בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה
צילום: getty images, Wiktor Szymanowicz

בחירות בבריטניה: הזדמנות טובה לקנות את המניות המקומיות?

הבחירות בממלכה עשויות לתת לבוריס ג'ונסון בדיוק את ה"תחמושת" שהוא צריך כדי לתפור את עסקת הברקזיט, ועל הדרך גם לשלוח את שוק המניות במדינה לעליות
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה בריטניה

הבחירות בבריטניה עשויות לתת לבוריס ג'ונסון בדיוק את ה"תחמושת" שהוא צריך כדי לתפור את עסקת הברקזיט, ועל הדרך גם לשלוח את שוק המניות במדינה לעליות.

המערכת הפוליטית בממלכה המאוחדת עדיין נותרה בלי ניתנת לחיזוי, כפי שמלמדים משעלי העם בבחירות האחרונות ובאיחוד האירופי, אך הם מצביעים כעת על ניצחון לג'ונסון ועל רוב קונסרבטיבי איתן בפרמלנט הבריטי. במידה ואכן כך יראו הדברים, לג'ונסון יהיה מספיק כח כדי להעביר את עסקת הברקזיט ה"מוכנה בתנור" שלו. 

ברקזיט מסתמן כדבר מאו חיובי לשוק המניות בבריטניה. אפשר להסתכל על התאריך המקורי בו נקבע המועד לברקזיט (11 באוקטובר) כדי להבין מה צפויה להיות ההשפעה של עסקה כזו. מדד המניות המוביל במדינה, הפוטסי 250, עלה באותו יום ב-4.2%, העליה היומית הכי גבוהה מאז 2010, וגם הפוטסי 100 רשם עליה נאה, כאשר מניות הבנקים בראשות RBS ולוידס הובילו את העליות כשזינקו בכ-12%. 

מניות חברות הנדל"ן בבריטניה, שסחבו מעל 3 שנים של חוסר ודאות על גבן, זינקו גם הן באותו יום בחדות. מניית פרמישן טיפסה בכ-11%, מניית בארט עלתה ב-11.5% ומניית ברקלי הולדינגס טיפסה ב-8.5%. כל זה קרה לאחר שג'ונסון מצידו הסכים על תנאי ההסכם מול בריסל, אך לא הצליח לזכות בתמיכתו של הפרמלנט לפני הדדליין ב-31 באוקטובר. כל המניות הללו מטפסות בימים האחרונים, כאשר הבחירות יתקיימו מחר (ה'). 

עם זאת, במקרה הפחות סביר של רוב למפלגת הלייבור וממשלה בראשות ג'רמי קורבין, המניות המקומיות צפויות דווקא ליפול, כאשר המפסידות הגדולים ביותר יהיו אלו שעל כוונת תוכניות ההלאמה של קורבין, כגון חברת הדואר הלאומית, חברות האנרגיה, חברות החשמל וחברות המים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שימו לב 11/12/2019 17:03
    הגב לתגובה זו
    להרכיב קואליציה מכיוון שמתנגדי הברקזיט לפי הסקרים (לייבור, ליברלים וירוקים) מגיעים לסביבות 50%.
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

דניאל רמות אורן שובל ויה (יחצ)דניאל רמות אורן שובל ויה (יחצ)
IPO

VIA גייסה בוול סטריט לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר

חברת התחבורה החכמה הצליחה בגיוס ראשוני של 493 מיליון דולר בהנפקה בבורסת ניו יורק; טווח המחיר היה 40-44 דולר, הביקושים הביאו את המחיר ל-46 דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה ויה IPO

חברת ויה (Via Transportation) הישראלית, הפועלת בתחום טכנולוגיות לתחבורה ציבורית חכמה, הודיעה על השלמת הנפקה ראשונית (IPO) מוצלחת בבורסת ניו יורק. החברה מכרה כ-10.7 מיליון מניות מסוג Class A במחיר של 46 דולר למניה. לפי המחיר הזה, השווי הכולל של החברה מוערך בכ-3.7 מיליארד דולר. המחיר היה אמור להיות בין 40 דולר ל-44 דולר, כשהביקושים דחפו את המחיר ל-46 דולר. 

מההנפקה עצמה גייסה VIA סכום של כ-493 מיליון דולר, שמקורו במכירת כ-7.1 מיליון מניות על ידי החברה. היתרה - כ-3.57 מיליון מניות - נמכרו על ידי בעלי מניות קיימים. בנוסף, החברה נתנה לחתמים אופציה של 30 יום לרכוש כ-1.6 מיליון מניות נוספות.

את ההנפקה הובילו גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, Allen & Company ו־Wells Fargo. בנוסף השתתפו גם דויטשה בנק, גוגנהיים, נידהאם, אופנהיימר, ריימונד ג'יימס, וויליאם בלייר וגופים נוספים.

VIA: מהפכה בתשתיות התחבורה הציבורית

VIA נוסדה במטרה לאפשר תכנון, תפעול וניהול יעיל יותר של מערכות תחבורה ציבורית באמצעות טכנולוגיה. החברה מציעה פתרונות תוכנה לרשויות מקומיות, ערים ותחברות תחבורה, לרבות שירותי מוניות שיתופיות, ניתוח נתונים והקצאת משאבים בזמן אמת.

לפי הערכות, החברה פועלת כיום בלמעלה מ-35 מדינות, ומשרתת מאות ערים ברחבי העולם. דגש משמעותי ניתן על אזורים שאינם מקבלים מענה תחבורתי מספק, תוך שילוב אלגוריתמים שמייעלים מסלולים והקצאה של רכבים באופן גמיש.