אמנון שעשוע
צילום: מובילאיי

אמנון שעשוע מציג: יוניקורן ללא מוצר מסחרי

עם חזון של "בינה מלאכותית מומחית" ועוד לפני ששחררה מוצר לשוק, חברת הבינה המלאכותית של אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, בעיצומו של סבב גיוס ענק בהיקף של כ־200 מיליון דולר לפי שווי של יותר ממיליארד דולר, 

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה אמנון שעשוע

כשנתיים בלבד לאחר הקמתה, חברת הבינה המלאכותית AAI של פרופ’ אמנון שעשוע נמצאת בימים אלה בעיצומו של סבב גיוס ענק בהיקף של כ־200 מיליון דולר, לפי שווי של יותר ממיליארד דולר. הגיוס צפוי להיסגר בהיקף גבוה עוד יותר, לנוכח ביקושי המשקיעים. בין המשקיעים הבולטים שמובילים את הסבב נמצאות קרנות ההון סיכון האמריקאיות לייטספיד ובסמר, מהקרנות הפעילות והמשפיעות בעולם.

זהו סבב הגיוס השני של החברה: בתחילת השנה גייסה AAI סבב סיד בהיקף של 25 מיליון דולר, בהובלת Dell Capital זרוע ההשקעות של חברת הטכנולוגיה דל, לצד BRM Capital (שהשקיעה בעבר באורקם של שעשוע) וקרן Pitango. עוד קודם לכן מומנה החברה מכספי המייסדים עצמם. השווי הגבוה שבו מתבצע הגיוס הנוכחי מדגיש את האמון של המשקיעים בפוטנציאל הטכנולוגי של החברה, למרות שאין לה עדיין מוצר מסחרי פעיל.

המודלים כמדעני העתיד

AAI הוקמה באוגוסט 2023 ופעלה עד כה מתחת לרדאר, למעט מספר פרסומים מדעיים שהציגו את התפיסה החדשנית שלה. החברה מתמקדת בקטגוריה עתידנית יחסית בעולם ה־AI – לא רק אימון מודלים (training) או שימוש בהם להסקה (inference), אלא פיתוח מודלים של חשיבה (superintelligence), שנועדו לשמש בסיס לדור חדש של בינה מלאכותית. כפי שנכתב באתר החברה: "אנחנו צוות של חוקרים עילית מתחומי מדעי המחשב, מתמטיקה, פיזיקה וביולוגיה. המשימה שלנו פשוטה: להוביל לעידן חדש של תגליות על ידי פיצוח הקוד של הסופר-אינטליגנציה".


הקמת AAI נולדה משאלה שהופנתה לשעשוע בהרצאה באוניברסיטת רייכמן: האם מודלי שפה גדולים יכולים להפוך ל-"מדען גדול". תשובתו הראשונית הייתה שלילית, אך בהמשך, יחד עם פרופ’ שי שלו־שוורץ, שותפו הוותיק ו־CTO של מובילאיי שהקים עם שעשוע את סטארטאפ הרובוטיקה Mentee, החליט לנסות להתמודד עם השאלה. לשניים הצטרפו ד"ר יואב לוין וד"ר אור שריר (שעבדו ב-AI21 Labs), ד"ר נעם וייס (שעבד ב-OrCam) וד"ר גל בנימיני. הם פרסמו מאמר שסיפק מסגרת קונספטואלית לאינטליגנציה מלאכותית שתוכל להפוך ל"מדען גדול" והסביר מדוע המודלים הקיימים לא יכולים להגיע ליעד זה. במסגרת ניסוי ראשון יושמה הגישה בתחום של "מומחיות אלגוריתמית" בזירת CodeForces, עם תוצאות שהוגדרו מבטיחות.

באופן חריג, שעשוע משמש מנכ"ל החברה, ולא רק משקיע או יו"ר, ולצדו שלו־שוורץ כסמנכ"ל טכנולוגיות. המודל הניהולי הזה מדגיש את מידת המחויבות של השניים למיזם החדש. סביבם פועלת קבוצת חוקרים מובילים, רובם דוקטורנטים לשעבר של שעשוע. החברה מעסיקה כיום מספר מצומצם של עובדים אך מגייסת כוח אדם נוסף בתחומי הפיתוח וההנדסה.

זהו לא המיזם הראשון של שעשוע בתחום מודלי הבינה המלאכותית. ב-2017 הקים יחד עם פרופ’ יואב שוהם ואורי גושן את AI21 Labs, שנחשבת כיום לאחת מהשחקניות הישראליות הבולטות בתחום ומוערכת בשווי חד-קרן. עם זאת, החברה מתקשה לבצע את קפיצת המדרגה מאז פריצת ChatGPT בסוף 2022 ונמצאת בימים אלה במגעים לגיוס נוסף של כ-300 מיליון דולר, בהשתתפות ענקיות כמו אנבידיה וגוגל.

מעבר ל-AAI ו-AI21, שעשוע חתום על שורת מיזמים בולטים: מובילאיי, שנמכרה לאינטל ב־15 מיליארד דולר ונסחרת כיום לפי שווי של 11.5 מיליארד דולר; אורקם, שפיתחה משקפיים חכמים לכבדי ראייה אך צמצמה פעילותה; חברת הרובוטיקה Mentee; והבנק הדיגיטלי ONE ZERO, שעדיין מתקשה להתרומם. באוגוסט האחרון אף נבחר שעשוע לרשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם ה-AI של מגזין TIME, לצד סם אלטמן, אלון מאסק ומארק צוקרברג.

קיראו עוד ב"BizTech"

למרות שהחברה עדיין לא השיקה מוצר מסחרי, היא כבר נתפסת כאחת ההבטחות הגדולות בתחום ה־AI, בזכות שילוב נדיר של חזון מדעי שאפתני, מייסדים בעלי שם עולמי ומשקיעים מהשורה הראשונה. אם לא יהיו הפתעות, AAI תהפוך בתוך פחות משנתיים לחד־קרן – הישג נדיר גם בקנה מידה בינלאומי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גולדפינג 27/09/2025 05:43
    הגב לתגובה זו
    עצור בועה לפניך.
DOTI (עומר הכהן)DOTI (עומר הכהן)

כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי

פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון דולר לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים

רן קידר |
נושאים בכתבה אקזיט

סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.

הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.

שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי

לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.

הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.

דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".


DOTI (עומר הכהן)DOTI (עומר הכהן)

כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי

פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון דולר לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים

רן קידר |
נושאים בכתבה אקזיט

סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.

הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.

שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי

לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.

הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.

דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".