עליות בוול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

נעילה באדום בוהק: הנאסד"ק נפל ב-3%, תשואת האג"ח עולה ל-1.73%

מחירי הנפט נופלים בכ-9%. מי זינקה בקרוב ל-60%?
נושאים בכתבה אבוג'ן וול סטריט

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים כשהנאסד"ק נפל בכ-3%, ה-S&P 500 איבד 1.5%, הדאו ירד ב-0.5%. התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים קפצה לרמה של 1.728%, לאחר שקודם לכן טיפסה מעל רף ה-1.75%, שיא ב-14 החודשים האחרונים. הנאסד"ק הוביל את הירידות גם בטרום מסחר, וזאת דווקא לאחר נעילה שלוותה בעליות אמש, לאחר שהבנק הפדרלי פרסם תחזית אופטימית לשנת 2021 והודיע כי ישמור על שיעור ריבית אפסית ועל המשך רכישת הנכסים האגרסיבית. 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.13%               

                                                              

דאו ג'ונס 0.16%               

                                                               

נאסד"ק -0.21%                                                                         

BITCOIN -1.93%   

 

     

    מאקרו: 

    נתוני תעסוקה מאכזבים מתפרסמים היום בארצות הברית, כשמספר תביעות האבטלה הראשונות בשבוע שעבר עמד על 770 אלף, בהשוואה ל-725 אלף בשבוע קודם לכן. כך מפרסם היום משרד העבודה האמריקאי. אמנם מדובר בנתון נמוך מ-800 אלף זה השבוע הרביעי, אולם הכלכלנים ציפו לרמה של 700.

    קיראו עוד ב"גלובל"

    המשקיעים בוול סטריט, וגם פקידים בכירים בפד, מעריכים כי כאשר הכלכלה תתאושש, לא יהיה מנוס מלעלות ריבית בשנת 2022. אתמול הנגיד פאואל אותת כי לא תהיה העלאת ריבית עד ללפחות שנת 2023. עם חבילות סיוע בהיקף של טריליונים ולמעלה מ-100 מיליון אמריקאים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת, הבנק המרכזי צופה כי ההתאוששות הכלכלית מתקדמת הרבה יותר מהר ממה שציפו לפני כ-3 חודשים. (לכתבה המלאה)

    החשש נובע מאישור חבילת התמריצים, שתכניס את המשק האמריקאי המתאושש להיפר-צריכה, מה שיביא להעלאת לאינפלציה גבוהה ופיחות בכוחו של הדולר. כמו כן, העלאת הריבית צפויה לפגוע בחובות התאגידיים, שנאמד ב-10.5 טריליון דולר. כתוצאה ממשבר הקורונה, חברות רבות נמצאות בשנת 2021 על קצה התהום שבין דירוג השקעה לאג"ח זבל. מכה קטנה בכנף, והם יפלו עמוק לתוך תהום האג"ח זבל. כתוצאה, האג"ח שלהם יאבד מערכו והם מאוד יתקשו לגלגל את החובות שלהם ולקחת הלוואות חדשות מהציבור.  אחרי שהפחיד את השווקים - לאן הולך שוק האג"ח? 

    שוק חופשי? טוב נו, האמריקאים קוראים לזה כך - אבל בפועל, מאז השפל הגדול, הממשל האמריקאי מתערב יותר ויותר בשווקים; והממשל החדש כבר הצהיר שהוא הולך להעמיק את ההתערבות הזו עוד יותר (לכתבה המלאה). 

    נפט: מחירי הנפט נופלים הערב בכ-9% לרמה של 58.7 דולר לחבית. מנהל המידע לאנרגיה (EIA) מדווח על עלייה של 2.4 מיליון חביות במלאי הנפט הגולמי מסוג קרוד בארצות הברית, בניגוד לצפי לירידה של מיליון חביות שפרסם מכון הנפט האמריקאי (API).

    מניות במרכז

    לאחר שנים בהם שלטה טסלה  TESLA INC  (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן (סימול:VWAGY), תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. (לכתבה המלאה). פולקסוואגן טסה אתמול בוול סטריט בכ-30%. טסלה איבדה 7% במסחר.

    אובר ( UBER TECHNOLOGIES) הפסידה במאבק המשפטי שלה בבריטניה ותיאלץ לעבור למודל העסקה עם הנהגים שעובדים עמה, כולל תשלום לימי חופש והפרשות לפנסיה. המניה ירדה ב-1.3%.

    בחודש שעבר, בתחזית השנתית שלה, הרשת החברתית טוויטר (TWTR), עדכנה תחזיות וצפתה שתוכל להכפיל את השורה העליונה, ולדווח על הכנסות שנתיות של 7.5 מיליארד דולר עד שנת 2023 ולהגיע ללפחות 315 מיליון משתמשים עד סוף שנת 2023. "היעדים שהציבה טוויטר להכנסותיה ב-2023 הם לא בשמיים". המניה איבדה 5%.

