אגאדיר "סקסיסטים", זארה "אנטישמים" וכל הערבים "מחבלים": על תקשורת ורשתות
מפת התקשורת בישראל עברה אבולוציות רבות: אם בעבר העברת מסרים לציבור בעידן העיתונות השתמשו בעיתונות מגויסת, בימי הרדיו יצרו ג'ינגלים קצביים וראיונות רדיופוניים ובעידן הטלוויזיה הפיקו סרטים, הרי שבעידן הרשתות החברתיות יש לייצר שיח. כיום, לצד העיתונאים והפרשנים, נמצא שחקנים חדשים ואגרסיביים במגרש והם הגולשים. אם ננתח בצורה גסה את הגולשים, נגלה אזרחים ואנשים פרטיים, לצד גורמים בעלי זיקה פוליטית, מסחרית או פילנטרופית.
הגולשים בעלי הזיקה "האינטרסנטית", קרי גורמים פוליטיים, אידיאולוגים ומסחריים, מעוניינים לייצר לעצמם חשיפה ברשתות החברתיות, אבל הם לא אלה השולטים בשיח, הם אלה המשתמשים בשיח ולעיתים אלה המלבים אותו לצרכיהם.
אחת הדרכים ליצירת שיח ברשתות החברתיות, היא על ידי הצפת נושא אקטואלי הנמצא בשיח הכללי, כך שככל שהנושא טעון ויותר רגיש פוליטית, השיח סביבו יהיה רחב יותר. בשפה המקצועית - Surfing ("גלישת גלים").
ככל שכוח ההתנגדות בין הגלשן לבין המים גדול יותר, כך מהירות הגלישה גדולה יותר. ככל שהדעה קיצונית יותר ויוצרת קונפליקט גדול יותר, באופן פרדוקסלי דווקא ההתנגדות העזה לנאמר רק מעצימה את הוויראליות ואת השיח.
במקרים של קונפליקט, הגולש הממוצע יעמת את הנאמר עם מערכת הערכים והאמונות שלו. מערכת זו יכולה להיות מבוססת על הערכים והאמונות האותנטית שלו או "המערכת המאומצת" אותה הוא מטפח "באישיותו הווירטואלית" (יכול להיות גם שילוב של השניים) והוא יגן עליהן בתוקף הצדק כפי שהוא רואה אותו.
לרוב, הגולש נוטה לחלק את העולם באופן דיכוטומי ל"טובים" או "רעים". "הטובים" הם אלה שהוא חולק איתם עולם ערכים משותף, ואילו "הרעים" המשדרים ערכים המנוגדים לו. למעשה, "האישיות הווירטואלית" של הגולש פועלת כמשליטת סדר מטעם עצמה ולפי סולם הערכים שלה ולרוב עושה זאת ללא משפט, ראיות תומכות, עובדות אובייקטיביות וללא מתן זכות התגובה לנאשם.
חלק מהגולשים אינם מודעים "לפיצול האישיות" שלהם: ברשת הם אקטיביסטים חברתיים, אך במציאות הממשית הם אזרחים פסיביים שאינם מוכנים לקום מהספה. גולשים אלו מתנהלים לרוב באינסטינקטיביות גבוהה ובתחושת צדק פנימית עמוקה, ומגיבים ללא אסטרטגיה.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
לעומתם קיימים "הגולשים המודעים" הפועלים בצורה מושכלת ואסטרטגית וממזגים את האישיות הווירטואלית המודעת שלהם עם אישיותם הממשית ועל ידי כך נוצרת ישות חדשה ודו ממדית. "הגולש המודע" מבין כי ככל שהאמירה שלו קיצונית יותר, כך השיח סביבה רחב יותר והוא אינו מתרגש מהביקורת האישית המוטחת בו כל עוד היא משרתת את האסטרטגיה שלו.
התחושה הנוראה ביותר מבחינת הגולש, היא חוסר התייחסות והתגובה של חבריו לרשת החברתית, ולכן הוא עשוי להקצין עוד ועוד את דעותיו ואמירותיו על מנת לעורר את הדיון והוא ירחיב את מנעד הערכים שלו בהתאם.
