כך עוקפים רגולציה: טמפו משחזרת סרטון מיתולוגי בדרך יצירתית
24 שנים לאחר שעלתה לאוויר אחת הפרסומות המיתולוגיות והזכורות ביותר בשוק הפרסום הישראלי, עם שורת המחץ הנצחית "יש מכבי - יש חברים", חברת טמפו, משווקת המותג משחזרת את הסרטון, תחת חוקי הרגולציה הקפדניים של 2018, אותם היא עוקפת בדרך יצירתית.
בעקבות חוק איסור פרסום אלכוהול, הרגולציה מגבילה מאד את המפרסמים ומאפשרת פרסום מוצרי בלבד, בו רואים רק מוצר ו/ או את תהליך היצור. מבלי להשתמש בסופרלטיבים או להראות סיטואציות צריכה/ הנאה מהמוצר. כמו כן מותרים רק ציון עובדות ונתונים המופיעים על גבי האריזה.
המפרסמים, מנגד, בעזרת משרדי הפרסום שלהם, מחפשים דרכים יצירתיות כדי לעקוף את החוק ועדיין לייצר בשורה בתחתונה פרודקט פרסומי בעל ערך. כפי שהוכח רבות בענף הפרסום, מה שנראה בתחילה כחוקים מגבילים, דוחף את העוסקים בדבר לחיפוש אחר דרכים חדשות ואחת מהן היא זו שנבחרה על ידי מנצ' וטמפו, בשחזור הפרסומת מ-1994 עם מספר שינויים. לדוגמה, לא תשמעו בפרסומת את המילה מכבי ולא תראו בקבוק בירה של מכבי. מה כן? כמעט כל השוטים מהמקור שוחזרו, כולל המוזיקה והקריין המקורי שגויסו שוב.
- איה בכור קוחניצקי מונתה לסמנכ"לית קריאייטיב בגיתם BBDO
- נערכים לחג: שופרסל גייסה את עמרי כספי לקמפיין לפסח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד הפרסום מנצ' המטפל בטמפו כבר הספיקו להתנסות בפרסום תחת חוקי הרגולציה ובין השאר הם עומדים מאחורי מהלך "שחררי את אביתר" ו"חלאס עם האחי". שניהם, מהלכי פרסום שבהם נבנה קונספט או עולם תוכן סביב הבירה, ללא חריגה מדרישות המחוקק.
בפרסומת הנוכחית למכבי, המשרד וטמפו הלכו על כיוון מעניין שעושה שימוש בפרסומת שחקוקה בתודעה של הציבור הישראלי. עם זאת, הפרסומת מדברת לקהל יעד מסוים בגיל של 35 מינימום שעוד זוכר את הפרסומת המקורית בזמן אמת ומאבדת בדרך את צרכני האלכוהול הצעירים יותר, לפחות בקונטקסט של הפרסומת המתכתבת עם זו המקורית.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הפרסומת המקורית. גיתם 1994
עם זאת, החפיפה עם הפרסומת המקורית שבה הוחלפה המילה "מכבי" במילה "שרעבי" וכן כל הצגה של הבקבוק הוחלפה בדמותו המוקטנת של "שרעבי" מצליחה למנף את עצמה מתוך ההנחה שכל צופה בגיל המתאים משלים במוחו את החסר - וכאן הטריק הפסיכולוגי המעניין, שעובד.
בפוסט שהעלה בפייסבוק כתב יניב מלינרסקי, מנהל הקריאיטיב הראשי של מנצ' ושותף במשרד על הפרסומת, הוא כתב:"לפני חצי שנה, באנו לחברים מטמפו עם מצגת עם 3 קריאטיבים סופר מגניבים. ובסוף המצגת, היה עוד כיוון בונוס מחופף מהתחת, מהסוג ש״ועכשיו בואו תשמעו רעיון שלא יקרה, כדי שנוכל להתקדם עם הרעיון הקודם״. באופן מפתיע ומשמח במיוחד, קרה מה שקורה אחת ל-100 פרזנטציות, והרעיון האחרון הוא הרעיון שאושר".
- 5.מצחיק ועושה את העבודה. (ל"ת)יובל 13/06/2018 14:03הגב לתגובה זו
- 4.אויש זה מעולה (ל"ת)לימור 11/06/2018 22:02הגב לתגובה זו
- 3.בעבר לטמפו על ידי מקאן (ל"ת)חבל שהוצג כבר 11/06/2018 18:27הגב לתגובה זו
- 2.אני 11/06/2018 17:01הגב לתגובה זוזה נראה כאילו ניסו לשחזר ויצא" כאילו כזה" הסיבה שמכבי עובדת לאורך שנים היא גם טקסט ובפ רמת הביצוע שהפכה לנדירה עד לא קיימת. לדעתי, זו תעודת עניות גדולה מאוד לענף שבשנת 2018 לא מצליח לעמוד מקצועית מול מקור משנת תרפפ"ו.. או שפעם היו טובים מאוד, או, שהיום יש גרועים מאוד.
- 1.מלינרסקי אתה גאון (ל"ת)ראול 11/06/2018 15:56הגב לתגובה זו
- מלינרסקי אתה מגיב לעצמך (ל"ת)מלינרסקי 11/06/2018 18:19הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
