חני לוטן-תוריאל
צילום: יח"צ

רגע טרנד או מגה טרנד: 5 מגמות שיווקיות לעשור הקרוב

נסיגת מעמד הביניים, החיים האתיים ועוד. בשונה מהאופנה החולפת, המגה טרנד יוצר שינוי ארוך טווח בהתנהגות או גישה. חני לוטן-תוריאל מנתחת במבט קדימה

כולנו רוצים להיות עם היד על הדופק ולדעת תמיד מהם הטרנדים העכשוויים. מה מעניין את הצרכנים שלנו. על מה כולם מדברים בתעשייה. בקצב החדשנות הנוכחי, זה נראה לנו לפעמים כמו מרוץ בלתי פוסק.

ואכן, ככל שהעולם הופך דינמי יותר, קשה יותר לעסקים וחברות לעקוב אחרי הטרנד הבא. זה דורש מאתנו משאבים רבים, גמישות עצומה, הימורים על מוצרים ותחלופה גדולה של תשומות ותשתיות. אבל אפשר להסתכל על הדברים גם אחרת. להוביל את המגמה במקום להיות זה שרץ אחריה.

לשם כך יש צורך בניתוח שיטתי של מגה טרנדים. להבדיל מה"רגע טרנד", שגעון תקופתי או אופנה חולפת, ה"מגה טרנד" הוא שינוי ארוך טווח בהתנהגות או בגישה. כזה שיש לו השפעה עולמית שחוצה תרבויות, תעשיות וקטגוריות.

הסתכלות רחבה על מגה טרנד, ניתוח שלו ובחינה מעמיקה, מאפשרת לארגון להסתכל קדימה, להבין כיצד העסק עשוי להיות מושפע מהטרנד בעתיד ואיך כדאי להיערך אליו. זהו ניתוח שהמטרה שלו היא לא השקה של מוצר חדש, או קמפיין עונתי, אלא פתח לחדשנות שקובעת את פני הארגון.

ישנם שימושים רבים בהם אפשר לנצל את ניתוח המגה טרנד עבור הארגון או החברה. החל מפיתוח של מודלים עסקיים, R&D, פורטפוליו מוצרים ושירותים ותחזיות כלכליות ועד ליצירה של תוכניות שיווק רב-שנתיות, תכנון המבנה הארגוני, אפיון משאבי האנוש ומערכות היחסים עם ספקים. אין כמעט רובד של ניהול החברה שלא יהיה מושפע ממגה-טרנדים ואשר לא ניתן לשפר אותו באמצעות ניתוח מעמיק של המגה טרנדים והנגיעה שלהם לארגון.

עם כניסתנו ל-2018, אני מנצלת את ההזדמנות להציג בפניכם מספר מגה טרנדים מובילים אשר עומדים להשפיע עלינו רבות עד שנת 2030 וחשוב שנכיר אותם ונבין את האופן שבו צריך להיערך אליהם.

נסיגת מעמד הביניים

ב-50 השנים האחרונות, מעמד הביניים היה הבסיס הרחב של המשק הכלכלי והחברתי ברוב החברות המערביות. אולם מאז המשבר הכלכלי של 2010, אנו נמצאים בנסיגה מתמדת של מעמד זה שמשפיע על התנהלות כלכלית בקטגוריות רבות. אפשר לראות את ההשפעה של מגה טרנד זה למשל בתחום הקמעונאות - פריחה של חנויות הדיסקאונט, דרישה של מחירים זולים יותר, הפחתת הבזבוז וחיפוש אחר מוצרים שיחזיקו לאורך זמן, או מוצרים יד שניה. מעניין לראות כי דווקא בשווקים המתפתחים במזרח - בהם מעמד הביניים נמצא בגדילה, אנו מזהים מגמות הפוכות של התפתחות סגנון חיים עשיר יותר, כניסה של מותגי יוקרה ומרכזי קניות גדולים.

לחוות יותר

העדפה של חוויה על פני רכוש היא מגמה טרנד שמשלב גורמים חברתיים וצרכניים. ניתן לראות כי קהלים רבים משקיעים יותר ויותר בשירותים על פני סחורה. הצפי הוא שההוצאות על שירותים יעלו בהרבה על הוצאות על מוצרים וסחורה.

