חברת הבניה אזורים סוגרת רבעון: ירידה של 37% בהכנסות והפסד נקי של כ-201 מיליון שקל

במהלך הרבעון השני הסתכמו הכנסות החברה לכ-251 מיליון שקל לעומת 401 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אשר כללו הכנסה חד פעמית ממכירת חטיבת קרקע בעיר ימים בנתניה בהיקף של 123 מיליון שקלים
קובי ישעיהו |

חברת אזורים פרסמה אתמול לאחר סיום המסחר בתל-אביב את הדוחות הכספיים למחצית הראשונה של שנת 2009.

בשורה העליונה דיווחה החברה כי במחצית הראשונה של 2009 הסתכמו הכנסות הקבוצה לסך של 462 מיליון שקל, בהשוואה ל-637 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנת 2008. במהלך הרבעון השני הסתכמו הכנסות החברה לכ-251 מיליון שקל לעומת 401 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, אשר כללו הכנסה חד פעמית ממכירת חטיבת קרקע בעיר ימים בנתניה בהיקף של 123 מיליון שקלים.

ההכנסות ללא לגנא הסתכמו בסך של כ-325 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2009. בתקופת הדוח מכרה החברה (כולל שותפים) בישראל 328 יחידות דיור בהיקף של כ-278 מיליון שקלים (חלקה של אזורים). במהלך הרבעון השני מכרה החברה בישראל 190 יחידות דיור (כולל שותפים) בהיקף של 169 מיליון שקלים (חלקה של אזורים).

הוצאות הנהלה, כלליות, שיווק ומכירה הסתכמו במחצית הראשונה של שנת 2009 בכ-48 מיליון שקל, בהשוואה לכ-66 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-18 מיליון שקל, המהווה ירידה של 27%. ברבעון השני הסתכמו הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות שיווק ומכירה לכ-24 מיליון שקלים לעומת כ-34 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של כ-30%. הוצאות אלה צפויות להמשיך לרדת כתוצאה ממהלכי התייעלות נוספים המתוכננים בקבוצה.

הוצאות המימון, נטו במחצית הראשונה של שנת 2009 הסתכמו לסך של 95 מיליון שקלים בהשוואה ל-145 מיליון שקלים בשנה שעברה. הוצאות המימון ברבעון השני של שנת 2009 הסתכמו לסך של 65 מיליון שקלים לעומת 84 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד.

נציין כי ברבעון הראשון הייתה לחברה הכנסה מימונית של 22 מיליון שקלים כתוצאה מרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 35 מיליון שקלים, אשר הקטינה את הוצאות המימון ברבעון. העלייה החריגה של האינפלציה ברבעון השני השפיעה על התחייבויותיה הצמודות של החברה וגרמה להוצאות מימון חריגות ברבעון זה. יצוין כי חלק מהוצאות המימון הנובע מעליית המדד נרשמות בדוח רווח והפסד אולם אינן מהוות הוצאות תזרימיות.

הפסד של 201 מיליון שקל

בשורה התחתונה דיווחה אזורים במחצית הראשונה של 2009 על הפסד נקי של 218 מיליון שקל (המשויך לבעלי המניות של החברה), לעומת רווח נקי של 18 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני של השנה הציגה החברה הפסד של כ-201 מיליון שקלים (המשויך לבעלי המניות של החברה) לעומת רווח נקי של 17 מיליון שקל ברבעון המקביל.

ההפסד הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה במחצית הראשונה של שנת 2009 נובע בעיקרו מהפסד של 79 מיליון שקל, בגין פעילות מופסקת ממכירת אזורים תיירות וכן מהפסד בסך 129 מיליון שקל מהחזקותיה בקבוצת לגנא.

נכון ל 30 ביוני 2009 הסתכם ההון העצמי של אזורים לסך של 405 מיליון שקלים כולל זכויות מיעוט.

סיסו: בונים כ-1,400 יחידות דיור

לדברי יעקב סיסו מ"מ מנכ"ל אזורים: "אזורים מתמקדת בליבת העסקים - יזמות נדל"ן בישראל. החברה פועלת להרחבת הפעילות בישראל ? לאור פרוץ המשבר (ספטמבר 2008) בחנה החברה את היקף פעילותה בישראל בהתאם להערכת הסיכונים והמגמות בשוק. כשזיהתה החברה את שינוי המגמה בשוק בחודשים האחרונים שבא לידי ביטוי בעלייה בביקושים ובמחירים, עודכנה תוכנית העבודה והואצה התחלת בנייתם של בניינים חדשים למגורים (ראשון לציון, רמת גן, רחובות וקריית ים).

