קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?

הפגיעה שנגרמת לתדמית של המדינה בידי נהגי מוניות שעושקים תיירים, מובילה את מערכת המשפט להיות לא סלחנית בעונשים שמוטלים במקרים כאלה. הדוגמה האחרונה מוכיחה זאת, אחרי שנהג מונית נענש בקנס של 20 אלף שקל ושלילת רשיון
עוזי גרסטמן | (5)

התופעה של נהגי מוניות בישראל שמנצלים תיירים נהפכה לנושא שמושך תשומת לב ציבורית רבה בשנים האחרונות. בתקשורת דווח על לא מעט מקרים שבהם נהגי מוניות גובים מחירים מופרזים מתיירים, שאינם מודעים למחירים המקומיים - מה שיוצר בעיה חמורה של אמון בתחבורה הציבורית בארץ ופוגע בתדמית של מדינת ישראל. אחת הדוגמאות הבולטות ביותר לכך היא המקרה האחרון של נהג מונית שהורשע בעושק תיירים, לאחר שגבה סכומים לא סבירים עבור נסיעות קצרות.

המקרה עוסק בנהג המונית אייל סימן טוב, שנתפס גובה מחיר מופקע מתיירים שנסעו מהשדה התעופה בן גוריון לתל אביב, רחובות ועוד. הנהג ניצל את חוסר הידע של התיירים בנוגע למחירים המקומיים, וגבה מהם סכומים גבוהים פי כמה לעומת המחיר הרשמי. בעקבות תלונה שהוגשה על ידי התיירים, התנהל חקירה שהובילה להרשעת הנהג בבית המשפט. השופטת שדנה בתיק גזרה עליו קנס כספי של 20 אלף שקל, שלילת רישיון לתקופה של כמה חודשים, ואזהרה מפני עונשים חמורים יותר במידה שיחזור על מעשיו.

בענף התיירות קוראים להגברת הפיקוח (למונית אין קשר לכתבה) צילום: Bizportal

עבירות מהסוג הזה משפיעות כאמור ישירות על תדמית ישראל בקרב תיירים. הם מגיעים למדינה כשהם לא מכירים את התרבות המקומית ואת המחירים, ולכן הם נתונים לניצול על ידי נהגים לא הגונים. תיירים שנפגעים מחוויות של עושק או גניבה עלולים לשתף את הסיפור שלהם ברשתות החברתיות ובפלטפורמות תיירות כמו TripAdvisor - דבר שמוביל לפגיעה במוניטין של המדינה כיעד תיירותי.

הישראלים הראשונים שהתיירים פוגשים - נהגי המוניות

גורמים בענף התיירות בישראל הביעו דאגה מהתופעה, והצביעו על הצורך בהגברת הפיקוח והאכיפה כלפי נהגים שסוטים מכללי ההתנהלות התקינים. הבעיה מתעצמת כשנהגי המוניות הם לעתים אחת האינטראקציות הראשונות של התיירים עם הישראלים, ולכן על המדינה לדאוג שהם יקבלו יחס הוגן ולא ינוצלו. 

במקרה האחרון, בית המשפט לתעבורה הדגיש את חומרת העבירה. "מדובר בעבירות שעולה מהן נופך של מרמה וניצול לרעה," ציינה השופטת בפסק הדין. היא הדגישה את הפגיעה באמון הציבור בשירותי התחבורה הציבורית ואת החשיבות של הרתעת נהגים מביצוע מעשים דומים בעתיד. בנוסף לקנס שהוטל על הנהג, הוא נאלץ להחזיר כסף לתיירים שנפגעו.

במקרים אחרים, נהגי מוניות נמצאו גם כן אשמים בעבירות דומות, וחלקם נאלצו לעמוד בפני עונשים חמורים, כולל פסילת רישיון לתקופות ממושכות ואפילו מאסר על תנאי. לדברי גורמים משפטיים, בית המשפט שואף להעביר מסר ברור שגזילת כספים מתיירים היא עבירה חמורה, ושכל נהג שיבצע עבירה דומה יישא בתוצאות המשפטיות הקשות.

