מריוס נכט
צילום: תמר מצפי

מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?

חברת המנועים החשמליים הונפקה במהלך 2020 בקול תרועה רמה והתרסקה לשווי של 40 מיליון שקל; הכסף בקופה הולך להיגמר ובעלי השליטה לרבות מריוס נכט צריכים לקבל החלטה; הנה האפשרויות

חברת המנועים החשמליים אקוואריוס אקוואריוס מנוע 2.49% נכנסה לבורסה בתל אביב בקול תרועה רמה אי שם במהלך שנת 2020. תוך שהיא נישאת על גלי הגאות בשווקי ההון, רשמה החברה את מניותיה למסחר לפי שווי של 1 מיליארד שקל. מספר חודשים לאחר מכן חתמה החברה על מזכר הבנות עם חברה מדובאי, שהעריך את שוויה ב-5 מיליארד דולר. אלא שמאז הספיקה מניית החברה לצנוח לשווי "אפסי" של 40 מיליון שקל, כעת עם הערת עסק חי וכמעט בלי מזומנים עתיד החברה לוט בערפל.

 

ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל תתקיים ב-16 באפריל. בין היתר יוצגו בה הכיוונים של שוק הגז המקומי, העתיד של האנרגיה המתחדשת ויוצגו החברות שצפויות לספק את ערך משמעותי בהמשך (להרשמה לחצו כאן)

 

אלא שדווקא עכשיו צפויה התפתחות חשובה בחברה - בעלי השליטה ומריוס נכט בראשם צריכים לקבל החלטה. נכט מעשירי המדינה בזכות היותו ממייסדי צ'ק פוינט (בהשקעות שלו מאז צ'ק פוינט הוא בעיקר מפסיד) לצד לאון רקאנטי יכולים להמשיך לתמוך בחברה דרך הנפקה, כשהנפקת זכויות היא הפתרון הקלאסי מבחינתם. הם יכולים לנסות להכניס שותף אסטרטגי. הם יכולים לקנות את הפעילות של המנועים ולהשאיר את אקוואריוס כשלד בורסאי. והם יכולים להמשיך בתוכנית ההתייעלות ולקוות שהמכירות יגיעו ואיכשהו החברה תסתדר לבד. האפשרות האחרונה עם סיכויים קטנים יחסית.

 

אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר), אריאל גורפונג (המנכ"ל) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.

בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל.  ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, היו"ר והמייסד של החברה בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.

מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.

באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בכדי להמשיך בפעילות הודיעה החברה ביולי האחרון על תוכנית התייעלות לצמצום משמעותי של הוצאותיה. תחילה תפעל החברה לחסכון עלויות חודשי של כ-200 אלף בחודש, ובהמשך היא מתחייבת לחסכון נוסף של כ-25% מקצב ההוצאות התפעולי הנוכחי שלה. אך גם אם החברה אכן תצליח לחסוך בעלויות, לא ברור כיצד בכוונתה להמשיך לפעול ללא הכנסות.

אם לשפוט לפי הדוחות השנתיים של החברה שפורסמו בשבוע שעבר, באקוואריוס תולים את יהבם בשוק הטענת הרכבים החשמליים. אך בשלב זה, היא נמצאת "בשלבי חדירה ראשוניים" לסקטור, ככה שספק אם היא תראה הכנסות מהתחום בתקופה הקרובה. במילים אחרות, המנוע החשמלי לרכבים נכשל וכעת הסבו את מנוע הבעירה הפנימי שהחברה פיתחה להטענת רכבים. זה אכן שוק גדול, אך במקביל עם תחרות גדולה. 

 

