אל על משלימה צניחה של 80% מהשיא - חשש למשבר טייסים נוסף

לאחר 8 ביטולי טיסות במהלך השבועיים האחרונים, ולצד עליית מחיר הנפט, המומנטום השלילי נמשך
גיא בן סימון | (19)

חברת התעופה אל על שוב עולה לכותרות על רקע ביטולי טיסות. הבוקר בוטלה טיסה למומבאיי ואמש בוטלה טיסה לניו יורק. מדובר בטיסה השמינית במספר שמבוטלת בטווח של שבועיים, ובחברה מסבירים כי מדובר ב"סיבות מבצעיות".

עם זאת, סכסוך עבודה בין ההנהלה לטייסים בגין הסכם עבודה חדש מעלה את החשש לשידור חוזר שנרשם לפני כשנה. ועד הטייסים מסר היום לתקשורת, כי הטייסים עובדים עד קצה מגבלות החוק והסכם העבודה על מנת לקיים את לוח הטיסות העמוס של הקיץ אותו תכננה החברה.

בין אם מדובר בסיבות מבצעיות, או קשיים שמרעיפים הטייסים - זה לא נראה טוב. מניית אל על -2.73% יורדת כעת 2.8% ובכך משלימה התרסקות ממפוארת של כ-80% מהשיא שנרשם באוקטובר של שנת 2016, ונפילה של 50% מתחילת השנה. הטריגר לנפילות בזמנו הגיע נוכח המאבק בין הטייסים להנהלה על הסכם העובדים ביוני אשתקד. אז, שביתת הטייסים אילצה את החברה להשתמש במטוסים חכורים, עם טייסים זרים, וכעת עולה החשש לשידור חוזר. 

לצד זאת, גורם נוסף שמעיב על המניה מיוחס לעליית מחיר הנפט שמייקרת את הוצאות החברה על דלק סילוני. מחיר הנפט שעמד על 54.6 דולרים לחבית ברבעון הראשון של 2017, נסק ל-67.2 ברבעון הראשון של 2018, וכעת נסחר סביב 72 דולרים.

בתוך כך, לפני כשבועיים החברה משכה את הערעור שהגישה בעניין המיזוג עם סאן-דור, וזה ירד מהפרק.

את הרבעון הראשון של 2018 סיימה חברת התעופה עם ירידה של 25% ברווחיות הגולמית לעומת הרבעון המקביל של 2017, ועל הפסד מהפעלה של 52.6 מיליון שקל. ההפסד ברבעון הראשון העמיק ל-44 מיליון שקל, וזאת למרות העלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג.

בנובמבר האחרון התפטר מנכ"ל החברה דוד מימון ובמקומו מונה גונן אוסישקין. המנכ"ל החדש יאלץ להתמודד, מלבד משבר הטייסים, עם ה"אפליה" להגדרתו בעניין הפעלת הקו להודו, ועם עליית מחיר הנפט שמייקרת את עלויות ההפעלה. 

מניית אל על מהשיא:

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דניאל 30/06/2018 12:13
    הגב לתגובה זו
    אם לחברה הזעת היה מספיק אומץ אם לא היו שמים על החרדים וטסים 24/7. אולי היו מפסידים את החרדים שיטוסו איתם אבל ירוויחו אל החילונים שרוצים לטוס באלעל ובגלל החרדים לא. נמאס מהריח שלהם, מהרעש, מהעיכובים שהם גורמים תמיד והכתבת מדיניות כאילו הם הבעלים. אלעל חברה פרטית ויכולה לעשות מה שבא לה - שתפטר מהחרדים, הם יחפשו חלופות ובסוף יתקפלו בעצמם ועוד יחזור לאלעל. נמאס מהם!!!
  • 12.
    ישראל 30/06/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    חותכים את הענף שהם יושבים עליו
  • 11.
    שורש הרע באמונה של העובדים שהממשלה לא תיתן לאלעל ליפול (ל"ת)
    אלי 29/06/2018 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    Yossi 29/06/2018 00:53
    הגב לתגובה זו
    חברה לא אמינה! אין בפור פעמים שטיסות מבוטלות תוך התעמרות בציבור הנוסעים. עדיף למצוא חלופות!!!
  • 9.
    למה זה מזכיר לי את ט 28/06/2018 15:52
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בתל אביב קן של נוכלים
  • אש 28/06/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
    ירידות הם חלק מהמשחק בין אם יש הצדקה כלכלית ובין אם לא. דוקא אם הירידה אינה מוצדקת היא עשוייה להוות בעתיד הזדמנות לעשות סיבוב עליה. צריך רק לדעת מתי ה"נוכלים" מתחילים לקנות.
  • 8.
    דוד 28/06/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    יתכן בבורסה עושים מה שרוצים לפיל מניה 90 אחוז נתנה דבדנדים היום המניה לו שווה גלגל של מטוס זה בית זנות בבורסה להפיל מניה 90 אחוז אפו הבקורת של הבורסה מניות הזבל שאין להם בסיסס עלות 800 אחוז ואין להם פקוח ופו הציבור נתן אמון וכך נתנים להפסיד בלי סוף
  • 7.
    פשוט מסוכן לתכנן חופשה עם אל-על, ואחרכך להידפק עם ביטול (ל"ת)
    alex 28/06/2018 15:08
    הגב לתגובה זו
  • עדיף להידפק עם חברה זרה (ל"ת)
    צודק 28/06/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רומן 28/06/2018 13:47
    הגב לתגובה זו
    1.לא היה צריך לחלק דיבידנד. היה צריך לשמור כסף. 2. למה לא לקנות דלק סילוני בחוזים עתידיים שהיה זול???
  • 5.
    הכול ניהול 28/06/2018 13:31
    הגב לתגובה זו
    זלזול מתמיד בנוסעים. ניהול כושל. טייסים שכנראה שבשביל המאבק שלהם תוקעים (לפי העתונות) נוסעים על המסלול. ביטולי טיסות בגלל "סיבות מבצעיות" יעני (עד 2018 לא היה מושג כזה), מנגנון מנופח. יאללה - פשיטת רגל. המחיר של היום גבוה ב- 100%!!! ממה שחברת הפח הזו שווה.
  • גדי 28/06/2018 15:04
    הגב לתגובה זו
    הם גוף כלכלי לגיטימי כמו כל גוף עם דרישות משלו. ניהול עלוב? אז תנהל את החברה. בא נראה אותך לוקח פיקוד.
  • 4.
    דן 28/06/2018 13:20
    הגב לתגובה זו
    הנהלה בזיונית תוסיפו לזה נפט בשיא וקבלתם חברה עם הפסדים קבועים ועוד צלילה במניות
  • זו חברה פרטית. תקים אחת משלך. (ל"ת)
    אני 30/06/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תל-אביבית 28/06/2018 13:07
    הגב לתגובה זו
    בהיותה חברת תעופה לאומית ובבעלות ממשלתית הורגלנו לראות את סמל דגל ישראל על זנב מטוסיה. משהפכה לחברה פרטית היה צריך אז להחליף את סמלה. אם לא את כולו אזי להותיר רק שני פסים.אם לא עכשיו אימתי ?
  • רותי 28/06/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    רוצים להיות פוליטיקל קורקט
  • 2.
    מרחם על המשקיעים, לא על החברה... (ל"ת)
    סאקו 28/06/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
  • אני מרחם על מי שלא נכנס היום למניה ולוקח 100אחוז (ל"ת)
    אל תרחם 28/06/2018 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנשה 28/06/2018 12:24
    הגב לתגובה זו
    נכון... המניה ירדה. הקונטקסט חסר. המניה זינקה בפראות כשמחירי הדלק ירדו. בעלי התפקידים בחרו 'לחגוג'. עתה כשמחירי הדלק מזנקים המניה יורדת. זו התמונה היותר גדולה
צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

אייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסףאייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסף
דוחות

ויקטורי שומרת על יציבות, עם גידול במכירות ושיפור ברווח הגולמי

הכנסות הרבעון עלו ל-661 מיליון שקל, שיעור הרווח הגולמי התרחב, אך ההוצאות הגבוהות פגעו בשורה התפעולית והנקייה; במקביל החברה חילקה דיבידנדים, רכשה מניות עצמיות והרחיבה את שטחי המסחר

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטורי

רשת הסופרמרקטים ויקטורי ויקטורי -1.25%  דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025, והציגה עלייה של כ-2.5% בהכנסות שהסתכמו בכ-661 מיליון שקל עיקר העלייה נבע מפתיחת שני סניפים חדשים בחריש ובעמק חפר, בעוד שבמהלך התקופה נסגר סניף אחד. תחום המכירות המקוונות ממשיך לגדול ועלה במחצית הראשונה של השנה לכ-6.5% מכלל המכירות, עלייה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה. החברה מציבה יעד להגיע לשיעור של כ10% מהמחזור בטווח הקצר. הפדיון למ"ר נותר יציב ואף השתפר במקצת, עם 9.1 אלף שקל למ"ר בממוצע, לעומת 9 אלף שקל בתקופה המקבילה. בחנויות זהות נרשם גידול מתון של 0.4%.

הרווח הגולמי של ויקטורי ברבעון השני הסתכם בכ-161 מיליון שקל, עלייה של כ-4.5% לעומת כ-154 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הגולמי עמד על 24.3%, עלייה לעומת 23.9% אשתקד, וזאת בניגוד לרבעון של רמי לוי רמי לוי -0.64%  , שם ירד הרווח הגולמי של החברה את כתוצאה מהעמקת המבצעים והנחות שהחברה מעניקה ללקוחותיה במטרה לשמור על המחירים הנמוכים ביותר בשוק.

מנגד, הרווח התפעולי נשחק וירד בכ-7.5% ל-21.5 מיליון שקל, בעיקר בשל גידול בהוצאות מכירה ושיווק, הוצאות הנהלה וכלליות, עליית שכר בסניפים, וכן הוצאות גבוהות יותר בגין פחת, ארנונה וחשמל. שיעור הרווח התפעולי ירד ל-3.25%. 

בשורה התחתונה, הרווח הנקי עמד על 9.5 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת 9.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הנקי עמד על 1.44%, אך בנטרול השפעת תקן החשבונאות IFRS16 עמד על כ-13.1 מיליון שקל, כ-1.98% מההכנסות. ההבדל נובע מהשפעת היוון הסכמי שכירות חדשים בריבית גבוהה יחסית.

נזילות גבוהה, דיבידנדים ורכישה עצמית 

ויקטורי ממשיכה לשמור על נזילות גבוהה: נכון לסוף יוני 2025, יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים לזמן קצר עלו בכ-18% לכ-109 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון גם הוא עלה בכ-9% ועמד על כ-51.1 מיליון שקל. ההון העצמי עלה בכ-6.1% והסתכם בכ-396 מיליון שקל.