נעמה עידן
צילום: יח"צ
טור

"הגול העצמי" של 'המודיע': כמה ספרדים תמצאו בקמפיין "הכלל חרדי" של העיתון?

תקציבי הפרסום קטנים, ה-TGI מלחיץ, "הפרסומונים" נותנים פייט. ב'המודיע' מנסים להגדיל את מספר הקוראים, והציגו עצמם כעיתון כלל-חרדי. נעמה עידן בטור נוסף על התקשורת החרדית

נעמה עידן | (10)

סקר TGI מכניס את גופי המדיה החרדים ללחץ גדול, עד כדי כך שהם בוחנים כיצד ניתן לגרום לציבור להאמין ש"אנחנו הגדולים ביותר". בשבוע האחרון נחשף טיזר: עיתון המודיע - שרוצה להפוך מגוף מדיה השייך לפלג ספציפי חסידות גור, לעיתון של המגזר החרדי - יצא עם קמפיין שיצר שיח ברשתות החברתיות, אולי בזכות הכעס הגדול שעלה אצל סמני האפליה הגזענית - יואב ללום ואסתי שושן.

שניהם יצאו בפוסטים זועמים על אפליית החרדים, ורק לאחר חשיפת הקמפיין הובהר ששמות המשפחה שעלו בקמפיין היו שמות מבין מנויי העיתון. האם תצליחו למצוא שם שמות ספרדיים? מתוך 371 השמות, אני הצלחתי למצוא בודדים, בין היתר את משפחות חדד ועובדיה. אולי יש עוד כמה, אבל מדובר באחוזים בודדים ברשימה. 

 

הציוץ של יואב ללום

שמות הלקוחות של המודיע

אז מה הבעיה? חוסר הדיוק. גם לאחר חשיפת הפרסומת, ב'המודיע' בחרו בכותרת "המודיע, המשפחה החרדית הגדולה ביותר", במקום המשפחה החסידית הגדולה ביותר.

ה-TGI מלחיץ את גופי המדיה למרות שהוא משפיע בעיקר על המפרסמים הגדולים ותקציבי הפרסום המגזריים שלהם קטנים בקצב מהיר. המלחמה הגדולה היא על המפרסמים הקטנים. אלו שבעקבות מגבלת התקציב שלהם, יכולים לפרסם רק בגוף מדיה אחד או שניים, והמוצר שלהם רלוונטי לכלל החרדים, הם יפרסמו ב"פרסומונים" - חוברות המכילות פרסום בלבד ללא תוכן.

 

הפרסומונים מאיימים על גופי המדיה הגדולים. הם זוכים לצמיחה מהירה בעקבות התאמה לצורך. הם אינם מתיימרים להעביר את ה"השקפה הטהורה" באמצעות טורים, כתבות ומאמרי השקפה, אלא רק מיידעים על הזדמנויות רכישה. אל תשכחו שרוב הציבור החרדי אינו חשוף לגוגל על בסיס קבוע ומהיר, והזדמנויות רכישה הן טריגר נהדר כדי להעלות את הפרסומון הביתה ולהנות (!!) מפרסומות בליווי הקפה של הבוקר.

* לטורים הקודמים של נעמה עידן - לחצו כאן

אז מה הסיפור של המודיע? חסידות גור, שהיא החסידות הגדולה ביותר גם היום, רוצה לנכס את ההשפעה לעצמה. בכנסת – החסידות היא גורם השפעה מספר אחד. חבר הכנסת מטעמה היה הראשון ש"קבל על עצמו" להיות שר (יעקב ליצמן) בעקבות פסיקת בג"צ.

 

גם בהלך הרוח החרדי, חסידות גור מובילה בתקנות חדשות ותוך תקופה קצרה התקנות מאומצות על ידי כלל הציבור, כאשר החסידויות הנוספות, הליטאים והספרדים, פוסעים בעקבותיהם ומאמצים ב-2 ידיים תקנות אלה עד כדי חוסר עניין בעובדה שכלל לא מדובר בהלכה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אוכיח זאת ב-2 דוגמאות. כולם מכירים את העובדה שלציבור החרדי יש פלאפון כשר. זהו מכשיר נייד נטול מצלמה, סמס, אינטרנט או מיילים. בשביל הבדיחה אנחנו נוהגים לומר שהציבור החרדי מסייע לחברות הסלולר להיפטר מכל המכשירים הישנים שלהן, כי מי עוד יקנה פלאפון כל כך פשוט?!

 

כשהחלה סאגת הפלאפון הכשר, המכשירים הפופולריים היו למטרת שיחות וסמסים בלבד. עדיין לא היו סמארטפונים ואפילו לא אינטרנט ומצלמה מובנים. ומי חתום על האבחנה שפלאפון מיועד לשיחות בלבד? האדמו"ר מגור!!! ובזכותו עד היום, הפלאפונים הכשרים הם ללא מצלמה.

 

גם העלמת שמות נשים מהמרחב המודפס התחיל בגור. העיתונאיות שכותבות במגזיני הנשים והילדים של 'המודיע', לא זוכות לראות את שמן המלא על גבי התוכן שכתבו, אלא רק את האות הראשונה של שמן הפרטי בליווי שם המשפחה.

