מטוס בואינג אל על נופש תעופה טיסה
צילום: יחצ

אל על משלימה צניחה של 80% מהשיא - חשש למשבר טייסים נוסף

לאחר 8 ביטולי טיסות במהלך השבועיים האחרונים, ולצד עליית מחיר הנפט, המומנטום השלילי נמשך
גיא בן סימון | (19)

חברת התעופה אל על שוב עולה לכותרות על רקע ביטולי טיסות. הבוקר בוטלה טיסה למומבאיי ואמש בוטלה טיסה לניו יורק. מדובר בטיסה השמינית במספר שמבוטלת בטווח של שבועיים, ובחברה מסבירים כי מדובר ב"סיבות מבצעיות".

עם זאת, סכסוך עבודה בין ההנהלה לטייסים בגין הסכם עבודה חדש מעלה את החשש לשידור חוזר שנרשם לפני כשנה. ועד הטייסים מסר היום לתקשורת, כי הטייסים עובדים עד קצה מגבלות החוק והסכם העבודה על מנת לקיים את לוח הטיסות העמוס של הקיץ אותו תכננה החברה.

בין אם מדובר בסיבות מבצעיות, או קשיים שמרעיפים הטייסים - זה לא נראה טוב. מניית אל על -1.58% יורדת כעת 2.8% ובכך משלימה התרסקות ממפוארת של כ-80% מהשיא שנרשם באוקטובר של שנת 2016, ונפילה של 50% מתחילת השנה. הטריגר לנפילות בזמנו הגיע נוכח המאבק בין הטייסים להנהלה על הסכם העובדים ביוני אשתקד. אז, שביתת הטייסים אילצה את החברה להשתמש במטוסים חכורים, עם טייסים זרים, וכעת עולה החשש לשידור חוזר. 

לצד זאת, גורם נוסף שמעיב על המניה מיוחס לעליית מחיר הנפט שמייקרת את הוצאות החברה על דלק סילוני. מחיר הנפט שעמד על 54.6 דולרים לחבית ברבעון הראשון של 2017, נסק ל-67.2 ברבעון הראשון של 2018, וכעת נסחר סביב 72 דולרים.

בתוך כך, לפני כשבועיים החברה משכה את הערעור שהגישה בעניין המיזוג עם סאן-דור, וזה ירד מהפרק.

את הרבעון הראשון של 2018 סיימה חברת התעופה עם ירידה של 25% ברווחיות הגולמית לעומת הרבעון המקביל של 2017, ועל הפסד מהפעלה של 52.6 מיליון שקל. ההפסד ברבעון הראשון העמיק ל-44 מיליון שקל, וזאת למרות העלייה בתנועת הנוסעים בנתב"ג.

בנובמבר האחרון התפטר מנכ"ל החברה דוד מימון ובמקומו מונה גונן אוסישקין. המנכ"ל החדש יאלץ להתמודד, מלבד משבר הטייסים, עם ה"אפליה" להגדרתו בעניין הפעלת הקו להודו, ועם עליית מחיר הנפט שמייקרת את עלויות ההפעלה. 

מניית אל על מהשיא:

