סחורות
צילום: freepik/Pixabay

סחורות: מחירי המתכות עולים; הודו ואוסטרליה מגדילות ייצוא חיטה

שוק הסחורות מתחמם כשמחירי הזהב, הפלדיום והאלומניום מקרבים לשיא על רקע התחממות הקונפליקט באוקראינה ובעיות ייצור; הפחתת ייצוא תירס מדרום אמריקה גורמת להגדלת ייצוא חיטה זולה מהודו ואוסטרליה 
גיא טל | (1)

שוק הסחורות מתחמם, כשמלבד הנפט ומוצרי אנרגיה אחרים, ישנן סחורות נוספות שנסחרות במחירים גבוהים במיוחד, דבר שעלול להחמיר את התפרצות האינפלציה שנרשמת בחודשים האחרונים ברחבי העולם.

אלומניום

מחיר האלומניום בבורסת המתכות של לונדון (LME) נוגע בשיא של 13 שנים עם מחיר של 3,333 דולר לטון. שיא כל הזמנים שנרשם בשנת 2008 הוא 3,375 דולר לטון. סך הכל עלה מחיר הסחורה ב-15% מתחילת 2022 - העליה הגבוהה ביותר מבין המתכות. 

עליית המחיר נובע מחששות מצד ההיצע כשכבר בחודשים האחרונים של שנת 2021 ירד ייצור בסין ובאירופה עקב עליית מחירי הגז שהשפיעו על עלויות הייצור. בנוסף, המתח באוקראינה מעמיד בספק את האספקה מאחת מייצרניות האלומניום הגדולות בעולם. סין היא יצרנית האלומניום הגדולה בעולם בפער ניכר, לאחריה רוסיה, הודו, קנדה ואיחוד האמיריות. 

כל הנוצץ זהב

עוד אחת מהסחורות ש"נהנות" מהמשבר מאוקראינה הוא הזהב שנסחר במחירי שיא מאז אוקטובר. הסיבה למרוץ אחר הזהב היא העובדה שהוא נחשב ל"חוף מבטחים" בזמנים של אי וודאות. "אי וודאות" הוא שמה השני של שנת שנת 2022, לפחות עד כה, עקב המשבר באוקראינה, כמו גם מגורמים מאקרו כלכליים כמו האינפלציה והעלאות הריבית הצפויות של הפד. "במקרה שהסיטואציה תחמיר מחיר הזהב צפוי לטפס עוד" כתב דניאל בריאסמן, אנליסט Commerzbank "כל החמרה נוספת במצב תרתיע את הפד מלהעלות את הריבית בשיעור של 50 נקודות בסיס במרץ, כיון שזה עלול להצית אנדרלמוסיה מוגזמת בשווקים הפיננסים. היום ממשיך הזהב לעלות למחיר של 1862 דולר לאונקיה. 

פלדיום 

פלדיום הוא יסוד כימי בעל שימושים תעשייתיים רבים, ובתוכם כלי הרכב, תכשיטים שעונים ועוד. מחיר הפלדיום זינק עד כמעט 2400 דולר לאונקיה, אך מאז ירד מעט וכעט נסחר תמורת 2274 דולר. רוסיה היא ספקית הפלדיום הגדולה בעולם, ובאופן טבעי אי הוודאות סביב המצב הגאופוליטי משפיע על מחיר המתכת. 

חיטה ותירס - יותר כמות פחות איכות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גם הם יעלו גם הם סחורות (ל"ת)
    נפט ואשלג 14/02/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.