אריאל גורפונג מנכל אקוואריוס
צילום: יחצ

לקראת הכנסות ראשונות: אקוואריוס תבצע פיילוט בארה"ב תמורת 150 אלף דולר

חברת EnviroCharge, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים בארצות הברית, צפויה להזמין בעבור אגף התחבורה של מדינת קליפורניה כ-2,550 מערכות לייצור חשמל מבוזר של אקוואריוס; מניית אקוואריוס קופצת ב-10%

דור עצמון | (3)

חברת אקוואריוס מנועים אקוואריוס מנוע -0.19%  חתמה על מזכר הבנות עם חברת אינביירו (EnviroCharge) האמריקאית, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים, במסגרתו תספק את המערכת שפיתחה תמורת סכום של 150 אלף דולר. במידה וההסכם אכן יצא לפועל מדובר בבשורה עבור החברה, שמאז שנרשמה למסחר בתל אביב, טרם הציגה הכנסות משמעותיות.

לקריאה נוספת

מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?

חברת המנועים החשמליים הישראלית, שנכנסה לבורסה בתל אביב במהלך שנת 2020, נמצאת בימים אלו בצומת דרכים. לפני כארבע שנים, רשמה החברה את מניותיה למסחר לפי שווי של 1 מיליארד שקל, תוך שהיא נישאת על גלי הגאות בשווקי ההון. אלא שמאז התקשתה החברה להתרומם, ובעיקר להציג הכנסות בזמן שהיא שורפת מזומנים בקצב גבוה. מה שהציב את בעלי השליטה בחברה, ובראשם מריוס נכט ולאון רקאנטי, בפני הצורך לקבל החלטות קריטיות בנוגע לעתידה.

מצד אחד הם יכולים להמשיך לתמוך בחברה דרך הנפקה, כשהנפקת זכויות היא הפתרון הקלאסי מבחינתם. לחלופין הם יכולים לנסות להכניס שותף אסטרטגי, או לקנות את הפעילות של המנועים ולהשאיר את אקוואריוס כשלד בורסאי. אופציה נוספת היא להמשיך בתוכנית ההתייעלות ולקוות שהמכירות יגיעו והחברה תצליך להסתדר לבד. על אף שבחודשים האחרונים נדמה היה שהאפשרות האחרונה היא זו עם הסיכויים הנמוכים ביותר, כעת מאותת החברה לשם מועדות פניה.

החברה תציג לראשנה מכירות?

על פי הודעת החברה, מזכר ההבנות עם חברת אינביירו האמריקאית, מגיע כחלק מפיילוט שעורך אגף התחבורה של מדינת קליפורניה. במסגרתו תספק אקוואריוס, את המערכת לייצור חשמל מבוזר שפיתחה (AQ150) המאפשרת טעינה אולטרה מהירה (150kW) של רכבים חשמליים. מדובר למעשה באב טיפוס של המערכת, שיסופק בתוך 12 חודשים ממועד החתימה, כאשר בתוך 6 חודשים ממועד החתימה, הצדדים יסכימו על מפרט מדדי ביצוע שהמוצר יידרש לעמוד בהם - "מדדי ה-KPI". עם השלמת הפיילוט ינהלו הצדדים משא ומתן על תנאי הסכם סופי שייחתם ביניהם, במסגרתו תרכוש EnviroCharge את המערכת לצורך מתן שירותים בקליפורניה, ארה"ב.

 

בתמורה לפיילוט, תשלם אינביירו תשלם לאקוואריוס כ-150 אלף דולר, כאשר 20% מהתמורה תשולם בתוך שלושה חודשים ממועד החתימה, 40% נוספים עם הסכמת הצדדים על ה-KPI, 20% במעמד התקנת המערכת באתר ההתקנה, והיתר לאחר חודש מתחילת הפיילוט. להערכת EnviroCharge, בין השנים 2025 עד 2027, היא צפויה להזמין בעבור אגף התחבורה של מדינת קליפורניה מערכות של החברה מעל 2,000 מערכות, לפי הצפי הבא: בשנת 2025 יוזמנו 50 מערכות, בשנת 2026 יוזמנו 500 מערכות ובשנת 2027 יוזמנו 2,000 מערכות.

