מסירת מפתח דירה נדל"ן תיווך מתווך מתווכים עסקה
צילום: Istock

קורונה? כמעט 11 אלף דירות חדשות נמכרו בינואר

נתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מלמדים, כי הסגר השלישי שהוטל לא עצר את רוכשי הדירות: גידול של 7% לעומת חודש ינואר 2020; אזור ת"א ממשיך לבלוט בחולשתו ברמת העסקאות
לימור זילבר | (3)

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסם סקירה כלכלית שבועית הממוקדת  בענף הנדל"ן למגורים בחודש ינואר 2021. מהנתונים עולה כי הסגר השלישי שהוטל על ידי ממשלת ישראל בינואר 2021 לא מנע מרוכשי הדירות- דירות חדשות ויד שניה כאחד, מביצוע העסקאות.

בחודש ינואר נרכשו 10.5 אלף דירות בשוק הנדל"ן, גידול של 7% לעומת ינואר אשתקד, אולם ירידה חדה של 22% בהשוואה לרמה הגבוהה שנרשמה בחודש דצמבר האחרון, הירידה היא תופעה עונתית, אך השנה היא גבוהה יותר. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות ב-9.8 אלף, גידול של 16% בהשוואה לינואר אשתקד, שיעור גידול מתון משמעותית מזה שנרשם מאז הופחת מס הרכישה על דירות להשקעה. בהשוואה לחודש הקודם ירד מספר העסקאות בשוק החופשי ב-16%.

אזור ת"א ממשיך לבלוט בחולשתו ברמת העסקאות, כאשר בפלח השוק של דירות יד שניה ירדה רמת העסקאות לאחת הנמוכות ביותר שנרשמו בחודשי ינואר באזור זה בעשרים השנים האחרונות.

מכירות הקבלנים בחודש ינואר הסתכמו ב-3.4 אלף, ירידה של 2% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה חדה של 37% בהשוואה לרמת השיא שנרשמה בחודש הקודם. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים ב-2.8 אלף דירות, גיד

ול של 25% בהשוואה לינואר אשתקד אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות המשקיעים  בחודש ינואר הסתכמו ב-2.2 אלף דירות,  גידול חד של 58% בהשוואה לינואר אשתקד, על רקע הפחתת מס הרכישה בסוף חודש יולי האחרון. בהשוואה לחודש הקודם ירדו רכישות המשקיעים בשיעור של 13%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בשוק על 21%, גבוה בשבע נקודות אחוז בהשוואה לינואר אשתקד וגבוה בשתי נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו אף הם ב-2.2 אלף דירות, גידול של 5% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה של 10% בהשוואה לחודש הקודם. בכך נותר ללא שינוי משמעותי "מלאי" הדירות בידי משקיעים בחודש ינואר. מאז החל לרדת מלאי זה  באפריל 2016 נגרעו ממנו כ-27 אלף דירות, אולם מאז אוגוסט האחרון ירידת המלאי מסתכמת בפחות מ-300 דירות, זאת על רקע הורדת מס הרכישה על "דירה נוספת".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו בחודש ינואר  ב-3.9 אלף דירות, גידול של 14% בהשוואה לינואר אשתקד, אולם ירידה בשיעור דומה בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי הדיור הסתכמו בחודש ינואר ב-3.6 אלף דירות, ללא שינוי בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 22% בהשוואה לחודש הקודם.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסי 14/03/2021 19:47
    הגב לתגובה זו
    צריך לעדכן את חוק דירה שלישית - שמעל 4 דירות מתחילים לשלם מס של עוד אחוז לכל דירה - עד 90 אחוז. ככה משקיעים שמשחקים בשוק הדירות (ובחיים שלנו) ייצאו מהשוק וימשיכו להמר במונקו. למי שיש 94 דירות ומעלה ישלם 90 אחוז על הכנסותיו מהדירות.
  • 2.
    אנונימי 14/03/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    כנראה גבוה ב1.5 אחוז מ2019, מספר הדירות הריקות רק עולה ומתרבה, השכירות בירידה לפי דירובוט, ומחירי הדיור ברמה של 2016 לפי מדלן, המחלקה של הלמס שבודקת את מחירי הנדלן מורכבת מקבלנים ובנקאים, הנסיון של התקשורת והקבלנים ליצור תמונת מציאות אחרת בשביל להשפיע על אנשים לקנות דירות תגמר באסון ובהרס הכלכלה לעשור לפחות.
  • 1.
    חיים 14/03/2021 15:30
    הגב לתגובה זו
    הכותרת המטעה שלכם! 11000 דירות חדשות ????? זה מה שהיזמים רוצים שאנשים יראו ויאמינו. זה בלוף וטעות שנראית לי ממש מכוונת. ביזפורטל אתם טועים ומטעים את הציבור! תתביישו!!!
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.