בינתיים, משקיע פרטי בשם אלי פולטוב, איש נדל"ן ומתווך רכש מניות בחודשים האחרונים בשוק והגיע להחזקה של 6.1% בחברה. אתמול מכר שאול יעקבי, ממייסדי החברה כ-1 מיליון מניות במחיר של 1.23 שקל, המהווים 3.4% מהון החברה. את המניות רכש אלכסנדר צ'רנילובסקי שעלה להחזקה של 8.1% בחברה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    משקיע 04/04/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
    סונוביה, 3DM, אקסיליון
  • 12.
    כנס 04/04/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    היא טובה הרבה יותר מההודעה של החברים הלא ישרים מאקוואריוס
  • יוסי 04/04/2024 11:33
    הגב לתגובה זו
    מה אומרת ההודעה
  • 11.
    חחח 04/04/2024 11:09
    הגב לתגובה זו
    לכאורה אין שם כלום ומסתובבות הרבה שמועות על כך. עקיצת המאה לכאורה. החברה הזו בעלת סיכויים גדולים לפשיטת רגל. הישמרו לכם
  • 10.
    הקונה.. 04/04/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
    הכל רשום הוואטצאפ. תתכוננו
  • 9.
    גל פרידמן 04/04/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
    גל פרידמן ידע שפיתוח המנוע בספק ולמרות זאת פרסם כתבות ומצגת שהמנוע משנה סדרי עולם ויכבוש שוק המנועים השווה 40 מליירד דולר .הכל שקר יש לחקור ולהעמידו לדין על הולכת המשקיעים שולל.[אם הוא מאמין לעצמו מדוע מער מאות אלפי מניות]
  • 8.
    זה מה שיקרה באלקטריון מספרי סיפורים וחלומות ופיילוטים (ל"ת)
    דותן 04/04/2024 09:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פשוט תפסו פרייאר שמכרו לו סיפורים ומעשיות חברת פח אשפה (ל"ת)
    אלי 04/04/2024 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מניה זבל הרגה את המשקיעים אפשר להגיד קדיש. (ל"ת)
    מני 04/04/2024 08:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מהנדס אלקטרוניקה 04/04/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    באף מקום הם לא מפרסמים כמה Kwh הוא מייצר זה הדבר הכי חשוב והשני כמה זמן הוא יכול לעבוד ברציפות. על ידי כך אפשר לדעת האם אפשר לשים אותו במכונית כדוגמת ניסן Xtrial שבה המנוע הוא גנרטור ומה שמניע את הגלגלים הם מנועים חשמליים.
  • 4.
    מה קרה? החברה שפכה מנוע (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2024 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    "בשלבי חדירה ראשוניים" - כמו שאני אצל בת השכנים (ל"ת)
    אהוד ברק 04/04/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    "שווי של 5 מיליארד" כשאנשי הפרזנטציות נתקלים במציאות חח (ל"ת)
    העיקר משכו משכורות 04/04/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיט 04/04/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
    מאשר הצלחתי לעבוד על כולם עם טראקנט שגם לפני פשיטת רגל. זה פשוט כי יש לי נסיון עשיר בפשיטות רגל…יא פרייארים
זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב בדרך לשיא היסטורי, הפלטינה מזנקת: שוק המתכות מגיב לריבית ולמתיחות הגלובלית

התמתנות האינפלציה בארה״ב מחזקת ציפיות להמשך הורדות ריבית, בעוד הידוק בהיצע ומתיחות בוונצואלה דוחפים את מחירי המתכות היקרות כלפי מעלה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה זהב פלטינה

מחירי המתכות היקרות ממשיכים למשוך תשומת לב, כאשר הזהב מתבסס סמוך לרמות שיא והפלטינה מציגה תנודתיות חריגה כלפי מעלה. השילוב בין נתוני מאקרו מתונים בארה״ב לבין חוסר יציבות גיאו־פוליטית מחזק מחדש את מעמדן של המתכות כנכסי מקלט.

הזהב נסחר כעת סביב 4,360 דולר לאונקיה, מעט מתחת לשיא כל הזמנים שנרשם באוקטובר. העליות הגיעו לאחר שמדד האינפלציה בארה״ב הצביע על התמתנות בקצב עליית המחירים, כאשר ליבת מדד המחירים לצרכן עלתה בנובמבר בקצב השנתי האיטי ביותר מאז תחילת 2021.


הריבית צפויה לרדת

הנתונים חיזקו את ההערכה כי סביבת הריבית האמריקאית תמשיך להתרכך גם בשנה הקרובה. בלב השיח עומדת מדיניות הפדרל ריזרב, שלחאורנה ביצע את הפחתת הריבית השלישית ברציפות. אף שבכירי הבנק מאותתים זהירות לגבי המשך הדרך, השווקים כבר מגלמים הסתברות של כ־25% להפחתת ריבית נוספת בינואר, וכמעט מתמחרים במלואה הפחתה עד אפריל 2026. ירידת תשואות האג"ח הממשלתיות תומכת במתכות שאינן מניבות ריבית.

עבור משקיעים רבים, הזהב משמש גם ככלי גידור מפני שחיקה ריאלית של ערך הכסף. מגמה זו בולטת במיוחד על רקע עלייה מתמשכת ברכישות מצד בנקים מרכזיים והזרמות הון לקרנות סל מגובות זהב, שתרמו לעלייה החדה במחיר המתכת לאורך השנה.


הפלטינה בולטת אף יותר

הפלטינה רשמה שישה ימי עליות רצופים, ומחירה התקרב לרמה של 2,000 דולר לאונקיה - שיא שלא נראה מאז 2008. מדובר במהלך חריג בענף, שבו הפלטינה נחשבת לרוב לפחות דומיננטית מהזהב. אחת הסיבות המרכזיות למהלך היא הידוק ההיצע בשווקים הפיננסיים, בעיקר בלונדון. בנקים וגופים פיננסיים החלו להעביר מלאי מתכת לארה״ב, בין היתר כהיערכות לאפשרות של החלת מכסים או מגבלות סחר, מה שמצמצם את הזמינות בשוק המקומי.

אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.9%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.