טור// אימפריות נופלות לאט: לקח זמן עד שהאינטרנט עקף את הפרינט, ועכשיו תור ה-TV

תמיר יולביץ' חושב שהמעבר של נתח הפרסום בדיגיטל את הפרינט אינו סיבה למסיבה, והדרך עוד ארוכה וכואבת
תמיר יולביץ' | (3)

כשראיתי לראשונה את הנתון שבישראל נתח השוק של הדיגיטל עקף את הפרינט לא ידעתי אם לבכות או לצחוק. באמת? אלו החדשות שלנו באומת הסטארט אפ? רק כדי לסבר את אוזניכם: באנגליה, שמהווה סמן ימני מבחינת מגמות הפרסום, נתח השוק של הדיגיטל הוא כבר יותר ממחצית (!) מעוגת הפרסום, ובשנת 2016 נתח הפרסום של הדיגיטל יהיה פי 2.5 מהנתח של הטלוויזיה וכמעט פי 4 מהנתח של הפרינט. (כאן).

 

למה זה לוקח לנו כל כך הרבה זמן? בניגוד לאינטואיציה ולמה שמקובל לחשוב, לא מדובר בשמרנות. אנו לא אומה שמרנית אלא להיפך, חדשנות היא נשמת אפנו. הסיבה האמיתית היא הרבה יותר פרוזאית: כסף. ובעברית פשוטה: עמלות. משרדי הפרסום התקשו ועדיין מתקשים להרוויח מעולמות הדיגיטל, והשילוב של שוק קטן שמבוסס על קשרים אישיים הוליד את האנומליה שרק לאחרונה מתחילה להתיישר.

הסיבה לשינוי שחל אצלנו לאחרונה אינם רק מארק צוקרברג או לארי פייג'. הסיבה היא דור חדש של מנהלי ומנהלות שיווק שהיגרו לעולם הדיגיטלי, תפסו את המושכות והחלו לנענע את ענפי העץ. הדור הזה מבין היטב שדיגיטל וטכנולוגיה אינם רק עניין לגיקים אלא כלים שיווקיים ראשונים במעלה, ושלא ניתן לספר את סיפור המותג בלי נוכחות דיגיטלית מגובשת ואינטנסיבית.

אין ספק שהמעבר של הדיגיטל את הפרינט הוא הדרך הנכונה, אך האנומליה בעינה עומדת ותגיע לאיזון רק כאשר הדיגיטל יעקוף את הטלוויזיה ויוביל את עולם הפרסום.

קצת עתידות לשנים הקרובות

המסכים הדיגיטליים (לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים) יפסיקו להיות המסך השני ויהפכו להיות המסך הראשון של המשתמשים. רכישת המדיה תהיה פרוגרמטית לחלוטין כולל במסך הטלוויזיה שבסלון. בעולם ובמיוחד בארה"ב רכישת מדיה פרוגרמטית לטלוויזיה תופסת תאוצה ולא ירחק היום שבקשת, רשת וערוץ 10 יאלצו לשחות עם הזרם ויאפשרו רכישה פרוגרמטית גם בפלטפורמות שלהן.

תופעה זו תקטין או תמחק לחלוטין את הפרמיה שגובים על וידאו בטלוויזיה לעומת הפלטפורמות הדיגיטליות. הירידה של 2-3% במחיר הממוצע לנקודת רייטינג היא רק תחילתה של מגמה זו, וגם בעולם הזה מי שישלוט הם ענקי הטכנולוגיה האמריקאים ולא השחקנים המקומיים. אלו יאלצו להתיישר לפי המגמות שמוכתבות בעמק הסיליקון ולא ברמת החייל.

אמנם נכונה הקלישאה שמבחינת רייטינג אצלנו כל ערב הוא סופרבול, אבל הכניסה של נטפליקס (גם אם היא כרגע מגומגמת)  היא קו פרשת המים של המעבר מצפייה ליניארית לצפייה בפלטפורמות החדשות, ומגמה זו תלך ותתחזק בשנים הקרובות.

מבחינת ענף הפרסום המקומי החדשות אינן מעודדות. פועל יוצא של מגמות אלו יביא להתחזקות משמעותית עוד יותר של הלקוחות מול משרדי הפרסום. כבר כיום בחלק הולך וגדל של המפרסמים מקימים מחלקות דיגיטל פנימיות שמכירות את העולמות הדיגיטליים יותר ממשרדי הפרסום שלהן, שיגלו שלא רק שהגבינה זזה להם אלא כל המחלבה עברה דירה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הכותב הוא מבכירי פרסום הדיגיטל בישראל, מייסד dsay אינטראקטיב ואחד מבעליו

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מאמין יותר ליולביץ מאשר לבראון (ל"ת)
    עיתונאיש 12/01/2016 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוף עידן האינטרסים בביצה המקומית (ל"ת)
    שי 12/01/2016 02:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק חבל שהוא הרס את האינטרנט (ל"ת)
    חיימון 11/01/2016 22:16
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.