בעל נכה לא שילם מזונות לאישתו במשך 8 שנים - וזה העונש הכואב שקיבל

סכסוך על חלוקת רכוש הסתיים לאחרונה בבית המשפט למשפחה בראשון לציון בפשרה נדירה לפיה הבעל נאלץ לוותר על דירתו
לירן סהר | (10)

לא שילם מזונות ואיבד את דירתו סכסוך על חלוקת רכוש הסתיים לאחרונה בבית המשפט למשפחה בראשון לציון בפשרה נדירה. האישה, התובעת במקרה זה, טענה כי הגבר לא שילם מזונות לילידיו במשך שמונה שנים, בעוד מצבו הכלכלי השתפר בשל עסק אותו פתח עם אשתו החדשה. יצוין כי לאורך כל השנים שילם הגבר מכיסו את המשכנתא, למרות היותו נכה המתקיים על קצבאות סעד.

השופט יעקב כהן קבע בפסיקתו כי עקב אי תשלום המזונות תועבר דירת הגבר במלואה לבעלות האישה, בעוד היא מצדה תעביר לבעלה 250 אלף שקלים - המהווים שליש מערך הדירה (ולא רבע מערך הדירה אותו הייתה מוכנה האישה לשלם). למעשה, קבע השופט כי סכום המזונות בו חייב הגבר יומר לחלקו בדירה.

כמו כן הוסכם כי הסכום לאיזון המשאבים יועבר כנגד העברת מלוא הזכויות בדירה על שם האישה. רק על הסכומים עצמם נותרו הצדדים חלוקים, כאשר כל צד מגדיל את חלקו ברכוש הקיים, ומפחית את חלקו של הצד האחר. האישה טענה כי לגבר מגיע רק רבע מערכה של הדירה במסגרת איזון משאבים, בעוד הגבר טען כי מגיע לו יותר מרבע מערכה של הדירה.

עו"ד אלונה קודנקו, אשר ייצגה את הבעל, מסבירה, כי הפשרה במקרה זה, אשר נעשתה לפי סעיף 79א' לחוק בתי המשפט היא משפטית ואינה שרירותית לפי סעיף זה השופט מציע פשרה על פי שיקול דעתו, בין סכום תקרה לסכום רצפה המוצעים על ידי הצדדים.

הרעיון העומד מאחורי סעיף זה נועד להביא את הסכסוך לפתרון בהקדם האפשרי, תוך חיסכון בזמן והקלה על עומס בתי המשפט. החלטת השופט על פי סעיף 79א' אינה מצריכה נימוק של השופט להכרעתו, ועל כן קשה מאד לערער עליה על ידי מי מהצדדים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מגיע לו-התחתן (ל"ת)
    ss 18/08/2014 15:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נשוי באושר 18/08/2014 06:29
    הגב לתגובה זו
    המטומטמת הזאת??
  • 7.
    ועדת שיפמן קבעה כי עבר זמנם של מזונות אב, כשאר האומות (ל"ת)
    אנונימי 17/08/2014 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יאיר 17/08/2014 22:35
    הגב לתגובה זו
    לאחרונה הטיעון הזה עולה בכול משפט. ולדעתי הוא לא רלוונטי לצדק....מן הראוי שייקחו זאת השופטים לצומת לבם . ואף מבקר המדינה....כי הדמוקרטיה צריך שיהיו משפטי צדק אם האזרח. ולא רק שלמונים למדינה ולמקורבים
  • 5.
    חצי ממדינת ישראל נכי 17/08/2014 20:45
    הגב לתגובה זו
    זה כבר ידוע
  • 4.
    רון 17/08/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
    בערד ?
  • זה רק החלק של המשכנתא כנראה (ל"ת)
    אחת העם 18/08/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוני 17/08/2014 17:51
    הגב לתגובה זו
    יש נכים שהם מליונרים
  • 2.
    דוד 17/08/2014 16:34
    הגב לתגובה זו
    תמיד לפנק לפנק. גם שלא בא לך אחלה בית מישפט .
  • 1.
    מה נדיר כאן ? (ל"ת)
    איציק 17/08/2014 16:29
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יוסף
צילום: שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצר; קרדיט: שלומי יו

האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת

בעוד שבחוק ההסדרים כבר מקודם מס רכוש בשיעור של עד 2%, דו"ח של צוות מקצועי של משרד האוצר מספק את התשתית הכלכלית למהלך. לפי הדו"ח, מדובר במס שנועד לתת מענה קבוע לצרכים התקציביים שנוצרו בעקבות המלחמה. באוצר מעריכים פוטנציאל גבייה של מיליארדי שקלים בשנה, בעיקר מבעלי קרקעות לא מנוצלות
עוזי גרסטמן |

בזמן שבחוק ההסדרים הקרוב כבר מדובר על החזרת מס רכוש בשיעור של 1.5%-2% על מקרקעין פנויים, משרד האוצר פירסם היום את הדו"ח שמסביר מדוע, מבחינתו, זהו צעד מתבקש. דו"ח הצוות לבחינת הטלת מס רכוש על מקרקעין פנויים, בראשות הכלכלן הראשי ד"ר שמואל אברמזון, קובע כי החזרת המס נדרשת כחלק מהיערכות תקציבית ארוכת טווח של המדינה.

בדו"ח נקבע במפורש כי ישראל ניצבת בפני מציאות תקציבית חדשה, שמחייבת חשיבה מחדש על מבנה מערכת המס. “רוב חברי הצוות התרשמו כי קיימת הצדקה בהטלה מחדש של מס רכוש על מקרקעין במדינת ישראל”, נכתב בו, וזאת “בעיקר לאור הצרכים הפיסקליים ארוכי הטווח הקשורים למציאות שנוצרה בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’”. הצוות מוסיף כי מבחינה כלכלית יש “עדיפות להטלת מסי רכוש, בפרט בתחום הנדל״ן, על פני מסים אחרים, ובפרט מסים על הכנסות וצריכה”.

לפי הדו"ח, המס המוצע אינו מס כולל על דירות ומבנים, אלא מס שממוקד בקרקעות פנויות בלבד. “נכון לבחור במודל מיסוי ממוקד מקרקעין פנויים, ולא להטיל מס נוסף על קרקעות שממוסות כבר היום במנגנונים אחרים”, נכתב בסיכום. הכוונה היא לקרקעות שלא נבנו עליהן מבנים, ואינן משמשות לחקלאות פעילה.

הנתונים שמציג הצוות ממחישים את פוטנציאל ההכנסות. שווי הקרקעות הפנויות בישראל נאמד בכ-800 מיליארד שקל, במחירי 2025. מתוכן, כ-500 מיליארד שקל מוחזקים בידי חברות וכ-300 מיליארד שקל בידי משקי בית. לפי החישוב, “בהטלת מס רכוש בשיעור אחיד של 1% נאמד פוטנציאל הגבייה בכ-8 מיליארד שקל לשנה”, ואילו “בשיעור מס של 1.5% נאמד פוטנציאל זה בכ-12 מיליארד שקל”.

הדו"ח חוזר גם להיסטוריה של מס הרכוש בישראל ומסביר מדוע ביטולו נחשב, בדיעבד, טעות. מס הרכוש הופחת בשנת 2000 ל-0%, והוחלף במס מכירה שנגבה בעת מכירת מקרקעין. אלא שגם המס הזה בוטל כעבור שנים אחדות. “ברור כי החלופה למס רכוש לא הוכיחה עצמה כעדיפה עליו”, נכתב בדו"ח, והמשמעות היתה כי “אי החלפתו של מס רכוש לאורך זמן הובילה דה פקטו להחמרת נטל המס על צריכה והכנסות, באופן שפוגע בצמיחה הכלכלית”.