תקציב מפעל הפיס: מכרז תחרותי במיוחד או מסרס ומגמתי?
מכרזים ממשלתיים או סמי-ממשלתיים נועדו להיות נתונים תחת ביקורת תמידית. כל מי שרואה את עצמו בעל פוטנציאל להתחרות על מכרזים עתירי ממון במיליוני שקלים מחפש את היתרון שלו אל מול התנאים הנדרשים ומתחריו, ומנגד בודק מהם נקודות החולשה שלוף שעשויות לפגוע בסיכויו. החשבון הוא פשוט: קריאת המכרז, אמנות שהמשרדים הגדולים יכולים להחשיב את עצמם כבעלי דרגת רב אומן בשליטה בה, נעשית דרך משקפת אינטרסים שמחפשת, ותמיד מוצאת פגמים. בשורה התחתונה נשאלת השאלה - האם המכרז תחרותי ושווה או מסרס באופן שיטתי ומגמתי?
על הפרק ניצב הפעם המכרז של מפעל הפיס שבקופתה מעל ל-70 מיליון שקלים המופנים לאמצעי המדיה. מפעל הפיס הודיע שיבחר 2 משרדים לטיפול בתקציב, באותה המתכונת בה פעל בשנים האחרונות באמצעות אדלר חומסקי וגיתם BBDO. שני משרדים שאין בענף עוררין על כך שעשו למפעל הפיס שירות מעולה. המכרז הנוכחי על עשרות עמודיו לא מאפשר למשרדים רבים להתמודד לאור דרישת הפיס מחזור שנתי של 150 מיליון שקל, לא לפי דו"ח יפעת. המשחק, אם כך, נשאר סגור למספר בודד של שחקנים: מקאן תל אביב, אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גיתם BBDO וראובני פרידן. יהושע וגליקמן שעומדים בתנאי זה מטפלים במועצה להסדר ההימורים - הטוטו ומנועים מלגשת.
75 מיליון שקל עם הצעה מסחרית שעומדת על 25% בלבד
מקריאת המכרז הבנוי מ-3 שלבים עולה שהדגש הרב ביותר הונח על היכולת המקצועית והקריאייטיבית של המתמודדים עם משקל של 75% לעומת 25% בלבד להצעה המסחרית שלא פחות חשוב ממשקלה היא גם מוגבלת במחיר מינימום. נתון המלמד על חשיבות תדמית המותג עבור מפעל הפיס - העדפה שמוכיחה את עצמה בשנים האחרונות - מקרה בוחן מעניין שתנאי המעבדה שלו כוללים מיליוני שקלים ציבוריים אך מעניק למותגים מסחריים קצת חומר למחשבה.
בנוסף המכרז אינו כולל בריף אסטרטגי ו/או אחד כזה לנושא הדיגיטל. כמו כן, כל אחד מהמשרדים המתמודדים התבקש להעביר למפעל הפיס 15 עבודות עבר המשמשות כתצוגת תכלית עליה ניתן ניקוד. מפעל הפיס מקדיש חשיבות יתירה לזכיות בתחרות האפי - מקרה ראשון שבו פרסים המוענקים בתחרות של איגודים מסחריים עצמאיים (איגוד השיווק הישראלי ואיגוד חברות הפרסום) מקבל מקום של כבוד כפרמטר במכרז ממשלתי.
- איידיאו: מחזיקי האג"ח דחו את הצעת החברה ודורשים פירעונות מידיים
- בראק קפיטל: נציע לשותפים בנכסים לקנות את חלקם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תנאי הסף הללו עשויים להתפרש לכל מיני כיוונים: המשקל הרב שניתן ליכולת המקצועית וקריאייטיבית מייצר מחד מצב של משחק הוגן ופתוח לכולם: אתם (המשרדים) נבחנים על פי הרעיונות שלכם, על פי ההון האנושי, על פי נאמנות הלקוחות, היכולת הקריאייטיבית בכלל המדיות, אפקטיביות הקמפיינים, ניתוח עומק של מהלכים נבחרים ומצגת משרד פרונטלית.
ארד, כסף או זהב - מבחינת הפיס כל פרס באפי שווה אותו דבר
מאידך, עולות מספר שאלות: המשרדים נדרשים להציג 15 עבודות עבר ב-5 אמצעי מדיה: רדיו, עיתונות, נקודות מכירה, טלוויזיה ודיגיטל - 3 עבודות בכל תחום. סעיף זה של יכול קריאייטיבית שווה 30 נקודות מתוך ה-100 בחלק שמהווה 75%. דהיינו הוא בעל משקל רב אך מעניק למפעל הפיס יד חופשית שעושית להתברר כלא אובייקטיבית בבחירה בין מהלכי העבר הבולטים של המשרדים.
