
נניח שנתניהו היה מנכ"ל של חברה ציבורית
דיווחו של נתניהו על הסרטן והטיפול שעבר עורר מחדש את הדיון בשאלת חובת הגילוי על מצבם הרפואי של בכירי המדינה. לא ניתן ללמוד היקש מדיני ניירות ערך - אומר עו"ד רון אבלסקי ממשרד ERM
בסוף השבוע שעבר חשף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי עבר לאחרונה טיפולים נגד סרטן הערמונית. הדיווח נמסר באיחור של מספר חודשים ועורר דיון מחודש בשאלת חובתם של אישי ציבור בכירים לדווח לציבור על מצבם הרפואי. האם ניתן להתייחס לסוגייה זו בהיקש מחובות הגילוי המתייחסות לבכירים בחברות ציבוריות? התשובה שלילית, משום שמדובר בחוקים שונים - סבור עו"ד רון אבלסקי, ראש משותף של מחלקת חברות, מיזוגים ורכישות במשרד ERM (אפשטיין-רוזנבלום-מעוז).
מהי חובת הגילוי החלה על תאגידים ציבוריים לגבי מצבו הבריאותי של איש מפתח?
אם למצב הרפואי של איש המפתח עלולה להיות השפעה מהותית על התאגיד, התאגיד צריך לדווח לא על המצב הרפואי כשלעצמו - שיש בו מימד של פרטיות והוא פחות מעניין את הציבור - אלא על ההשלכות התאגידיות שלו. מה שכן מעניין את הציבור הוא האם המצב הבריאותי גורם לנבצרות, מצריך מינוי של ממלא מקום, גורם לפגיעה עסקית או מהווה סיכון מהותי לתאגיד. אם המצב הבריאותי לא משפיע בצורה מהותית על התאגיד, בדרך כלל אין חובת דיווח".
כלומר: התאגיד צריך לדווח על ההשלכות ולא על המצב הרפואי.
"נכון. לא רק שהוא לא צריך לדווח על פרטים רפואיים שאינם נחוצים; ברוב המקרים הוא אף צריך להימנע מכך, בגלל הגנת הפרטיות. זה לא עניינו של הציבור, לדעת באופן רחב מה בדיוק יש לאיש המפתח. הציבור לא השקיע במנכ"ל אלא בחברה, והדבר שמעניין אותו הוא כיצד מצבו של המנכ"ל משפיע על החברה.
"עם זאת, אם פרט רפואי מסוים חיוני כדי להבין את ההשפעה המהותית על החברה, ייתכן שיהיה מקום לגילוי מצומצם וזהיר שלו. אבל נקודת המוצא היא ברורה: דיני ניירות ערך אינם היתר לפרסם מידע רפואי אינטימי. הם מחייבים גילוי של מידע מהותי למשקיעים".
סוג המחלה וסיכויי ההחלמה אינם שיקולים שהמשקיעים עשויים להביא בחשבון?
"ברוב המקרים זה לא מהותי כשלעצמו. יש כמובן יוצאים מן הכלל. למשל: כאשר סטיב ג'ובס חלה בסרטן, והוא היה מעורב כמעט בכל דבר שהתרחש בחברת אפל, זה היה מאוד מהותי. במקרים כאלה ייתכן שצריך לפרט יותר - לא כדי לספק סקרנות, אלא כדי להסביר למשקיעים מה המשמעות מבחינת החברה: כמה זמן המנהל צפוי להיעדר, האם הוא יכול להמשיך בתפקידו, האם נדרש מחליף, ומה תוכנית ההמשכיות של החברה".
מה קורה כאשר מדובר בממשלה שמנפיקה אג"ח?
"חובות הדיווח על פי חוק החברות וחוק ניירות ערך הרבה יותר נרחבות מאשר החובות המוטלות על המדינה כמנפיקת אג"ח. המדינה אינה תאגיד מדווח, ומשטר התשקיפים והדיווחים המיידיים של חוק ניירות ערך לא חל עליה כפי שהוא חל על חברות ציבוריות. סעיף 1 לחוק ניירות ערך מחריג במפורש, בתנאים הקבועים בו, ניירות ערך המונפקים בידי הממשלה או בידי בנק ישראל. הנפקת איגרות חוב ממשלתיות אינה נעשית לפי משטר התשקיף והדיווח המיידי של חוק ניירות ערך, אלא לפי מסגרת ייעודית - בעיקר חוק מלווה המדינה".
