עליות בוול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

נעילה באדום בוהק: הנאסד"ק נפל ב-3%, תשואת האג"ח עולה ל-1.73%

מחירי הנפט נופלים בכ-9%. מי זינקה בקרוב ל-60%?
נושאים בכתבה אבוג'ן וול סטריט

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים כשהנאסד"ק נפל בכ-3%, ה-S&P 500 איבד 1.5%, הדאו ירד ב-0.5%. התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים קפצה לרמה של 1.728%, לאחר שקודם לכן טיפסה מעל רף ה-1.75%, שיא ב-14 החודשים האחרונים. הנאסד"ק הוביל את הירידות גם בטרום מסחר, וזאת דווקא לאחר נעילה שלוותה בעליות אמש, לאחר שהבנק הפדרלי פרסם תחזית אופטימית לשנת 2021 והודיע כי ישמור על שיעור ריבית אפסית ועל המשך רכישת הנכסים האגרסיבית. 

המדדים המרכזיים:

S&P 500 0.21%               

                                                              

דאו ג'ונס 1.34%               

                                                               

נאסד"ק -0.25%                                                                         

BITCOIN -0.95%   

 

  • טרם החל המסחר הרציף
 

מאקרו: 

נתוני תעסוקה מאכזבים מתפרסמים היום בארצות הברית, כשמספר תביעות האבטלה הראשונות בשבוע שעבר עמד על 770 אלף, בהשוואה ל-725 אלף בשבוע קודם לכן. כך מפרסם היום משרד העבודה האמריקאי. אמנם מדובר בנתון נמוך מ-800 אלף זה השבוע הרביעי, אולם הכלכלנים ציפו לרמה של 700.

קיראו עוד ב"גלובל"

המשקיעים בוול סטריט, וגם פקידים בכירים בפד, מעריכים כי כאשר הכלכלה תתאושש, לא יהיה מנוס מלעלות ריבית בשנת 2022. אתמול הנגיד פאואל אותת כי לא תהיה העלאת ריבית עד ללפחות שנת 2023. עם חבילות סיוע בהיקף של טריליונים ולמעלה מ-100 מיליון אמריקאים שקיבלו לפחות מנת חיסון אחת, הבנק המרכזי צופה כי ההתאוששות הכלכלית מתקדמת הרבה יותר מהר ממה שציפו לפני כ-3 חודשים. (לכתבה המלאה)

החשש נובע מאישור חבילת התמריצים, שתכניס את המשק האמריקאי המתאושש להיפר-צריכה, מה שיביא להעלאת לאינפלציה גבוהה ופיחות בכוחו של הדולר. כמו כן, העלאת הריבית צפויה לפגוע בחובות התאגידיים, שנאמד ב-10.5 טריליון דולר. כתוצאה ממשבר הקורונה, חברות רבות נמצאות בשנת 2021 על קצה התהום שבין דירוג השקעה לאג"ח זבל. מכה קטנה בכנף, והם יפלו עמוק לתוך תהום האג"ח זבל. כתוצאה, האג"ח שלהם יאבד מערכו והם מאוד יתקשו לגלגל את החובות שלהם ולקחת הלוואות חדשות מהציבור.  אחרי שהפחיד את השווקים - לאן הולך שוק האג"ח? 

שוק חופשי? טוב נו, האמריקאים קוראים לזה כך - אבל בפועל, מאז השפל הגדול, הממשל האמריקאי מתערב יותר ויותר בשווקים; והממשל החדש כבר הצהיר שהוא הולך להעמיק את ההתערבות הזו עוד יותר (לכתבה המלאה). 

נפט: מחירי הנפט נופלים הערב בכ-9% לרמה של 58.7 דולר לחבית. מנהל המידע לאנרגיה (EIA) מדווח על עלייה של 2.4 מיליון חביות במלאי הנפט הגולמי מסוג קרוד בארצות הברית, בניגוד לצפי לירידה של מיליון חביות שפרסם מכון הנפט האמריקאי (API).

מניות במרכז

לאחר שנים בהם שלטה טסלה  TESLA INC  (סימול:TSLA) ללא עוררין בשוק ה-EV, המתחרה הוותיקה רוצה לחזור למקום הראשון. על פי האנליסטים של UBS- עד שנת 2025 יצרנית הרכב הגדולה בעולם, פולקסוואגן (סימול:VWAGY), תתפוס את השליטה. "טסלה אינה עוסקת רק ברכבים חשמליים, היא גם חברת תוכנה חזקה, שהפכה את הרכב למכשיר דיגיטלי. הם מתקדמים היטב בנושא הנהיגה האוטונומית, אך עם כל זה כן... אנחנו הולכים לאתגר את טסלה" אמר מנכ"ל פולקסוואגן. (לכתבה המלאה). פולקסוואגן טסה אתמול בוול סטריט בכ-30%. טסלה איבדה 7% במסחר.

