גל פרידמן אקוואריוס
צילום: יחצ
ראיון

"גודל השוק מערכות היברידיות לרכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר"

גל פירדמן, יו"ר אקוואריוס: "גם אם נתפוס נתח שוק קטן זה יהיה משמעותי לחברה"

נתנאל אריאל | (2)

אקוואריוס היא חברה ששווה כ-1.3 מיליארד שקל, עם משקיעים רציניים, אבל עדיין בלי מכירות. היא הונפקה רק לפני חודש וחצי, עלתה מאז 44%, 16% מתוכם היום. 

אתמול, חתמה אקוואריוס מנוע 2.49%  הסכם לפיתוח משותף של מערכת לייצור ואחסון אנרגיה, המיועדת לשוקי הרכב החשמלי והטלקום, עם קבוצת מוסאשי היפנית. מדובר בחברה בבעלות חלקית של הונדה ומייצרת מערכות לתעשיית הרכב בעולם.

אקוואריוס פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך.

בשיחה עם ביזפורטל אומר גל פרידמן, יו״ר חברת אקוואריוס כי החברה שהוא עומד בראשה מעריכה את ״גודלו של שוק המערכות ההבירידיות ברכב ביותר מ-100 מיליארד דולר ואת גודלו של שוק המערכות ההיברידיות בטלקום ביותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״

מתי החברה תגיע למכירות?

לדברי פרידמן, הנהלה החברה צופה כי מכירות ראשונות לשוק הטלקום יחלו ברבעון הרביעי של 2021.

 

מה הפיילוטים העיקריים שלכם? 

"יש לאקוואריוס שת"פ עם נוקיה, במסגרתו גנרטור שפיתחנו ישולב כחלק מציוד התמיכה והגיבוי האנרגטי לאנטנות תקשורת. בנוסף, נחתם עם ריגמסטר מזכר הבנות לפיתוח מערכות לייצור חשמל. לפי מזכר ההבנות, בכוונת ריגמאסטר לרכוש מהחברה 120 אלף מערכות לייצור חשמל המורכבות מהמנוע והגנרטור שפיתחה אקוואריוס לאורך תקופה של 6 שנים, אשר תחילתה במועד השלמת פיתוח המערכות. ריגמסטר (RigMaster) היא חברה קנדית המתמחה בייצור ואספקה של גנרטורים לתעשיית התחבורה".

 

איך הכניסה של טסלה "לאזורים" רחבים יותר בתחום האנרגיה המתחדשת תשפיע עליהם - הרי זה סוג של תחרות?

"טסלה לא מהווה תחרות עבורנו, אלא להפך. טסלה מייצרת אוגר אנרגיה ואנחנו יצרן אנרגיה, כך שלכל מקום שהם יכנסו למעשה יצטרכו גם אותנו, כגיבוי למקרה של נפילת חשמל וזה מה שאנחנו מעניקים. להגדרתנו טסלה היא אקסלרטור, היא מגבירה את הפעילות שלנו ושל השוק בכלל, וזה מבורך".

 

הייתם בדרך להנפקה או גיוס גדול ממשקיעים פרטיים ובסוף חזרתם לרעיון של גיוס בת"א - למה בעצם? "צריך להבין את נקודת הזמן שהייתה לפני 7-8 חודשים. מרכזי הפיתוח בפולין וגרמניה היו סגורים בשל הקורונה, גם כאן הכל היה סגור, ולא היה ברור לאן השווקים הולכים, ובעיקר הייתה תחושת חוסר ודאות מוחלטת בכלכלה העולמית. בשל כך, החלטנו ללכת על בטוח לת"א כדי שיהיו לנו המשאבים, מאחר ורצינו לקדם את פעילות החברה באופן מידי ולהמשיך בתוכניות העסקיות שלנו. התוכנית המקורית הייתה ללכת לנאסד"ק והיא לא השתנתה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ומה בעצם החידוש בהסכם עם מוסאשי?

לדבריו, "שיתוף הפעולה עם קבוצת מוסאשי מהווה אבן דרך משמעותית ביותר לעבר כניסתה של אקוואריוס לשוק הרכב באמצעות שותפות אסטרטגית עם שחקנית מובילה בתעשייה. בנוסף לכך, שילוב הטכנולוגיות של החברה ושל קבוצת מוסאשי עשוי להביא לפיתוח מערכות רכב ייחודיות בסטנדרטים גבוהים אשר יאפשרו חדירה מוצלחת לשווקי היעד."