ההודעה מגיעה לאחר שבחודש שעבר חתמה החברה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם EnviroChage. זאת לצד חתימה על הסכם דומה עם חברה אמריקאית נוספת בשם Suburban Propane, העוסקת בשיווק והפצה של דלקים נקיים. לפי החברה, מטרת שיתוף פעולה בין החברות הינו לצורך תכנון וייצור של פתרון להטענה אולטרה מהירה (Ultra-Fast Charging) של רכבים חשמליים ומכירתו ללקוחות פוטנציאליים.

אריאל גורפונג מנכ"ל אקוואריוס: "בהמשך לחתימה על הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי ביננו לבין חברות EnviroCharge ו-Suburban Propane Partners, קיבלנו הזמנה מ-EnviroCharge לאספקת מערכות הכח שלנו למדינת קליפורניה, אגף התחבורה. המערכות שלנו מיועדות לתמוך בהגדלת תשתית טעינת הרכבים החשמליים של מדינת קליפורניה הנדרשת על מנת לתמוך בהפחתת פליטות גזי החממה במדינה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"כמו כן, המערכת שלנו, שאינה תלויה ברשת החשמל, מיועדת להשלים את החוסר ההולך וגדל בחשמל מרשת החשמל כמו גם תספק חשמל באיזורים אורבניים המוגדרים כ-hard-to-electrify, אתרי בניה ואיזורי חקלאות, ובקהילות מרוחקות מאיזורים אורבניים. מדינת קליפורניה, ידועה ככזו המובילה בארה"ב בכל הנוגע להורדת גזי החממה, ויישום המערכת שלנו, ביחד עם EnviroCharge, יתמוך גם במטרת מושל קליפורניה להשגת 100% מכירות ZEV (Zero-Emission Vehicles) עד 2035. אנחנו מאמינים שההזמנה למדינת קליפורניה, תהווה תמריץ למדינות וחברות נוספות בארה"ב, שעם חלקן אנחנו בקשר, ליישם את המערכת שלנו לטעינה אולטרה מהירה של רכבים חשמליים".

משווי של מיליארד שקל להערת עסק חי

אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (המנכ"ל) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.

בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל.  ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, היו"ר והמייסד של החברה בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.

מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.

באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עובדים עליכם אין כלום (ל"ת)
    Terry 06/05/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 06/05/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
    חברות של כלום ושום דבר פיילוטים ועוד פיילוטים ועוג פיילוטים
  • יוסי 06/05/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
    אקוואריוס הבטיחה מנוע מהפכני שיכבוש את שוק המנועים[ראו מצגות ופרסומים]נכון להיום המניה שחקה ערך החברה ב-98% .וטרם מכרה מנוע אחד .קבוצה של נוכלים.
חנן פרידמן צילום אורן דאיחנן פרידמן צילום אורן דאי

ציון דרך לבורסה הישראלית: בנק לאומי הגיע ל-100 מיליארד שקל

במחזור של יותר ב-200 מיליון שקל השווי של לאומי עוקף את ה-100 מיליארד שקל, החברה הראשונה שעושה זאת בבורסת תל אביב

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה לאומי

מניית בנק לאומי לאומי -2.11%  מציינת ציון דרך היסטורי בשוק המקומי - שווי שוק של 100 מיליארד שקל. נכון לכתיבת השורות השווי עקף את ה-100 מיליארד שקל רף סמלי שמציב את לאומי ראשון ברשימה של חברות שמגיעות לשווי השוק המשמעותי. זה רגע שממסגר לא רק את התקופה האחרונה שהייתה חיובית במיוחד לבנקים, אלא גם את שינוי התפיסה כלפי מערכת הבנקאות הישראלית כשכבת היציבות של השוק המקומי.

המניה רשמה שנתיים פנומנליות. חרף המלחמה, מניית לאומי עלתה ביותר מ-160% בשתיים האחרונות ובכ-57% מתחילת השנה. ברקע העליות, מכפיל ההון קפץ לכ-1.5, גבוה משמעותית מהמכפיל ההיסטורי שנע סביב 0.7-0.8. עם זאת, השורה הפיננסית תומכת בשווי. ב-2024 רשם לאומי רווח נקי של 9.8 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 16.9%, והציב יעד לרווח נקי של 9-11 מיליארד שקל בשנים 2025-2026 עם תשואה להון של 15-16% בשנה, לצד חלוקת הון משמעותית לבעלי המניות.

