אגאדיר "סקסיסטים", זארה "אנטישמים" וכל הערבים "מחבלים": על תקשורת ורשתות
מפת התקשורת בישראל עברה אבולוציות רבות: אם בעבר העברת מסרים לציבור בעידן העיתונות השתמשו בעיתונות מגויסת, בימי הרדיו יצרו ג'ינגלים קצביים וראיונות רדיופוניים ובעידן הטלוויזיה הפיקו סרטים, הרי שבעידן הרשתות החברתיות יש לייצר שיח. כיום, לצד העיתונאים והפרשנים, נמצא שחקנים חדשים ואגרסיביים במגרש והם הגולשים. אם ננתח בצורה גסה את הגולשים, נגלה אזרחים ואנשים פרטיים, לצד גורמים בעלי זיקה פוליטית, מסחרית או פילנטרופית.
הגולשים בעלי הזיקה "האינטרסנטית", קרי גורמים פוליטיים, אידיאולוגים ומסחריים, מעוניינים לייצר לעצמם חשיפה ברשתות החברתיות, אבל הם לא אלה השולטים בשיח, הם אלה המשתמשים בשיח ולעיתים אלה המלבים אותו לצרכיהם.
אחת הדרכים ליצירת שיח ברשתות החברתיות, היא על ידי הצפת נושא אקטואלי הנמצא בשיח הכללי, כך שככל שהנושא טעון ויותר רגיש פוליטית, השיח סביבו יהיה רחב יותר. בשפה המקצועית - Surfing ("גלישת גלים").
ככל שכוח ההתנגדות בין הגלשן לבין המים גדול יותר, כך מהירות הגלישה גדולה יותר. ככל שהדעה קיצונית יותר ויוצרת קונפליקט גדול יותר, באופן פרדוקסלי דווקא ההתנגדות העזה לנאמר רק מעצימה את הוויראליות ואת השיח.
במקרים של קונפליקט, הגולש הממוצע יעמת את הנאמר עם מערכת הערכים והאמונות שלו. מערכת זו יכולה להיות מבוססת על הערכים והאמונות האותנטית שלו או "המערכת המאומצת" אותה הוא מטפח "באישיותו הווירטואלית" (יכול להיות גם שילוב של השניים) והוא יגן עליהן בתוקף הצדק כפי שהוא רואה אותו.
לרוב, הגולש נוטה לחלק את העולם באופן דיכוטומי ל"טובים" או "רעים". "הטובים" הם אלה שהוא חולק איתם עולם ערכים משותף, ואילו "הרעים" המשדרים ערכים המנוגדים לו. למעשה, "האישיות הווירטואלית" של הגולש פועלת כמשליטת סדר מטעם עצמה ולפי סולם הערכים שלה ולרוב עושה זאת ללא משפט, ראיות תומכות, עובדות אובייקטיביות וללא מתן זכות התגובה לנאשם.
חלק מהגולשים אינם מודעים "לפיצול האישיות" שלהם: ברשת הם אקטיביסטים חברתיים, אך במציאות הממשית הם אזרחים פסיביים שאינם מוכנים לקום מהספה. גולשים אלו מתנהלים לרוב באינסטינקטיביות גבוהה ובתחושת צדק פנימית עמוקה, ומגיבים ללא אסטרטגיה.
- רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
לעומתם קיימים "הגולשים המודעים" הפועלים בצורה מושכלת ואסטרטגית וממזגים את האישיות הווירטואלית המודעת שלהם עם אישיותם הממשית ועל ידי כך נוצרת ישות חדשה ודו ממדית. "הגולש המודע" מבין כי ככל שהאמירה שלו קיצונית יותר, כך השיח סביבה רחב יותר והוא אינו מתרגש מהביקורת האישית המוטחת בו כל עוד היא משרתת את האסטרטגיה שלו.
התחושה הנוראה ביותר מבחינת הגולש, היא חוסר התייחסות והתגובה של חבריו לרשת החברתית, ולכן הוא עשוי להקצין עוד ועוד את דעותיו ואמירותיו על מנת לעורר את הדיון והוא ירחיב את מנעד הערכים שלו בהתאם.