מאז גל המחאות החברתית, התקשורת הבינה את הלך הרוח הציבורי ולכן לא נלחמת ברשתות החברתיות ובכוחן, אלא טיפחה אסטרטגיה הפוכה - היא משתמשת בה על מנת ליצור רייטינג ובעצם מעצימה את השיח שמתרחש ברשתות החברתיות. כלי התקשורת המסורתיים נותנים ביטוי למתרחש ברשתות החברתיות ולכן יוצרים אפקט בומרנג כך שהשיח חוזר בחזרה לרשת שמעצימה ומשלהבת אותו יותר. כך נוצר שיח קיצוני ומתלהם המייצר רייטינג ותגובתיות עזה ולמעשה הופך לקרב התגוששות פומבי בין "הטובים" ל"רעים".
הפוליטיקאים השונים למדו למנף את השיח ולרתום אותם לצרכיהם הפוליטיים. בתחילה היה זה יאיר לפיד שרכב על השיח שיצרו מחאות הקוטג' ומחאת האוהלים, ולאחר מכן נפתלי בנט שהצליח ללכוד את השיח הסמוי של הימין בישראל שהרגיש שהוא צריך להתנצל מאז רצח רבין והעלה אותו שוב לשיח בקמפיין "המפסיקים להתנצל". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מינף את השיח סביב נאום הגרבוזים ואת הבאזז סביב הרשימה הערבית המאוחדת, והפך אותה לנוקאאוט מוחץ.
לסיכום: השיח הקיצוני של פרטים או של גורמים אינטרסנטיים, המציב אותם במרכז תשומת הלב ומעניק להם משמעות, תגמול רגשי או משרת מטרות יחצניות, יוצר שיח טעון ורחב שלאור משקלו הסגולי, מקבל ביטוי גם בכלי התקשורת המסורתיים המעוניינים לנצל את הרייטינג ברשת ולתרגם אותו לרייטינג בעל מימד כלכלי (GRP,TGI). אי לכך "השיח הציבורי הכולל" (ברשת ובכלי התקשורת המסורתיים) יוצר תחושת מציאות קיצונית שנצרבת בתודעה האזרחית והופכת לנבואה המגשימה את עצמה.
גילי כהן מנכ"ל קבוצת G GROUP
- 4.אילנה עמרמי ירימי 13/08/2015 22:35הגב לתגובה זוותמיד גילי המוכשר יעמוד מן הצד עם סכין המנתחים שבדרך כלל עושה עבודתה במקצועיות. והעיקר, הנתוח הצליח וגם המנותח נשאר חי וחושב.
- 3.אביב 13/08/2015 21:04הגב לתגובה זושל המאמר שגוייה. השיח נהיה קיצוני מרגע שעם ישראל הרגיש סכנה לקיומו. מדעאש ועד צוק איתן והצטרפות הערבים ישראלים (בלי להעביר עליהם ביקורת רק ציון עובדות) לאחיהם הפלסטינים הצליחו לעררער תחושות רדיפה אצל העם היהודי , מרגע שמערערים את הבסיס הקיומי של כל אדם וכל עם( בהסבר תאוריית הצרכים של מאסלו) אז התגובה האנסטקטיבית של הנפש היא מגננה/ מתקפה וכדומה.
- 2.אדם 13/08/2015 20:26הגב לתגובה זומסביר ומפרט על נושא מאוד חם ומעניין.. כל הכבוד
- 1.גיא 13/08/2015 17:43הגב לתגובה זונחמד לראות פילוסופיה כמו זו, נחמד
- דינה 14/08/2015 05:09הגב לתגובה זוגילי נשמע שאתה לא מרוצה עם המצב, כאיש יח"צ מפורסם, אולי יש לך גם כמה טיפים לקהל איך לשנות אותו? את המצב העגום אנו מכירים, מה עושים? זאת השאלה.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
