טור// אימפריות נופלות לאט: לקח זמן עד שהאינטרנט עקף את הפרינט, ועכשיו תור ה-TV
כשראיתי לראשונה את הנתון שבישראל נתח השוק של הדיגיטל עקף את הפרינט לא ידעתי אם לבכות או לצחוק. באמת? אלו החדשות שלנו באומת הסטארט אפ? רק כדי לסבר את אוזניכם: באנגליה, שמהווה סמן ימני מבחינת מגמות הפרסום, נתח השוק של הדיגיטל הוא כבר יותר ממחצית (!) מעוגת הפרסום, ובשנת 2016 נתח הפרסום של הדיגיטל יהיה פי 2.5 מהנתח של הטלוויזיה וכמעט פי 4 מהנתח של הפרינט. (כאן).
למה זה לוקח לנו כל כך הרבה זמן? בניגוד לאינטואיציה ולמה שמקובל לחשוב, לא מדובר בשמרנות. אנו לא אומה שמרנית אלא להיפך, חדשנות היא נשמת אפנו. הסיבה האמיתית היא הרבה יותר פרוזאית: כסף. ובעברית פשוטה: עמלות. משרדי הפרסום התקשו ועדיין מתקשים להרוויח מעולמות הדיגיטל, והשילוב של שוק קטן שמבוסס על קשרים אישיים הוליד את האנומליה שרק לאחרונה מתחילה להתיישר.
הסיבה לשינוי שחל אצלנו לאחרונה אינם רק מארק צוקרברג או לארי פייג'. הסיבה היא דור חדש של מנהלי ומנהלות שיווק שהיגרו לעולם הדיגיטלי, תפסו את המושכות והחלו לנענע את ענפי העץ. הדור הזה מבין היטב שדיגיטל וטכנולוגיה אינם רק עניין לגיקים אלא כלים שיווקיים ראשונים במעלה, ושלא ניתן לספר את סיפור המותג בלי נוכחות דיגיטלית מגובשת ואינטנסיבית.
אין ספק שהמעבר של הדיגיטל את הפרינט הוא הדרך הנכונה, אך האנומליה בעינה עומדת ותגיע לאיזון רק כאשר הדיגיטל יעקוף את הטלוויזיה ויוביל את עולם הפרסום.
קצת עתידות לשנים הקרובות
המסכים הדיגיטליים (לפטופים, טאבלטים וסמארטפונים) יפסיקו להיות המסך השני ויהפכו להיות המסך הראשון של המשתמשים. רכישת המדיה תהיה פרוגרמטית לחלוטין כולל במסך הטלוויזיה שבסלון. בעולם ובמיוחד בארה"ב רכישת מדיה פרוגרמטית לטלוויזיה תופסת תאוצה ולא ירחק היום שבקשת, רשת וערוץ 10 יאלצו לשחות עם הזרם ויאפשרו רכישה פרוגרמטית גם בפלטפורמות שלהן.
תופעה זו תקטין או תמחק לחלוטין את הפרמיה שגובים על וידאו בטלוויזיה לעומת הפלטפורמות הדיגיטליות. הירידה של 2-3% במחיר הממוצע לנקודת רייטינג היא רק תחילתה של מגמה זו, וגם בעולם הזה מי שישלוט הם ענקי הטכנולוגיה האמריקאים ולא השחקנים המקומיים. אלו יאלצו להתיישר לפי המגמות שמוכתבות בעמק הסיליקון ולא ברמת החייל.
אמנם נכונה הקלישאה שמבחינת רייטינג אצלנו כל ערב הוא סופרבול, אבל הכניסה של נטפליקס (גם אם היא כרגע מגומגמת) היא קו פרשת המים של המעבר מצפייה ליניארית לצפייה בפלטפורמות החדשות, ומגמה זו תלך ותתחזק בשנים הקרובות.
מבחינת ענף הפרסום המקומי החדשות אינן מעודדות. פועל יוצא של מגמות אלו יביא להתחזקות משמעותית עוד יותר של הלקוחות מול משרדי הפרסום. כבר כיום בחלק הולך וגדל של המפרסמים מקימים מחלקות דיגיטל פנימיות שמכירות את העולמות הדיגיטליים יותר ממשרדי הפרסום שלהן, שיגלו שלא רק שהגבינה זזה להם אלא כל המחלבה עברה דירה.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
הכותב הוא מבכירי פרסום הדיגיטל בישראל, מייסד dsay אינטראקטיב ואחד מבעליו
- 3.מאמין יותר ליולביץ מאשר לבראון (ל"ת)עיתונאיש 12/01/2016 12:41הגב לתגובה זו
- 2.סוף עידן האינטרסים בביצה המקומית (ל"ת)שי 12/01/2016 02:12הגב לתגובה זו
- 1.רק חבל שהוא הרס את האינטרנט (ל"ת)חיימון 11/01/2016 22:16הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
