/2023 08:23
    הגב לתגובה זו
    עם אינפלציית ליבה דביקה, אין ברירה אחרת. מי שמינף את עצמו שיעשה חישוב מחדש
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?