אובר ( UBER TECHNOLOGIES) הפסידה במאבק המשפטי שלה בבריטניה ותיאלץ לעבור למודל העסקה עם הנהגים שעובדים עמה, כולל תשלום לימי חופש והפרשות לפנסיה. המניה ירדה ב-1.3%.

בחודש שעבר, בתחזית השנתית שלה, הרשת החברתית טוויטר (TWTR), עדכנה תחזיות וצפתה שתוכל להכפיל את השורה העליונה, ולדווח על הכנסות שנתיות של 7.5 מיליארד דולר עד שנת 2023 ולהגיע ללפחות 315 מיליון משתמשים עד סוף שנת 2023. "היעדים שהציבה טוויטר להכנסותיה ב-2023 הם לא בשמיים". המניה איבדה 5%.

מניית יצרנית תאי האנרגיה, PLUG POWER (סימול: PLUG) נפלה אמש לאחר שהודיעה כי תיאלץ לתקן את דוחותיה לשנים 2018 ו-2019. החברה הודיעה כי מצאה טעויות חשבונאיות, אבל כי לא מדובר בפעילות לא חוקית. המניה איבדה כ-8%.

יצרנית ה-EV, חברת Upstart (סימול:UPS) מזנקת במסחר המוקדם, לאחר שהודיע כי תרכוש את חברת Prodigy המפתחת תוכנות מבוססות ענן "שצפויות לשנות את הדרך שבה אנשים רוכשים רכב". המניה ירדה ב-0.3%

יצרנית הקנאביס Sundial (סימול:SNDL) שזינקה ב-7% לאחר פרסום הדוחות מחקה את העליות ואיבדה כ-5%.

ישראליות במרכז:

דוחות:  תפרון (US)  (TFRFF) דיווחה על רווח תפעולי של 3.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020 על הכנסות של כ-55 מיליון דולר (7% מהמכר), זאת בהשוואה לרווח תפעולי של 0.7 מיליון דולר על הכנסות של 46 מיליון דולר (1.5%) שרשמה בתקופה המקבילה החברה העוסקת בעיצוב,ייצור ושיווק מוצרי הלבשה תחתונה ובגדי ספורט. בשורה התחתונה החברה דיווחה על מעבר לרווח של 2 מיליון דולר ברבעון, מול הפסד של 3,000 דולר בתקופה המקבילה (לכתבה המלאה). המניה טסה ב-56%.

מניית אבוג'ן (US) שכבר עלתה ב-5% מחקה את העליות וירדה ב-2.8%, וזאת לאחר ירידות חדות בימים האחרונים. המניה הניבה ב-12 החודשים האחרונים תשואה פנומינלית של כ-500%. עופר חביב, מנכ"ל החברה הגיב באולפן ביזפורטל לירידות החדות בימים האחרונים במניה, שהגיעו: "אנחנו יותר רצים למרחק ארוך יותר מאשר למרחקים קצרים ואני מקווה שזה יבוא לכדי ביטוי בשנים הקרובות" (צפו בראיון המלא). 

דוחות: מניית רדהיל  מאבדת גובה. חברת הביופארמה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2020 ולשנה כולה (לכתבה המלאה). החברה פספסה את התחזיות, כשהציגה הכנסות שנתיות של 64 מיליון דולר, נמוך בכ-4 מיליון דולר מהצפי. המניה איבדה כ-6%

טבע (US)   ירדה ב-2.5%. כשבדרך עלתה לאחר שקודם לכן חזרה לרדת, זאת אחרי העלייה של אתמול שדווקא קטעה ירידות בימים האחרונים.

ננו דיימנשן  נפלה ב-9%, ובכך חזרה למגמה שאפיינה אותה קודם לעליות של אתמול.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאיריקו 19/03/2021 14:24
    הגב לתגובה זו
    שוב עליות.
  • 5.
    תל אביב יורדת נסדאק יורד תל אביב מתרסקת (ל"ת)
    נסדאק עולה 18/03/2021 23:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    פה כבור הכלב 18/03/2021 22:37
    הגב לתגובה זו
    ככל שאנשים יתחילו להפנים יותר ויתר שעליות בבורסה לא נבעות מרווחים גדולים יותר של החברות בבורסה טלה מהדפסה בלתי מתחת של דולרים כך הבורסה טיפול יותר
  • 3.
    XXX 18/03/2021 22:34
    הגב לתגובה זו
    גל למטה. הגרף אומר הכל והוא יגיע לתחתית נמוכה יותר מהקודמת.... אם לא.... אז חזק למעלה סבלנות... נמתין בסבלנות
  • עדי 19/03/2021 13:10
    הגב לתגובה זו
    נהדר,אם לא ככה,אז ככה
  • 2.
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 18/03/2021 20:54
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחח מנסים להציל את הבועה... חברת תוכנה עאלק.
  • 1.
    הופך את הבורסה שלנו לגרועה (ל"ת)
    הנסדאק 18/03/2021 20:29
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.