קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
התופעה של נהגי מוניות בישראל שמנצלים תיירים נהפכה לנושא שמושך תשומת לב ציבורית רבה בשנים האחרונות. בתקשורת דווח על לא מעט מקרים שבהם נהגי מוניות גובים מחירים מופרזים מתיירים, שאינם מודעים למחירים המקומיים - מה שיוצר בעיה חמורה של אמון בתחבורה הציבורית בארץ ופוגע בתדמית של מדינת ישראל. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היא המקרה האחרון של נהג מונית שהורשע בעושק תיירים, לאחר שגבה סכומים לא סבירים עבור נסיעות קצרות.
המקרה עוסק בנהג המונית אייל סימן טוב, שנתפס גובה מחיר מופקע מתיירים שנסעו מהשדה התעופה בן גוריון לתל אביב, רחובות ועוד. הנהג ניצל את חוסר הידע של התיירים בנוגע למחירים המקומיים, וגבה מהם סכומים גבוהים פי כמה לעומת המחיר הרשמי. בעקבות תלונה שהוגשה על ידי התיירים, התנהל חקירה שהובילה להרשעת הנהג בבית המשפט. השופטת שדנה בתיק גזרה עליו קנס כספי של 20 אלף שקל, שלילת רישיון לתקופה של כמה חודשים, ואזהרה מפני עונשים חמורים יותר במידה שיחזור על מעשיו.
בענף התיירות קוראים להגברת הפיקוח (למונית אין קשר לכתבה) צילום: Bizportal
עבירות מהסוג הזה משפיעות כאמור ישירות על תדמית ישראל בקרב תיירים. הם מגיעים למדינה כשהם לא מכירים את התרבות המקומית ואת המחירים, ולכן הם נתונים לניצול על ידי נהגים לא הגונים. תיירים שנפגעים מחוויות של עושק או גניבה עלולים לשתף את הסיפור שלהם ברשתות החברתיות ובפלטפורמות תיירות כמו TripAdvisor - דבר שמוביל לפגיעה במוניטין של המדינה כיעד תיירותי.
הישראלים הראשונים שהתיירים פוגשים - נהגי המוניות
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורמים בענף התיירות בישראל הביעו דאגה מהתופעה, והצביעו על הצורך בהגברת הפיקוח והאכיפה כלפי נהגים שסוטים מכללי ההתנהלות התקינים. הבעיה מתעצמת כשנהגי המוניות הם לעתים אחת האינטראקציות הראשונות של התיירים עם הישראלים, ולכן על המדינה לדאוג שהם יקבלו יחס הוגן ולא ינוצלו.
במקרה האחרון, בית המשפט לתעבורה הדגיש את חומרת העבירה. "מדובר בעבירות שעולה מהן נופך של מרמה וניצול לרעה," ציינה השופטת בפסק הדין. היא הדגישה את הפגיעה באמון הציבור בשירותי התחבורה הציבורית ואת החשיבות של הרתעת נהגים מביצוע מעשים דומים בעתיד. בנוסף לקנס שהוטל על הנהג, הוא נאלץ להחזיר כסף לתיירים שנפגעו.
במקרים אחרים, נהגי מוניות נמצאו גם כן אשמים בעבירות דומות, וחלקם נאלצו לעמוד בפני עונשים חמורים, כולל פסילת רישיון לתקופות ממושכות ואפילו מאסר על תנאי. לדברי גורמים משפטיים, בית המשפט שואף להעביר מסר ברור שגזילת כספים מתיירים היא עבירה חמורה, ושכל נהג שיבצע עבירה דומה יישא בתוצאות המשפטיות הקשות.
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא הקושי בפיקוח על נהגי מוניות. למרות החקיקה והרגולציה שקיימת במערכת התחבורה בישראל, לא תמיד קיימת אכיפה יעילה שמצליחה למנוע עבירות מסוג זה. במקרים רבים, תיירים שנפגעים מעושק מתקשים להגיש תלונה בזמן אמת, או להבין כיצד להתנהל מול הרשויות המקומיות.
