תכנית ת"מא 70 אושרה, מה היא כוללת וכמה דירות עשויות להיבנות?
תכנית התכנון והפיתוח במרחב תחנות המטרו אושרה בוודעה הארצית לתכנון ובנייה; עו"ד ענת בירן: "פוטנציאל לתוספת של עשרות אלפי דירות"
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70). תוכנית זו מהווה צעד משמעותי לקידום תכנון מוטה תחבורה ציבורית ולפיתוח אורבני בר-קיימא, תוך שיפור הנגישות והשירות לתושבי המטרופולין.
תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות
מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים,
בהיקף כולל של כ-300 אלף יחידות דיור.
תמ"א 70 הוא נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן, כאשר לאחרונה אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת
ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.
התוכנית שמה דגש על הנושאים הבאים: העצמת הבניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת המונים, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות
במרחק הליכה מתחנות המטרו. לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימאליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן התכנית שמה דגש על ייעול השימוש בקרקע ובשירותים עירוניים, הגברת קישוריות של המרחב לתחנות המטרו באמצעות יצירת רשת הליכה ורכיבה, עירוב שימושים בשטח, יצירת תמהילי דיור שונים, שינוי מדיניות החנייה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו, והנחיות להקצאה של שטחים ציבוריים פתוחים ומבונים, על מנת לתת מענה לאיכות חיים הכרחית במרחב אורבני מצטופף.
פוטנציאל לעשרות אלפי דירות חדשות
עו"ד ענת בירן, בעלת משרד ענת בירן, עורכי דין המתמחה בדיני תכנון ובנייה ובהתחדשות עירונית ונדל"ן, הגיבה להודעת מינהל התכנון על אישור תמ"א 70, ואמרה כי "אנחנו נכנסים היום לעידן תכנוני חדש במטרופולין תל אביב.
התוכנית מסדירה את עקרונות הבנייה באזורים שבהם פוטנציאל לבניית אלפי ואף עשרות אלפי דירות, באזורי הביקוש הכי חמים בישראל. חיכינו לאישור התוכנית כשנתיים-שלוש, ובסוף הוא הגיע.
חשוב להדגיש, כי האישור יורה את יריית הפתיחה לקידום של תוכניות
בנייה רבות באזורי ההשפעה של המטרו, שהם המעגלים שסביב תחנות ותוואי המטרו. כידוע, באזורים אלה חל מס מוגבר של 72% בהיטל השבחה ובמס מטרו, אך מי שיזדרז ויצליח לבקש היתר בנייה עד 31.12.2030, לתוכניות חדשות שיאושרו מכוח תמ"א 70, 'יהנה' ממס מופחת של 60%. מומלץ מאוד
לבעלי קרקעות וזכויות באזורי ההשפעה, להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים שבקיאים בתקנות וחוק התכנון והבנייה, לפני שסוגרים איזשהי עסקה, כדי שלא ימצאו את עצמם כפופים לתשלומי מסים גבוהים מאוד שלא לקחו בחשבון, או לשינויים תכנוניים שלא היו מודעים להם.
- בזכות המניות: שווי תיק ההשקעות של הישראליים קפץ ברבעון השני
- שוק ההימורים רותח: מה הסיכויים שחמאס יגיד "כן"?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את...
מוסדות התכנון עשו את המוטל עליהם, הם אישרו את התוכניות לקווי המטרו, אישרו את תמ"א 70, ואת חוק המטרו, וכל מה שנשאר הוא להתחיל לבנות את הפרויקט העצום. כעת הכדור במגרש של הממשלה ומשרד התחבורה – עליהם להזדרז ולהקים את רשות המטרו, למנות מנכ"ל, להקצות
תקציבים, ולהתחיל להתקדם. עד כה בשנתיים-שלוש האחרונות, כל תוכניות הבנייה שהגיעו לפתחם של מוסדות התכנון נאלצו להתיישר לעצם קיומו של המטרו, גם אם הפרויקט עדיין היה רחוק מהעין, ועכשיו נעשה צעד משמעותי קדימה ואנו מצפים לצעדים נוספים מצד הממשלה".
