טור

עולם תוכן עם חוקים משלו: מנהל השיווק הדיגיטלי לא יכול להעתיק מה-offline

מותגים שלא יתאימו עצמם למציאות הדיגיטלית יאבדו את כוחם ויכחדו. 40% מאנשי השיווק הבכירים הודו שאין להם את האנשים הנכונים בתחום הדיגיטל
אבי זיתן | (8)

בשנת 2010 דיווחו 73% מבעלי הסמארטפונים שהם קונים לפחות פעם בשבוע בחנות "אמיתית". בשנת 2013 רק 47% מבעלי הסמארטפונים עושים קניות בחנויות קמעונאיות פיזיות על בסיס שבועי. כפי שניתן לראות - מדובר בירידה משמעותית. נתונים אלו נאספו במסגרת סקר על הרגלי צריכה שערכה חברת eDigitalResearch and Portaltech Reply, בהתבסס על תשובותיהם של 1011 נשאלים.

הנתון הזה מעניין משום שהוא מעיד על מגמה מתמשכת של גידול המסחר המקוון על חשבון המסחר בחנויות המסורתיות. מגמה זו עולה בקנה אחד עם העלייה בתפוצת הסמארטפונים. אם ב-2010 38% מהאוכלוסייה בארצות הברית השתמשה בסמאטרפונים, הרי שנכון ל-2013 כבר ל-62% יש סלולארי חכם.

אין ספק שלמשתמשי הטלפונים החכמים עשויה להיות יותר הבנה טכנולוגית מאשר לעמיתיהם שאינם משתמשים בטלפונים כאלה, ולכן הם נהנים יותר מהאלטרנטיבות הזולות שמצויות באינטרנט: חיפוש ורכישה בחנויות מקוונות שחוסכות בעלויות לצרכן מתוקף העובדה שהן אינן שוכרות שטחי מסחר בלוקיישנים יוקרתיים.

בנוסף, החנויות שכבר קיימות ברחוב הראשי חייבות להתאים את עצמן לשימוש גולשי הסלולר. בעליהן צריכים ללמוד לקשר בין החנויות הפיזיות שלהם לנוכחות המקוונת שלהם.

או שתתאים את עצמך, או שתכחד

התוצאה של מגמות אלו היא שמנהלי הרשתות והמותגים צריכים לגייס למחלקות השיווק שלהם אנשי דיגיטל, שחיים ונושמים את המציאות החדשה, כאלה שיודעים לעשות התאמה או העתקה של מהלכים שיווקיים לעולם האינטרנטי.

חשוב להדגיש שענף השיווק הדיגיטלי הוא עולם תוכן ייחודי עם חוקים משלו. המסרים שלו חבויים ומתוחכמים יותר. מותגים שלא יתאימו את עצמם למציאות הדיגיטלית יאבדו את כוחם ולבסוף יכחדו. איך זה יקרה? הגיל הממוצע של צרכניהם יעלה והנכונות להתנסות ולאמץ מוצרים חדשים מבית אותו מותג - תרד.

כבר עכשיו ניתן לקבוע בוודאות שלא כל מה שנכון לשיווק המסורתי נכון גם לשיווק הדיגיטלי. אגדיל ואומר שמה שנכון לשיווק המסורתי בדרך כלל אינו תקף לשיווק הדיגיטלי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

משפטים קצרים שמצוייצים בטוויטר, פוסטים מגוייסים לתוכן שיווקי בפייסבוק, סרטוני Vine וטוקבקיסטים בתשלום שמגיבים בפורומים כאילו הם אזרחים תמימים לא היו חלק מארגז הכלים של מנהלי השיווק של המותגים הגדולים עד לשנים האחרונות. אנשי השיווק של פעם הסתמכו על פרסומות בטלוויזיה, מודעות עמוד בעיתונים ובאנרים באתרי אינטרנט. והצרכן? הוא התמסר להם בהכנעה. לא עוד.

כיום הצרכן מופגז במאות, אם לא אלפי, מסרים שיווקיים ביום. הוא פיתח סוג של אדישות כלפי המסרים החד מימדיים, שמשדלים אותו לרכוש מוצר. הוא גם איבד את האמון בחברות הענק, שנתפסות כחלק ממנגנון הרשע. אני מאמין שבעזרת כלים דיגיטליים חדשים אנשי שיווק יכולים להגיע ללקוחות כאשר הם במצב הרוח הנכון לקנות ותוך נטרול ההתנגדויות שמעוררים התאגידים הבינלאומיים אצל הצרכן המודע לעצמו.

כדי לייצר מהלכי מכירות חזקים חשוב לשכור את שירותיהם של משרדי הפרסום שמספקים פתרון משולב לרבות כלי מכירה דיגיטליים ומיתוג דיגיטלי, או, להעזר בסוכנויות פרסום דיגיטליות חיצוניות שמעסיקות אנשי שיווק דיגיטלי.

בצוותי השיווק אין עדיין את האנשים הנכונים - הדיגיטליים

למהלכים דיגיטליים יש את היכולת לייצר במהירות ובעלות אקונומית מהלכים מדידים ואפקטיביים. הקמפיין הויראלי שעשו שרוטונים לקטנועים של וספה באמצעות יוטיוב, הוא אחת הדוגמאות הנהדרות לכך. הוא יצר באזז במדיה הדיגיטלית. הוא שעשע את הצרכן והניע אותו לפעולה. זוהי הוכחה לכך שבתחום השיווק הדיגיטלי נוצרו יחסי הדדיות בין איש השיווק לצרכן הקצה. נכנסנו לעידן של שיח בגובה העיניים עם הציבור, דבר ששינה את מערכת היחסים בין המותגים לצרכנים.

משיחותיי עם מנהלי שיווק בכירים, כ-40% מהם הודו בפניי שאין להם עדיין את האנשים הנכונים כדי להתמודד בהצלחה עם האתגרים בעולם השיווק הדיגיטלי. היות וקיים הבדל בין הפעילות השיווקית שנעשית אופליין לבין זו שמתבצעת אונליין, סמנכ"לי שיווק בכירים מחפשים לגייס כוח אדם שמתמחה ביצירת מהלכי שיווק יעילים בדיגיטל. יש לכך השפעה על פרופיל איש השיווק המבוקש.

איש השיווק בדיגיטל צריך לשאת באחריות על תכנון, ניהול ויישום פעילות השיווק הדיגיטלית באינטרנט במובייל ובטאבלט. עליו לנהל את הפרויקטים תוך ההתייחסות ליעדים העסקיים וארגוניים. הוא צריך להיות בעל יכולת לבצע איפיון פונקציונאלי מחד, ובנוסף, הוא אמון על תכנון משאבים והוצאה לפועל של פרויקטים שיווקיים בדיגיטל.

הדרישות ההכרחיות לתפקיד הן תואר ראשון במנהל עסקים או בכלכלה, לפחות 3 שנות ניסיון בשיווק אונליין ובהמרה, ושליטה מלאה ביישומי אופיס. יתרון משמעותי מקבל מי שיש לו ניסיון בניהול אתר מכר באינטרנט, היכרות (וניסיון בעבודה) עם ארגונים גדולים, וכן שליטה בתוכנות ניהול פרויקטים.

כולי תקווה שבשנה הקרובה יהפוך השיווק הדיגיטלי לפרופסיה חזקה ומקצועית בתוך עולם השיווק הותיק והמרכזי.

אבי זיתן, הוא שותף בחברת ההשמה קודקס שיווק

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    איש דיגיטל 18/11/2013 18:42
    הגב לתגובה זו
    4-5 מהגופים הגדולים במשק מחפשים כבר חודש וחצי מנהל דיגיטל ומוכנים לשלם משכורת שנעה בין 8-10 k על קרוב ל200 שעות עבודה בחודש . אני חושב שזה אומר הכל.
  • 5.
    איתמר 18/11/2013 17:54
    הגב לתגובה זו
    כדי שהוא יידע להשתמש בפרינדסטר?
  • תואר ראשון בתקשורת (ל"ת)
    תואר ראשון בתקשורת 19/11/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא הבנתי 18/11/2013 16:55
    הגב לתגובה זו
    אין אנשי דיגיטל במשרדי הפרסום. מה הפתרון? מאיפה מביאים אותם?
  • 3.
    שרון 18/11/2013 14:59
    הגב לתגובה זו
    תשאלו את איביי
  • בישראל המסחר המכוון יצליח רק לצד חנות פיסית (ל"ת)
    פרסומאי 18/11/2013 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גולש אייס 18/11/2013 14:59
    הגב לתגובה זו
    ותבינו למה עולם הפרסום נשאר מאחור בדיגיטל. התעשייה התרוקנה מכשרונותיה
  • 1.
    ושיבינו שצריך להתחיל לשלם משכורות נורמליות (ל"ת)
    שי 18/11/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל