ענת בירן
צילום: ביזפורטל

תכנית ת"מא 70 אושרה, מה היא כוללת וכמה דירות עשויות להיבנות?

תכנית התכנון והפיתוח במרחב תחנות המטרו אושרה בוודעה הארצית לתכנון ובנייה; עו"ד ענת בירן: "פוטנציאל לתוספת של עשרות אלפי דירות"

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה מטרו דיור

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70). תוכנית זו מהווה צעד משמעותי לקידום תכנון מוטה תחבורה ציבורית ולפיתוח אורבני בר-קיימא, תוך שיפור הנגישות והשירות לתושבי המטרופולין.


תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300 אלף יחידות דיור.


תמ"א 70 הוא נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן, כאשר לאחרונה אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.


התוכנית שמה דגש על הנושאים הבאים: העצמת הבניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת המונים, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות במרחק הליכה מתחנות המטרו. לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימאליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין.


כמו כן התכנית שמה דגש על ייעול השימוש בקרקע ובשירותים עירוניים, הגברת קישוריות של המרחב לתחנות המטרו באמצעות יצירת רשת הליכה ורכיבה, עירוב שימושים בשטח, יצירת תמהילי דיור שונים, שינוי מדיניות החנייה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו, והנחיות להקצאה של שטחים ציבוריים פתוחים ומבונים, על מנת לתת מענה לאיכות חיים הכרחית במרחב אורבני מצטופף.


פוטנציאל לעשרות אלפי דירות חדשות

עו"ד ענת בירן, בעלת משרד ענת בירן, עורכי דין המתמחה בדיני תכנון ובנייה ובהתחדשות עירונית ונדל"ן, הגיבה להודעת מינהל התכנון על אישור תמ"א 70, ואמרה כי "אנחנו נכנסים היום לעידן תכנוני חדש במטרופולין תל אביב. התוכנית מסדירה את עקרונות הבנייה באזורים שבהם פוטנציאל לבניית אלפי ואף עשרות אלפי דירות, באזורי הביקוש הכי חמים בישראל. חיכינו לאישור התוכנית כשנתיים-שלוש, ובסוף הוא הגיע.


חשוב להדגיש, כי האישור יורה את יריית הפתיחה לקידום של תוכניות בנייה רבות באזורי ההשפעה של המטרו, שהם המעגלים שסביב תחנות ותוואי המטרו. כידוע, באזורים אלה חל מס מוגבר של 72% בהיטל השבחה ובמס מטרו, אך מי שיזדרז ויצליח לבקש היתר בנייה עד 31.12.2030, לתוכניות חדשות שיאושרו מכוח תמ"א 70, 'יהנה' ממס מופחת של 60%. מומלץ מאוד לבעלי קרקעות וזכויות באזורי ההשפעה, להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים שבקיאים בתקנות וחוק התכנון והבנייה, לפני שסוגרים איזשהי עסקה, כדי שלא ימצאו את עצמם כפופים לתשלומי מסים גבוהים מאוד שלא לקחו בחשבון, או לשינויים תכנוניים שלא היו מודעים להם.

קיראו עוד ב"בארץ"


מוסדות התכנון עשו את המוטל עליהם, הם אישרו את התוכניות לקווי המטרו, אישרו את תמ"א 70, ואת חוק המטרו, וכל מה שנשאר הוא להתחיל לבנות את הפרויקט העצום. כעת הכדור במגרש של הממשלה ומשרד התחבורה – עליהם להזדרז ולהקים את רשות המטרו, למנות מנכ"ל, להקצות תקציבים, ולהתחיל להתקדם. עד כה בשנתיים-שלוש האחרונות, כל תוכניות הבנייה שהגיעו לפתחם של מוסדות התכנון נאלצו להתיישר לעצם קיומו של המטרו, גם אם הפרויקט עדיין היה רחוק מהעין, ועכשיו נעשה צעד משמעותי קדימה ואנו מצפים לצעדים נוספים מצד הממשלה".


יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובניה, הרב נתן אלנתן: "עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו לאשר את תוכניות המטרו עד שנת 2024. תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד".


 מנכ״ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "אישור תמ"א 70 הוא אבן דרך משמעותית במהפכת התחבורה הציבורית של ישראל והשפעתה האדירה על המערך האורבני הסובב של התחנות. המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע עי פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית ובכך מממשת את עקרונות התכנון שמוביל מינהל התכנון מזה שנים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב (רשתות)נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב (רשתות)

טראמפ מארח פסגת שלום היסטורית: ארמניה ואזרבייג'ן בדרך להסכם - איך זה ישפיע על ישראל?

הנשיא האמריקני מזמן את מנהיגי שתי המדינות לבית הלבן עם ציפיות גבוהות להסכם שיסיים עשורים של עימות. מאחורי הקלעים מתרקמת עסקה: צירוף אזרבייג'ן להסכמי אברהם 

משה כסיף |

הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי יארח ביום שישי פסגת שלום היסטורית בבית הלבן בין נשיא ארמניה ואהגן חצ'אטוריאן לבין נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלתו עלי אסאדוב. המטרה המוצהרת היא חתימה על הסכם שיסיים עשורים של סכסוך דמים בין שתי המדינות הקווקזיות.

"ארה"ב תחתום גם על הסכמים בילטרליים עם שתי המדינות לקידום הזדמנויות כלכליות משותפות, כדי לפתוח את מלוא הפוטנציאל של אזור דרום הקווקז", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו. "אני גאה מאוד במנהיגים האמיצים האלה שעושים את הדבר הנכון למען העמים הגדולים של ארמניה ואזרבייג'ן".

הסכסוך בין שתי המדינות נסוב סביב חבל נגורנו-קרבאך, שטח המאוכלס בארמנים אך מוכר בינלאומית כחלק מאזרבייג'ן. למעלה מ-30,000 בני אדם נהרגו במלחמה בתחילת שנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. כ-6,000 נוספים נהרגו במלחמה בת 44 ימים ב-2020, ועשרות נהרגו בעימותי גבול בספטמבר 2022.

ארה"ב, רוסיה וצרפת ניסו במשך שנים לתווך בין הצדדים ללא הצלחה. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין תיווך בהפסקת אש ב-2020, אך הצדדים לא הגיעו להסכם שלום סופי. ממשל ביידן ניסה לתווך בשיחות שלום, אך אלה נתקלו בקשיים סביב דרישות אזרבייג'ניות לשינוי החוקה הארמנית.

במקביל, מנסה הממשל האמריקאי לצרף את אזרבייג'ן ומדינות נוספות במרכז אסיה להסכמי אברהם. השליח סטיב וויטקוף כבר הציע בחודש מאי לאזרבייג'ן ולארמניה להצטרף למהלך המדיני במסגרת הליך השלום ביניהן. בעוד שהסכמי אברהם הביאו לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, לבאקו כבר יש קשרים הדוקים עם ישראל. היא הידידה המוסלמית הקרובה ביותר של ירושלים.