ניו יורק
צילום: קרלוס דה קוסטה, unsplash

איך ייראו ערי העתיד בעולם לאור הגידול באוכלוסיה העירונית?

ראש מחקרי הדור הבא בבנק יוליוס בר צופה אילו טכנולוגיות יובילו את הערים העתידיות ואילו סקטורים ירוויחו מכך
קרסטן מנקה | (1)

עולמנו נעשה עירוני יותר ויותר. מאמצע המאה שעברה גדלה אוכלוסיית הערים מ-750 מיליון ל-4.4 מיליארד בני אדם. יותר ממחצית האוכלוסייה בכדור הארץ מתגוררת כיום בערים. עד אמצע המאה הנוכחית, צפוי חלקה של האוכלוסייה העירונית להגיע ליותר משני שלישים מאוכלוסיית העולם.

ערים הן מצבורים של משאבי טבע ששימשו להקמתן ולתפעולן. מספיק אם נבחן ערי ענק כגון ניו יורק, לונדון ושנחאי כדי להבין עד כמה עתירות משאבים הן. אבל האם הערים גם יעילות מבחינת משאבים? התשובה לשאלה זאת אינה כה ברורה. למרות שערים נחשבות בדרך כלל ליעילות מבחינת משאבים, יש עוד מקום רב לשיפור ולהשקעות, במיוחד במדינות מתפתחות.

מעצמות כלכליות

הערים מאוכלסות בצפיפות רבה יותר מאשר יישובים מחוץ להן. משמעות הדבר שבני האדם המתגוררים בעיר משתמשים בפחות קרקע לאדם. מרחב המגורים לאדם בסין קטן ב-20 אחוזים לערך מאשר המרחב של אדם המתגורר באזור כפרי. מאחר וערים מאכלסות יותר ממחצית אוכלוסיית העולם אך אחראיות לארבע חמישיות מהתפוקה הכלכלית, המשמעות היא שככלל, אנשי הערים מנצלים את המשאבים העומדים לרשותם ביתר יעילות מאנשי הכפר. לכך יש שתי סיבות: קרבה גיאוגרפית ופרודוקטיביות.

הקרבה הגיאוגרפית היא תוצאה ישירה של הצפיפות העירונית. זמני הנסיעה בתוך הערים קצרים יותר לשינוע סחורות ושירותים, כמו גם לנסיעה לעבודה. בנוסף, הנסיעה מתבצעת באמצעי תחבורה יעילים יותר כגון אוטובוסים ורכבות. למרות שמגפת הקורונה מונעת מאיתנו כעת את השימוש בתחבורה הציבורית, תופעה זאת אינה צפויה להימשך לנצח. הסמיכות הגיאוגרפית בתוך הערים תורמת גם לפריון. הפרודוקטיביות העירונית נתמכת באפשרות להתמחות. עם הזמן, בני אדם צוברים יותר ויותר ידע בתחום נתון, והתמחות זאת מגבירה את הפריון שלהם בעבודה. ערים גם מאפשרות התאמה טובה יותר של כישורים בין מעסיקים לעובדים, בין קונים למוכרים, או בין יזמים למשקיעים. בנוסף, לא רק שהסבירות למציאת ההתאמה הנכונה גבוהה יותר – משימה הרבה יותר קשה באזורים כפריים – ההתאמות הנוצרות הן גם באיכות גבוהה יותר. כל אלה משפרים את הפרודוקטיביות והיעילות של הערים.

ניהול יעיל

אבל לערים יש גם בעיות ובנוסף ישנם הבדלים ניכרים ביעילות ניצול המשאבים בין מדינות שונות. ככלל, יהיה זה הוגן לומר שערים במדינות מפותחות הינן יעילות יותר בניצול משאביהן מאשר במדינות מתפתחות. יהיה זה הוגן גם לקבוע שערים שתוכננו היטב הנן יעילות יותר מאלו שמתרחבות באופן בלתי מתוכנן וללא בקרה. ואולם,  אפילו ערים עם תשתית טובה עשויות למצוא את עצמן בהתמודדות עם גידול האוכלוסיה.

זה מוביל אותנו לשאלה מה ערים יכולות לעשות כדי להתכונן טוב יותר לעתיד. כידוע, כולנו נוטים לחשוב על הדברים שאנו רואים ראשונים, ובמקרה של ערים מדובר בניידות. מכוניות אוטונומיות חשמליות וכלי רכב שיתופיים הם אמצעים נוספים לצמצום מספר המכוניות בערים ולשיפור סביבת המחייה. גם שיפור והרחבה מתמידים של מערכות ההסעה ההמונית חשובים. ואולם, יש תחומים אחרים, פחות ניכרים לעין, הזקוקים לתשומת ליבנו.

