אירבוס A320 ממטוסי הנוסעים הפופולריים בעולם. צילום יצרן
אירבוס A320 ממטוסי הנוסעים הפופולריים בעולם. צילום יצרן

FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות

הוראת הבטיחות החדשה חלה על כ-2,000 מטוסים בארה"ב ומצטרפת לשורת תקלות שאותרו בדגם הנפוץ בעולם



רן קידר |
נושאים בכתבה איירבוס

מינהל התעופה הפדרלי בארצות הברית (FAA) פרסם הוראת בטיחות תעופה חדשה, המחייבת מפעילי מטוסי משפחת A320 של איירבוס לבצע בדיקות תכופות יותר לרכיבי סגירת הדלתות. ההוראה, המכסה 1,924 מטוסים הרשומים בארה"ב, נובעת מאיתור סדקים נוספים במחברי הדלת במסגרת FR 68, שעלולים לפגוע בשלמות המבנה של גוף המטוס.

הבדיקות, הכוללות סריקות גלי אלקטרומגנטיים בתדר גבוה (HFEC), ייכנסו לתוקף ב-13 בינואר 2026, עם זמני ציות מקוצרים, עד 18 חודשים למטוסים חדשים יותר, לעומת 24 חודשים בהוראה הקודמת מ-2022.

ההנחיה, המבוססת על המלצת הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה (EASA), מצטרפת לשורה של תקלות מבניות ומערכתיות שהתגלו בדגמי A320 בשנה האחרונה. המטוס, שייצורו החל ב-1988 והפך לנפוץ ביותר בעולם עם למעלה מ-11,000 יחידות מופעלות, סובל מבעיות איכות בשרשרת האספקה. בדצמבר 2025, איירבוס זיהתה פגם בפאנלים מתכתיים המותקנים על כ-2,000 מטוסים, מה שדרש בדיקות נקודתיות ותיקונים מוגבלים. זאת, שבועות ספורים לאחר עדכון תוכנת שליטה דחוף במחשבי ELAC, שהשפיע על 545 מטוסים אמריקאים.


קריאה חשובה - נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

תקלה טכנולוגית משמעותית התרחשה באוקטובר, כאשר טיסת JetBlue חוותה צלילה בלתי מבוקרת בגובה 35,000 רגל מעל פלורידה, בעקבות "היפוך סיבית" בזיכרון המחשב עקב חשיפה לקרינה קוסמית. האירוע, שגרם ל-15 פצועים קלים, חשף חולשה בתוכנת בקרת המאזנים והגאי הגובה, שכשלה בזיהוי שגיאות. כתוצאה, EASA ו-FAA הורו על קרקוע זמני של 6,000 מטוסי A320 ברחבי העולם, עם עדכון תוכנה דחוף שהושלם עד 30 בנובמבר 2025. התקלה הדגישה את חוסר הניטור השגרתי של קרינה קוסמית בתעופה מסחרית.

מבחינה טכנית, סדקי FR 68 נובעים מעייפות חומר במחברי הדלת, שמחזיקים לחץ אווירודינמי של עד 8.5 PSI בגובה טיסה. בדיקות HFEC מזהות סדקים קטנים עד 0.1 מ"מ, ומאפשרות תיקון מוקדם לפני התפשטות שמסכנת את 180-220 הנוסעים בממוצע לטיסה. ההוראה החדשה מרחיבה את אזור הבדיקה ל-360 מעלות סביב המחבר, כולל פינות פנימיות וברגים, ומחייבת תיקון מיידי אם נמצא סדק מעל 2 מ"מ. עלויות התחזוקה צפויות להגיע ל-50,000-100,000 דולר למטוס, ולהשפיע על זמינות הצי של חברות כמו דלתא ואמריקן איירליינס, שמפעילות 1,200 מטוסי A320 בארה"ב.

התקלות הרצופות מצביעות על לחץ ייצור גובר באיירבוס, שמסרה 661 מטוסים ב-2024, עלייה של 6% משנה קודמת, אך נאלצה להוריד את תחזית 2025 ב-50 יחידות עקב בעיות איכות. בהשוואה לבואינג, שספגה ביקורת על 737 MAX עם 389 אירועי תחזוקה ב-2024, איירבוס מציגה יתרון ביציבות מבנית אך חולשה במערכות אלקטרוניות. בעוד בואינג משלבת יתירות משולשת עם תקינות של 99.999% תחת קרינה, איירבוס מסתמכת על עדכונים תוכנתיים זמניים, שעלויותיהם צפויות להסתכם במיליארדי דולרים עד 2030.

קיראו עוד ב"תעופה"

ההתפתחויות מדגישות את המתח בין צמיחה כלכלית לבטיחות: בעוד שוק התעופה צומח ב-4.7% שנתי, תקלות כאלה עלולות להוסיף 1-2% לעלויות תפעול ולהאט את ההתאוששות שלאחר הקורונה. איירבוס, עם הזמנות ל-8,600 מטוסים, תצטרך להשקיע 2-3 מיליארד דולר בשיפורי איכות, על פי הערכות אנליסטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה