צים נגד האוצר: דורשת לשלם את מענק ההפרטה לעובדים השובתים
מנכ"ל חברת הספנות צים, דורון גודר, פנה אתמול במכתב למנכ"ל רשות החברות, אייל גבאי, בדרישה כי משרד האוצר ישלם לאלתר את מענק ההפרטה שהובטח לעובדי החברה. כפי שפורסם במעריב, עובדי צים מאיימים לפתוח בשביתה מהשבוע הבא,אם לא יקבלו את המענק בסך 15 מיליון שקל,שהובטח להם. ועדת הכספים אישרה לפני כחודש את העברת המענק לעובדים, אולם האוצר טרם מצא מקור תקציבי לתשלום. יצוין כי ההסתדרות אישרה לעובדי צים לנקוט עיצומים. גודר מציין במכתבו, כי המדינה הפרה באופן בוטה את התחייבותה לתשלום המענק, על אף שחלפו כבר 17 חודשים מאז שהושלמה הפרטת החברה. גודר כתב במכתבו, כי "על המדינה לפעול לאלתר ולשלם את המענק. אנו נראה במדינה כנושאת באחריות לכל נזק שייגרם לצים כתוצאה מצעדי העובדים".ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי "הנושא נמצא בטיפול ".

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
