גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

אל על: ההפסד גדל לכ-55 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019

חברת התעופה הלאומית מעמיקה את ההפסד בהשוואה לרבעון המקביל, וזאת כאשר התחרות מול חברות ה-Low cost ממשיכה לכרסם בה. ההכנסות ברבעון הראשון ירדו בכ-7%
נועם בראל | (13)

חברת התעופה הלאומית, אל על 0.83% , פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2019 והציגה ירידה של כ-7% בהכנסות, תוך שהיא מעמיקה את ההפסד לכ-55 מיליון דולר בהשוואה לכ-44 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

על פי דו"חות החברה, הכנסותיה של אל על הסתכמו ברבעון הראשון של השנה בכ-429 מיליון דולר, כאמור ירידה של כ-7% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אז רשמה החברה הכנסות של כ-450 מיליון דולר. את הירידה מייחסים באל על לעיתוי חג הפסח, שחל ברבעון השני ומהשפעת התחרות, בעיקר בקווים למזרח הרחוק ובקווים לאירופה מול חברות ה-Low cost.

בשורה התחתונה, אל על מסכמת את הרבעון עם הפסד של כ-55 מיליון דולר וזאת בהשוואה להפסד של כ-44 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2018, כאשר תנועת הנוסעים של החברה ירדה בכ-4% לעומת הרבעון המקביל.

נציין כי זוהי הירידה השניה בגובהה מבין מתחרותיה של אל על, כאשר רק לופטהנזה רשמה ירידה גבוהה יותר של כ-5% בתנועת הנוסעים. מן העבר השני, איזיג'ט רשמה עליה של כ-25%, וויזאייר רשמה עליה של 17% וטראנסאויה רשמה גידול של כ-25% בתנועת הנוסעים בהשוואה לרבעון המקביל.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דוד 11/07/2019 18:37
    הגב לתגובה זו
    מספיק כסף עשיתה מר בורוביץתחזיר את המפתחות וותר על החברה ותחזיר אותה לממשלה ולעובדיםניגמר לכם הסוס מישפחה בורובצים .ליכודנחקיפ רודפי בצע
  • 12.
    דוד 01/07/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    בתור אחד שעבד איתכם.מה כל הסיפורים.היום הצי שלכם מטוסים דו מנועים.חיסכון בבלק יש מה בעייה עכשו ספרו לנו לפורשים מאל על מה שהיה זה יהיה .רבותי נחהול ניהול הסכמי עבודה דפוקים ומשכורות עתק לבכירים..???
  • 11.
    נוסע סובל 30/05/2019 15:15
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו להעדיף את החרדים, אל תטוסו בשבת, תצופפו מושבים ולבסוף תפשטו רגל בעזרת השם.
  • 10.
    חברה פרטית 29/05/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
    בעוד 20 שנה היא תהיה חברה לאומית מפני שכל המדינה תראה כמו אל על.
  • 9.
    עזבתי את אלעל 29/05/2019 11:02
    הגב לתגובה זו
    מי שעושה הדתה , ומזלזל בחילונים, כנראה בסוף יפסיד. אותי זה משמח. תחזרו להיות חברה לאומית ולא שפוטים של חרדים, ועד אז, נמשיך לבחור באלטרנטיבות
  • 8.
    דתי שפוי 29/05/2019 10:35
    הגב לתגובה זו
    ולהפסיק את הפארסה אני שומר את השבת שלי בעצמי ולא בא בדרישות לאף אחד אם אני לא רוצה לטוס בשבת אני לא אמריא ביום שישי בצהריים מין הסתם ואקח מרווח בטחון מספיק להציק לאנשים. אלעל גם עובדת גם עובדת בשבת, הפסקת הטיסות זו פיקציה. יש להם את סאן דור, הם עושים תחזוקה בשבת. חברת תעופה זה דבר שחי 24/7
  • 7.
    אמיתי 29/05/2019 10:23
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שאלעל תטוס בשבת, והפארסה הזאת תגמר. הציבור הישראלי סולד מאלעל, כמו שהוא סולד מכל מה שקורה במדינה, והגיע הזמן שאלעל תהיה קרן אור ולא חושך
  • 6.
    מחכה לה בשער 66 (ל"ת)
    שולתתתתת1 29/05/2019 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלון 29/05/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא מוכנים לטוס בחברה שלא בטול שהטיסה שלה תצא בכלל !!! החברה הזו גמורה והיא בונה על כספי המדינה כדי לחלץ אותה... אין לה שום עתיד
  • 4.
    פראייר 29/05/2019 09:31
    הגב לתגובה זו
    יגידו שזה המוביל הלאומי וזקוקים לחברה במקרה של חרם או מלחמה ולכן צריך לשלם מהקופה הציבורית- מושחתים נמאסתם!
  • 3.
    נימרוד 29/05/2019 09:21
    הגב לתגובה זו
    בעלי החברה לא מבנים שהם חברה פרטית ולא ממשלתית.שירות גרוע.זלזול בנוסע.לוח זמני טיסה המלצה בלבד.זלזול של אנשי ביטחון בנוסעים והשפלת נוסעים. בקיצור רק שינוי מחשבתי יביא תוצאות עסקיות
  • 2.
    חברה לא יעילה. מנוהלת עלידי עובדיה ...ללא שיקול עסקי (ל"ת)
    אריה 29/05/2019 09:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלי 29/05/2019 08:42
    הגב לתגובה זו
    שיעיף קודם את כל אוכלי החינם מחיל האויר ושיעשה שם תהליכי יעול. הזוי שעל 30 מטוסים צריכים 6000 עובדים
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.

מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסיים
דוחות

משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר

היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מניף

הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69%  , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.

וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.

כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.

מי הם הלקוחות של מניף? 

מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.

הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.