קיראו עוד ב"בארץ"

אחת הבעיות המרכזיות בתחום היא הקושי בפיקוח על נהגי מוניות. למרות החקיקה והרגולציה שקיימת במערכת התחבורה בישראל, לא תמיד קיימת אכיפה יעילה שמצליחה למנוע עבירות מסוג זה. במקרים רבים, תיירים שנפגעים מעושק מתקשים להגיש תלונה בזמן אמת, או להבין כיצד להתנהל מול הרשויות המקומיות.

להגביר את המודעות בקרב התיירים

גורמים במערכת המשפט מדגישים את הצורך בהגברת המודעות בקרב התיירים עצמם, תוך עידוד הגשת תלונות נגד נהגים עבריינים. לצד זאת, קיים צורך בהגברת הפיקוח במקומות רגישים כמו שדות תעופה, נמלים ומרכזי תיירות, כדי למנוע מראש את המקרים האלה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אילן 25/09/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    מה הבעיה לשכור כל פעם זוג סטודנטים אחר לשבוע שיתחזו לתיירים ויעשו ביקורת על המחירים שגובים נהגי המוניות , וכמובן שצריך לשכור גם אנשים מבוגרים , הקנסות יממנו זאת בקלות !
  • מפקח מס 25/09/2024 12:38
    הגב לתגובה זו
    במס הכנסה למשל יש מה שנקרא מחלקת ביקורת חוץ (קומנדו מס בלשון העם) בכל משרד פקיד שומה. ייתכן שגם במע"מ ובגופים נוספים
  • 3.
    יוסי 25/09/2024 09:02
    הגב לתגובה זו
    לתת לכל תייר נכנס חוברת תעריפים לנסיעה במונית גם לשירותים אחרים
  • 2.
    רק כלא ירתיע (ל"ת)
    נהגי מוניות 25/09/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/09/2024 08:00
    הגב לתגובה זו
    גם כישראלי שבקיא בהתנהלות פה, ופניתי למשרד התחבורה עם כל הפרטים על נהג יאנגו, שרומה במחיר ולא נתן חשבונית, התקבלה התשובה שהנושא כלל לא קשור למשרד התחבורה ושאולי אפנה למס הכנסה…. מיותר לציין שכם את יאנגו זה לא עניין והם לא שיתפו פעולה.
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מילואימניקים

יש בסיפור הזה כמה תובנות מעניינות - כולנו עם המילואימניקים, מגיע להם הרבה על השמירה, הגנה ועל הניצחונות. אין לאף אחד ספק בכך. הם ראויים לכל תשלום שיקבלו. חלק מהם גם בזכות כל המענקים מסביב הגיעו למספרים מאוד גבוהים. ההכנסות שלהם היו מעל השכר באזרחות, ושוב - זה מוצדק. אבל מה קורה אם באזרחות הם חייבים הרבה כסף - האם השכר במילואים יכסה את החוב כפי שלכאורה צריך להיות? אחרי הכל, דמיינו שמילואימניק הקים עסק ונפל ובדרך אנשים שילמו ולא קיבלו את השירות, האם בזכות העובדה שהוא מילואימניק הוא יקבל הקלה בהחזרת החוב לאזרחים התמימים האלו? זו שאלה קשה. התשובה היא כן.

בית המשפט הכריע והקל על מילואימניק שהעסק שלו נפל חודשים לפני המלחמה כי הוא מילואימניק בית המשפט השלום בירושלים, בשבתו כבית משפט לענייני חדלות פירעון, קבע בימים אלה כי תגמולי ימי מילואים המשולמים לחייבים המשרתים שירות מילואים ממושך, מוגנים, ולא יועברו לקופת הנשייה. ההחלטה ניתנה בימים אלה על ידי השופט עופר יובל, בעקבות מחלוקת ממושכת בין מילואימניק לבין הנאמן שמונה לו, שבמהלכה ייחס הנאמן למילואימניק ולבא כוחו חוסר תום לב והסתרת הכנסות.

בעקבות כישלון החופשה, האיצה החשיפה השלילית ברשתות החברתיות את קריסת חברת התיירות וגררה את החייב לחובות כבדים. במסגרת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון נאמדו חובותיו לנושיו בכ-3.42 מיליון שקלים. ימים ספורים לאחר שהוגשה הבקשה, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר ב-7 באוקטובר גויס החייב בצו 8 לשירות מילואים פעיל, ומאז הוא משרת ברציפות כרס״פ פלוגה בגדוד מילואים, כבר יותר מ-630 ימים ברציפות, לרבות שבתות וחגים. 

הדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכליםהדמיה של קריית הסייבר דימונה, קרדיט: מנספלד קהת אדריכלים

קריית סייבר תוקם בדימונה - ההייטק ינוע דרומה?

התוכנית שאושרה ע"י הועדה המחוזית-דרום כוללת הקמת קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר, שלושה מגדלי מגורים, מעונות סטודנטים, פארק עירוני, קריית ממשלה ואצטדיון חדש ומבקשת להפוך את דימונה למוקד ידע ותעסוקה בנגב - הפרסום מגיע במקביל לתכנית אנבידיה להכפלת מרכז המו"פ בבאר שבע

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דימונה סייבר

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה להפקדה את התוכנית להקמת קריית הסייבר בדימונה - מהלך רחב היקף שמטרתו לחזק את מעמדה של העיר כמרכז חינוך, חדשנות ותעסוקה. התוכנית, המשתרעת על פני כ-180 דונם בלב העיר, תכלול קמפוס אקדמי בן שמונה קומות ללימודי סייבר, שלושה מגדלי מגורים בני 15 קומות הכוללים 150 יחידות דיור מעל חזית מסחרית, ומעונות סטודנטים בני שמונה קומות ובהם 180 חדרים. לצדם יוקמו פארק עירוני רחב ידיים בשטח של כ-12 דונם, קריית ממשלה הפונה לרחוב בן גוריון, ואצטדיון עירוני חדש לאירועי ספורט ותרבות.

אישור התוכנית מגיע במקביל להודעת אנבידיה על הרחבת מרכז המו"פ בבאר שבע פי שלושה מהלך הכולל הקמת אתר חדש בפארק ההייטק גב-ים וגיוס מאות עובדים נוספים בדרום. שני המהלכים יחד עשויים לעצב מציאות חדשה במפת ההייטק במדינה שבה הדרום מתבסס כמוקד פעילות משמעותי של תעשיות ידע, השכלה ותעסוקה, וליצור רצף גיאוגרפי-כלכלי חדש שיחזק את אזור הנגב ויתרום לפיזור התעשייה בישראל אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום.

התוכנית כוללת גם הסדרה של מוסדות חינוך וציבור קיימים בתחומה - ארבעה בתי ספר, בתי כנסת, מרכז רפואי, בית משפט שלום ותחנת מד"א. המתחם גובל ברחובות המעפיל, הרצל, בן גוריון ובר לב, וממוקם בסמוך למרכז העיר. על פי החזון העירוני, קמפוס הסייבר ישמש מוקד ידע שיקשור בין מערכת החינוך המקומית, ההשכלה הגבוהה והתעשייה, ויהווה נדבך משלים לפארק ההייטק בבאר שבע - כך שבוגרי הקמפוס יוכלו להשתלב בתעשיות הסייבר והטכנולוגיה באזור.

"צעד מחולל שינוי לעיר דימונה ולנגב כולו"

עודד פלוס, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אמר כי "תוכנית קמפוס הסייבר בדימונה היא תוכנית מחוללת שינוי. ברמה המקומית, זהו צעד חשוב לעיר דימונה שנמצאת בתקופת פיתוח, וברמה האזורית, התוכנית תיתן מענה משמעותי לצורך שקיים בכל המרחב, וכן תתרום ליצירת הזדמנויות חדשות להשכלה, תעסוקה, דיור, מסחר ושירותים ציבוריים, תוך חיזוק מעמדה של דימונה כעיר מתפתחת ומרכזית בנגב".

גם מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, התייחסה לחשיבות הפרויקט וציינה כי "מדובר בתוכנית משמעותית וחשובה לעיר דימונה ולנגב כולו. לראשונה יוקם בדימונה קמפוס אקדמי למקצועות הסייבר שיהיה חלק מבנייה של אקו-סיסטם שלם בנגב - יחד עם מוסדות חינוך וציבור נוספים ועם פארק ההייטק בבאר שבע שיהווה מוקד תעסוקה לבוגרי הקמפוס".