אלי עזור יפוצה במיליון ש': "מסע יח"צ שמטרתו לפגוע בשם אדם - לשון הרע"

איש העסקים יפוצה בשל קמפיין תקשורתי שאינו היה מבוסס על אמת, מצד ענקית התקשורת הקנדית CanWest שהתעניינה ברכישת ג'רוזלם פוסט

פסק דין שניתן אתמול (יום ד') בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שופך אור על הטקטיקה של שימוש במשרד יחסי ציבור לצורך מסע יחסי ציבור שמטרתו הרס מתחרה עסקי.

מרקעי תקשורת בע"מ, אחת החברות הפרטיות שבשליטת אלי עזור, הבעלים של קבוצת ג'רוזלם פוסט ושל צ'רלטון, נקלעה לסכסוך עסקי מול CanWest Global Communications Corp בנוגע לרכישת הפוסט. הסכסוך הועבר לבוררות בניו יורק, ובעוד זו מתנהלת, הופיעו בתקשורת פרסומים המכפישים את עזור. בירור העלה כי מקור הפרסומים הללו הוא במשרד יחסי הציבור מורל צור תקשורת.

מאוחר יותר מתברר כי קאנווסט שכרה את משרד יחסי הציבור במסגרת "תוכנית משחק" שמטרתה המוצהרת לפגוע בעסקיו של עזור ולהכפיש את שמו. התכנית כוללת דרכי פעולה רבות, לרבות פרסומים בתקשורת, פניות לבנק לאומי, פנייה לשותפים עסקיים קודמים, לרשויות המס ועד פנייה לחברי כנסת, כדי לפעול כנגד עסקים אחרים של עזור - בעיקר נגד חברת צ'רלטון הפועלת בתחום שידורי הספורט.

במשפט לא התברר האם כל דרכי הפעולה הללו אכן מומשו, אולם נערך דיון מקיף בשאלה האם דרך פעולה זו, של הכנת תוכנית שמטרתה לפגוע תדמיתית ועסקית במתחרה - היא לגיטימית.

"יוצרים לחץ על היריב כדי לגרום לו להתפשר"

במהלך העדויות העיד מוטי מורל, הבעלים של מורל תקשורת, כי מדובר בפרקטיקה ידועה ומקובלת: "מה שקורה בדרך כלל במקרים כאלה - הלקוח מבקש ליצור לחץ על היריב שלו כדי לגרום ליריב להגיע לשולחן המשא ומתן כאשר יש לו נכונות גבוהה יותר להתפשר, ולשם כך לוקחים משרדי יחסי ציבור שיעשו רעש בתקשורת, בכנסת ויפעילו לחץ תקשורתי עד שהצד השני יגיד 'בסדר, אני רוצה להתפשר, רק תורידו את התקשורת ממני'. זה מה שנקרא נוהל מקובל בענף ובעסקים בכלל, ועושים את זה הרבה".

השופטת, ד"ר מיכל אגמון גונן קבעה כי ככל שאכן קיימת פרקטיקה כאמור של מסע יחסי ציבור שמטרתו להרוס אחר, הרי שמדובר בפרקטיקה בלתי לגיטימית בעליל. "אין כל לגיטימיות בכך שגישת יתר לאמצעי התקשורת, המושגת באמצעות שירותי יחסי ציבור הנרכשים בממון רב, מנוצלת להשחרת שמו של אדם, שכל חטאו הוא בכך שלא ניאות להיכנע לדרישות ולתכתיבים שהפנה לו עמיתו במסגרת משא ומתן. יש בכך שימוש ציני ופסול בחופש העיתונות ובחופש הביטוי".

בית המשפט דן בשאלת תחולת עוולת הרשלנות במקרה זה וקבע, כי יש מקום לאסור פרקטיקה זו במסגרת עוולת הרשלנות הקובעת סטנדרט התנהגות ראוי. נקבע, כי "על בתי המשפט לעצב חברה כזו בה מסע יחסי ציבור שמטרתו לפגוע באחר לא יהיה לגיטימי כלל ועיקר".