סעיף אפקטיביות הקמפיינים שווה 10 נקודות אך גם בו ישנה הטיה בלתי מובנת. מפעל הפיס ישכלל את זכיות המשרדים בתחרות האפי אך יעניק לכל זכייה נקודה אחת בלבד. המשמעות היא שמשרדים שהאפי הוא נקודת חוזק בעברם, כגון אדלר חומסקי ומקאן תל אביב לא יוכלו להנות מזכיות העבר שלהם בכסף, זהב או גראנד פלטינום - כל זכייה שכזו תירשם כנקודה אחת בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
עם זאת החלק שמעורר תהייה יותר מכל נמצא בהצעה המסחרית. מפעל הפיס מדגיש ומבהיר כי הנחת העמלה שהמשרד המתמודד מציע לא תעלה על 10% במדיה לא דיגיטלית ולא תעלה על 15% במדיה דיגיטלית. המשמעות היא שייתכן מצב שכל ההצעות המסחריות תהיינה שוות - בהינתן העובדה שמפעל הפיס מתחייב לריטיינר חודשי של 125 אלף שקל למשרדים הזוכים וכן 10% עמלת מדיה, המשרדים מבינים שייטב להם ליישר קו עם הנחת המקסימום כדי לזכות במכרז.
הנפגע המרכזי בהיבט המסחרי - מקאן תל אביב/ יוניברסל
מי שעל פניו יכול לראות עצמו כנפגע המרכזי הוא מקאן תל אביב. המשרד שיכולותיו המסחריות, על בסיס חברת המדיה המצליחה בישראל יוניברסל מקאן, מאפשרות לו להציע הצעות תחרותיות שפותחות פער במכרזים רבים על מתחריו, אינו יכול להשתמש בכלי זה כדי להגביר את סיכויו. שאלה נוספת שחייבת להישאל היא כיצד גוף ממשלתי שעושה שימוש בכספי ציבור קובע רף הנחה מקסימלי במקום לאפשר תחרות שתוריד את המחיר שישולם למשרדי הפרסום מטה ככל האפשר?
מפעל הפיס יכול לטעון מנגד שהוא אינו מעוניין להזנות את המכרז ולהביא לסיטואציה שבה משרדים "יורידו את המכנסיים" עד לנקודה בלתי סבירה רק כדי לזכות בהסתמך על רווחי העתיד. יש לפיס על מה לסמוך שכן בחשיבה לטווח הארוך מצב שכזה יכול להוביל לזכייה, תחילת עבודה ולאחר מכן חרטה של משרד הפרסום שיגלה כי היקף העבודה גדול מששיער וההנחה אותה הוא מעניק גבוהה מדי ואינה משתלמת - פתח לצרות. עוד הוא יכול לטעון שללא התערבות בעניין המסחרי - נקודת הפתיחה של משרד מסוים תהיה גבוהה לאין שיעור מזו של מתחריו. מנגד, מפעל הפיס בעצמו הגביל את המכרז למשרדי הענק שכל אחד מהם יכול להתמודד עם היקף העבודה ובמידה ויזכה גם יערוך את ההתאמות המתבקשות כדי להעניק שירות הולם.
הפיס בכל זאת שומר לעצמו קלף נוסף קרוב לחזה. במכרז מצוין ומובהר כי במידה ומספר המתמודדים במכרז יעמוד על 3 בלבד או פחות, מפעל הפיס יהיה רשאי לבטלו ולקיימו מחדש תחת תנאים אחרים שיבטיחו התמודדות של מספר משרדים גבוה.
- 4.הביצה 21/03/2017 14:23הגב לתגובה זואת התקציב הזה אחרי כמות הגידופים של שילוח על שרה וביבי בטוויטר
- 3.שלדון 21/03/2017 12:19הגב לתגובה זופתאום אין לו בעיה עם הממשלה המושחתת והבניה של מרכזי פיס בשטחים ? לכסף אין ריח
- 2.יונתן סטירין 21/03/2017 06:40הגב לתגובה זוהיי, קודם כל אגיד שזו פעם ראשונה שאני מגיב לכתבה . אז ???? קוראים לי יונתן (סטירין בתעשייה:) מתוך הכירות די עמוקה עם עולם הפרסום בכלל ואצלנו בפרט, האגוד, האפ״י, רוב משרדי הממשלה כולל הדמויות המובילות בכל המגזרים אגיד בקצרה את דעתי. לא משו. או בנימה יותר חיובית... כדי ליצור דברים שיהיו משומשו בעולם שמחפש במיוחד היום ומחר.. יצירתיות, שחדשנות היא הביטוי שלה. ראש ממשלת סין אפילו פישט ואמר של-20שנה הקרובות סין צריכה 3 דברים חדשנות, חדשנות וחדשנות. וסין קונה היום את כל העולם. הבעיה שגורמים ממשלתיים מפנימים מאוחר מדי את מה שקורה בעילם העסקי בטבעיות בגלל הצרכים העולמיים. וגם משרדי הפרסום בבבעייה לא פשוטה בגלל תיבת הפנדורה של המדייה ודרכי ההתקשרות בעקבותיה או בגללה. העניין הוא שהשינוי שצריך ליעשות הוא בחוק ואת החוקים קובעים בירושלים. מישו רציני צריך לקחת את זה על עצמו להסביר להם בירושלי איך עובד העולם החדש או איך הוא הולך לעבוד. כותב מתוך אהבה אבל מפוקחות. רק אגיד שאנינו היום לא רשומים באיגוד.. עושים מה שאני קורא brandvertising:( ????????????
- 1.Dalit 21/03/2017 05:59הגב לתגובה זואני בטוחה שהמכרז הזה נתפר כולו לאדלר לכאורה אפשרו למקאן להתמודד אבל סירסו את יכולות המשרד בעצם ההגבלה המסחרית. אין מצב שאדלר לא זוכים שוב בתקציב הפיס (ושוב ושוב) אני מוכנה להתערב על כך עם כל אחד
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
