קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
התופעה של נהגי מוניות בישראל שמנצלים תיירים נהפכה לנושא שמושך תשומת לב ציבורית רבה בשנים האחרונות. בתקשורת דווח על לא מעט מקרים שבהם נהגי מוניות גובים מחירים מופרזים מתיירים, שאינם מודעים למחירים המקומיים - מה שיוצר בעיה חמורה של אמון בתחבורה הציבורית בארץ ופוגע בתדמית של מדינת ישראל. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היא המקרה האחרון של נהג מונית שהורשע בעושק תיירים, לאחר שגבה סכומים לא סבירים עבור נסיעות קצרות.
המקרה עוסק בנהג המונית אייל סימן טוב, שנתפס גובה מחיר מופקע מתיירים שנסעו מהשדה התעופה בן גוריון לתל אביב, רחובות ועוד. הנהג ניצל את חוסר הידע של התיירים בנוגע למחירים המקומיים, וגבה מהם סכומים גבוהים פי כמה לעומת המחיר הרשמי. בעקבות תלונה שהוגשה על ידי התיירים, התנהל חקירה שהובילה להרשעת הנהג בבית המשפט. השופטת שדנה בתיק גזרה עליו קנס כספי של 20 אלף שקל, שלילת רישיון לתקופה של כמה חודשים, ואזהרה מפני עונשים חמורים יותר במידה שיחזור על מעשיו.
בענף התיירות קוראים להגברת הפיקוח (למונית אין קשר לכתבה) צילום: Bizportal
עבירות מהסוג הזה משפיעות כאמור ישירות על תדמית ישראל בקרב תיירים. הם מגיעים למדינה כשהם לא מכירים את התרבות המקומית ואת המחירים, ולכן הם נתונים לניצול על ידי נהגים לא הגונים. תיירים שנפגעים מחוויות של עושק או גניבה עלולים לשתף את הסיפור שלהם ברשתות החברתיות ובפלטפורמות תיירות כמו TripAdvisor - דבר שמוביל לפגיעה במוניטין של המדינה כיעד תיירותי.
הישראלים הראשונים שהתיירים פוגשים - נהגי המוניות
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- מי פנוי למחות: נהגי המוניות יפגינו נגד Gett בנתב"ג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורמים בענף התיירות בישראל הביעו דאגה מהתופעה, והצביעו על הצורך בהגברת הפיקוח והאכיפה כלפי נהגים שסוטים מכללי ההתנהלות התקינים. הבעיה מתעצמת כשנהגי המוניות הם לעתים אחת האינטראקציות הראשונות של התיירים עם הישראלים, ולכן על המדינה לדאוג שהם יקבלו יחס הוגן ולא ינוצלו.
במקרה האחרון, בית המשפט לתעבורה הדגיש את חומרת העבירה. "מדובר בעבירות שעולה מהן נופך של מרמה וניצול לרעה," ציינה השופטת בפסק הדין. היא הדגישה את הפגיעה באמון הציבור בשירותי התחבורה הציבורית ואת החשיבות של הרתעת נהגים מביצוע מעשים דומים בעתיד. בנוסף לקנס שהוטל על הנהג, הוא נאלץ להחזיר כסף לתיירים שנפגעו.
במקרים אחרים, נהגי מוניות נמצאו גם כן אשמים בעבירות דומות, וחלקם נאלצו לעמוד בפני עונשים חמורים, כולל פסילת רישיון לתקופות ממושכות ואפילו מאסר על תנאי. לדברי גורמים משפטיים, בית המשפט שואף להעביר מסר ברור שגזילת כספים מתיירים היא עבירה חמורה, ושכל נהג שיבצע עבירה דומה יישא בתוצאות המשפטיות הקשות.
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- האיחוד האירופאי מאיים להעניש את ישראל - האם זה יקרה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא הקושי בפיקוח על נהגי מוניות. למרות החקיקה והרגולציה שקיימת במערכת התחבורה בישראל, לא תמיד קיימת אכיפה יעילה שמצליחה למנוע עבירות מסוג זה. במקרים רבים, תיירים שנפגעים מעושק מתקשים להגיש תלונה בזמן אמת, או להבין כיצד להתנהל מול הרשויות המקומיות.
להגביר את המודעות בקרב התיירים
גורמים במערכת המשפט מדגישים את הצורך בהגברת המודעות בקרב התיירים עצמם, תוך עידוד הגשת תלונות נגד נהגים עבריינים. לצד זאת, קיים צורך בהגברת הפיקוח במקומות רגישים כמו שדות תעופה, נמלים ומרכזי תיירות, כדי למנוע מראש את המקרים האלה.
- 4.אילן 25/09/2024 10:21הגב לתגובה זומה הבעיה לשכור כל פעם זוג סטודנטים אחר לשבוע שיתחזו לתיירים ויעשו ביקורת על המחירים שגובים נהגי המוניות , וכמובן שצריך לשכור גם אנשים מבוגרים , הקנסות יממנו זאת בקלות !
- מפקח מס 25/09/2024 12:38הגב לתגובה זובמס הכנסה למשל יש מה שנקרא מחלקת ביקורת חוץ (קומנדו מס בלשון העם) בכל משרד פקיד שומה. ייתכן שגם במע"מ ובגופים נוספים
- 3.יוסי 25/09/2024 09:02הגב לתגובה זולתת לכל תייר נכנס חוברת תעריפים לנסיעה במונית גם לשירותים אחרים
- 2.רק כלא ירתיע (ל"ת)נהגי מוניות 25/09/2024 08:57הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 25/09/2024 08:00הגב לתגובה זוגם כישראלי שבקיא בהתנהלות פה, ופניתי למשרד התחבורה עם כל הפרטים על נהג יאנגו, שרומה במחיר ולא נתן חשבונית, התקבלה התשובה שהנושא כלל לא קשור למשרד התחבורה ושאולי אפנה למס הכנסה…. מיותר לציין שכם את יאנגו זה לא עניין והם לא שיתפו פעולה.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.