להגביר את המודעות בקרב התיירים
גורמים במערכת המשפט מדגישים את הצורך בהגברת המודעות בקרב התיירים עצמם, תוך עידוד הגשת תלונות נגד נהגים עבריינים. לצד זאת, קיים צורך בהגברת הפיקוח במקומות רגישים כמו שדות תעופה, נמלים ומרכזי תיירות, כדי למנוע מראש את המקרים האלה.
- 4.אילן 25/09/2024 10:21הגב לתגובה זומה הבעיה לשכור כל פעם זוג סטודנטים אחר לשבוע שיתחזו לתיירים ויעשו ביקורת על המחירים שגובים נהגי המוניות , וכמובן שצריך לשכור גם אנשים מבוגרים , הקנסות יממנו זאת בקלות !
- מפקח מס 25/09/2024 12:38הגב לתגובה זובמס הכנסה למשל יש מה שנקרא מחלקת ביקורת חוץ (קומנדו מס בלשון העם) בכל משרד פקיד שומה. ייתכן שגם במע"מ ובגופים נוספים
- 3.יוסי 25/09/2024 09:02הגב לתגובה זולתת לכל תייר נכנס חוברת תעריפים לנסיעה במונית גם לשירותים אחרים
- 2.רק כלא ירתיע (ל"ת)נהגי מוניות 25/09/2024 08:57הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 25/09/2024 08:00הגב לתגובה זוגם כישראלי שבקיא בהתנהלות פה, ופניתי למשרד התחבורה עם כל הפרטים על נהג יאנגו, שרומה במחיר ולא נתן חשבונית, התקבלה התשובה שהנושא כלל לא קשור למשרד התחבורה ושאולי אפנה למס הכנסה…. מיותר לציין שכם את יאנגו זה לא עניין והם לא שיתפו פעולה.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)רשות המיסים: ״נסיים את 2025 עם יותר מ-40 מיליארד שקל מעל היעד״
בוועידת עיר הנדל״ן באילת הציג שי אהרונוביץ תמונה אופטימית של גביית המסים לשנה, דיבר על העלייה במיסוי נדל״ן, הסביר את כיוון מס הרכוש והתייחס לחובת הדיווח על שכר דירה ולמצב מדרגות המס
ועידת מרכז הבנייה הישראלי באילת, שנפתחה אתמול (שלישי), הציג מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ נתוני גבייה גבוהים לשנה ואמר כי המדינה צפויה לסיים אותה ברמה משמעותית מעל היעד שנקבע בתחילתה.
אהרונוביץ אמר כי היעד לשנה עמד על גבייה של 460 עד 462 מיליארד שקל, אך עד סוף נובמבר נגבו כבר כ-466 מיליארד שקל. לדבריו, לאחר ניכוי רכיבים טכניים שמתבצעים בדרך כלל לקראת סוף השנה, ההערכה היא שהמדינה תסיים את 2025 עם כ-40 מיליארד שקל מעבר ליעד.
הנתונים האלה מתחברים לתמונה הפיסקלית הרחבה שפורסמה בימים האחרונים על ידי החשב הכללי. לפי האומדן המעודכן, הגירעון ב-12 החודשים האחרונים ירד ל-4.5% מהתוצר לעומת 4.9% בסוף אוקטובר, בין היתר בזכות עלייה של יותר מ-15% בהכנסות המדינה ובכ-15.6% בהכנסות ממסים מתחילת השנה.
הקפיצה בגביית המסים שאהרונוביץ מציג באה לידי ביטוי גם ברמת המאקרו, בצמצום הגירעון - בשביל תמונה יותר מעמיקה על התכווצות הגרעון: הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- "אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?"
- מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נדלן חלש בחלק מהשוק אבל קפיצה בעסקאות מסחריות
לדברי אהרונוביץ, גם שוק הנדלן תרם לעלייה בהכנסות, אף שבחלק מסגמנטי המגורים נרשמה חולשה. הוא אמר כי בזכות כמה עסקאות מסחריות גדולות צפויה גביית המסים מהענף להגיע השנה לרמה של 18 עד 19 מיליארד שקל, לעומת כ-15 מיליארד שקל בלבד בשנה שעברה. לדבריו, מדובר בעלייה הן במס רכישה והן במס שבח.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