פרסומים שבגדר לשון הרע

אשר לעוולת לשון הרע, קבע בית המשפט כי הפרסומים הציגו את עזור כסחטן המנהל משא ומתן שלא בתום לב, מפר הסכמים, איש עסקים שאינו פועל על פי הקודים העסקיים המקובלים בעולם העסקי ואף נוטה להסתכסך עם שותפיו, וכן כמי שנתון תחת לחץ כספי כבד. בנוסף, נקבע כי ההודעה לבנק לאומי וההודעה לתקשורת הציגה את עזור כמי שמסוכן לנהל עמו עסקים ושכל עסקה עמו עומדת על בסיס רעוע מאד וחשופה לתביעות. לאור האמור קבע בית המשפט כי ישנו לשון הרע בפרסומים אלו וכי קאנווסט ומנהליה אחראים לפרסום.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קובי ז 21/06/2012 15:54
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה שנים היה האיש הזה, מורל, שותף של אביגדור קלנר, הידוע מ"הולילנד", למסע השמצות שמטרתו - ביטול תכנית "פארק חיריה" כדי שקלנר וחברת "הזרע" יבנו במקום 40 אלף דירות. כדי להלהיט את הרוחות, חיבר מורל סיסמה: "הירוקים דופקים את השחורים". כלומר שומרי הטבע נגד הפרענקים. אז יאללה מלחמה, וקלנר האלטרואיסט, מגן החלשים, יזכה בקרקע. למזלנו בית המשפט העליון זרק אותו לכל הרוחות
  • 3.
    רונן צור מייעץ ללקוחותיו להיות ברוטאליים (ל"ת)
    יוסףףף 21/06/2012 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמיר 21/06/2012 12:28
    הגב לתגובה זו
    הייתי מצפה שגם משרד היח''צ ששפך את דמו של עזור יפצה אותו על העוול שנגרם לו. אם זה לא קרה במקרה זה אז ברור שהם ימשיכו במעשיהם המלוכלכים.
  • 1.
    אשת יח"צ 21/06/2012 11:14
    הגב לתגובה זו
    פופי אריאלי - אלייך! הנה משימת בזק לאיגוד הישראלי ליחסי ציבור: הוקעת שיטות העבודה שנחשפו במשפט זה. מוטי מורל ורונן צור יצאו בזול מביה"מש, אולם הם מוציאים שם נוראי למקצוע. העובדה שהם אינם שותפים עוד - לא צריכה למנוע דיון נוקב על השיטות הבולשביקיות ולהרתיע לקוחות מלהתייחס לענף יחסי הציבור ככלי ללכלך את המתחרים, לפגוע ולהשפיל. כל מי שעוסק בתחום יחסי ציבור חש בחילה מהסגנון האלים שהתפשט סביב. תפקיד האיגוד להחזיר את השפיות למקצוע ואת הנורמות של ניקיון כפיים וכללי אתיקה נאותים.
  • יוסףףף 21/06/2012 13:10
    הגב לתגובה זו
    מישהו חשב פעם מהם התועלות של האיגוד הקקיוני הזה וכיצד הוא סייע לקידום נושאים מאז הקמתו? הדבר היחידי שהם יודעים לקדל זה את האירוע השנתי של תחרות "האריה השואג" שבו הם מעניקים פרסים ל"קמפיינים נבחרים" שהיו במהלך השנה. מיותר לציין שבכל שנה נבחרים קמפיינים של משרדי יח"צ הנמנים עם חברי איגוד יחסי הציבור ומשלמים לאיגוד מדי חודש כסף עבור היותם חברים בו. מעולם לא זכה/ייזכה קמפיין של משרד יח"צ שאינו נמנה עם חברי האיגוד ולא משנה עד כמה הקמפיין היה מוצלח. פשוט איגוד מצחיק ומיותר. הבקשה מפופי אריאלי לקיים דיון דחוף הינה מגוכחת, כי היא לעולם לא תלכלך את ידיה ובטח ובטח לא תרצה להסתכסך עם צור ומורל.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.