מגמה זו משתלבת היטב עם תופעת ה"sharing economy" למשל. אבל ניתן לראות אותה גם במעבר מקטגוריה אחת לאחרת - העדפה לצאת לחופשה מאשר לקנות טלוויזיה חדשה, בילוי בקניון ולא קניות בקניון. עבור קמעונאים או מסעדנים הדגש של החוויה - "לתת ללקוח משהו לזכור ולספר עליו" הפך להיות גורם מרכזי בתכנון השירות.

דוגמא למינוף הטרנד ניתן לראות למשל בפעילות של חברת יוניליוור סביב המותג מגנום. בשנים האחרונות החברה משקיעה רבות ביצירת חנויות פופ-אפ בהם הצרכנים חווים את עולמות התוכן של המותג, שיח עצום ברשתות החברתיות ואף קונספט של DIY - שמאפשר ללקוחות ליצור בעצמם את המגנום שהם אוהבים, מה שמוסיף לאלמנט החוויה, שהוא חשוב יותר מעצם קניית המוצר.

פריומיזציה – Premiumization: האטרקטיביות העולה של מוצרי פרימיום

זוהי מגמה משלימה למגה טרנד הראשון שציינו - נסיגתו של מעמד הביניים. נכון, אנשים תמיד חשקו במותגי פרימיום, אך עם העלייה במגוון האפשרויות והקטגוריות, נולדה האפשרות לבחור מותגי פרימיום בקטגוריה אחת ולקצץ בקטגוריה אחרת. למשל - אפשר לטוס לחול בטיסת LOW COST ולחזור עם מותגי יוקרה במזוודה. אפשר לקצץ בסל הקניות, אך להשקיע במותגי מזון בריאים יותר. קיימת כאן גם מגמה של פיצוי - בזמן שפחות צרכנים יכולים להרשות לעצמם לקנות מכוניות יוקרה, הם יחפשו את היוקרה במקומות הזולים יותר.

לדוגמא: "Freshpet" - יצרנית אמריקאית של מזון טבעי לבעלי-חיים, השיקה ליין פרימיום לחיות מחמד. קהלים רבים בוחרים להעניק לכלבים שלהם מזון גורמה, בעוד שהם בעצמם מקצצים במסעדות היוקרה. ב-2016, 61% ממכירות המזון לכלבים היה מזון פרימיום.

חיים אתיים

כולנו מכירים את טרנד הטבעונות. אולם זהו למעשה חלק ממגה טרנד גדול יותר שמטמיע את הערכים המוסריים בהתנהגות הצרכנית - דאגה לסביבה, קיימות, סחר הוגן ואחריות תאגידית. יותר ויותר חברות מחפשות את תווית האתיקה ומבינות כי השקיפות ההולכת וגוברת בעידן המדיה החברתית, מצריכה אותן להרבה מעבר ל "green wash", אלא לדאגה לשורת רווח חברתית אמיתית, לצד שורת הרווח העסקית.

חישוב קניות מחדש

הדרך בה אנו קונים מוצרים ושירותים משתנה באופן מתמשך. כבר לא מדובר רק על קניות אונליין - אנו קונים באמצעות מסרונים והודעות וואטסאפ, באמצעות הודעות קוליות, באמצעות לחיצת one click על כפתור. אנו משלבים קניות אונליין ואופליין, קונים ישירות מתוך תוכן כמו סרטים או כתבות בעיתון. רב-גוניות זו ממחישה את הצורך של המשווקים להמשיך ולשמר כל קניה כמערכת יחסים. עלינו להמשיך להתאים את עצמנו לאורח החיים המשתנה של הלקוחות, לנוחות שלהם, למקום, לזמן ולערוץ שבהם הם ירצו אותנו. ככל שנהיה יותר רב-ערוציים, כך נוכל להגדיל את סל המכירות ללקוח.

 

לסיכום, מגה טרנדים מטבעם הם התנהגויות וצרכים שעתידים להישאר כאן זמן רב. היכולת שלנו, כעסקים, לנתח אותם כהלכה ולבנות תכניות רב-שנתיות סביבם, תאפשר לנו להוביל את השוק ולקבוע את המגמות בטווח הארוך. הרגע הנכון להתחיל בכך הוא.... עכשיו.

 

* הכותבת חני לוטן-תוריאל, היא מנכ"לית "מטאורה" ויועצת שיווקית מומחית בתחומי הקמעונאות והמותג הפרטי. ניהלה במשך 12 שנים את מחלקת  LIFE בסופר-פארם

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גלי עמיר 03/02/2018 12:19
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה ונכונה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.