מאז גל המחאות החברתית, התקשורת הבינה את הלך הרוח הציבורי ולכן לא נלחמת ברשתות החברתיות ובכוחן, אלא טיפחה אסטרטגיה הפוכה - היא משתמשת בה על מנת ליצור רייטינג ובעצם מעצימה את השיח שמתרחש ברשתות החברתיות. כלי התקשורת המסורתיים נותנים ביטוי למתרחש ברשתות החברתיות ולכן יוצרים אפקט בומרנג כך שהשיח חוזר בחזרה לרשת שמעצימה ומשלהבת אותו יותר. כך נוצר שיח קיצוני ומתלהם המייצר רייטינג ותגובתיות עזה ולמעשה הופך לקרב התגוששות פומבי בין "הטובים" ל"רעים".
הפוליטיקאים השונים למדו למנף את השיח ולרתום אותם לצרכיהם הפוליטיים. בתחילה היה זה יאיר לפיד שרכב על השיח שיצרו מחאות הקוטג' ומחאת האוהלים, ולאחר מכן נפתלי בנט שהצליח ללכוד את השיח הסמוי של הימין בישראל שהרגיש שהוא צריך להתנצל מאז רצח רבין והעלה אותו שוב לשיח בקמפיין "המפסיקים להתנצל". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מינף את השיח סביב נאום הגרבוזים ואת הבאזז סביב הרשימה הערבית המאוחדת, והפך אותה לנוקאאוט מוחץ.
לסיכום: השיח הקיצוני של פרטים או של גורמים אינטרסנטיים, המציב אותם במרכז תשומת הלב ומעניק להם משמעות, תגמול רגשי או משרת מטרות יחצניות, יוצר שיח טעון ורחב שלאור משקלו הסגולי, מקבל ביטוי גם בכלי התקשורת המסורתיים המעוניינים לנצל את הרייטינג ברשת ולתרגם אותו לרייטינג בעל מימד כלכלי (GRP,TGI). אי לכך "השיח הציבורי הכולל" (ברשת ובכלי התקשורת המסורתיים) יוצר תחושת מציאות קיצונית שנצרבת בתודעה האזרחית והופכת לנבואה המגשימה את עצמה.
גילי כהן מנכ"ל קבוצת G GROUP
- 4.אילנה עמרמי ירימי 13/08/2015 22:35הגב לתגובה זוותמיד גילי המוכשר יעמוד מן הצד עם סכין המנתחים שבדרך כלל עושה עבודתה במקצועיות. והעיקר, הנתוח הצליח וגם המנותח נשאר חי וחושב.
- 3.אביב 13/08/2015 21:04הגב לתגובה זושל המאמר שגוייה. השיח נהיה קיצוני מרגע שעם ישראל הרגיש סכנה לקיומו. מדעאש ועד צוק איתן והצטרפות הערבים ישראלים (בלי להעביר עליהם ביקורת רק ציון עובדות) לאחיהם הפלסטינים הצליחו לעררער תחושות רדיפה אצל העם היהודי , מרגע שמערערים את הבסיס הקיומי של כל אדם וכל עם( בהסבר תאוריית הצרכים של מאסלו) אז התגובה האנסטקטיבית של הנפש היא מגננה/ מתקפה וכדומה.
- 2.אדם 13/08/2015 20:26הגב לתגובה זומסביר ומפרט על נושא מאוד חם ומעניין.. כל הכבוד
- 1.גיא 13/08/2015 17:43הגב לתגובה זונחמד לראות פילוסופיה כמו זו, נחמד
- דינה 14/08/2015 05:09הגב לתגובה זוגילי נשמע שאתה לא מרוצה עם המצב, כאיש יח"צ מפורסם, אולי יש לך גם כמה טיפים לקהל איך לשנות אותו? את המצב העגום אנו מכירים, מה עושים? זאת השאלה.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקורועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת
בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים
תוכן איכותי בפריים טיים?
אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.