 

איך תקנה זו זולגת לכלל החברה החרדית? תציצו בהזמנה לחתונה. שם כותבים את שם החתן עם בת גילו - שם הכלה (זו הפעם היחידה בה שמה מודפס באופן רשמי כדי להישלח) ובתחתית ההזמנה חתומים: אביה ורעייתו. בהזמנות של גור חתומים האב ומשפחתו, כנראה שתמיד אפשר להוסיף עוד חומרות ותקנות.

 

נחזור רגע ל'המודיע'. העיתונות במגזר החרדי משמשת שופר לאג'נדה. היא מעבירה את המסרים החברתיים ומשמרת את דעת הקהל. זו הסיבה שבעטיה לא תמצאו חסיד גור אותנטי המנוי לעיתון משפחה המותאם לתת מגזר פתוח יותר. כל חרדי יודע את מקומו, הוא מתחנך בתת זרם ספציפי, ובדרך כלל משמר את כל כללי הזרם בו גדל. פעמים מועטות הוא "בועט" או "מצפצף" על הכללים והגבולות הברורים, ובחוסר ברירה (הציבור החרדי לא שוכח. יזכירו לו את מעשיו גם כשיחתן את ילדיו) הוא יתחיל מחדש בתת זרם שונה.

 

אגב, ככה נראית הודעת היח"צ של 'המודיע': "...עיתון 'המודיע' משיק הבוקר מהלך שיווק ומיתוג גדול ומשמעותי שיימשך על פני חודשים ארוכים, תחת הכותרת החדשנית 'המודיע, המשפחה החרדית הגדולה ביותר'. יריית הפתיחה נורתה אתמול (ה') בטיזר מפתיע שליווה את גב העיתון וכלל מאות שלטי דלת בשמות ממשפחות המנויים. הבוקר יום שישי, מגדיל העיתון לעשות ולראשונה ב-65 שנותיו פורץ את השמרנות ההיסטורית ומדפיס את העיתון עם 'שער היפוך כפול' הכולל את הטיזר ומודעת הפתרון תחת כותרת 'המודיע' בצידו ההפוך של הגיליון. כצעד ראשון, מכריז 'המודיע' על היותו מותג העיתונות המוביל והגדול ביותר בציבור החרדי, כזה שניצח על מיליוני עותקים ומלווה עשרות אלפי מנויים מידי יום, וכהוקרה מזמין את כלל המנויים לארח אורחים נוספים חינם 'למשפחת המנויים' על פי בחירה - אורחים שיקבלו עיתון המודיע מידי יום מהיום ועד חג הפסח ללא כל עלות. המהלך שעלותו נאמדת במאות אלפי שקלים, יביא להפצת העיתון בכמות כפולה וייצור באזז תקשורתי רחב היקף. גורמים ב'המודיע' מוסרים כי מדובר בצעד ראשון בשרשרת יוזמות מקוריות שימחישו את עוצמתו של העיתון כמותג החרדי הגדול והמשמעותי ביותר וכי זוהי הזדמנות של המנויים להפתיע את ידידיהם ולזכות אותם להיות חלק מהמשפחה החרדית הגדולה ביותר...".

 

ימים יגידו אם המהלך של 'המודיע' היה יעיל, והוא יצליח לשכנע את החרדים או המפרסמים שהוא העיתון החרדי הגדול. אני מהמרת שבשורה התחתונה, המהלך יכשל.

נעמה עידן היא מנכ"ל סוכנות 'עידן 2020' לאסטרטגיה שיווקית-פרסומית מהדור החדש, מומחיות בטרנספורמציה וקריאייטיב. ניתן להפנות שאלות במייל [email protected]

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    צארום 28/03/2016 09:47
    הגב לתגובה זו
    אין בין ציבור קוראי המודיע מאנשי עדות המזרח ולכן כאיש פרסום שנים רבות, צודקים עורכי המודעה שאין שם שמות של עדות המזרח, ושלום על ישראל
  • צארום זה שכנזי או תימני (ל"ת)
    רוזנקרנץ 28/03/2016 22:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כתבה אולי טובה לפורים (ל"ת)
    אבי 27/03/2016 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה 26/03/2016 23:54
    הגב לתגובה זו
    כמו שבפירוסמת של יום ליום לא היו מכניסים שם אשכנזי
  • ללום כולו יחצנות וכנראה כסף (ל"ת)
    רזי 27/03/2016 22:22
    הגב לתגובה זו
  • חגית 28/03/2016 09:35
    ולא לעיתון היומי הגדול ביותר של הציבור החרדי
  • 3.
    כתבה חסרת כל הבנה בציבור החרדי (ל"ת)
    חרדי 26/03/2016 23:51
    הגב לתגובה זו
  • צודק המגיב (ל"ת)
    נתי 27/03/2016 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליברמן 25/03/2016 07:34
    הגב לתגובה זו
    ספרדים לא קוראים המודיע, למה לשקר, טוב עשו המןדיע בפרסום, עולם השקר נמצא אצל היחצנים
  • 1.
    חיים 24/03/2016 07:28
    הגב לתגובה זו
    אבל אפילו בפרט זניח זה הם משחקים אותה בצביעות אופיינית כמקופחים הנצחיים כשאלף איש מהם יעשו מנוי להמודיע אז ברשימה הבאה יופיעו יותר אמזלג בוזגלו תורגמן ואוחיון גועל.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.