תקציב מפעל הפיס: מכרז תחרותי במיוחד או מסרס ומגמתי?
מכרזים ממשלתיים או סמי-ממשלתיים נועדו להיות נתונים תחת ביקורת תמידית. כל מי שרואה את עצמו בעל פוטנציאל להתחרות על מכרזים עתירי ממון במיליוני שקלים מחפש את היתרון שלו אל מול התנאים הנדרשים ומתחריו, ומנגד בודק מהם נקודות החולשה שלוף שעשויות לפגוע בסיכויו. החשבון הוא פשוט: קריאת המכרז, אמנות שהמשרדים הגדולים יכולים להחשיב את עצמם כבעלי דרגת רב אומן בשליטה בה, נעשית דרך משקפת אינטרסים שמחפשת, ותמיד מוצאת פגמים. בשורה התחתונה נשאלת השאלה - האם המכרז תחרותי ושווה או מסרס באופן שיטתי ומגמתי?
על הפרק ניצב הפעם המכרז של מפעל הפיס שבקופתה מעל ל-70 מיליון שקלים המופנים לאמצעי המדיה. מפעל הפיס הודיע שיבחר 2 משרדים לטיפול בתקציב, באותה המתכונת בה פעל בשנים האחרונות באמצעות אדלר חומסקי וגיתם BBDO. שני משרדים שאין בענף עוררין על כך שעשו למפעל הפיס שירות מעולה. המכרז הנוכחי על עשרות עמודיו לא מאפשר למשרדים רבים להתמודד לאור דרישת הפיס מחזור שנתי של 150 מיליון שקל, לא לפי דו"ח יפעת. המשחק, אם כך, נשאר סגור למספר בודד של שחקנים: מקאן תל אביב, אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גיתם BBDO וראובני פרידן. יהושע וגליקמן שעומדים בתנאי זה מטפלים במועצה להסדר ההימורים - הטוטו ומנועים מלגשת.
75 מיליון שקל עם הצעה מסחרית שעומדת על 25% בלבד
מקריאת המכרז הבנוי מ-3 שלבים עולה שהדגש הרב ביותר הונח על היכולת המקצועית והקריאייטיבית של המתמודדים עם משקל של 75% לעומת 25% בלבד להצעה המסחרית שלא פחות חשוב ממשקלה היא גם מוגבלת במחיר מינימום. נתון המלמד על חשיבות תדמית המותג עבור מפעל הפיס - העדפה שמוכיחה את עצמה בשנים האחרונות - מקרה בוחן מעניין שתנאי המעבדה שלו כוללים מיליוני שקלים ציבוריים אך מעניק למותגים מסחריים קצת חומר למחשבה.
בנוסף המכרז אינו כולל בריף אסטרטגי ו/או אחד כזה לנושא הדיגיטל. כמו כן, כל אחד מהמשרדים המתמודדים התבקש להעביר למפעל הפיס 15 עבודות עבר המשמשות כתצוגת תכלית עליה ניתן ניקוד. מפעל הפיס מקדיש חשיבות יתירה לזכיות בתחרות האפי - מקרה ראשון שבו פרסים המוענקים בתחרות של איגודים מסחריים עצמאיים (איגוד השיווק הישראלי ואיגוד חברות הפרסום) מקבל מקום של כבוד כפרמטר במכרז ממשלתי.
- איידיאו: מחזיקי האג"ח דחו את הצעת החברה ודורשים פירעונות מידיים
- בראק קפיטל: נציע לשותפים בנכסים לקנות את חלקם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תנאי הסף הללו עשויים להתפרש לכל מיני כיוונים: המשקל הרב שניתן ליכולת המקצועית וקריאייטיבית מייצר מחד מצב של משחק הוגן ופתוח לכולם: אתם (המשרדים) נבחנים על פי הרעיונות שלכם, על פי ההון האנושי, על פי נאמנות הלקוחות, היכולת הקריאייטיבית בכלל המדיות, אפקטיביות הקמפיינים, ניתוח עומק של מהלכים נבחרים ומצגת משרד פרונטלית.
ארד, כסף או זהב - מבחינת הפיס כל פרס באפי שווה אותו דבר
מאידך, עולות מספר שאלות: המשרדים נדרשים להציג 15 עבודות עבר ב-5 אמצעי מדיה: רדיו, עיתונות, נקודות מכירה, טלוויזיה ודיגיטל - 3 עבודות בכל תחום. סעיף זה של יכול קריאייטיבית שווה 30 נקודות מתוך ה-100 בחלק שמהווה 75%. דהיינו הוא בעל משקל רב אך מעניק למפעל הפיס יד חופשית שעושית להתברר כלא אובייקטיבית בבחירה בין מהלכי העבר הבולטים של המשרדים.
