טיים וורנר מאבדת גובה ומפילה איתה את כל הסקטור, מלבד חברה אחת

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על הנפילה של טיין ורנר - המרוויחה והמפסידות
מוטי כהן |
נושאים בכתבה טיים וורנר

השבוע האחרון היה ללא ספק השבוע האדום של חברות המדיה בוולסטריט. הפעם, בחרתי לעסוק בחברת טיים וורנר ברמת המיקרו, ולהבין מהן הסיבות שהחברה ירדה השבוע ב-10% ואיזו חברה צפויה ליהנות מכך משמעותית.

קצת על החברה טיים וורנר פעולת כחברת מדיה ותקשורת בכל רחבי העולם. פעילות החברה כוללת שירותי טלוויזיה בכבלים וטלפוניה דיגיטאלית, הכוללים וידאו בדרישה, וידאו דיגיטאלי, שירותי וידאו בדרישה למנויים ומכשירי הקלטת וידאו דיגיטאלי. טלפוניה דיגיטאלית כוללת תעבורת נתונים מהירה, וידאו ושירותי קול למנויים. ופעילות נוספת כוללת את פעילות חברת האחים וורנר בתחום הבידור הביתי, הפקות הקולנוע, הפקת תוכניות טלוויזיה, הפצה עולמית של תכני בידור וניהול ארכיון הכולל כותרי סרטים וכותרים בתחום תוכניות הטלוויזיה. בנוסף, החברה מפעילה את רשת השידור של טרנר - ערוצי הטלוויזיה CNN, TNT, TBS, CNN Headline News ו-Cartoon Network, רשת תחנות הטלוויזיה של האחים וורנר וערוץ הטלוויזיה HBO.

טיים וורנר במספרים

  • שווי חברה -65.4 מיליארד דולר
  • מכירות ב-2014- 28.24 מיליארד דולר
  • רווח נקי - 3.6 מיליארד דולר
  • דיבידנד שנתי - 1.75%
  • מספר עובדים 25,600

  הסיפור המרכזי שגרם לירידות השבוע במניות המדיה הגדולות היה תמרור אזהרה שהוציאה דיסני למשקיעים שלה בשיחת המשקיעים בשבוע שעבר. חברת דיסני ציינה כי ישנה האטה במספר המנויים לערוצי הספורט שברשותה דרך ESPN - ירידה שמשקפת 4% האטה בהצטרפות מנויים חדשים. ידיעה זו גרמה לרעידת אדמה של ממש במניות המדיה של וולסטריט - סקטור הקצפת של מדד ה-SPX500, עם עלייה ממוצעת של 33% תשואה למניות התחום. הצד המעניין בסיפור הוא קרנות הגידור, שמחזיקות ב-10% בעלות על מניות המדיה - נתון שפורסם השבוע בבלומברג מציין כי זהו הסקטור עם רמת ההחזקות הגדולה ביותר בקרב מניות אצל קרנות הגידור. משמע אם בוצעה מכירה במחזור גדול, ככל הנראה מדובר בכמות גדולה של כסף שיצאה מקרנות הגידור שנהנו מאוד מעליות שערים בקרב סקטור המדיה. אם נתייחס לצד הפסיכולוגי, שברובו קובע כשמדוברת במכירת חיסול, אפשר להבין שהמשקיעים חוששים שגל העליות המשמעותי במניות המדיה הגיע לקיצו וכי הקרדיט שניתן לחברות אלו מוגבל במיוחד ברגע שמגיעות חדשות שליליות לגבי העתיד. 

כמו כן, סוגיית רכישת המניות עלתה השבוע, כאשר עלו השאלות האם החברות הללו נסחרות במחירים כלכליים או שמא מדובר במצב טורבו הודות לקצב רכישת המניות על ידי הלחץ מכיוון קרנות הגידור שנחשבות לאקטיביסטיות במיוחד בדירקטוריון של החברה. החברות הגדולות, בכללן טיים וורנר, משקיעות כספים רבים בחיזוק מרכיב האונליין מתוך ידיעה כי השוק הזה הולך פחות ופחות לשידורים חיים ויותר לשידורים מוקלטים.   ידיעה שפורסמה על ידי דיסני משפיעה בצורה ישירה על כל החברות שעובדות עם אותו מודל - תוכן מדיה שמופץ באמצעות הכבלים וקצב גידול המנויים מוגבל, לכן אפשר להתייחס מהגרף הבא לתמונה הכללית בצורה הטובה ביותר, כאשר הנהנית העיקרית ממשבר המדיה בוולסטריט היא לא אחרת מאשר נטפליקס, ספקית תוכן במודל סטרימינג. בגרף הנ"ל הכנסתי את החברות טיים וורנר, פוקס, דיסני, ונטפליקס - ניתן לראות כי נטפליקס מובילה בגאון בתשואות מתחילת השנה במהלך מנוגד לחלוטין למניות המדיה המסורתיות.

נראה שנטפליקס עושה למניות המדיה המסורתיות מה שפייסבוק עושה לגוגל בתחום המובייל - שידורי הסטרימינג תופסים יותר ויותר מקום בלב ליבו של הצרכן האמריקני, שמעוניין בתכנים שיונגשו אליו לפי לוח הזמנים שנראה לו - דבר שנטפליקס שמה לעצמה כמטרת על.    לסיכום, במידה ולא נראה תיקון מחירים זריז בקרב מניות המדיה כבר בימים הקרובים - אני מעריך כי הסקטור הזה ייצא לדשדוש ואז מעבר למגמת ירידה שכן המחזורים הגדולים בשבוע שעבר הוציאו כסף חכם רב מהסקטור.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.