    מניית יצרנית תאי האנרגיה, PLUG POWER (סימול: PLUG) נפלה אמש לאחר שהודיעה כי תיאלץ לתקן את דוחותיה לשנים 2018 ו-2019. החברה הודיעה כי מצאה טעויות חשבונאיות, אבל כי לא מדובר בפעילות לא חוקית. המניה איבדה כ-8%.

    יצרנית ה-EV, חברת Upstart (סימול:UPS) מזנקת במסחר המוקדם, לאחר שהודיע כי תרכוש את חברת Prodigy המפתחת תוכנות מבוססות ענן "שצפויות לשנות את הדרך שבה אנשים רוכשים רכב". המניה ירדה ב-0.3%

    יצרנית הקנאביס Sundial (סימול:SNDL) שזינקה ב-7% לאחר פרסום הדוחות מחקה את העליות ואיבדה כ-5%.

    ישראליות במרכז:

    דוחות:  תפרון (US)  (TFRFF) דיווחה על רווח תפעולי של 3.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020 על הכנסות של כ-55 מיליון דולר (7% מהמכר), זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 0.7 מיליון דולר על הכנסות של 46 מיליון דולר (1.5%) שרשמה בתקופה המקבילה החברה העוסקת בעיצוב,ייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט. בשורה התחתונה החברה דיווחה על מעבר לרווח של 2 מיליון דולר ברבעון, מול הפסד של 3,000 דולר בתקופה המקבילה (לכתבה המלאה). המניה טסה ב-56%.

    מניית אבוג'ן (US) שכבר עלתה ב-5% מחקה את העליות וירדה ב-2.8%, וזאת לאחר ירידות חדות בימים האחרונים. המניה הניבה ב-12 החודשים האחרונים תשואה פנומינלית של כ-500%. עופר חביב, מנכ"ל החברה הגיב באולפן ביזפורטל לירידות החדות בימים האחרונים במניה, שהגיעו: "אנחנו יותר רצים למרחק ארוך יותר מאשר למרחקים קצרים ואני מקווה שזה יבוא לכדי ביטוי בשנים הקרובות" (צפו בראיון המלא). 

    דוחות: מניית רדהיל  מאבדת גובה. חברת הביופארמה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה (לכתבה המלאה). החברה פספסה את התחזיות, כשהציגה הכנסות שנתיות של 64 מיליון דולר, נמוך בכ-4 מיליון דולר מהצפי. המניה איבדה כ-6%

    טבע (US)   ירדה ב-2.5%. כשבדרך עלתה לאחר שקודם לכן חזרה לרדת, זאת אחרי העלייה של אתמול שדווקא קטעה ירידות בימים האחרונים.

    ננו דיימנשן  נפלה ב-9%, ובכך חזרה למגמה שאפיינה אותה קודם לעליות של אתמול.

    תגובות לכתבה(7):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 6.
      מאיריקו 19/03/2021 14:24
      הגב לתגובה זו
      שוב עליות.
    • 5.
      תל אביב יורדת נסדאק יורד תל אביב מתרסקת (ל"ת)
      נסדאק עולה 18/03/2021 23:13
      הגב לתגובה זו
    • 4.
      פה כבור הכלב 18/03/2021 22:37
      הגב לתגובה זו
      ככל שאנשים יתחילו להפנים יותר ויתר שעליות בבורסה לא נבעות מרווחים גדולים יותר של החברות בבורסה טלה מהדפסה בלתי מתחת של דולרים כך הבורסה טיפול יותר
    • 3.
      XXX 18/03/2021 22:34
      הגב לתגובה זו
      גל למטה. הגרף אומר הכל והוא יגיע לתחתית נמוכה יותר מהקודמת.... אם לא.... אז חזק למעלה סבלנות... נמתין בסבלנות
    • עדי 19/03/2021 13:10
      הגב לתגובה זו
      נהדר,אם לא ככה,אז ככה
    • 2.
      חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 18/03/2021 20:54
      הגב לתגובה זו
      חחחחחחחחחחחחחחחחחח מנסים להציל את הבועה... חברת תוכנה עאלק.
    • 1.
      הופך את הבורסה שלנו לגרועה (ל"ת)
      הנסדאק 18/03/2021 20:29
      הגב לתגובה זו
    אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
    TOP 10

    לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

    דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

    הדס ברטל |
    נושאים בכתבה תוצר לנפש

    הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

    1 # סינגפור

    סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


    עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
    עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


    2 # לוקסמבורג

    מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

    3 # איחוד האמירויות הערביות 

    לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.