לכאורה זה לא הגיוני. התעשייה האווירית שבבעלות המדינה הנפיקה אג"ח וחייבת לדווח אם חלילה המנכ"ל יחלה, ואילו המדינה - שהנפיקה בסכומי עתק - לא חייבת לדווח על מצבו של ראש הממשלה.
"זו תוצאה שנראית מוזרה במבט ראשון, אבל מבחינה משפטית היא ברורה. התעשייה האווירית, גם אם היא בבעלות המדינה, היא חברה. יש לה אישיות משפטית נפרדת. אם היא תאגיד מדווח, חלות עליה חובות הדיווח של תאגיד מדווח. לכן אם המנכ"ל שלה נכנס לנבצרות, או אם מצבו יוצר אירוע מהותי מבחינת החברה, היא עשויה להיות חייבת לדווח.
"המדינה, לעומת זאת, אינה חברה ואינה תאגיד מדווח. היא ריבון. מצבו הבריאותי של ראש ממשלה אינו מדווח דרך מגנ"א ואינו כפוף לתקנה 36 לתקנות ניירות ערך. השאלה הזו שייכת למשפט הציבורי, לדיני הממשלה, לכנסת, לציבור ולתקשורת - לא לדיני הדיווח של חברות ציבוריות. ככלל, חובות הדיווח שחלות על חברות אינן חלות על ממשלות. אם יש אירוע מהותי כמו יציאה למלחמה, איש לא יאמר שממשלה חייבת לפרסם דוח מיידי למחזיקי האג"ח שלה לפי תקנה 36. זה אירוע מדינתי, ציבורי ופיסקלי - לא דיווח תאגידי".
- 13.מנהל החמאס 28/04/2026 19:13הגב לתגובה זופחחחחח
- 12.אנונימי 28/04/2026 06:49הגב לתגובה זואולמרט שכח לדווח על מעטפות כסףנא לכתוב עוד מאמר פח..
- 11....ונניח שידיעותכלכליסט היו עיתונים רציניים ... (ל"ת)אאיתמר לוין 27/04/2026 15:31הגב לתגובה זו
- 10.הדר 27/04/2026 13:45הגב לתגובה זוכל הכבוד איתמר נקווה שכל החרדים הפרזיטים יתגייסו לצבא.
- 9.אנונימי 27/04/2026 13:19הגב לתגובה זואם נתניהו היה יור האופוזיציה היה תומך במתן חנינה לראש ממשלה אחר חוק זה חוק . כולנו שווים בפני החוק.
- 8.מאחד שיודע 27/04/2026 13:04הגב לתגובה זוהביבי רוצה שתדע סרטן היא מחלה נבזית ביותרולא עושה הנחות לאיש לא משנה כמה הוא חמקמק ! לכאורה
- יש סוגי סרטן רבים ובחומרות שונות. אנשים חיים ומתפקדים היטב עשרות שנים. (ל"ת)לאחד שלא יודע 27/04/2026 15:41הגב לתגובה זו
- 7.יומטוב 27/04/2026 11:48הגב לתגובה זותגידו תודה אם לא ביבי וטרמפ מדינת ישראל הייתה נמחקת כולל קפלן והבימה
- הפוך הייתה פורחת כמו שוויץ ולא כמו סומליה (ל"ת)אנונימי 27/04/2026 12:09הגב לתגובה זו
- תמשיך לעופף (ל"ת)אנונימי 27/04/2026 14:47
- 6.מבט של מאפיונר מושחת! (ל"ת)אנונימי 27/04/2026 09:47הגב לתגובה זו
- 5.אנלבןונימי 27/04/2026 09:25הגב לתגובה זולנתניהו מותר הכול..... כול מה שהוא עשה עושה אומיעשה זה חוקי צודק נכון וראוי.... כך הוא חושב וחי וכך מעריציו.
- 4.יש תשובות 27/04/2026 09:24הגב לתגובה זווכמה התבטלו אצל הפרקליטה המואשמת רות דויד והפצמרית מאנשי שלומה של היועמשית וקודמיה
- 3.אנונימי 27/04/2026 08:56הגב לתגובה זואין עובדות. רק דעות.
- 2.יובל321 27/04/2026 08:25הגב לתגובה זוהוא כבר היה סוכן כושל בחברה שפשטה רגל.
- 1.בעל מניות 27/04/2026 08:12הגב לתגובה זואיך איזה בעל מניות היה נותן ליאיר ושרה למנות את בעלי התפקידים ולמצוץ את משאבי החברה לטובתם