TV

הפרסומת הפרובוקטיבית של 'הארץ': בלי דיבור ברשתות - אבל עם ביקורת ברחוב

הפרסומת רשמה רק 700 שיחות בפייסבוק ובטוויטר, רובן שליליות - כך עפ"י בדיקת יפעת Social עבור אייס. חוקר: "הפרסומת לא עשתה את העבודה". ובמשאל הרחוב: "ירדו מהפסים", "מגעיל" ואז הגיעה הפתעת היום. צפו בווידאו
אלכסנדר כץ | (8)

כנראה שהציבור הישראלי לא הוטרד יתר על המידה מסרטון הפרסומת הפרובוקטיבי של הארץ, שלנו בברנז'ה נראה היה כי עמד בראש סדר היום התקשורתי. מאידך, במשאל הרחוב שערכנו בכיכר רבין, קשה לומר שהמהלך של 'הארץ' זכה לאיזושהי מילה טובה.

מבדיקה שערכה חברת יפעת Social עבור אתר אייס, עולה כי ביומיים הראשונים נרשמו בסך הכל כ-700 שיחות על הפרסומת של 'הארץ', רובם בפייסבוק ובטוויטר. הניטור נעשה מפרופילים פתוחים, מה שמקשה את הבדיקה (על פי הערכות, כ-25% מהפרופילים בפייסבוק פתוחים, והיתר סגורים).

מבין הפוסטים שהתייחסו לסרטון, 55% היה שיח שלילי, ורק 5% חיובי. הביקורת המרכזית על הפרסומת הייתה על כך שהיא סקסיזם, ודרך הצגת האישה. ביקורת נוספת שהופיעה בפוסטים רבים היא על כך שמדובר ברמה נמוכה יחסית לעיתון שמתיימר לשדר איכות ויוקרה.

הדיונים והשיחות גלשו במרבית המקרים לביקורת על המצב של 'הארץ' באופן כללי, חומת התשלום ותנאי ההעסקה של העיתונאים. באחד הפוסטים נכתב למשל כי "הפרסומת של הארץ אומרת שהם איבדו הרבה קוראים".

לדברי מור לביא, מנכ"ל יפעת Social, מספר השיחות המועט על הפרסומת, לצד זאת שהיא קיבלה רק 150 אלף צפיות ביוטיוב, מובילה למסקנה כי הסרטון לא הצליח לפרוץ את קהל הקוראים והברנז'ה, שממילא נחשפו לעיתון גם קודם לכן, ולהביא את העיתון לידיעת קהלים חדשים.

"כדי ליצור דיבור - צריך ללכת כמעט עד הסוף"

על פניו, ניתן לומר כי הפרסומת של 'הארץ' נכשלה, אולי דווקא בגלל שלא הלכה עד הסוף. "אם אתה רוצה כבר לעשות רעש, תעשה את זה כמו שצריך", אומר ד"ר מוטי אמר, חוקר התנהגות צרכנים בקריה האקדמית אונו, שנחשף לנתוני יפעת Social. "הפרסומת לא הצליחה לצאת מחוץ לגבולות הברנז'ה, ולא הגיעה למהדורות החדשות למשל".

לדברי ד"ר אמר, "כשחברות רוצות ליצור 'רעש', הן יוותרו על פרסומת בנאלית ויבחרו בפרובוקציה כדי לזכות בתשומת לב, "אולם אם הרעש יהיה יותר מדי חזק, זה ייצור בומרג-אפקט, משהו שיפגע בהן. הם יצרו פרסומת פרובוקטיבית מבלי להגיע למשל לפורנוגרפיה של ממש, אבל מצד שני הן ירצו לעשות רעש. בדרך כלל החברות הללו ילכו על האמצע, אז זה יצא שזה לא היה מספיק קיצוני כדי ליצור דיבור רציני".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"הארץ", מאמין ד"ר אמר, "יש קידומים שאפשר להשתמש בצהובון, ויש כאלה שמשתמשים בהן בעיתון איכותי יותר. מבלי להיכנס לפרסומת עצמה, הייתי אומר ש'הארץ' צריך לבדוק האם פרסומת כזו משרתת את התדמית שלו או לא".

ברחוב: "הארץ ירדו מהפסים"

ומה אומרים על כך ברחוב? צוות אייס סיגל נפתלי קסל והצלם גילי מייזלר, יצאו לכיכר רבין, לשאול את העובדים והשבים על הפרסומת. רובם אגב, לא נחשפו אליה עד שאייס הציג בפניהם אותה.

"ירדו מהפסים", אמר אחד הנשאלים, "וזה העיתון הרציני במדינת ישראל". אחר אמר ש"השימוש בסקס זה מיושן, כמו שעיתון זה מיושן", ואישה מבוגרת הוסיפה: "זה מגעיל אותי לראות דבר כזה, ובפרט בעיתון רציני". ואז, במהלך צילומי הכתבה, פגשנו את שלומי ברטונוב, כוכב הפרסומת. צפו.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    18/08/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
    ותורידו אותה מהאתר הזה כבר
  • 7.
    בלי בולבול וציצים- תתאמצו יותר בפעם הבאה (ל"ת)
    ללכת עד הסוף! 17/08/2013 01:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אני כותב בהארץ, ואני מבין בזה טוב טוב (ל"ת)
    המשורר החרמן 17/08/2013 01:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיכל 16/08/2013 13:47
    הגב לתגובה זו
    כי אנשים לא רצו להפיץ את זה. אני חשבתי לעשות attend ל event של החרמת הארץ בשישי הזה. אבל חשבתי לעצמי: שאני אפיץ קישור לפורנו בעמוד שלי? מה השתגעתי?
  • 4.
    הבחור יודע בכלל לעשות את זה? (ל"ת)
    גל 16/08/2013 01:47
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גועל נפש של פרסומת (ל"ת)
    אייל 15/08/2013 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טל 15/08/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    הארץ לאנשים ח
  • 1.
    גד 15/08/2013 17:32
    הגב לתגובה זו
    תעשה לי ילד
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.