מים, בין אם מי שתייה או ביוב, הם אחד המשאבים המטופלים באופן שונה מאוד באזורים שונים בעולם. ערים מסוימות באזורים הסובלים ממצוקת מים סובלות מרמות דליפה עצומות באספקת המים המתוקים. ערים כגון ריו דה ז'ניירו, מקסיקו סיטי ומנילה סובלות משיעור דליפה של 40-70 אחוזים עקב תשתית גרועה וגניבות. הרבה ערים מפותחו השיקו תכניות ותהליכים לצמצום שיעור הדליפות לרבות תיקונים המתבצעים באותו יום והחלפת צינורות ישנים במהלך עבודות בנייה. בנוסף, נעשה שימוש במערכות לאיתור מוקדם כדי לאתר דליפות תת-קרקעיות. לו ניתן היה ליישם שיטות דומות למניעת דליפות באזורים הסובלים מצוקת מים, ערים אלו היו נהנות משיפור משמעותי בניצולת המשאבים שלהם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

למרות שניהול מים אחראי יכול לחולל שינוי גדול בהרבה ערים, יש להתייחס לצורכי המים של הערים בפרספקטיבה הנכונה. השימוש העירוני והתעשייתי במים מתוקים ברחבי העולם אחראי ל-10 ו-20 אחוזים בהתאמה, כמות קטנה משמעותית מצריכת המים המתוקים לחקלאות. ואולם, מאחר ורוב המזון בעולם נצרך בערים, טביעת המים האמיתית של הערים הרבה יותר גבוהה אם מביאים בחשבון את הקונספט של "מים וירטואליים" (המים הכלולים בייצור מזון וסיבים וסחורות שאינן מזון, כגון אנרגיה). לפיכך, גם איתור רעיונות חדשניים לייצור מזון  הוא צורך דוחק המשפיע לא רק על עתידן של ערי העתיד אלא גם על שימוש בר-קיימא בקרקע.

אל תבזבזו ולא יחסר

במורד שרשרת המזון, אחת הבעיות המרכזיות היא בזבוז מזון. כ-30 אחוזים מהמזון המיוצר בעולם מתבזבז, בעיקר על-ידי צרכנים. ההתמודדות עם בעיה זאת מצריכה בראש ובראשונה שינוי דפוס החשיבה וההתנהגות של בני אדם, בין אם הם מתגוררים בערים או בכפר. וכך גם לגבי אשפה ופסולת ככלל.

עם זאת, יש הבדלים משמעותיים בין מדינות מתפתחות ומפותחות. בני אדם במדינות מפותחות מייצרים יותר אשפה – כ-1.5 ק"ג לאדם ליום לעומת 0.6 ק"ג במדינות מתפתחות. אך כשמגיעים לאופן הטיפול באשפה, מדינות מפותחות ממחזרות כ-30 אחוזים לעומת חמישה אחוזים בלבד בממוצע במדינות מתפתחות. בנוסף, מדינות מתפתחות מגדילות בהדרגה את השימוש בפתרונות המרת פסולת לאנרגיה, כלומר ש-15 אחוזים מהפסולת נשרפים כדי לייצר חשמל. מדינות מתפתחות משתמשות במטמנות או במזבלות פתוחות (75 אחוזים לעומת 50 אחוזים במדינות מפותחות) הקשורות לסיכונים סביבתיים כגון זיהום הקרקע.

על רקע זה, המנטרה של המדינות המפותחות צריכה להיות "לצמצם, להשתמש שנית, למחזר" על מנת להקטין את טביעת הרגל של האשפה. במדינות המתפתחות, הצרכים החשובים ביותר הם הרחבת השימוש במערכות מתאימות לניהול אשפה שיועילו הן לסביבה והן לאוכלוסיה וגם יותירו שפע של מרחב להשקעות. מבלי להתחשב ברמת הפיתוח של המדינה, ערים צריכות להוות דוגמה משום שניהול האשפה באזורים מאוכלסים בצפיפות הרבה יותר יעיל מאשר באזורים כפריים.

מקום לשיפור

למרות שערים הינן יעילות יחסית בניצול המשאבים, גם להן יש עוד הרבה מקום לשיפור. השיפורים האלה ניתנים לביצוע בעזרת הטכנולוגיה והם יכשירו את הערים לעתיד, יאפשרו להן להיות חכמות עוד יותר ככל שפתרונות מונעי נתונים ישולבו בתהליך התכנון והחלטות יתקבלו על סמך נתונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אם יהיה עתיד (ל"ת)
    ?? 27/03/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.