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, הרב נתן אלנתן: "עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו לאשר את תוכניות המטרו עד שנת 2024. תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד".
מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור תמ"א 70 הוא אבן דרך משמעותית במהפכת התחבורה הציבורית של ישראל והשפעתה האדירה על המערך האורבני
הסובב של התחנות. המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע
עי פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית ובכך מממשת את עקרונות התכנון שמוביל מינהל התכנון מזה שנים".

איך הצליחו ברשות המסים להכניס 20 מיליארד שקל בשנה ולהציל את הקופה?
מה זה חשבונית פיקטיבית, איך הצליחו ברשות המסים לעלות על חשבוניות פיקטיביות ומה צפוי בהמשך?
מלחמה של שנתיים כמעט ולא מורגשת בגירעון של המדינה. יש הורדות דירוג, הציבור מרגיש את העול הכלכלי, הכלכלה פחות צומחת, ועדיין מבחינת הגירעון - הוא נמוך (להרחבה: הגירעון ממשיך להצטמצם: 4.7% מהתוצר באוגוסט). איך מסבירים את "הקסם" הזה? הכנסות גדולות ממסים. אבל, מסים הולכים יחד עם הכנסות - ההכנסות והרווחים של העסקים והציבור בירידה במקרה הרע, קיפאון במקרה הטוב - זה לא אמור להגדיל מסים.
הגידול במסים נובע מפעולות אסטרטגיות ויזומות של רשות המסים בניהולי של שי אהרונוביץ , לצד חקיקה שהגדילה את בסיס המס. החוק על מיסוי רווחים כלואים הוביל לכך שהרווחים חולקו או יחולקו והגדיל את המס על הדיבידנדים. הקפאת מדרגות המס הגדילה את המש השוטף על השכר. היוזמות להגברת בדיקות תשלומי המס והמע"מ, מניבות הכנסות משמעותיות, ונראה שחוד החנית של פעילות רשות המסים היא הפעילות נגד ההון השחור.
הון שחור בהיקף של מאות מיליארדים מסתובב במשק מדי שנה, ופעולה אחת חשובה חיסלה חלק ממנו - פרויקט חשבונית ישראל שקיבל כתף קרה מאוד מרואי החשבון, יועצי המס והשוק כולו, מתברר כחבל הצלה לתקציב השנתי. המתנגדים חששו גם לפרנסה שלהם - הפרויקט מדבר על דיגיטציה מלאה כזו שתקביל חשבונית שמוציא א' עם קבלת חשבונית שמדווח עליה ב'. ככה אי אפשר לזייף, או נכון יותר - קשה יותר לזייף. ככה עולים על חשבוניות פיקטיביות.
חשבונית פיקטיבית היא חשבונית של עסק בכאילו או של עסק אמיתי שנוצר רק כדי לייצר חשבוניות. בדרך הזו מייצרים הוצאות ל"מזמין החשבונית". דמיינו שיש לכם עסק עם הכנסות חודשיות נטו של 300 אלף והוצאות של 100 אלף שקל. יש לכם רווח של 200 אלף שקל. אתם צריכים לשלם על זה מס של 23% - כלומר 46 אלף שקל. אם תקנו חשבונית פיקטיבית של 200 אלף שקל - אתם במצב שאין לכם רווח ואין מס. יתרה מכך, אתם מקבלים את מע"מ התשומות - 36 אלף שקל (18% על 200 אלף שקל). כלומר חשבונית של 200 אלף שקל הניבה לכם 72 אלף שקל.
- נותנים לכם כסף ואתם לא לוקחים - לישראלים מגיע מיליארד שקל בשנה מרשות המס והם מוותרים
- מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשתמשים בחשבוניות הפיקטיביות היו ארגוני פשע, גופים מפוקפקים וחברות ועסקים אמיתיים שרימו את רשויות המס, ושכך הצליחו לגנוב מהמדינה עשרות מיליארדי שקלים. החשבוניות הפיקטיביות הגיעו לחפי ההערכות ל-100 מיליארד שקל בשנה. לא בכל מצב הזדכו על המס באופן מלא, אבל גם בהערכה שמרנית מדובר על רווח למשתמשים של מעל 30 מיליארד שקל.