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דניאל 30/06/2018 12:13
    הגב לתגובה זו
    אם לחברה הזעת היה מספיק אומץ אם לא היו שמים על החרדים וטסים 24/7. אולי היו מפסידים את החרדים שיטוסו איתם אבל ירוויחו אל החילונים שרוצים לטוס באלעל ובגלל החרדים לא. נמאס מהריח שלהם, מהרעש, מהעיכובים שהם גורמים תמיד והכתבת מדיניות כאילו הם הבעלים. אלעל חברה פרטית ויכולה לעשות מה שבא לה - שתפטר מהחרדים, הם יחפשו חלופות ובסוף יתקפלו בעצמם ועוד יחזור לאלעל. נמאס מהם!!!
  • 12.
    ישראל 30/06/2018 09:04
    הגב לתגובה זו
    חותכים את הענף שהם יושבים עליו
  • 11.
    שורש הרע באמונה של העובדים שהממשלה לא תיתן לאלעל ליפול (ל"ת)
    אלי 29/06/2018 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    Yossi 29/06/2018 00:53
    הגב לתגובה זו
    חברה לא אמינה! אין בפור פעמים שטיסות מבוטלות תוך התעמרות בציבור הנוסעים. עדיף למצוא חלופות!!!
  • 9.
    למה זה מזכיר לי את ט 28/06/2018 15:52
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בתל אביב קן של נוכלים
  • אש 28/06/2018 17:16
    הגב לתגובה זו
    ירידות הם חלק מהמשחק בין אם יש הצדקה כלכלית ובין אם לא. דוקא אם הירידה אינה מוצדקת היא עשוייה להוות בעתיד הזדמנות לעשות סיבוב עליה. צריך רק לדעת מתי ה"נוכלים" מתחילים לקנות.
  • 8.
    דוד 28/06/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    יתכן בבורסה עושים מה שרוצים לפיל מניה 90 אחוז נתנה דבדנדים היום המניה לו שווה גלגל של מטוס זה בית זנות בבורסה להפיל מניה 90 אחוז אפו הבקורת של הבורסה מניות הזבל שאין להם בסיסס עלות 800 אחוז ואין להם פקוח ופו הציבור נתן אמון וכך נתנים להפסיד בלי סוף
  • 7.
    פשוט מסוכן לתכנן חופשה עם אל-על, ואחרכך להידפק עם ביטול (ל"ת)
    alex 28/06/2018 15:08
    הגב לתגובה זו
  • עדיף להידפק עם חברה זרה (ל"ת)
    צודק 28/06/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רומן 28/06/2018 13:47
    הגב לתגובה זו
    1.לא היה צריך לחלק דיבידנד. היה צריך לשמור כסף. 2. למה לא לקנות דלק סילוני בחוזים עתידיים שהיה זול???
  • 5.
    הכול ניהול 28/06/2018 13:31
    הגב לתגובה זו
    זלזול מתמיד בנוסעים. ניהול כושל. טייסים שכנראה שבשביל המאבק שלהם תוקעים (לפי העתונות) נוסעים על המסלול. ביטולי טיסות בגלל "סיבות מבצעיות" יעני (עד 2018 לא היה מושג כזה), מנגנון מנופח. יאללה - פשיטת רגל. המחיר של היום גבוה ב- 100%!!! ממה שחברת הפח הזו שווה.
  • גדי 28/06/2018 15:04
    הגב לתגובה זו
    הם גוף כלכלי לגיטימי כמו כל גוף עם דרישות משלו. ניהול עלוב? אז תנהל את החברה. בא נראה אותך לוקח פיקוד.
  • 4.
    דן 28/06/2018 13:20
    הגב לתגובה זו
    הנהלה בזיונית תוסיפו לזה נפט בשיא וקבלתם חברה עם הפסדים קבועים ועוד צלילה במניות
  • זו חברה פרטית. תקים אחת משלך. (ל"ת)
    אני 30/06/2018 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תל-אביבית 28/06/2018 13:07
    הגב לתגובה זו
    בהיותה חברת תעופה לאומית ובבעלות ממשלתית הורגלנו לראות את סמל דגל ישראל על זנב מטוסיה. משהפכה לחברה פרטית היה צריך אז להחליף את סמלה. אם לא את כולו אזי להותיר רק שני פסים.אם לא עכשיו אימתי ?
  • רותי 28/06/2018 15:06
    הגב לתגובה זו
    רוצים להיות פוליטיקל קורקט
  • 2.
    מרחם על המשקיעים, לא על החברה... (ל"ת)
    סאקו 28/06/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
  • אני מרחם על מי שלא נכנס היום למניה ולוקח 100אחוז (ל"ת)
    אל תרחם 28/06/2018 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מנשה 28/06/2018 12:24
    הגב לתגובה זו
    נכון... המניה ירדה. הקונטקסט חסר. המניה זינקה בפראות כשמחירי הדלק ירדו. בעלי התפקידים בחרו 'לחגוג'. עתה כשמחירי הדלק מזנקים המניה יורדת. זו התמונה היותר גדולה
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


ניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמןניר דוד מנכ"ל בזק; צילום: אלעד גוטמן
ראיון

ממשחיל כבלים למנכ"ל: ניר דוד על בזק, הסיבים, ה-AI והזינוק בביקושים

אחרי 32 שנה בבזק, ניר דוד מתאר את המסלול מלמטה למעלה ומסביר כיצד החברה פרסה סיבים ל־85% ממשקי הבית, שמרה על מחירי אינטרנט הנמוכים בכ־22% מהממוצע ב-OECD ונערכת לעידן ה-AI, הבית החכם והתרחבות בשירותי סייבר וכבלי תקשורת תת-ימיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד



מאיש תשתיות שמשחיל כבלים למנכ"ל החברה - זה המסלול שעשה ניר דוד ב-32 השנים שלו בבזק. דוד, שמנהל כיום את אחת מהחברות הגדולות בישראל, מספר שכבר ביום הראשון שלו בעבודה היה בטוח שיהיה מנכ"ל. המציאות הייתה שונה, אבל הוא בנה את המסלול שלו מלמטה למעלה, מהכבלים ועד לחדרי הישיבות.


החברה שבה התחיל כעובד תשתיות היא כיום אחת מ-12 החברות המובילות בעולם באיכות שירותי האינטרנט. לדבריו, בזק מחוברת כיום ל-85% ממשקי הבית בישראל עם סיבים אופטיים, ומשרתת 2.8 מיליון משקי בית. המוצר הישראלי זול ב-22% מהממוצע ב-OECD - המוצר היחיד במדינה שעולה פחות מהממוצע הבינלאומי.






כמה זמן אתה מנכ"ל בזק ואיך זה להיות בתפקיד הזה?

"שנה וחצי. איך זה - תענוג. כל יום הוא אתגר בפני עצמו. להיות מנכ"ל בזק - חוויה שהיא 24/7. לפעמים חושב ששנה של מנכ"ל בזק זה כמו שנת כלב - שבע שנים של בן-אדם רגיל. זה חוויה."