 

במסגרת ההסכם בין החברות, שני הצדדים יוציאו לפועל מספר פרויקטים משותפים, מכוח הסכמי שיתופי פעולה פרטניים שיחתמו מעת לעת ביחס לכל פרויקט משותף, במסגרתם יעניקו הצדדים האחד לשני זכות שימוש בטכנולוגיות שפיתחו לצורך שילובן במערכת, ויקבעו את התנאים המסחריים לשיתופי הפעולה.

 

מוסאשי ואקוואריוס יפתחו ויובילו אסטרטגיה להטמעת מערכת בשוק הרכבים החשמליים ובשוק הטלקום, כאשר כל אחת מהן תפעלנה כמנהלת שיווק ומכירות בלעדית של המערכת בשוק הרלוונטי.

בין משקיעיה הבולטים של החברה ניתן למצוא את מריוס נכט, ליאון רקנאטי חברת MAX (יבואנית סקניה בישראל), ד"ר גדעון שטיין (המדען הראשי של מובילאיי), Musashi Seimitsu היפנית ומשקיעים נוספים. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פוטנציאל גדול (ל"ת)
    דוד 19/01/2021 22:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנוע מהפכני שווה להשקיע הפוטנציאל גדול (ל"ת)
    מייק1 19/01/2021 21:02
    הגב לתגובה זו
עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה. 

אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדושאלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש

90 מיליון דולר בשלב הראשון: איי.סי.אל נכנסת עמוק יותר לרכיבי מזון עם ברטק

העסקה דו שלבית, עם אופציה להמשך לפי אבני דרך ב-2026, ומשקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף

ליאור דנקנר |

איי.סי.אל איי.סי.אל 2.15%   , חברה גלובלית הפועלת בתחום המינרלים המיוחדים ונסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב, מדווחים שחתמה על הסכם מחייב לרכישת ברטק אינגרידיאנטס מקנדה. בשלב הראשון איי.סי.אל צפויה להשקיע כ-90 מיליון דולר במזומן ולקבל כ-50% מהחברה, כאשר השלמת הרכישה תלויה בהמשך בעמידה ביעדים. לפי הערכות בשוק, העסקה משקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף. איי.סי.אל נשלטת בידי עידן עופר.

ברטק מייצרת רכיבי מזון פונקציונליים המבוססים על חומצה מאלית וחומצה פומארית בדרגת מזון, המשמשים חברות מזון ומשקאות לשיפור הטעם, הארכת חיי המדף ושיפור איכות המוצר. לתוספים אלה יש שימושים גם בתחומי הטיפוח והקוסמטיקה, שם הם תורמים לאיכות, בטיחות ויעילות של מוצרים.

מה ברטק מביאה לשולחן: ייצור בצפון אמריקה והרחבת כושר ב-2026

המטה של ברטק נמצא באונטריו, קנדה, והחברה מפיצה את מוצריה ליותר מ-40 מדינות. לפי הדיווח, ברטק היא היצרנית היחידה בצפון אמריקה שמחזיקה מתקני ייצור לחומצות מאלית ופומארית בדרגת מזון, כולל גישה לחומרי הגלם לאורך כל שרשרת הערך, מה שמעניק לה שליטה רחבה יותר על תהליכי הייצור והאספקה.

הפעילות של ברטק מניבה כיום הכנסות שנתיות של כ-65 מיליון דולר. במקביל, החברה מקימה מתקן ייצור חדש שבנייתו צפויה להסתיים במהלך שנת 2026. לפי הדיווח, עם השלמתו המתקן צפוי להרחיב משמעותית את כושר הייצור והתפוקה, ולתמוך בהגדלה משמעותית של המכירות בשוק רכיבי המזון הפונקציונליים העולמי, שמדווחים שצפוי להגיע להיקף של יותר מ-45 מיליארד דולר עד שנת 2030.

העסקה: סגירה בשני שלבים ובכפוף לאישורים

השלמת העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים ולאישורים רגולטוריים, ותתבצע בשני שלבים. השלב הראשון, שצפוי להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2026, כולל השקעה במזומן של כ-90 מיליון דולר עבור רכישת כ-50% מברטק. העיתוי והיקף ההשקעה בשלב השני, שיביא לרכישת יתרת המניות, כפופים לעמידה באבני דרך עסקיות ותפעוליות מסוימות. איי.סי.אל מעסיקה מעל 12,000 עובדים ברחבי העולם, והכנסותיה לשנת 2024 הסתכמו בכ-7 מיליארד דולר.