סעיף אפקטיביות הקמפיינים שווה 10 נקודות אך גם בו ישנה הטיה בלתי מובנת. מפעל הפיס ישכלל את זכיות המשרדים בתחרות האפי אך יעניק לכל זכייה נקודה אחת בלבד. המשמעות היא שמשרדים שהאפי הוא נקודת חוזק בעברם, כגון אדלר חומסקי ומקאן תל אביב לא יוכלו להנות מזכיות העבר שלהם בכסף, זהב או גראנד פלטינום - כל זכייה שכזו תירשם כנקודה אחת בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
עם זאת החלק שמעורר תהייה יותר מכל נמצא בהצעה המסחרית. מפעל הפיס מדגיש ומבהיר כי הנחת העמלה שהמשרד המתמודד מציע לא תעלה על 10% במדיה לא דיגיטלית ולא תעלה על 15% במדיה דיגיטלית. המשמעות היא שייתכן מצב שכל ההצעות המסחריות תהיינה שוות - בהינתן העובדה שמפעל הפיס מתחייב לריטיינר חודשי של 125 אלף שקל למשרדים הזוכים וכן 10% עמלת מדיה, המשרדים מבינים שייטב להם ליישר קו עם הנחת המקסימום כדי לזכות במכרז.
הנפגע המרכזי בהיבט המסחרי - מקאן תל אביב/ יוניברסל
מי שעל פניו יכול לראות עצמו כנפגע המרכזי הוא מקאן תל אביב. המשרד שיכולותיו המסחריות, על בסיס חברת המדיה המצליחה בישראל יוניברסל מקאן, מאפשרות לו להציע הצעות תחרותיות שפותחות פער במכרזים רבים על מתחריו, אינו יכול להשתמש בכלי זה כדי להגביר את סיכויו. שאלה נוספת שחייבת להישאל היא כיצד גוף ממשלתי שעושה שימוש בכספי ציבור קובע רף הנחה מקסימלי במקום לאפשר תחרות שתוריד את המחיר שישולם למשרדי הפרסום מטה ככל האפשר?
מפעל הפיס יכול לטעון מנגד שהוא אינו מעוניין להזנות את המכרז ולהביא לסיטואציה שבה משרדים "יורידו את המכנסיים" עד לנקודה בלתי סבירה רק כדי לזכות בהסתמך על רווחי העתיד. יש לפיס על מה לסמוך שכן בחשיבה לטווח הארוך מצב שכזה יכול להוביל לזכייה, תחילת עבודה ולאחר מכן חרטה של משרד הפרסום שיגלה כי היקף העבודה גדול מששיער וההנחה אותה הוא מעניק גבוהה מדי ואינה משתלמת - פתח לצרות. עוד הוא יכול לטעון שללא התערבות בעניין המסחרי - נקודת הפתיחה של משרד מסוים תהיה גבוהה לאין שיעור מזו של מתחריו. מנגד, מפעל הפיס בעצמו הגביל את המכרז למשרדי הענק שכל אחד מהם יכול להתמודד עם היקף העבודה ובמידה ויזכה גם יערוך את ההתאמות המתבקשות כדי להעניק שירות הולם.
הפיס בכל זאת שומר לעצמו קלף נוסף קרוב לחזה. במכרז מצוין ומובהר כי במידה ומספר המתמודדים במכרז יעמוד על 3 בלבד או פחות, מפעל הפיס יהיה רשאי לבטלו ולקיימו מחדש תחת תנאים אחרים שיבטיחו התמודדות של מספר משרדים גבוה.
- 4.הביצה 21/03/2017 14:23הגב לתגובה זואת התקציב הזה אחרי כמות הגידופים של שילוח על שרה וביבי בטוויטר
- 3.שלדון 21/03/2017 12:19הגב לתגובה זופתאום אין לו בעיה עם הממשלה המושחתת והבניה של מרכזי פיס בשטחים ? לכסף אין ריח
- 2.יונתן סטירין 21/03/2017 06:40הגב לתגובה זוהיי, קודם כל אגיד שזו פעם ראשונה שאני מגיב לכתבה . אז ???? קוראים לי יונתן (סטירין בתעשייה:) מתוך הכירות די עמוקה עם עולם הפרסום בכלל ואצלנו בפרט, האגוד, האפ״י, רוב משרדי הממשלה כולל הדמויות המובילות בכל המגזרים אגיד בקצרה את דעתי. לא משו. או בנימה יותר חיובית... כדי ליצור דברים שיהיו משומשו בעולם שמחפש במיוחד היום ומחר.. יצירתיות, שחדשנות היא הביטוי שלה. ראש ממשלת סין אפילו פישט ואמר של-20שנה הקרובות סין צריכה 3 דברים חדשנות, חדשנות וחדשנות. וסין קונה היום את כל העולם. הבעיה שגורמים ממשלתיים מפנימים מאוחר מדי את מה שקורה בעילם העסקי בטבעיות בגלל הצרכים העולמיים. וגם משרדי הפרסום בבבעייה לא פשוטה בגלל תיבת הפנדורה של המדייה ודרכי ההתקשרות בעקבותיה או בגללה. העניין הוא שהשינוי שצריך ליעשות הוא בחוק ואת החוקים קובעים בירושלים. מישו רציני צריך לקחת את זה על עצמו להסביר להם בירושלי איך עובד העולם החדש או איך הוא הולך לעבוד. כותב מתוך אהבה אבל מפוקחות. רק אגיד שאנינו היום לא רשומים באיגוד.. עושים מה שאני קורא brandvertising:( ????????????
- 1.Dalit 21/03/2017 05:59הגב לתגובה זואני בטוחה שהמכרז הזה נתפר כולו לאדלר לכאורה אפשרו למקאן להתמודד אבל סירסו את יכולות המשרד בעצם ההגבלה המסחרית. אין מצב שאדלר לא זוכים שוב בתקציב הפיס (ושוב ושוב) אני מוכנה להתערב על כך עם כל אחד
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