מנורה נגד הרש"פ: תובעת אותה על רבע מיליארד שקל
התביעה הוגשה בגין הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מתופעת גניבות הרכב בישראל, שהתעצמה בשנים האחרונות. מנורה טוענת כי בשל "תעשייה פלסטינית" של גניבות רכב מישראל אל שטחי A, היא "שיפתה ופיצתה את מבוטחיה בגין נזקי הגניבות של רכביהם וכתוצאה מכך נגרמו לה במהלך השנים האחרונות הפסדים כספיים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, להם אחראית הנתבעת"
חברת הביטוח מנורה מבטחים הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה נגד הרשות הפלסטינית (הרש"פ), בגין הפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כתוצאה מתופעת גניבות הרכב בישראל, שהתעצמה בשנים האחרונות. אומדן מנורה לסכום הכולל של הנזקים שנגרמו לה הוא כרבע מיליארד שקל.
על-פי נתוני המשטרה, שפורסמו באחרונה בתקשורת, ב-2024 נגנבו בישראל כ-18 אלף כלי רכב, וב-2023 היקף גניבות כלי הרכב היה כמעט 20 אלף. מלבד הנזק הכלכלי העצום, מסבירה מנורה בכתב התביעה כי תופעת גניבות הרכב בישראל מקרינה באופן ישיר על תחושת הביטחון של הציבור. לדברי החברה, היא גם עשויה להסביר, במידה מסוימת, חלק מהתייקרות פרמיות ביטוחי הרכב בשנים האחרונות.
במסגרת התביעה שהגישה מנורה, טוענת החברה כי בשל "תעשייה פלסטינית" של גניבות רכב מישראל אל שטחי A, הנתונים לשליטתה ואחריותה הבלעדית הרשות הפלסטינית, "שיפתה ופיצתה מנורה את מבוטחיה בגין נזקי הגניבות של רכביהם וכתוצאה מכך נגרמו לה במהלך השנים האחרונות הפסדים כספיים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, להם אחראית הנתבעת".
כמו כן, על פי כתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד ארז בלוך ממשרד ארז בלוך, אל שטחי הרשות הפלסטינית הגיעו אלפי כלי רכב שהיו מבוטחים על-ידי החברה. מתוך אותם כלי רכב, הצליחו חברות האיתור איתוראן ופוינטר לאכן ולהוכיח שכלי רכב רבים מצאו את דרכם לשטחי הרשות, וביחס לאחרים התקבל אישור ממשטרת ישראל כי כלי הרכב הגנובים הגיעו לשטחי A.
- עונש של 20 שנות מאסר לראש כנופיית גניבת רכבים
- גניבות רכב בישראל - פתח תקווה יעד מובהק של הגנבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתביעה מתבססת מנורה בין היתר על ההנחה משפטית שלפיה כלי רכב שנגנבים בשטח ישראל מגיעים לתחנתם האחרונה בשטחי הרשות הפלסטינית. אותה חזקה נשענת גם על פסק דין של נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, שקבע בהיותו שופט עליון מן המניין כי רכב שנגנב בישראל "יסיים את חייו" בשטחי הרש"פ. עוד קבע אז השופט עמית ב"הלכת אלשחרה", כי "אין חולק כי התופעה של גניבות רכב היא מכת מדינה זה שנים רבות... גניבת הרכב היא רק התחנה הראשונה ובשטחי הרשות הפלסטינית קמה תעשיה שלמה של 'משחטות' רכב - המהוות 'תחנה סופית' לרכבים הגנובים - ושל סחר בחלפים ובכלי רכב גנובים, שגם עליה ניתן לומר שהיא בבחינת מכת מדינה... היקף התופעה הוא מן המפורסמות שאינן צריכות ראיה ואף בגדר ידיעה שיפוטית".