מנכ"ל חברת החשמל ליו"ר ועד העובדים: נכונותה של ההנהלה נוצלה לרעה ע"י הועד
מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, פנה לאחרונה במכתב אל מיקו צרפתי, יו"ר הועד הארצי של עובדי חברת החשמל. במכתבו התריע מנכ"ל חברת החשמל כי בניגוד להסכמה שהושגה בין הנהלת החברה לוועד העובדים, במסגרת הליך בבית הדין לעבודה בתחילת ינואר, הוועד לא רק שאינו פועל להגיע לסיכומים והסכמות בנושא השינויים הארגוניים בחברת החשמל, אלא שנציגיו מנצלים נכונות זאת להמשך הסחבת, בצורה בוטה ומזלזלת.
לפיכך לדברי לסקר, "בחלוף המועד למיצוי הליך ההדברות לא נותר בידי אלא לחזור ולפעול להמשך יישום מרכיב השינוי הארגוני בתכנית מצפן".
במסגרת ההליך בבית הדין לעבודה סוכם כי עד ל-15 בפברואר, ימוצו הדיונים בין הצדדים. לטענת לסקר, "בעוד שהנהלת חברת חשמל השהתה, לפנים משורת הדין, צעדים ניהוליים שכבר הוחלט עליהם, השיבה מספר פעולות למצבן הקודם, הסכימה להגביל את המגעים בשלב הראשוני למספר חטיבות עיקריות, נוצלה זו על ידי ועד העובדים להמשך הסחבת. גם לאחר שחלף המועד האמור ניסה מנכ"ל חברת החשמל למצות כל הליך אפשרי כדי להגיע להבנה וסיכום עם ועד העובדים".
במכתבו מונה מנכ"ל החברה שורה של צעדים ואירועים הממחישים כיצד באופן שיטתי טרפד הוועד כל ניסיון להגיע להידברות של ממש. בין היתר מציין לסקר "למרבה הצער, דאגתם בכל דרך אפשרית כי הדיונים שיתנהלו לא יהיו אמיתיים ואינטנסיביים; בצוותי המשא ומתן שמונו גרמתם בפועל כי דיונים יקבעו בקצב בלתי מתקבל על הדעת של כפגישה אחת בשבוע בממוצע; כשליש מהפגישות המועטות שנקבעו "פוצצו" על ידכם בטענות פורמאליות מלאכותיות; סירבתם לקיים דיונים על חטיבת לוגיסטיקה, כפי שהתחייבתם והתחמקתם מלהציג את צוות המשא ומתן שמונה לעניין".
והוא מוסיף "כך יצא, כי מתוך ארבעה הדיונים שנקבעו בכל הנוגע ליישום התכנית לשינוי ארגוני בחטיבת לקוחות, שניים כלל לא התקיימו ואילו בשני הדיונים שבכל זאת התקיימו, סירבו נציגי ועד העובדים להציג עמדה קונקרטית כלשהי ביחס לתוכנית, אשר הוצגה במקורה עוד לפני כתשעה חודשים".
"נציגי ועד העובדים מצאו לנכון לטעון כי "יש לארגון העובדים תשובות, אולם זה לא הזמן המתאים להציג אותן" דברים אלו, לפי מכתבו של לסקוב, "הם ביטוי אחד מני רבים להפרת הסיכומים ויש בכך כדי להעיד שההצהרה בדבר נכונות לקיום דיונים אינטנסיביים "מתוך רצון כן להגיע לסיכומים והסכמים מחייבים" לא הייתה אלא סיסמא ריקה מתוכן".
לאור כל זאת ומאחר שהמועד למיצוי הליכי ההדברות, חלף מבלי שוועד העובדים הציג על התייחסות קונקרטית חדשה לכוונות החברה ביחס לשינויים הארגוניים, הודיע מנכ"ל חברת החשמל, במכתבו כי הוא מתכוון לפעול להמשך יישום מרכיב השינוי הארגוני של תכנית מצפן, וזאת מבלי לפגוע במצבת כוח האדם או לשחרר עובדים באופן חד-צדדי".

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בנק ישראל השלים את המעבר לתקן EMV, כולל בתחנות דלק
בנק ישראל הודיע רשמית על סיום תהליך הסבת שוק התשלומים המקומי לתקן EMV, לאחר מהלך רב-שנים שהוביל לשדרוג משמעותי באבטחת עסקאות כרטיסי אשראי ובפתיחת השוק לשירותים דיגיטליים מתקדמים
במהלך השנים האחרונות הוביל בנק ישראל את המשק הישראלי לעבר רפורמה בשוק התשלומים, ובמסגרתה סליקת עסקאות כרטיסי חיוב הוסבה לתקן EMV, ששיפר את אבטחת התשלום ואפשר כניסה של שירותים דיגיטאליים חדשניים כדוגמת תשלומים ללא מגע, המהווים כמחצית מכמות העסקאות בישראל, וכן ביצוע עסקאות באמצעות ארנקים בטלפונים החכמים המהווים כ-17% מכמות העסקאות בישראל.
הרפורמה שיושמה פתחה את הדלת לא רק לעולם התשלומים אלא גם לשירותים נוספים באמצעות הארנקים הדיגיטליים, כמו למשל הזדהות בקופות החולים, כרטיסי כניסה לאירועי ספורט ותרבות וכרטיסי טיסה ושירותים נוספים שבדרך.
במהלך השנים האחרונות בנק ישראל ליווה את בתי העסק במעבר למערכת התשלומים החדשה, וסייע באופן פרטני לבתי עסק אשר נתקלו בקשיים ובמורכבויות שונות ביישום התקן החדש, בפרט תחנות הדלק. בהתאם, בתי עסק אלו קיבלו בהתאם למורכבויות, אישורים ספציפיים למתווים להשלמת ההסבות.
על פי נתוני חברת שבא, נכון לסוף חודש אפריל 2023 , מעל ל-99% ממסופי התשלום בישראל הוסבו בהצלחה לתקן החדש.
פריסת תקן ה־EMV בענף הדלק נחשבה לאחת המשימות הטכנולוגיות המורכבות בשוק התשלומים הישראלי. בשונה מרכישה
רגילה, בתדלוק סכום העסקה אינו ידוע מראש, כך שבתחילת התהליך מוקצית מסגרת זמנית בכרטיס, שמתעדכנת רק בסיום התדלוק לסכום המדויק. תהליך זה דרש פיתוח תוכנה ייעודית למסופים בתחנות, התאמות בין בקרי המשאבות למערכות הסליקה, ושדרוג של תשתיות התקשורת והאבטחה. בעבר נחשבו
תחנות דלק יעד מרכזי לניסיונות הונאה בשל השימוש בפס מגנטי. כעת, עם השימוש בשבבים חכמים וניהול עסקאות בשרתים מרכזיים בזמן אמת, רמת האבטחה והבקרה עלתה באופן משמעותי.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "אחד מהיעדים המרכזיים שלנו בבנק ישראל בשנים האחרונות היה לפתח את שוק התשלומים בישראל ולהציבו בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. היום אנו מציינים צעד מרכזי נוסף בתהליך הטמעת תקן ה-EMV. מדובר בצעד חשוב שהובל באופן מקצועי על ידי מחלקת מערכות תשלומים וסליקה והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל. אני רוצה לציין לחיוב את ההטמעה המהירה בשוק הישראלי הן מצד בתי העסק והן מצד שימוש הציבור הרחב. אנו נמשיך לקדם צעדים נוספים שיובילו לשכלול המערכת הפיננסית, הגדלת התחרות בה ולשיפור רווחת הצרכן".