"בסך הכול השנה צפויה החברה להתחיל בבנייה של כ - 800 יחידות דיור שיצטרפו למלאי הקיים של בניינים בהקמה. מרבית הקרקעות בייעוד למגורים שבבעלות החברה, כ - 7,000 יחידות דיור הזמינות לבנייה, כך שיש לנו יתרון משמעותי המאפשר לנו להגיב מיידית ולספק מענה למחסור בהיצע הדירות בשוק. לאזורים, כאחת מהחברות המובילות את הייזום לבנייה בישראל, ישנם המיומנות, היכולת, הניסיון והמוניטין לממש תוכנית זו".

"כיום החברה (ללא לגנא) בונה בישראל כ? 1,404 יחידות דיור אשר מתוכן נמכרו 851 יחידות דיור המהוות למעלה ב-60% מהמלאי בתהליכי בנייה. בתחום ייזום נדל"ן להשקעה, ברשותנו קרקעות, כמחציתן זמינות לבניה, בהיקף של כחצי מיליון מ"ר. באמצעות קרקעות אלו יוזמת החברה פרויקטים רחבי היקף המיועדים למכירה לאחר השלמתם - בעבר הקמנו את פארק אזורים, קניון פתח תקווה וקניון קריית אונו אשר הניבו לחברה רווחי הון משמעותיים בעת מכירתם. לאחרונה התחלנו בייזום קניון עיר ימים בשיתוף שיכון ובינוי נדל"ן ואנו נמשיך ליזום פרויקטים גדולים מסוג זה שיחזקו את פעילות הליבה של אזורים".

עוד הוסיף סיסו כי "במחצית הראשונה של 2009 ייצרנו תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 94 מיליון שקלים לעומת תזרים שלילי מפעילות שוטפת של 118 מיליון שקלים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בנוסף, במחצית השנה הראשונה של 2009 ייצרנו תזרים מזומנים מפעילות השקעה של 238 מיליון שקלים לעומת תזרים שלילי מפעילות השקעה של 750 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות מימון: לעומת פירעון התחייבויות של 410 מיליון שקלים במחצית הראשונה של שנת 2009 נטלה החברה התחייבויות של 6 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד".

"האמצעים הנזילים של החברה מסתכמים לכ - 303 מיליון שקלים וזאת לאחר פירעון אג"ח וניירות ערך מסחריים בהיקף כ - 248 מיליון שקלים מתחילת השנה, מאז פרוץ המשבר פרעה החברה למעלה מחצי מיליארד שקלים באגרות חוב וניירות ערך מסחריים".

"תחזית תזרים המזומנים המבוססת על תוכנית העבודה והערכות ההנהלה, מראה כי לחברה יכולת לעמוד בפירעון התחייבויותיה, לרבות אגרות החוב, במועדן. מתוך דוח תזרים המזומנים החזוי המצורף לדוח הדירקטוריון עולה כי יתרת המזומנים המשוחררת הצפויה בסוף ספטמבר 2011 תסתכם לכ - 189 מיליון שקלים".

"מכירת המלונות עליה דיווחה החברה צפויה לתרום לאחר השלמתה לתזרים המזומנים סך של כ-202 מיליון שקלים אשר תצטרף לתזרים מפעילות הליבה של החברה ותגדיל את נזילותה. מכירת הפעילות תוביל להפחתת אובליגו של כ-700 מיליון שקלים, להפחתת ערבויות לבנקים בהיקף של כ-160 מיליון שקלים ותבלום את המשך ההפסדים שנבעו לחברה בשנים האחרונות מפעילות זו. בשל יישום תקני החשבונאות החדשים נדרשת החברה כבר כעת לרשום הפסד הון בגין פעילות מופסקת זו בהיקף של 65 מיליון שקלים וזאת על אף שהחברה ממשיכה באיחוד תוצאות אזורים תיירות במאזניה המאוחדים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".