גם בדוחות האחרונים נראית המשמעת התפעולית שמחזיקה את התזה. ברבעון השני דיווח לאומי על תשואה להון של 15.9% ויחס יעילות של 27%, וחילק לבעלי המניות 50% מהרווח, אחרי שבנק ישראל אישר לבנקים להגדיל את החלוקה הודות ליציבות שהראתה המערכת גם בתקופות אי הוודאות של המלחמה.

מול החברות האחרות, ההבדל ניכר בשווי השוק. בנק הפועלים נסחר בשווי של כ-88 מיליארד שקל, גם הוא לאחר ראלי חד בבנקים. מתוך 5 הבנקים הגדולים, 4 ממוקמים ב-7 הגדולות מבחינת שווי שוק בבורסה. זה משקף לא רק גודל, אלא גם הערכת שוק לאיכות תיק, ליעילות ולמדיניות ההון.

ההשבחה של חנן פרידמן

מאז כניסתו של חנן פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנובמבר 2019, אז החליף את רקפת רוסק עמינח, שווי השוק של בנק לאומי עלה מכ-30 מיליארד שקל לכמעט 100 מיליארד שקל, עליית שווי של כ-70 מיליארד שקל בתוך שש שנים, המשקפת תשואה שנתית מצטברת של כ-22% רק מעליית השווי. בנוסף, הבנק חילק דיבידנדים בתשואה של כ-4% (למעט 2020 שנת הקורונה). פרידמן, ששימש קודם לכן כיועץ המשפטי הראשי וכראש חטיבת האסטרטגיה, החדשנות והטרנספורמציה של הבנק, הגיע מרקע משפטי וניהולי עשיר שכלל תפקידים בקבוצת הראל ובמשרד ליפא מאיר. מאז כניסתו הוא הוביל שינוי עומק בלאומי, מהתייעלות תפעולית ודיגיטציה נרחבת שתרמו לעלייה ברווחיות ולמיצובו כבנק הגדול בישראל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הבנקים עברו לירידות בהמשך לדברי שר האוצר; מדד הבנקים מאבד 2%

שר האוצר מציג את מתווה התקציב והוא רומז על מיסוי רווחי הבנקים או להפחית את הרווחים שלהם לטובת רווחת הציבור - הירידות במניות הבנקים מעמיקות ; עונת הדוחות בת"א מתחילה לתפוס תאוצה עם דוחות סופוויב, אודיוקודס ואורמת

מערכת ביזפורטל |

שר האוצר מפיל את מניות הבנקים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג את מתווה התקציב לשנה הבאה והתמקד במסר חברתי: הפחתת מיסים לשכבות העובדות ומילואימניקים, לצד כוונה למיסוי גבוה יותר על גופים רווחיים, ובראשם הבנקים. לדבריו, “אי אפשר לתפוס שהרווח גדל מ-8 מיליארד שקל ל-30 מיליארד רק כי הנגיד העלה ריבית”, תוך ביקורת חריפה על שולי הרווח של הבנקים ועל כך שבנק לאומי הגיע לשווי שוק של 100 מיליארד שקל “על חשבון הציבור”. סמוטריץ' הבטיח כי תקציב 2026 יכלול הורדת מס הכנסה לעידוד צמיחה, רפורמות ביוקר המחיה ובמשק החלב, והתייעלות בתקציב הביטחון, הכל תוך שמירה על המסגרות הפיסקליות. להרחבה "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"

מדד הבנקים יורד כ-2%, ובכך לאומי לאומי -2.11%  מאבדת את התואר ״החברה הראשונה בבורסה בשווי של 100 מיליארד שקל״.


האם אנחנו בעיצומו של גל פיטורים רחב בגלל ה-AI? אלפים פוטרו באחרונה מאמזון, UPS וחברות נוספות בגלל הכניסה של ה-AI לעולם העבודה, והסערה מתחילה להגיע גם בישראל, אז איך נערכים אליה? "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל



בשוק האג"ח נרשמות עליות קלות בעיקר באפיקים הארוכים, כאשר דברי הנגיד מחזקים את האפשרות שהריבית תרד כבר בנובמבר. אג"ח עם מח"מ ברוטו של כ-10.5 שנים נסחר עם תשואה ברוטו של כ-4.025%