amd
amd

התחרות גוברת: AMD רוכשת את ZT Systems ב-5 מיליארד דולר

החברה משקיעה קרוב ל-5 מיליארד דולר ברכישת ZT Systems, יצרנית שרתים ותשתיות למרכזי נתונים, במטרה לחזק את מעמדה בתחום הבינה המלאכותית ולהתחרות באנבידיה
אדיר בן עמי | (2)

יצרנית השבבים AMD ADVANCED MICRO DEVICES הסכימה לרכוש את חברת ZT Systems תמורת קרוב ל-5 מיליארד דולר. הרכישה נועדה לחזק את מעמדה של AMD בשוק תשתיות הבינה המלאכותית אל מול המתחרה העיקרית אנבידיה, המובילה כיום את תחום שבבי ה-AI.

על פי הדיווחים, העסקה, הכוללת תשלום במזומן ובמניות, מעריכה את שווייה של ZT Systems הפרטית ב-4.9 מיליארד דולר. הסכום כולל תשלום מותנה של עד 400 מיליון דולר, התלוי בעמידה ביעדים מסוימים לאחר השלמת העסקה. סגירת העסקה צפויה להתרחש במחצית הראשונה של שנת 2024, בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים.

ZT Systems, אשר בסיסה בניו ג'רזי, עוסקת בתכנון וייצור של שרתים, מערכות אחסון ותשתיות נוספות המשמשות מרכזי נתונים. מרכזים אלו מאכלסים בהדרגה יותר ויותר שבבי AI מתוצרת חברות כדוגמת AMD ואנבידיה.

לדברי מנכ"לית AMD, ליסה סו, מחזור המכירות השנתי של ZT Systems עולה על 10 מיליארד דולר. לשם השוואה, ההכנסות של AMD בשנת הכספים 2023 עמדו על 22.7 מיליארד דולר. יחד עם זאת, AMD מתכוונת למכור את פעילות הייצור של ZT Systems לאחר השלמת הרכישה, ולהתמקד בתחום תכנון המערכות של החברה הנרכשת.

"רכישת ZT Systems מהווה צעד משמעותי נוסף במימוש האסטרטגיה ארוכת הטווח של AMD בתחום ה-AI. המטרה היא לספק פתרונות מובילים בתחומי הלמידה וההסקה, אשר ניתנים לפריסה מהירה ובהיקף נרחב עבור לקוחות הענן והארגונים", ציינה סו.

בעקבות ההודעה, מניית AMD נסחרת בעליות שערים של  עד 3%, בעוד מניית אנבידיה עולה עד 2%.

נראה כי AMD פועלת להתחרות באנבידיה הן בהיבטי החומרה והן בהיבטי התוכנה של טכנולוגיות AI. בחודש יולי הודיעה AMD על הסכם לרכישת Silo AI, מעבדת ה-AI הפרטית הגדולה ביותר באירופה, תמורת סכום של כ-665 מיליון דולר.

 

דוחות AMD

יצרנית השבבים דיווחה על תוצאות מרשימות ברבעון השני של השנה, עם רווח מתואם של 69 סנט למניה, גבוה במעט מתחזיות האנליסטים בוול סטריט. ההכנסות הסתכמו ב-5.8 מיליארד דולר, לעומת צפי של 5.7 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לרווח של 58 סנט למניה והכנסות של 5.4 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

AMD נהנית מהביקוש הגובר לשבבים בתחום הבינה המלאכותית, המניע את המכירות הן של מעבדים גרפיים (GPU) והן של יחידות עיבוד מרכזיות (CPU) למרכזי נתונים. מגזר מרכזי הנתונים של החברה הניב הכנסות של 2.8 מיליארד דולר, מעל התחזיות של 2.75 מיליארד דולר ועלייה מרשימה של 115% לעומת הרבעון המקביל.

בתחום המחשבים האישיים, AMD רשמה מכירות של 1.5 מיליארד דולר, מעל הציפיות של 1.45 מיליארד דולר ועלייה ניכרת ביחס למכירות של כמעט מיליארד דולר ברבעון המקביל. שוק המחשבים האישיים מראה סימני התאוששות לאחר ההאטה שחווה בעקבות הזינוק בביקושים בתקופת מגפת הקורונה.

לעומת זאת, הכנסות מגזר הגיימינג ירדו בחדות, עם צניחה של 69% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-648 מיליון דולר, מעט מעל הציפיות של 646 מיליון דולר. תחום הגיימינג עדיין מושפע מהדינמיקה של עליית מכירות בתקופת הקורונה ומגמת ירידה לאחריה, בדומה למגמה בשוק המחשבים האישיים.

מנכ"לית AMD, ליסה סו, ציינה: "עסקי הבינה המלאכותית שלנו ממשיכים להאיץ, ואנו ממוקמים היטב להשגת צמיחה משמעותית בהכנסות במחצית השנייה של השנה. ההתקדמות המהירה בתחום הבינה המלאכותית הג'נרטיבית מגבירה את הדרישה לכוח חישוב נוסף בכל השווקים, ואנו מספקים פתרונות AI מובילים בכל תחומי הפעילות שלנו כדי לנצל הזדמנויות צמיחה אלו".

AMD העלתה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון הבא, כאשר היא צופה הכנסות של 6.7 מיליארד דולר (אמצע הטווח), גבוה מתחזיות האנליסטים של 6.6 מיליארד דולר. התחזית האופטימית מדגישה את הציפיות החיוביות של החברה להמשך הצמיחה בעתיד.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איפה אינטל 19/08/2024 21:29
    הגב לתגובה זו
    להעיף את אנשי השיווק להביא אלגוריתמאים בכירים
  • עסוקה בלחסוך פירות בפינות קפה (ל"ת)
    קוקו מאילת 20/08/2024 14:43
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.