טור// אימפריות נופלות לאט: לקח זמן עד שהאינטרנט עקף את הפרינט, ועכשיו תור ה-TV
כשראיתי לראשונה את הנתון שבישראל נתח השוק של הדיגיטל עקף את הפרינט לא ידעתי אם לבכות או לצחוק. באמת? אלו החדשות שלנו באומת הסטארט אפ? רק כדי לסבר את אוזניכם: באנגליה, שמהווה סמן ימני מבחינת מגמות הפרסום, נתח השוק של הדיגיטל הוא כבר יותר ממחצית (!) מעוגת הפרסום, ובשנת 2016 נתח הפרסום של הדיגיטל יהיה פי 2.5 מהנתח של הטלוויזיה וכמעט פי 4 מהנתח של הפרינט. (כאן).
למה זה לוקח לנו כל כך הרבה זמן? בניגוד לאינטואיציה ולמה שמקובל לחשוב, לא מדובר בשמרנות. אנו לא אומה שמרנית אלא להיפך, חדשנות היא נשמת אפנו. הסיבה האמיתית היא הרבה יותר פרוזאית: כסף. ובעברית פשוטה: עמלות. משרדי הפרסום התקשו ועדיין מתקשים להרוויח מעולמות הדיגיטל, והשילוב של שוק קטן שמבוסס על קשרים אישיים הוליד את האנומליה שרק לאחרונה מתחילה להתיישר.
הסיבה לשינוי שחל אצלנו לאחרונה אינם רק מארק צוקרברג או לארי פייג'. הסיבה היא דור חדש של מנהלי ומנהלות שיווק שהיגרו לעולם הדיגיטלי, תפסו את המושכות והחלו לנענע את ענפי העץ. הדור הזה מבין היטב שדיגיטל וטכנולוגיה אינם רק עניין לגיקים אלא כלים שיווקיים ראשונים במעלה, ושלא ניתן לספר את סיפור המותג בלי נוכחות דיגיטלית מגובשת ואינטנסיבית.
אין ספק שהמעבר של הדיגיטל את הפרינט הוא הדרך הנכונה, אך האנומליה בעינה עומדת ותגיע לאיזון רק כאשר הדיגיטל יעקוף את הטלוויזיה ויוביל את עולם הפרסום.
קצת עתידות לשנים הקרובות
המסכים הדיגיטליים (לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים) יפסיקו להיות המסך השני ויהפכו להיות המסך הראשון של המשתמשים. רכישת המדיה תהיה פרוגרמטית לחלוטין כולל במסך הטלוויזיה שבסלון. בעולם ובמיוחד בארה"ב רכישת מדיה פרוגרמטית לטלוויזיה תופסת תאוצה ולא ירחק היום שבקשת, רשת וערוץ 10 יאלצו לשחות עם הזרם ויאפשרו רכישה פרוגרמטית גם בפלטפורמות שלהן.
תופעה זו תקטין או תמחק לחלוטין את הפרמיה שגובים על וידאו בטלוויזיה לעומת הפלטפורמות הדיגיטליות. הירידה של 2-3% במחיר הממוצע לנקודת רייטינג היא רק תחילתה של מגמה זו, וגם בעולם הזה מי שישלוט הם ענקי הטכנולוגיה האמריקאים ולא השחקנים המקומיים. אלו יאלצו להתיישר לפי המגמות שמוכתבות בעמק הסיליקון ולא ברמת החייל.
אמנם נכונה הקלישאה שמבחינת רייטינג אצלנו כל ערב הוא סופרבול, אבל הכניסה של נטפליקס (גם אם היא כרגע מגומגמת) היא קו פרשת המים של המעבר מצפייה ליניארית לצפייה בפלטפורמות החדשות, ומגמה זו תלך ותתחזק בשנים הקרובות.
מבחינת ענף הפרסום המקומי החדשות אינן מעודדות. פועל יוצא של מגמות אלו יביא להתחזקות משמעותית עוד יותר של הלקוחות מול משרדי הפרסום. כבר כיום בחלק הולך וגדל של המפרסמים מקימים מחלקות דיגיטל פנימיות שמכירות את העולמות הדיגיטליים יותר ממשרדי הפרסום שלהן, שיגלו שלא רק שהגבינה זזה להם אלא כל המחלבה עברה דירה.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הכותב הוא מבכירי פרסום הדיגיטל בישראל, מייסד dsay אינטראקטיב ואחד מבעליו
- 3.מאמין יותר ליולביץ מאשר לבראון (ל"ת)עיתונאיש 12/01/2016 12:41הגב לתגובה זו
- 2.סוף עידן האינטרסים בביצה המקומית (ל"ת)שי 12/01/2016 02:12הגב לתגובה זו
- 1.רק חבל שהוא הרס את האינטרנט (ל"ת)חיימון 11/01/2016 22:16הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
